Voiko köyhä oppia laulamaan?
Tahtoisin oppia laulamaan edes välttävästi, vähintään niin että kehtaisin osallistua yhteislauluihin muutenkin kuin liikuttelemalla äänettömästi huuliani. Lähtötaso on surkea: hoilotan nuotin vierestä, en pysty laulamaan vähääkään korkeita ääniä (onkohan korkea edes oikea sana?) ja joudun pitämään sisäänhengitystaukoja ihan liian usein. Joku taitava yksityisopettaja saisi musta varmaan ihan siedettävän laulajan, mutta yksityistunnit on niin törkeän kalliita, että saisin rahani riittämään ehkä yhteen tuntiin vuodessa jos edes siihen. Mikä siis avuksi? Onko netissä sellaisia opetusvideoita, jotka ihan oikeasti toimii? Ja onko jossain muualla kuin seurakunnissa esim. sellaisia kuoroja, joissa saa ilmaista opetusta ilman minkäänlaisia taitovaatimuksia? Tai mitä kannattaa yrittää, vai onko paras vaan haudata haaveet siitä että voisin joskus nauttia laulamisesta muiden kanssa?
Kommentit (16)
Ei voi - ainoastaan rikkaat laulaa.
Tuskin. Köyhät ovat heikkolahjaisia. Siksi he ovat köyhiä
Vierailija kirjoitti:
Tuskin. Köyhät ovat heikkolahjaisia. Siksi he ovat köyhiä
Rikkaat ovat itsekeskeisiä, omahyväisiä, ahneita, kaikkia ja kaikkea hyväksikäyttäviä kuspäitä. Siksi he ovat rikkaita.
Köyhyydestä on moni laulajatähti noussut.
Riippuu siitä, missä asut. Työväen- ja kansalaisopistoissa on laulunopetusta kohtuuhintaan.
Myös netin kautta saa laulutunteja. Opettajan johdolla kyllä on tätä opiskeltava, jotta saa palautetta.
Vaikka et olisi kiinnostunut hengellisestä musiikista, on tuo seurakuntakuoron laulukoulu ihan hyvä vaihtoehto.
Voit kysyä lisää oman kuntasi kulttuuritoimesta, tai millä nimellä nyt kulkeekin.
Kuuntele aluksi lauluja, jotka haluat oppia laulamaan. Vaikka viikon verran kuuntelet vain.
Moni harrastaa musiikin kuuntelua, mutta koska karaokessakin valikoima voi vaihdella, osa voi ottaa laulettavaksi kappaleen jota ei edes kunnolla tunne. Silloin harvoin seuraa hyvää jälkeä.
Itselläni ei ollut taipumusta kuunnella musiikkia säännöllisesti kotona, osaksi koska rohkeuteni ei riittänyt kappaleen päälle laulamiseen kuunnellessani ja kuunteleminen jotenkin passivoi. Nuorena olin kuunnellut musiikkia ja pitänyt musiikin tahtiin tanssimisesta. En tullut ajatelleeksi, että karaokea laulaessa en kuule alkuperäistä esitystä.
Kun pääsin yli passivoitumisen tunteesta, kehityin.
Sinänsä yllättävää että alunperinkään en kai laulanut pahasti pieleen karaokessa, mutta mitenkään erityinen en musiikissa ollut.
Totuttuani laulamaan suht kelvollisesti osallistuin verkossa lyhyelle laulukurssille ja nykyään laulan kuorossa.
Joo mutta vain nuotin vierestä. Tyylikin on rajoitettu: örinähevi, lähiökapakkaiskelmä tai punkki. Tietyt virret on sallittu paitsi Viekas vilppi.
Ei se johdu siitä, että olet köyhä :D
Vierailija kirjoitti:
Voi. On sellainen laulukin, missä sanotiin " Oon köyhä laulaja mä vain... 🎶", ainakin Henry Theel on esittänyt, tunnettu tenori ja tyhjätasku 1940 luvulta.
Minun lukionaikainen fysiikan opettaja fanitti Henry Theeliä.
Opin laulamaan kun menin Työväenopiston järjestämään kuoroon (sellaiseen joka on kaikille avoin eli ei vaadita aiempaa osaamista tai laulukokeita). Maksaa noin 20/eur per lukukausi. Laulutaito ja tekniikka kehittyy kummasti kun kappaleita hiotaan pikku hiljaa. Kokoonnumme kerran viikossa.
Vierailija kirjoitti:
Köyhyydestä on moni laulajatähti noussut.
Köyhän kannattaisi aloittaa bluesista ja opetella soittamaan kitaraa.
Jos laulaessa on toisten vietävissä, täytyy opetella niitä kappaleita, joita muut osaavat laulaa. Ei voi mitenkään aukoa suutaan ja odottaa muiden hoitavan homman, jos muilla ei ole laulu hallussa. Sama pätee vaikka itse ehdottaisi joitain biisejä.
Oma vastuu on hyvä hahmottaa. Valmistautuu ja miettii, mistä muut voisivat pitää. Jos kukaan ei pidä samoista, sitten täytyy opetella kappale niin hyvin, että voi tarvittaessa laulaa sen yksin.
Laulukokeellisessa kuorossa jo sisään päästessä on osoitettava laulutaito. Sen jälkeen on osoitettava jokaisen kappaleen kohdalla, että on itse oppinut sen. Vain niin kuoro voi esiintyä. Joku voi aina sairastua tai ei pääse, joten paikalle saapuvien on onnistuttava.
Samaa voi miettiä kavereiden tai muiden kanssa laulaessa. Musiikista nauttii eniten jos paikalla olevalla kokoonpanolla pystyy vetämään joitain biisejä läpi.
Kyllä köyhäkin oppii laulamaan.
Tässä linkki opetusvideo on josta on hyvä aloittaa.
Vierailija kirjoitti:
Opin laulamaan kun menin Työväenopiston järjestämään kuoroon (sellaiseen joka on kaikille avoin eli ei vaadita aiempaa osaamista tai laulukokeita). Maksaa noin 20/eur per lukukausi. Laulutaito ja tekniikka kehittyy kummasti kun kappaleita hiotaan pikku hiljaa. Kokoonnumme kerran viikossa.
Kiva kun löysit sellaisen kuoron jossa oppii oikeasti asioita. Asun itse sellaisessa pikkukaupungissa, jonka kansalaisopistossa on vain 2 kuoroa: toinen on pelkästään miehille ja toisessa ei opi mitään muuta kuin laulamaan omat stemmansa vähän sinne päin. Opettaja ei tee juuri muuta kuin soittaa pianoa ja sanoo, mikä ääni/mitkä äänet laulaa seuraavaksi mitäkin. Koitapa siinä oppia mitään...
Voi. On sellainen laulukin, missä sanotiin " Oon köyhä laulaja mä vain... 🎶", ainakin Henry Theel on esittänyt, tunnettu tenori ja tyhjätasku 1940 luvulta.