Uudet laskelmat: Näin Orpon hallituksen leikkaukset iskevät Työttömälle -138 €/kk, suurimpina kärsijöinä lapset
Tuoreet laskelmat osoittavat hallituksen sosiaaliturvaleikkausten vaikutukset työttömälle yksineläjälle ja perheelle, jossa ollaan työttömyysturvan varassa. Rajut muutokset koskevat ansiosidonnaisella työttömyysturvalla olevia, sillä peruspäivärahalla olevan työttömän käytettävissä oleva tulo voi jopa nousta.
Koko artikkeli US:n tilaajille: https://www.uusisuomi.fi/uutiset/uudet-laskelmat-nain-orpon-hallituksen…
Jos on kysyttävää, kysykää kommenteissa.
Kommentit (355)
Vierailija wrote:
Lehdessä luki, että Helsinkiläisen yh-n pitäisi saada 2400e/kk palkkaa, että kannattaa ottaa töitä vastaan.
Kun se oma nettopalkka on 3 numeroinen, vaikka käy 5 päivänä viikossa töissä, niin kyllä tämä ihmettyttää.
Jos kerran töissä käyvät, opiskelijat ja yrittäjät joutuvat pärjäämään vähemmällä, niin miksi näiden työttömien tulee saada enemmän???????????
Irtisanomissuojaa heikennetään.
Lapsikorotukset poistetaan työttömyystuista.
2100 brutto palkalla leikattu ansiosidonnainen on 700 netto kuukaudessa, sitä saa 400 päivää ja sen jälkeen työmarkkinatuki 595 netto kuukaudessa.
Omistusasuntoon ei saa asumistukea enää vuoden päästä.
Yhtiölaina /rahoitusvastike ei ole lasku toimeentulotuessa eikä kaupunki saa antaa harkinnanvaraista tilalle.
Vierailija wrote:
Olen tyytyväinen hallitukseen. Jos päätökset menevät läpi saan nettona noin 1.600 euroa enemmän ensi vuonna ja puolisoni kanssa lähes 3.500 euroa enemmän. Työttömien lapsien asema on valitettava, mutta aina ei voi voittaa.
Toivottavasti te otatte joka päivä 2 kestoväriä parturissa, kun muilla ei ole rahaa.
Paljonko pystytte kerralla syömään ravintolassa?
Suomessa kuolee noin 60000 ihmistä vuodessa ja nyt vähenevät vielä muutkin asiakkaat.
Mun puoliso joutuu lopettamaan työt kaupassa, koska kauppa menee kiinni klo 23.00 eikä silloin kulje enää linja-autoa ja koska mä en saa ansiosidonnaista niin meillä ei ole rahaa autoon. Eli haetaan työkkärissä päivätöitä arkipäivätöitä.
Vierailija wrote:
Mun puoliso joutuu lopettamaan työt kaupassa, koska kauppa menee kiinni klo 23.00 eikä silloin kulje enää linja-autoa ja koska mä en saa ansiosidonnaista niin meillä ei ole rahaa autoon. Eli haetaan työkkärissä päivätöitä arkipäivätöitä.
Moni joutuu lopettamaan työt myös ravintoloissa kun ne menee kiinni klo 23.00 ja pitää siivota keittiö eikä kulje enää linja-autoa. Ei saa soviteltua päivärahaa niin ei ole rahaa autoon.
Rikkkat voi lauantaisin tehdä pizzaa omassa kotona.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Olen tyytyväinen hallitukseen. Jos päätökset menevät läpi saan nettona noin 1.600 euroa enemmän ensi vuonna ja puolisoni kanssa lähes 3.500 euroa enemmän. Työttömien lapsien asema on valitettava, mutta aina ei voi voittaa.
Toivottavasti te otatte joka päivä 2 kestoväriä parturissa, kun muilla ei ole rahaa.
Suomessa kuolee noin 60000 ihmistä vuodessa ja nyt vähenevät vielä muutkin asiakkaat.
Hiusten värjääminen vaurioittaa hiuksia. Kampaajalla käyn kyllä vähintään kuuden viikon välein ja mieheni kerran kuukaudessa. Ravintolassa syömme vähintään kerran viikossa, joten käytämme kyllä kotimaisia palveluita paljon.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Moni joutuu lopettamaan työt myös ravintoloissa kun ne menee kiinni klo 23.00 ja pitää siivota keittiö eikä kulje enää linja-autoa. Ei saa soviteltua päivärahaa niin ei ole rahaa autoon.
Oikein hyvä, että ravintolat, baarit ja pubit menee kiinni lauantaina jo klo 18.00.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Oikein hyvä, että ravintolat, baarit ja pubit menee kiinni lauantaina jo klo 18.00.
Eikö esim. Kotkassa voi mennä ratikalla kotiin klo 24.00 😂
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Hiusten värjääminen vaurioittaa hiuksia. Kampaajalla käyn kyllä vähintään kuuden viikon välein ja mieheni kerran kuukaudessa. Ravintolassa syömme vähintään kerran viikossa, joten käytämme kyllä kotimaisia palveluita paljon.
Pitää ottaa 150 euron värejä usein, ei parturi muuten pysy pystyssä.
Vierailija wrote:
Vierailija kirjoitti:
HUOMIOITAVAA että Orpo on itse ehdottanut että kaikista pienituloisimmat "VOISIVAT TINKIÄ -ITSE- VUOKRASTAAN"!! Löytyy youtubesta eduskunnan kyselytunnilta ( ellei poisteta ja tämä perustellaan "poliittisesti ei toivottuna videona") . Esitetään myös erittäin hyvä näkemys että miten helvetissä kukaan tinkii markkinatason vuokrista. Ja eikö vuokrien nousu suhteessa myös vastikkeiden ja maan arvon veron nousuun, ole juuri tämän hallituksen tekosia, jossa nyt ehdotetaan että pienituloiset voisivat tinkiä vuokristaan.... Voi helvetti mitä panettelua ja pelleilyä
Ne markkinatason vuokrat ovat nimenomaan olleet laskussa. Jos oma vuokranantaja ei suostu keskustelemaan vuokran alennuksesta, silloin voi olla ihan mahdollista saada se alempi vuokra vaihtamalla asuntoa.
Rikkaat ei tingi mistään. Ovat kuin Roope Ankkoja rahakasansa päällä.
Vierailija wrote:
Teille ne on pikkurahoja. Ette tee niillä mitään. Ahneet paskat
Mediassa ihmetellään, kun syntyvyys laskee. Kertokaa, kuinka uskaltaa tehdä lapsia, kun työ on pelkkää pätkää pätkän perään, välillä työttömyysjaksoja? Ei ole varaa edes omaan yksiöön, pian lähtevät tuetkin. Tee tässä vielä lapsia. Ei kaikki voi olla korkeapalkkaisia asiantuntijoita. Joidenkin on ne vanhuksetkin hoidettava. T. 30v, pienipalkkainen sinkkunainen, vanhustenhoitaja.
Vierailija wrote:
Lehdessä luki, että Helsinkiläisen yh-n pitäisi saada 2400e/kk palkkaa, että kannattaa ottaa töitä vastaan.
Kun se oma nettopalkka on 3 numeroinen, vaikka käy 5 päivänä viikossa töissä, niin kyllä tämä ihmettyttää.
Jos kerran töissä käyvät, opiskelijat ja yrittäjät joutuvat pärjäämään vähemmällä, niin miksi näiden työttömien tulee saada enemmän???????????
Tuo on tarkoitushakuista uutisointia, mikä ei pidä paikkaansa ollenkaan. Noiden uutisointien tarkoitus on saada ihmiset tukien leikkaamisen kannalle. Oikeastihan tällä hetkellä jopa pienipalkkaisen keikkatyön vastaanottaminen on kannattavaa sen vuoksi, että muissa tuissa on suojaosuuksia. Tuo lehden laskelma ilmeisesti tarkoittaa sitä, että vasta 2400 euron palkoilla pääsee kokonaan "omilleen" niin ettei tarvitse asumistukea ja/tai soviteltua päivärahaa. Mutta sehän ei ole sama asia kuin kannattavuus, koska kyllä tuosta pienemmätkin palkat siinä mielessä kannattavat, että ne nostavat pieninä summina käyttörahaa ja isompina summina elintasoa.
On jo aika, että myös työssäkäyville jää rahaa siitä. Kotona oleskelu olisi monta sataa euroa halvempaa.
Vierailija wrote:
Saat siis 12000 euroa palkkaa kuukaudessa. Kyllä se 1600 euroa vuodessa lisää lämmittää varmasti mieltäsi.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Teille ne on pikkurahoja. Ette tee niillä mitään. Ahneet paskat
No ei 3.500 euroa ole pikkuraha kuin miljardööreille. Kyllä me niillä teemme paljonkin. Osa menee palveluihin ja osa sijoituksiin, jotta varallisuus kasvaisi.
Olen huomannut että pienet miehet hakeutuu usein töihin missä pääsee kiusaamaan muita mahdollisimman paljon.
Vierailija wrote:
Kohta rupee ideologisesti työttömille ja muille vapaaehtoista vapaata ansiosidonnaisilla viettäville työt maistumaan! hyvä!
Jos maassa on muka se paljon puhuttu työvoimapula niin näin on pakko tehdä. Hyvä Orpo ja Purra!
Työnvieroksuminen on ihan arkipäivää yhteiskunnassamme, tiedän lukuisia esimerkkejä että työtä vältellään. Tuorein tältä viikolta
Jos maassa on muka se paljon puhuttu työvoimapula? Entäpä jos ei olekaan? Mikä on lopputulos? Jos olen vielä elossa seuraavalla hallituskaudella, haluan olla nauramassa kun Orpo ja kumppanit yllättyy ja selittää.
Ei nuo leikkaukset ja tukien järkeistämiset järkevälle tasolle koske kuin pientä prosenttia koko väestöstä. He ovat pelkkä marginaali ryhmä ,eikä heiltäkään silti valtion tuet kokonaan lopu. Kyllä heidät elätetään niinkuin tähänkin saakka on tehty.
Rauhoittukaas nyt taas vähän rakkaat lapset.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Saat siis 12000 euroa palkkaa kuukaudessa. Kyllä se 1600 euroa vuodessa lisää lämmittää varmasti mieltäsi.
No en ihan. Tällä hetkellä 10.800 ja voi olla, että tuo nettohyöty heittää vähän, mutta ilman muuta hyödymme joka tapauksessa hallituksen ja työttömyysrahaston päätöksistä.