Eläkkeensaajien pelkkä indeksien jäädyttäminen toisi valtiolle yli 1 miljardia lisää rahaa vuodessa, nyt ajetaan joitakin köyhiä kadulle asumaan????
Onkos tämä budjetti nyt muka ihan oikeasti oikeudenmukaisesti rakennettu?????
Eläkkeisiin ei olisi tarvinnut tehdä mitään muuta kuin indeksien jäädytys. No olen iloinen toki oman äitini puolesta joka nauttii melko korkeaa eläketuloa ja saa siihen vielä hyvät indeksikorotukset päälle, mutta laajemmalla tasolla hiukan ihmetyttää..
Kommentit (210)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos työeläkkeisiin tehdään indeksikorotukset, tuovat ne valtiolla verotuloja. Mitä suuremmat korotukset, sitä enemmän valtio saa verotuloja.
Tämä valtion saama säästö eläkkeiden indeksien jäädyttämisen osalta ei ollut oma ajatukseni, vaan yhden asiantuntijan kommentti ja hän kyllä taatusti tuntee tuon asian. En itse tiedä mitä kautta tuohon loppusummaan on päädytty. Terv. Ap
Melkoinen "asiantuntija" jos ei tiedä, ettei työeläkkeitä makseta valtion varoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin eläkeläisenä pidän hienona asiassa, että työeläkkeisiin tehdään mojova korotus ensi vuonna, kuten tehtiin myös tämän vuoden alussa. Pidän täysin perusteltua, että yleistä asumistukea leikataan 350 mrd eurolla, mutta eläkeläisten asumistukeen ei kosketa.
Sama ja kansaneläke nousee. Kohta takuueläke myös.
Asumistuki ei nouse, eli tulos on +-0.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kukaan aja kadulle. Laiskoilta vihervassareilta pitää viedä loisimistuet. Jos ei ole talenttia, ei voi olla taiteilija verorahoilla. Jos ei käy töissä, ei ole ihmisoikeus asua Hesan keskustassa vetorahoilla.
Olen vihervassari. Minulla on yliopisto tutkinto ja olen ollut työelämässä 30 vuotta. Yhteiskunnan tukia sain viimeksi parikymppisenä opiskellessani. Sen jälkeen en ole saanut sentin senttiä tililleni yhteiskunnan tukia.
Mites sinä? Kuinka monia tukia olet aikuisiällä saanut? Montako työvuotta sinulla on takana?
Ja tiedätkö, koko lähipiirini on vihervassareita ja olemme koko ikämme olleet töissä.
Minä olen anti-vihreä jonkinmoinen vasemmistolainen (en tietenkään sama kuin tuo mielisairas). Mulla on 2 korkeakoulututkintoa. Ekan kk-opiskelun jälkeen olen saanut tukia jonkin verran (mm. tokaan kk:hon), paljonhan ne eivät ole. Nyt olen pitkäaikaistyötön. Kirjoituksestasi saa hiukan sen kuvan, että sinäkin kannatat tukien poistamista. Minusta aika julmaa...
Työikäisiä on oikein motivoida töihin. Eläkeläisten tapauksessa se on kohtuullista korkeintaan nuorimpien kohdalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos työeläkkeisiin tehdään indeksikorotukset, tuovat ne valtiolla verotuloja. Mitä suuremmat korotukset, sitä enemmän valtio saa verotuloja.
Tämä valtion saama säästö eläkkeiden indeksien jäädyttämisen osalta ei ollut oma ajatukseni, vaan yhden asiantuntijan kommentti ja hän kyllä taatusti tuntee tuon asian. En itse tiedä mitä kautta tuohon loppusummaan on päädytty. Terv. Ap
Melkoinen "asiantuntija" jos ei tiedä, ettei työeläkkeitä makseta valtion varoista.
Odotan vastaustasi tähän kysymykseen:
Mistä takuueläkkeen takuuosaa maksetaan? Tarkalleen.
Vierailija kirjoitti:
Lapsiperheisiin kohdistumaan isoimmat leikkaukset, tutkijat varoittavat 😭 Perheisiin. Ihmisiin joilla ei ole omaisuutta. Kohta ei ole kotiakaan.
Ei voi käsittää
Riippu tutkijasta. Joka tutkijalla on oma puoluekanta ja sen mukaiset on ne jutut. Et se siitä tutkimuksesta ; )
Vierailija kirjoitti:
Työikäisiä on oikein motivoida töihin. Eläkeläisten tapauksessa se on kohtuullista korkeintaan nuorimpien kohdalla.
Ei ole oikein! Minä keski-ikäisenä pitkäaikaistyöttömänä en todellakaan kaipaa tuota motivointia, jota työkkäri taas on minulle työntämässä!
Vierailija kirjoitti:
Kukaan aja kadulle. Laiskoilta vihervassareilta pitää viedä loisimistuet. Jos ei ole talenttia, ei voi olla taiteilija verorahoilla. Jos ei käy töissä, ei ole ihmisoikeus asua Hesan keskustassa vetorahoilla.
Sitten ilouutinen sulle! Näin ei ole nytkään! Eli: jippii!
Vierailija kirjoitti:
Jos luovuttaisiin kaikista niistä eduista, joita tämä kusipäinen hallitus antaa nyt rikkaille, kattaisi tämä 80% koko säästöistä.
Mielummin minä eläkkeisiin, koulutukseen, terveydenhuoltoon, lapsiperheille, sairaille ym. ne rahat laittaisin kuin herrojen taskuun.
Mutta kansa äänesti oikeistoa ja saa nyt oikeistolaisessa maailmassa elää. Näitä äänestäneet, nauttikaa nyt!
Kaikilta kusipääluuserivalittajilta vois vuodeksi viedä kaikki tuet pois, itteensä täynnä olevat ulisijat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin eläkeläisenä pidän hienona asiassa, että työeläkkeisiin tehdään mojova korotus ensi vuonna, kuten tehtiin myös tämän vuoden alussa. Pidän täysin perusteltua, että yleistä asumistukea leikataan 350 mrd eurolla, mutta eläkeläisten asumistukeen ei kosketa.
Sama ja kansaneläke nousee. Kohta takuueläke myös.
Indeksikorotusta ei tule kansan- ja takuueläkkeisiin eikä eläkeläisen asumistukeen.
Vain työeläkkeisiin tulee indeksikorotus.
Kelan sivuilla lukee: "Kelan maksamia eläkkeitä (kansaneläke, takuueläke), vammaistukia ja rintamalisiä korotetaan vuoden alussa normaalisti kansaneläkeindeksillä. Korotuksen suuruus selviää 13. lokakuuta, kun Kela vahvistaa, mikä on kansaneläkeindeksi 1.1.2024 alkaen."
https://www.tela.fi/2019/10/30/mista-tulevat-rahat-elakkeisiin-ja-miten…
Hieman vanha, mut hieman suuremmilla summilla
Työeläkejärjestelmä pyörii pääasiassa työnantajien ja työntekijöiden maksamilla työeläkemaksuilla, jotka ovat pakollisia ja veroluonteisia, mutta eivät veroa. Työeläkejärjestelmää tarkasteltaessa on syytä muistaa, että siinä mielessä työeläkkeet ovat valtiosta erillinen talousjärjestelmänsä, että eläkevarojen käyttö on rajattu vain ja ainoastaan eläketurvan hoitamiseen. Niitä ei voida käyttää esimerkiksi muun julkisen talouden vajeiden katteena. Kansantalouden tilinpidossa työeläkevarat kuitenkin lasketaan osaksi julkista taloutta, onhan kyse sosiaaliturvasta.
Eläkeläiset äänestävät ahkerasti. Usein Kokoomusta. Suosittelen työttömiä kokeilemaan joukolla samaa.
Vierailija kirjoitti:
https://www.tela.fi/2019/10/30/mista-tulevat-rahat-elakkeisiin-ja-miten…
Hieman vanha, mut hieman suuremmilla summilla
Hyvin epäselvä ja valehtelevä katsaus!
Vierailija kirjoitti:
Työeläkejärjestelmä pyörii pääasiassa työnantajien ja työntekijöiden maksamilla työeläkemaksuilla, jotka ovat pakollisia ja veroluonteisia, mutta eivät veroa. Työeläkejärjestelmää tarkasteltaessa on syytä muistaa, että siinä mielessä työeläkkeet ovat valtiosta erillinen talousjärjestelmänsä, että eläkevarojen käyttö on rajattu vain ja ainoastaan eläketurvan hoitamiseen. Niitä ei voida käyttää esimerkiksi muun julkisen talouden vajeiden katteena. Kansantalouden tilinpidossa työeläkevarat kuitenkin lasketaan osaksi julkista taloutta, onhan kyse sosiaaliturvasta.
Ilmeisesti ei pyöri näin, koska kyseessä on valtio.
Vierailija kirjoitti:
Sairas maa, kun rahat ja resurssit laitetaan kuoleviin ihmisiin.
Lapsista ja näiden vanhemmista säästetään.
No, sitä saa mitä tilaa: minä en auta tai puutu enää yhdenkään eläkeläisen ongelmiin. Kävelen vaan tylysti ohi enkä auta, jos naapurin mummo on taas kompuroinut pihalla. En mene siivoamaan tai talkoisiin, ostakoot kermaper.c.eet ylisuurilla eläkkeillään tekijät.
Sinäkö olet kuolematon?
Vierailija kirjoitti:
No ei. Eläkemaksut menevät palkansaajien tulosta, jota muuten verotettaisiin. Lisäksi ongelmana on se, että rahaa menee nyt sille porukalle, joka ei sitä tarvitse, samalla kun lastentekoiässä olevat kärvistelevät historiallisen huonon ostovoiman, turvattomuudentunteen ja toivottomuuden kanssa. Nuorissa on tulevaisuus. Ai niin, ei eläkeläiset välitä kuin itsestään, heidän jälkeensä vedenpaisumus-asenteella.
Vierailija kirjoitti:
Sairas maa, kun rahat ja resurssit laitetaan kuoleviin ihmisiin.
Lapsista ja näiden vanhemmista säästetään.
No, sitä saa mitä tilaa: minä en auta tai puutu enää yhdenkään eläkeläisen ongelmiin. Kävelen vaan tylysti ohi enkä auta, jos naapurin mummo on taas kompuroinut pihalla. En mene siivoamaan tai talkoisiin, ostakoot kermaper.c.eet ylisuurilla eläkkeillään tekijät.
Eivät he välttämättä silti osta palveluita, vaan hilloavat rahansa säästötileille tai vaihtoehtoisesti hummaavat ne Kanarialla. Suomi ei niistä hyödy missään tapauksessa. Moni tuntemani eläkeläinen käy Suomessa vain käyttämässä erikoissairaanhoidon palveluja, kaikki rahat kulutetaan ulkomailla.
Eläkkeiden oikeussuoja
Työeläke on osa lakisääteistä sosiaaliturvaa ja se perustuu työansioista maksettuihin vakuutusmaksuihin. Ansaittua eläkeoikeutta koskee perustuslain mukainen omaisuudensuoja.
Olen vihervassari. Minulla on yliopisto tutkinto ja olen ollut työelämässä 30 vuotta. Yhteiskunnan tukia sain viimeksi parikymppisenä opiskellessani. Sen jälkeen en ole saanut sentin senttiä tililleni yhteiskunnan tukia.
Mites sinä? Kuinka monia tukia olet aikuisiällä saanut? Montako työvuotta sinulla on takana?
Ja tiedätkö, koko lähipiirini on vihervassareita ja olemme koko ikämme olleet töissä.