Te jotka nousette junassa 10 min ennen saapumisaikaa käytävälle
Haluaisitteko päästä junasta ennen asemaa, vai mistä tuo tapa tulee? Kun en ole huomannut, että koskaan olisi päästetty ulos vasta kuin asemalla.
Kommentit (122)
Pyrin pääsemään poistumistien välittömään läheisyyteen ennen muita, koska muuten pyörän saaminen pois on hankalaa kun kaikki tupeksivat siinä edessä. Muut tajuavat sitten mennä poistumaan toisesta ovesta, tai odottelevat kiltisti sitä että minä pääsen pyörineni pois junasta.
Eivät vaihtoyhteydet ole niin tiukkoja, että vain ensimmäiset ehtivät niihin.
Mutta miksi pitää seistä käytävällä 10 min, miksei minuutti riitä?
Sitäkin näkee, että kun juna on vaikka 20 minuuttia myöhässä, nämä nousevat seisomaan aikataulun mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Todellakin voivat olla. Vaihdan usein Pasilassa Joensuun suunnasta tulevasta junasta Turkuun ja vaihtoaika on 8 minuuttia. Lähes aina juna tukee Pasilaan 2-3 minuuttia myöhässä. Joskus on jäänyt vaihtoaikaa minuutti, siinä ei ole ehtinyt vaikka miten kiitäisi.
Riippuu mielialasta. Joskus nousen aikaisemmin, joskus en.
Voi olla kans että istumapenkillä on ollu ahasta ja ihana saaja päästä pois sieltä.
Mikäli oon myöhästymässä jatkoyhteydestä, niin haluun sännätä ekana ulos.
Pitkäaikainen käytävällä seisominen ei kuitenkaan edistä junanvaihtoa mitenkään.
Vierailija kirjoitti:
Jos kaikki istuisi loppuun asti ei kukaan kerkeis pois junasta.
Siltikin minustakin on hullua, että jotkut kiiruhtavat ovien eteen jotain varttia ennen pysähdystä. Mutta jokainen tyylillään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todellakin voivat olla. Vaihdan usein Pasilassa Joensuun suunnasta tulevasta junasta Turkuun ja vaihtoaika on 8 minuuttia. Lähes aina juna tukee Pasilaan 2-3 minuuttia myöhässä. Joskus on jäänyt vaihtoaikaa minuutti, siinä ei ole ehtinyt vaikka miten kiitäisi.
Tuollaisesta kannattaa antaa palautetta VR:lle. Vaihtoajan pitäisi olla pitempi. Vaan ehkä Turkuun menee junia suunnilleen tunnin välein.
Ehdin ennen asemaa päästää leijan lentoon.
Vieraille paikkakunnille matkustaessa en todellakaan tunne reitin yksityiskohtia niin, että tietäisin, missä kohtaa ap:n kaltaisten mukaan olisi soveliasta siirtyä eteiseen oville. Menen, kun siltä tuntuu.
Vierailija kirjoitti:
Mää vaihanki bussiin.
Mutta miten vaihtoa edistää ne turhat minuutit käytävällä?
Jos ei ole pääteasema, on tällaisella harvoin junassa matkustavalla vähän jännitystä, ettei juna jatka matkaa ennen kuin on päässyt kyydistä, jos kaikki muut ovatkin ekana siellä ovien luona ja itse jää viimeiseksi. Etenkin ulkomailla olen mieluummin hyvässä ajassa kuin viime tipassa, siellä nimittäin olen nähnyt sitäkin, että juna lähtee eteenpäin hyvinkin nopsaan, kun porukka on pois kyydistä. Kerran meinasin myöhästyä, kun en saanutkaan painavaa laukkua heti alas, ehkä siitä jäi vähän sellainen pelko mielen pohjalle.
Eli todellakin otan kamppeet valmiiksi, puen takin ym. valmiiksi ja vähän verryttelen jalkoja, kun seuraava pysähdyspaikka on kuulutettu. Ei ole mikään pakko olla ensimmäisenä ovella, mutta haluan olla valmiina, kun juna oikeasti pysähtyy asemalle. Eri asia sitten, jos olen pääteasemalle matkalla, silloin ei ole kiire mihinkään.
Mutta mitäpä se kysyjää haittaa, vaikka muut seisoisivat oven luona kymmenen minuuttia ennen junan seisahtumista? Seisominenkin tekee ihan hyvää pitkän junamatkan jälkeen. Ja samalla välttyy ruuhkalta junan pysähtyessä, kun osa on jo edennyt siinä vaiheessa, kun viimeiset nousevat paikoiltaan ja alkavat ottaa laukkujaan. Ei käy niin kuin lentokoneessa, että on pakko seisoa odottamassa, että mennään järjestyksessä ulos.
Vierailija kirjoitti:
Pitkäaikainen käytävällä seisominen ei kuitenkaan edistä junanvaihtoa mitenkään.
Kyllä se siinä mielessä edistää, että ei ole enää kankeajalkainen suoraan penkistä nousun jäljiltä. Ainakaan minä en ole enää ihan nuoruuteni kunnossa tämän asian suhteen, ja mielelläni oikaisen ja verryttelen vähän jalkoja istumisen jälkeen. Sitten onkin helppo siirtyä ripeästi ovesta ulos ja kohti vaihtoyhteyttä! Toimii ainakin minulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onpa taas murheet aloittajalla.
Onhan tuo ihan hyvä kysymys. Mitään järkeähän siinä hommassa ei ole! Kymmenen minuuttia seistä käytävällä. Voivotella tuskaisesti, kun pitää seistä, talvelle takki tiettyä päälle, että hikeä alkaa pukkaamaan. Juna liikkuu, jarruttelee, niin voi horjahtaa. Seurannut sitä touhua monen monta kertaa. Joskus asemalla raide ei vapaa ja juna pysähtyy 10 minuutiksi ennen itse asemaa, ennen kuin jatkaa. Ja kokoajan seistään tuskaisesti.
Samaahan tapahtuu myös lentokoneessa. Renkaat osuu maahan, turvavyön valo palaa, niin ensimmäiset jo pomppaavat ylös. Tiedossaon, että kone rullailee 10 minuuttia vielä portille, mutta pakko on pistää takit päälle ja kerätä kamppeet. Ihan kuin siitä koneesta on vain minuutti aikaa poistua, ennen kuin se jatkaa matkaa eteenpäin.
Lentokoneesta ei ole mikään kiire ulos, se ei portille pysähtymisen jälkeen ihan heti liikahda uudestaan. Sieltä ehtii ulos vaikka nousisi penkistä vasta kun kone on pysähtynyt kuten kuuluukin tehdä. Jos junassa toimisi näin niin juna ehtisi jatkaa matkaa ennen kuin matkustaja ehtisi penkiltä ovelle.
Bussissa ainakin monesti sulkeutuvien ovien taakse jääneenä nousen aina hyvissä ajoin paikalta.
Ovat samoja ihmisiä jotka eivät taputa junan saapuessa asemalle.
olen levoton luonne, on vaikea istua paikoillaan pitkiä aikoja, siksi tulee usein noustua liian aikaisin. Teen näin jopa lentokoneessa, jossa ei ole aina edes tilaa seisoa suoraan, ja siis tiedän etten sen aikaisemmin pääse pois. Mutta en vaan pysty istumaan aloillani, on kova tarve seisoa pitkän istumisen jälkeen (ja minulle kaikki istumiset on "liian pitkiä").