Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten säästää ruokakuluissa kun teinipoika taloudessa?

Vierailija
20.09.2023 |

Olen työssä käyvä yh. Palkka ei päätä huimaa, mutta pärjätä pitäisi. Tuntuu, että pitäisi hankkia joku suurkeittiökattila, kun vaikka miten kokkaan mahdollisimman ison satsin kerralla, niin se on päivässä syöty. Kaupassa pitää ravata lähes päivittäin, kun lähes kaikki syöty yhden päivän aikana. Autoa ei ole, joten ostan niin paljon, kun jaksan kantaa ja vaikka miten ajattelen, että nyt ei tarvitse käydä moneen päivään kaupassa niin eiköhän ole taas maidot juotu, leivät syöty, kananmunat syöty yms. Aina useampi asia loppu päivässä ja taas pitäisi mennä kauppaan. Olen jo omia syömisiä vähentänyt, että rahat riittäisi, mutta sekään tunnu riittävän. Onni on, että on vain yksi teini, nuorempi veli ei syö paljoa ja menee vielä vuosia teini-ikään.

En ole koskaan ollut mikään kovin keittiössä viihtyvä, mutta pakko tässä on alkaa jotain tekemään enemmän itse, kun rahat ei muuten riitä. Vinkkejä voi antaa suht helposti tehtävistä ja edullisista aamu/ilta- ja välipaloista. Teini on onneksi kaikkiruokainen, eikä mitenkään nirso.

Kommentit (94)

Vierailija
81/94 |
21.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi liian suuriin ruokakuluihin ja liikaa syöviin teineihin kyllästynyt äiti yritti ratkaista ongelmaa alkamalla ostamaan halpaa teinien inhokkiruokaa, kuten herne-maissi-paprikapakasteita, hernekeittopurkkeja, perunoita ja muuta vastaavaa. Ruoat eivät syömättä ja teinit söivät salaa herkkuja. Lapsista vanhin, joka hoiti mm. vieraita lapsia ja auttoi myös mm. näiden lasten syntymäpäiväjuhlien järjestämisessä saadakseen taskurahaa oli ostanut omilla rahoillaan itselleen kalapuikkoja ja ranskalaisia. Teini oli aloittamassa näiden syömistä kun puhelin soi. Teini meni muualle puhumaan. Teinin palatessa takaisin oli toinen lapsi jo ehtinyt nämä syömään. Teini oli hyvin vihainen. Äiti taas oli vihainen kun teini ei tehnyt kotona mitään kotitöitä ja kävi sitten muualla hoitamassa lapsia.

Vierailija
82/94 |
21.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikkia keittojakaan ei voi niputtaa samaan kategoriaan. Itse laskeskelin tuossa linssikeittoni ravintoarvoja ja oli hyvinkin tuhtia tavaraa. Reippaasti linssejä ja myös perunaa tai bataattia joukkoon. Maun vuoksi laitan myös porkkanaa ja paprikaa tai mitä milloinkin. Lisäksi kun syö leipää ja halutessaan raejuustoa keiton päälle, niin on ihan kelpo ravintoa. Aina vaan tuntuu, että tulee tehtyä liian vähän; seuraavaksi otan käyttöön 10 litran kattilan.

Mä oon tähän linssikeittosörsseliin lisännyt em lisäksi vielä maapähkinävoita (se sokeriton tietty) ja kookosmaitoa. On kyllä niin tuhti keitto, että ei nälkä ihan heti vaivaa. Plus todella hyvää ja edullista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/94 |
21.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Soijajauhe , ei rouhe tekee kaikesta vahvempaa.

Kaurahiutaleet tukena.

Huokeaa on.

Miksi joka toinen suosittelee soijaa ? Poikaparoille syötetään estrogeenia lisäävää soijaa ja juotetaan hanavettä mikä täynnä e-pillereiden jämiä .

Vierailija
84/94 |
21.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla kans kolme teiniä ja painin saman ongelman kanssa. 2 heistä poikia, ja ruokamäärät valtavia. Kumpikin treeenaa vielä 4x viikossa rankkaa lajia niin sitä ruokaa on vaan pakko olla. Nyt myös kasvupyrähdys kovimmillaan toisella niin tän kanssa saa olla ihmeissään. Osin samoja neuvoja kuin muilla mutta listataan nyt kuitenkin:

*pidä huoli että aina syövät reilusti koulussa, oli hyvää tai pahaa. Siitä äiti on jo veroistaan maksanut ja jos ei maku niin miellytä voi maidon kanssa niellä sitä normaalin annoksen.

*ota mukaan kauppkäyntiin/ulkoista heille! Tämä tärkeä!! Mun isoin poika 16v käy pyörällä repun kanssa välillä kaupassa ja tekee sitten niistä parista kolmesta helposta ruuasta, jotka osaa, kaikille riittävän annoksen. Ei mitenkään mahdollista itse pitää riittävää palvelutason muuten uupumatta

*einekset!! Pidä kaapissa/pakastimessa aina varalla pinaattikeittoa tms mitä syövät ja siitä saa kananmunien kanssa ihan hyvän aterian. Jos ei maistu niin ei ole oikeasti nälkä, toki pitää huomioida mieltymykset mutta jokaiselle joku löytyy!

N44

Vierailija
85/94 |
21.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitenkään, hoida nyt vain se lapsesi kunnolla.

Vierailija
86/94 |
21.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla kans kolme teiniä ja painin saman ongelman kanssa. 2 heistä poikia, ja ruokamäärät valtavia. Kumpikin treeenaa vielä 4x viikossa rankkaa lajia niin sitä ruokaa on vaan pakko olla. Nyt myös kasvupyrähdys kovimmillaan toisella niin tän kanssa saa olla ihmeissään. Osin samoja neuvoja kuin muilla mutta listataan nyt kuitenkin:

*pidä huoli että aina syövät reilusti koulussa, oli hyvää tai pahaa. Siitä äiti on jo veroistaan maksanut ja jos ei maku niin miellytä voi maidon kanssa niellä sitä normaalin annoksen.

*ota mukaan kauppkäyntiin/ulkoista heille! Tämä tärkeä!! Mun isoin poika 16v käy pyörällä repun kanssa välillä kaupassa ja tekee sitten niistä parista kolmesta helposta ruuasta, jotka osaa, kaikille riittävän annoksen. Ei mitenkään mahdollista itse pitää riittävää palvelutason muuten uupumatta

*einekset!! Pidä kaapissa/pakastimessa aina varalla pinaattikeittoa tms mitä syövät ja siitä saa kananmunien kanssa ihan hyvän aterian. Jos ei maistu niin ei ole oikeasti nälkä, toki pitää huomioida mieltymykset mutta jokaiselle joku löytyy!

N44

Tee itse pakkaseen linssikeittoa tai porkkanakookoskeittoa. Paljon halvempaa.

Vierailija
87/94 |
21.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun teen pitsaa, usein sekoitan taikinaan reilusti öljyä, soijarouhetta, kaurahiutaleita ja siemeniä, niin saan ruokaisan pannupitsapohjan. Täytteisiin riittävästi makua/mausteita.

Vierailija
88/94 |
21.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

N44

Söisikin tämä nainen itse sitä kouluruokaa, joka usein on oikeasti pahaa? Kyse ei suinkaan ole läheskään aina teinien nirsoudesta. Tuo pahan ruoan syömään pakottaminen ja vielä varsinkin kun kyseessä on säästökeino on todella nöyryyttävää ihan kaikenikäisille. Pahimmillaan se johtaa sitten syömishäiriöön. Kouluruoan huono laatu ja surkeus kaikilla mittareilla ei ole teinien vika. Harva aikuinen tosiaan itsekään sitä söisi, mutta on pakottamassa teinit sitä syömään. Teineillä on itsemääräämisoikeus omaan kehoonsa ja siihen kuuluu myös oikeus päättää omista syömisistään. Teinin kouluruoan syöminen ei siis ole oikea keino säästää kotitalouden ruokakuluissa. Koulu on muutenkin rankkaa, kuormittavaa ja kamalaa monessa mielessä ja sitten siitä tehdään vielä hirveämpää luokattomalla ruoalla. Varmasti ruoan tason noustessa suurempi määrä teinejä suostuisi sitä syömään. Tähän kuitenkin tarvittaisiin sitä rahaa, jota ei ole.

Vierailija
89/94 |
22.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tee useammin laatikkoruokia mitkä kasvispainotteisia. Juurekset ja muut ei paljon maksa. Perunat myös halpoja.

Juurekset eivät maksa juuri mitään, mutta niissä ei ole myöskään juurikaan energiaa. Kasvavan urheilevan teinin ravitsemustarve on hyvin erilainen kuin tukevasti ylipainoisen liikkumattoman aikuisen. Sille aikuiselle voi olla ihan järkevää täyttää vatsaansa kaikella mahdollisimman vähäenergisellä, mutta jos sen teinin energiakulutus on vaikka 4000-5000 kcal päivässä, niin sitä ei täytetä lantturaasteella. 

Vierailija
90/94 |
22.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Soijajauhe , ei rouhe tekee kaikesta vahvempaa.

Kaurahiutaleet tukena.

Huokeaa on.

Miksi joka toinen suosittelee soijaa ? Poikaparoille syötetään estrogeenia lisäävää soijaa ja juotetaan hanavettä mikä täynnä e-pillereiden jämiä .

Koska soija on edullista ja todella hyvä proteiinin lähde. Nämä estrogeenijutut on kumottu jo kauan sitten millään järkevillä syöntimäärillä. 

Vierailija
91/94 |
22.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

N44

Söisikin tämä nainen itse sitä kouluruokaa, joka usein on oikeasti pahaa? Kyse ei suinkaan ole läheskään aina teinien nirsoudesta. Tuo pahan ruoan syömään pakottaminen ja vielä varsinkin kun kyseessä on säästökeino on todella nöyryyttävää ihan kaikenikäisille. Pahimmillaan se johtaa sitten syömishäiriöön. Kouluruoan huono laatu ja surkeus kaikilla mittareilla ei ole teinien vika. Harva aikuinen tosiaan itsekään sitä söisi, mutta on pakottamassa teinit sitä syömään. Teineillä on itsemääräämisoikeus omaan kehoonsa ja siihen kuuluu myös oikeus päättää omista syömisistään. Teinin kouluruoan syöminen ei siis ole oikea keino säästää kotitalouden ruokakuluissa. Koulu on muutenkin rankkaa, kuormittavaa ja kamalaa monessa mielessä ja sitten siitä tehdään vielä hirveämpää luokattomalla ruoalla. Varmasti ruoan tason noustessa suurempi määrä teinejä suostuisi sitä syömään. Tähän kuitenkin tarvittaisiin sitä rahaa, jota ei ole.

Ja mihin perustat väitteesi kouluruuan kamaluudesta? Koska olet syönyt sitä viimeksi? Olen ollut viime aikoina muutamia kertoja valvojana lasten urheiluturnauksissa koulumajoituksissa ja niissä on ainakin ollut aivan hyvää perusruokaa tarjolla. Tuskinpa näissä turnauksissa on ollut mitenkään spesiaalia ruokaa tarjolla. Ruuat ovat olleet tyyliin spagettia ja jauhelihakastiketta, salaattia ja näkkäriä. Kyllä niistä syö tällainen aikuinen mieskin ihan hyvin ja makukin on ollut vallan OK. 

Vierailija
92/94 |
22.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tee useammin laatikkoruokia mitkä kasvispainotteisia. Juurekset ja muut ei paljon maksa. Perunat myös halpoja.

Juurekset eivät maksa juuri mitään, mutta niissä ei ole myöskään juurikaan energiaa. Kasvavan urheilevan teinin ravitsemustarve on hyvin erilainen kuin tukevasti ylipainoisen liikkumattoman aikuisen. Sille aikuiselle voi olla ihan järkevää täyttää vatsaansa kaikella mahdollisimman vähäenergisellä, mutta jos sen teinin energiakulutus on vaikka 4000-5000 kcal päivässä, niin sitä ei täytetä lantturaasteella. 

Ja jatkan nyt vielä sen verran, että kyllä sen teinin vyötärönympäryksestä näkee hyvin nopeasti, meneekö se syöty ravinto kulutukseen vai syödäänkö yksinkertaisesti liikaa. Jos teini alkaa lihomaan, siihen kannattaa puuttua nopeasti ja selvittää, johtuuko se kotiruuan laadusta/määrästä, ruokailujen ympärillä syötävistä herkuista vai molemmista. Nuorten lihavuutta ei oteta tänä päivänä Suomessa vakavasti, vaikka 30 % nuorista on ylipainoisia, vaan ilmoilla tuntuu olevan suunnaton pelko, että pieninkin asiaan puuttuminen johtaisi välittömään syömishäiriöön. 

Vierailija
93/94 |
16.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
94/94 |
16.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyt lidlissä ja osta aina halvinta tuotetta. Mieluusti vielä punalaputettuja. Perunat on halpoja kun 10 irtoperunaa maksaa noin euron.