mihin ikään asti muistatte kummilasta lahjoilla?
Kysymys onkin otsikossa. Itse olin ajatellut rippikouluikää mutta ei se näytä nyt niin toteutuvan.
Kommentit (11)
..kun kutsutaan synttäreille niin jotainhan sitä pitää viedä. Tosin en enää osannut ajatella että synttärikemuja järkätään kummeillekkin vaikka ikää on yli viisitoista. No lopettelen varmaan sen säännöllisen ostamisen ylioppilasvuoteen.
Mun kummilapsi ei ole koskaan muistanut mun synttäreitä millään tavalla enkä sitä kyllä oletakkaan. Ei ole mun mielestä kummilapsen velvollisuus. Nää on varmaan sitten paljon perheen tavoista kiinni.
Tosin oman kummilapseni vanhemmat kutsuivat meidät jopa 18-vuotissynttäreille, joten olihan se lahja vietävä. Sitten seurasi ammattikoulusta valmistuminen. Ylioppilasjuhlat jotenkin ymmärrän, mutta kyllä kummipoika on ainoa jonka amisjuhlissa olen ollut. Tuon rippijuhlan jälkeen olin ajatellut muistaa sitten mm. naimisiin mennessä ym.
Valmistumiset, kihlaukset yms tietysti sitten olisin muistanut, mutta kun taas sieltä kiikutettiin joku nolo enkelipysti joululahjaksi niin pakko oli kehittää joululahja taas kerran...
muistan kummitätejä/setiä heidän merkkipäivinään :)
... joka on yhdistetty joulu ja synttärilahja. synttärit 28.12. Ja minä muistan häntä ainakin tasasynttätipäivinä ja jouluna, vähintään kukalla.
Sen jälkeen ovat antaneet lahjan vielä valmistumisen ja häiden yhteydessä. Minusta tämä on hyvä käytäntö. Minusta tuntuisi nololta, että aikuiselle ihmiselle kiikutettaisiin lahjoja vielä syntymäpäivinä ja jouluina, kun harvalla ne kummit oikeasti nyt niin läheisiä ihmisiä enää aikuisiällä on.
mutta käytännössä olen lopettanut yo-juhliin, suurinpiirtein. Riippuu henkilöstä. Rippijuhla tuntuu vähän aikaiselta. Rippilahjaksi jonkin astiaston tms eka osa, kun siinä vaiheessa nuori jo näkee sen merkityksen, ja sitten samaa sarjaa säännöllisesti vuosittain yo-juhlaan tai muuhun aikuistumiseen asti. Ristejä nuoret saavat muilta kummeilta, mutta aina sen toki nuoren äidiltä tarkastan etukäteen.