ADHD -ihmiset! Kaipaan kokemusta kuinka nukutte!
Minulla epäillää ADHD:ta. Minua myös vaivaa liikaunisuus. Välillä pärjään 6-8h yöunilla, kun välillä täytyy nukkua 12h ja sekään ei riitä. Nukahdan melko nopeasti, usein kyllä valvonkin niin kauan kunnes olen rättiväsynyt. En yleensä heräile yöllä (satunnaisesti kyllä).
Onko muilla samaa?
Kommentit (31)
Vierailija kirjoitti:
Syötkö lääkkeitä? Adhd lääkkeet on käytännössä piriä ja niillä sotkee unirytmin helposti.
Adhd lääkkeet on yl metyylifenidaattia eli "oikeastaan" kofeiinia ja salmiakkia.
8-9h /yö on sopiva unimäärä. Nukun hyvin ja herään virkeänä. Vähemmällä unella tulee heti järkky iltapäiväkooma.
Nukun hyvin ja sikeästi.
Ongelmana on yleensä se, etten meinaa malttaa mennä nukkumaan, vaan illasta kierrokset nousee ja mieleen tulee paljon kaikkea mitä "pitäisi" vielä tehdä.
Olen harjoitellut tietoista rauhoittumista ja rutiineja, ja vaikuttaisi että sitä paremmin toimin päivät mitä paremmin nukun. 8 tuntia on se mihin tähtään, yleensä nukun 7-9 tuntia.
Unihäiriöt tosiaan adhd:n huonoja puolia. Olen nukkunut koko elämäni huonosti. En saa unta ja mulla on pakko käyttää melatoniinia ja olla tosi tarkka sänkyyn menemisen kanssa. Olen myös lopettanut päikkärit, koska ne sotkee välittömästi unirytmin. Olen heräillyt pienestä pitäen aina öisin ja sitä tapahtuu edelleen.
Niin kauan kuin olin vakituisessa työssä nukuin huonosti. Työ oli tärkeää ja suoritin sitä hullun lailla pitkät päivät. KUn sain adhd-diagnoosin tajusin, että kaikki tuo hulluus pitää saada poikkastua kun en kykene hallitsemään itseäni. Nyt en ole töissä, asun osan vuotta hiljaisella maaseudulla ja nukun ihan hyvin. Menen joskus klo 21-22 nukkumaan ja herään klo 6-8 välillä. Jos on öitä, etten saa nukuttua nousen ylös ja touhuan kaikenlaista. Olen saanut paljon aikaiseksi juuri yöllä, joten vois sanoa olevani sopeutunut kehoni ja oireryhtymäni oikkuihin. En halua käyttää unilääkkeitä, sillä silloin en osaisi seurata mitä kroppa sanoo ja tahtoo.
Puistattaa adhd:na, millaiseen paineeseen niin moni adhd suostuu ja nakkailee lääkkeitä kitusiinsa tuosta vain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kaikki johdu ADHD:stä, eikä teillä kaikilla edes välttämättä ole sitä. Muutkin asiat kuin ADHD aiheuttavat tarkkaavaisuuden ja keskittymisen ongelmaa.
Jos ei ole kysymykseen vastausta, ei tarvitse kommentoida turhia.
Höpöhöpö, olemme keskustelufoorumilla, emme tiedefoorumilla. Ihme juttu, että aina mahtuu mukaan joku joka yrittää kieltää kommentoinnin kaikilta jotka ei ole tasan samaa mieltä. Ohita ne kommentit joista et tykkää ja ole iloinen että keskustelu pysyy ylhäälllä.
Edellisen kommentti oli sivujuonne, mutta liittyi asiaan. Se ei ollut turha, ja oli ihan fakta. Tykkäsit tai et.
Esimerkiksi joillakin "erityisherkistä" tai vaikka bipoista on ADHD, osalla ei. Osalle stressi tai huono nukkuminen aiheuttaa samantyyppisiä oireita. Ihan pelkkä masennus myös.
Nukun ja nukahdan ihan hyvin. Ongelma on ettei meinaa malttaa mennä nukkumaan kuin vasta tosi väsyneenä. Sitten unet jää helposti 4-6:een tuntiin jos pitää herätä aamulla. 6-8 tuntia on määrä jos saa nukkua ihan vapaasti. Amfetamiinilääkitys vaikuttaisi helpottavan järkevän vuorokausirytmin pitoa. Päivällä on parempi vireystila ja ilalla alkaa väsyttää ihmisten aikaan ja helpompi päästää irti niistä mielenkiintoisista asioista ja mennä nukkumaan. Tuntuu että jos on taipumusta levottomiin jalkoihin niin taitaa auttaa myös siihen.
Ilman unilääkkeitä nukahdan huonosti. Jos menen nukkumaan 9-10 nukahdan, joskus 12-1 välillä. Sitten todennäköisesti herään 3-4 aikaan jolloin teen koulujuttuja tai lueskelen. Klo 6 saatan nukahtaa vielä tunniksi. Näin on ollut lapsesta asti.
5-7 päivän jälkeen nukun yhden yön paremmin.
Add ja nukuin teini-iästä lähtien 4 h yössä. Nyt vanhemmiten menee 6 h. Ei sitten pätkääkään enempää vaikka kuinka väsyttäis.