Ärsyttävimmät tori.fi ostajat?
Kiinnostaa millaisia teille on sattunut kohdalle. Millaiset ostajat on tori.fissä (tai muilla nettikirppareilla) ärsyttävimpiä? Omalle kohdalle ärsyttävimpiä osuneita on ollut yksi, joka tuli ihan kännissä noutamaan lastenvaatteita (ilman lasta onneksi) ja myös ne, jotka sopii kaupat, mutta alkaa sen jälkeen säätämään maksamisen ja noutoajan kanssa eikä enää kelpuutakaan sitä, että maksu ennen postitusta tai tarjolla olevat noutoajat on nämä kuusi ehdottamaani aikaa, ei muita aikoja.
Kommentit (187)
Olen nyt odotellut 5 päivää että eräs ostaja ilmoittaisi milloin pääsee noutamaan tavaran. Taidan odottaa turhaan, mutta en jaksa laittaa muistutusviestiä. Oletan että jos tavara oikeasti kiinnostaa, ostaja on oma-aloitteisesti yhteydessä.
Vierailija kirjoitti:
Olen nyt odotellut 5 päivää että eräs ostaja ilmoittaisi milloin pääsee noutamaan tavaran. Taidan odottaa turhaan, mutta en jaksa laittaa muistutusviestiä. Oletan että jos tavara oikeasti kiinnostaa, ostaja on oma-aloitteisesti yhteydessä.
Jotku jopa loukkaantuvat kun kysyy asiasta? Olen tehnyt myös niin, että olen myynyt seuraavalle jos ostaja ei vastaa esim vuorokauden sisällä. Kysytyn tuotteen suhteen en jätä niinkään paljoa pohtimisaikaa ja jos selvää noutoaikaa ei ole sovittu niin en luota sellaiseen ostajaan vaan siirryn seuraavaan. En varaile.
Kuukauden ollut tuotteita myynnissä. Yksi toimiva kauppa lähetyksineen. Yksi "onko vielä vapaa" - kyselijä. Vastasin, katsoi viestini 2 vkon kuluttua. Yksi pakettinsa jätti noutamatta. "Unohti" 3 postin muistutusviestistä huolimatta. No, hän maksaa lähetys ja palautuskulut, kunhan saan tuotteen takaisin. Ei enää ikinä myyntiä netissä.
Monta onnistunutta kauppaa ollut, kunnes tuli taas yksi näistä "ostajista". Viesteihin ei vastaa, eikä lue niitä. Laitoin tilinumeron, koska halusi ostaa tuotteen. Sanoi maksavansa huomenna. Huominen oli ja meni, eikä ostajasta kuulu mitään. Vahvistanut henkilöllisyytensä ja antanut osotteensa. Luuleeko tosiaan, että lähetän tuotteen, vaikka raha ei ole siirtynyt. Huh huh..
Halvan käytetyn tavaran odotetaan olevan uuden veroisessa kunnossa.
Sitten nämä tinkijät, antakaa myyjät palautteenne vasta ostajan annettua. Tinkijät jos eivät saa haluamaansa tinkaamisella ja ostavat kuitenkin, antavat nega palautteen. Niinkuin huutiksessa sanottiin kostonega :(
Jotkut, tosin aika harvat kuvittelevat pätevänsä kun laittavat negatiivista palautetta vaikka kaupat ovat menneet hyvin.
Joskus tätä ihmetelly ja oikeasti uskonut että mitähän tuo myyjä on tehnyt. Sitten tajusin että joku voi ihan ilkeesti laittaa toiselle palautetta joka ei ole 10.
Vierailija kirjoitti:
Ärsyttää ostajat, joilta puuttuu käytöstavat. Viestin alkuun ei kirjoiteta esim. "Hei", vaan viestit ovat luokkaa "tarjoon 5 e".
Estän tällaiset typerykset suoraan. Käytöstapojen puute ja halvasta tinkaaminen ovat mielestäni niin moukkamaisia piirteitä, etten tosiaan näe vaivakseni vääntää aikatauluja sopimaan.
Pientä arvostusta.
Laitoin huonekalun myyntiin hintaan 70 euroa. "Jadelle" laittaa viestiä : maksan 20 euroa ja tulen hakemaan tunnin kuluttua. En vastaa mitään tuollaiseen.
Kaupaksi meni toiselle ja tuohon hintaan.
Ostajat, jotka laittaa toridiili-pyyntöjä tuotteisiin, joissa lukee "vain nouto, en postita"
Vierailija kirjoitti:
Sitten nämä tinkijät, antakaa myyjät palautteenne vasta ostajan annettua. Tinkijät jos eivät saa haluamaansa tinkaamisella ja ostavat kuitenkin, antavat nega palautteen. Niinkuin huutiksessa sanottiin kostonega :(
Torissa palautteet annetaan yhtäaikaa, joten et voi tietää etukäteen minkälaisen palautteen saat.
Myyjän ei ole pakko kytkeä arvostelua päälle ainakaan jos myy ilman toridiiliä. Tuotteen voi merkitä myydyksi ja ohittaa ostajan valitsemis-kohdan.
Oli minun onni, että joku hupiostaja varasi eräältä myyjältä puhelimen eikä ostanutkaan. Ilmoituksessa luki muutaman päivän, että varattu. Laitoin myyjälle viestiä, että ilmoittelee, jos varaaja ei ostakaan. Meni vajaa viikko ja tuli viesti, että ei ole kuulunut varaajasta. Kävin sitten ostamassa tämän puhelimen :)
Yksi nainen kyseli tuotteesta jatkuvasti lisäkuvia ja lisätietoja. Kiltisti vastailin ja laitoin kuvat. Lopuksi, kun nainen oli tuhlannut aikaani jo lähes viikon ajan, yritti tingata tuotteen hinnasta 40 % pois (tulin tinkimisessä jopa vähän vastaan, mutta juuri tuo 40 % olisi pitänyt saada pois). Kuorrutti nämä viestit hymiöillä ja sydämillä, ajatteli varmaan että olisi vähemmän ärsyttävä ja röyhkeä siten. Noh, eipä ollut ja estoon meni. Myin tuotteen parin viikon päästä toiselle.
Tuo esto-ominaisuus torissa on ihan paras! Tarpeeksi kun estää, niin ehkä nuo renkaanpotkijat ja ajantuhlaajat poistuvat torista kokonaan (wishful thinking, ehkä.. Kuitenkin mieltäni lämmittää tieto, että juuri tämä nainen ei ikinä edes näe tulevia ilmoituksiani).
Omalla kohdallani huomasin eri päivämäärät oman ja ostajan palautteissa???
Eräs kokemukseni ostajasta joka tinki ja vastasin heti uudella tarjouksella. Ei vastannut ja parin päivän päästä tuli viesti et ostaa. Okei, olin vaan et missä mennään, kun olin poistanut hänen viestinsä. (Jos ei vastaa miettivänsä, niin kyllä on pakkokin poistaa, menee niin sekaiseksi koko torin viesteily. Olen kerran vastannut torin viestiin väärälle ihmiselle, niin siitä lähtien olen poistanut viestiketjun, jos ei ostajasta kuulu pariin päivään. Myyn paljon mummon kamaa ja kyselijöitä riittää yhtä paljon kuin vastaamattomia.)
Laitoin paketin menemään seuraavana päivänä ja mitä tekee tämä ostaja, laittaa negan. Itsellään kun ei ollut mitään kiirettä vastata. Negaa niistä piirteistään mitä itsellä oli???
Tulin vaan siihen tulokseen, ilkeitä löytyy monistakin ostajista, kun katsoo tori.fiin palautteita. Myyjät ihmettelee et kuinka joku laittaa palautteeseen 7,5 tai 8,5 vaik kaupat meni hyvin ja palautteessa saatetaan sanoakin jotain hyvin sujui kaupat.
Jotenkin tuli mieleen ettei tori.fiin palaute ole ihan toimiva!
Fiksut osaa lukea palautteita oikein ja nähdä näiden negojen antajien taakse. Varsinkin jos negojen antajat ovat aina vaan ostajina, eivätkä myyjinä. Antakaa palaute vasta sitten kun ostaja on antanut omansa.
Vierailija kirjoitti:
Yksi nainen kyseli tuotteesta jatkuvasti lisäkuvia ja lisätietoja. Kiltisti vastailin ja laitoin kuvat. Lopuksi, kun nainen oli tuhlannut aikaani jo lähes viikon ajan, yritti tingata tuotteen hinnasta 40 % pois (tulin tinkimisessä jopa vähän vastaan, mutta juuri tuo 40 % olisi pitänyt saada pois). Kuorrutti nämä viestit hymiöillä ja sydämillä, ajatteli varmaan että olisi vähemmän ärsyttävä ja röyhkeä siten. Noh, eipä ollut ja estoon meni. Myin tuotteen parin viikon päästä toiselle.
Tuo esto-ominaisuus torissa on ihan paras! Tarpeeksi kun estää, niin ehkä nuo renkaanpotkijat ja ajantuhlaajat poistuvat torista kokonaan (wishful thinking, ehkä.. Kuitenkin mieltäni lämmittää tieto, että juuri tämä nainen ei ikinä edes näe tulevia ilmoituksiani).
Lisään vielä, että tuo nainen kokeili tinkimisessä selvästi väsytystaktiikkaa, eli vaikka sanoin ei siihen ap tarjoukseen, niin tämä nainen vänkäsi vielä useamman viestin ajan ja vaikka jossain vaiheessa jopa hyväksyi vastatarjokseni, niin otti sen takaisin..Mainosti vielä, että saan rahat heti. Ei mulla ollut mikään kiire myydä tuotetta tai saada rahoja niin evvk saanko rahat heti vai myynkö parin viikon päästä jollekin toiselle täydellä hinnalla.
Vierailija kirjoitti:
Eräs kokemukseni ostajasta joka tinki ja vastasin heti uudella tarjouksella. Ei vastannut ja parin päivän päästä tuli viesti et ostaa. Okei, olin vaan et missä mennään, kun olin poistanut hänen viestinsä. (Jos ei vastaa miettivänsä, niin kyllä on pakkokin poistaa, menee niin sekaiseksi koko torin viesteily. Olen kerran vastannut torin viestiin väärälle ihmiselle, niin siitä lähtien olen poistanut viestiketjun, jos ei ostajasta kuulu pariin päivään. Myyn paljon mummon kamaa ja kyselijöitä riittää yhtä paljon kuin vastaamattomia.)
Laitoin paketin menemään seuraavana päivänä ja mitä tekee tämä ostaja, laittaa negan. Itsellään kun ei ollut mitään kiirettä vastata. Negaa niistä piirteistään mitä itsellä oli???
Tulin vaan siihen tulokseen, ilkeitä löytyy monistakin ostajista, kun katsoo tori.fiin palautteita. Myyjät ihmet
Tori.fi:ssä on liikaa boomereita, jotka eivät ymmärrä palautteenantokulttuuria. Etsyssä, kun yrittää antaa vaikka 4/5, tulee ilmoitus, että mikä tahansa alle 5 on huono, ja oletko varma että haluat antaa vain 4, olethan ensin yhteydessä myyjään jne. Tällainen voisi olla hyvä, tai sitten simppeli yläpeukku/alapeukku.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tulin vaan siihen tulokseen, ilkeitä löytyy monistakin ostaji
Eihän 4 tähteä ole huono arvio. Itse inhoan tuota Etsy-systeemiä. Kaikki voi mennä ihan ok, mutta postittamisessa on ollut viivettä ja tavara on pakattu heikosti mutta onnekkaasti se on kuitenkin ehjä, ja minun pitäisi antaa täydet 5 tähteä? Jos annan vähemmän, olen inhottava ja tyhmä boomer, ok.
Vierailija kirjoitti:
Lisätietojen kyselijät ja kuvien pyytäjät.
Kysellään lastenvaunujen umpikumirenkaiden urasyvyyksiä, rengaspaineita ja onko venttiili presta, Woods, Dunlop, laitatko kuvat, harittaako tai auraako renkaat jne..Sitten kun asiallisesti vastaat kuvineen, kadotaan.
Eiköhän se ole oleellista harittaako tai auraako renkaat. Usein myyjät jättää kertomatta kaikki "pikku" viat ellei suoraan kysytä, että pääsisivät hyvällä hinnalla eroon huonosta tuotteesta. Ja palautusoikeutta käytetyissä ei ole, ellei ole selvää että myyjä on valehdellut tuotteen ominaisuuksista.
Jos ostaja katselee monia tuotteita niin luonnollista kysyä useista ja kaikkia ei osta.
Minustakin ylimääräinen mittailu ja kysely on vähän turhaa pienen ja halvan tuotteen kohdalla, mutta jos on isompi ostos kyseessä.
"Eihän 4 tähteä ole huono arvio. Itse inhoan tuota Etsy-systeemiä. Kaikki voi mennä ihan ok, mutta postittamisessa on ollut viivettä ja tavara on pakattu heikosti mutta onnekkaasti se on kuitenkin ehjä, ja minun pitäisi antaa täydet 5 tähteä? Jos annan vähemmän, olen inhottava ja tyhmä boomer, ok."
Ei se oikeastaan olekaan, mutta niin se nykyään menee. Esim. Uberissa, AirBnb:ssä, Boltissa kaikki alle 5 on huono, koska se vaikuttaa negatiivisesti keskiarvoon, ja myyjän näkyvyteen. Esimerkiksi Airbnb'ssa kaikki alle neljän tähden kohteet poistuvat.
Onhan se systeemi vähän hölmö. Mutta ymmärrän että ihmiset älähtävät neljän tähden arvosteluista koska joskus ne annetaan hölmöistä syistä. kuten Vintedissä joku kerran kertoi antoi antavansa 4/5 kaikille myyjille, jotka eivät ole pakanneet vaatteita superkauniisti somistaen ruseteilla ym. Eli vaikka postitus on ollut nopeaa ja vaatteet kuvatun kaltaisia ja kaikki mennyt niin kuin pitikin, niin arvosanasta on ilman hyvää syytä tippunut yksi tähti.
Koko viestiosio on ihan pelleilyä torissa. Koko ajan joku kyselee jotain mutta eivät sitten edes lue niitä vastauksia tai lopettavat kokonaan kommunikoinnin- aika junttimaista jos ei sielläkään edes perus käytöstapoja hallitse.
Esimerkki, myyn suksia.
Ostaja: Onko pohjat kunnossa (näkyy kuvistakin että on, ja lukee myös ilmoituksessa), voiko noutaa tänään illalla?
Minä: Hei, pohjat on kunnossa ja nouto onnistuu illalla ainakin klo 18-20 välillä.
Ostaja lukee viestin 2pv päästä: Ei vastausta.
Vastaavia kokemuksia useita- olen estänyt nämä tyypit koska en jaksa tuollaista hinkkaamista. Jos ilmaiset kiinnostuksesi tuotteesta ja ehdotat itse hakuaikaa eikä se sitten sovikaan niin voisit edes pahoitella.. ärsyttäviä renkaanpotkijoita jotka aavat bannin etten uudestaan törmäisi