Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten säästää ruokakuluissa kun teinipoika taloudessa?

Vierailija
20.09.2023 |

Olen työssä käyvä yh. Palkka ei päätä huimaa, mutta pärjätä pitäisi. Tuntuu, että pitäisi hankkia joku suurkeittiökattila, kun vaikka miten kokkaan mahdollisimman ison satsin kerralla, niin se on päivässä syöty. Kaupassa pitää ravata lähes päivittäin, kun lähes kaikki syöty yhden päivän aikana. Autoa ei ole, joten ostan niin paljon, kun jaksan kantaa ja vaikka miten ajattelen, että nyt ei tarvitse käydä moneen päivään kaupassa niin eiköhän ole taas maidot juotu, leivät syöty, kananmunat syöty yms. Aina useampi asia loppu päivässä ja taas pitäisi mennä kauppaan. Olen jo omia syömisiä vähentänyt, että rahat riittäisi, mutta sekään tunnu riittävän. Onni on, että on vain yksi teini, nuorempi veli ei syö paljoa ja menee vielä vuosia teini-ikään.

En ole koskaan ollut mikään kovin keittiössä viihtyvä, mutta pakko tässä on alkaa jotain tekemään enemmän itse, kun rahat ei muuten riitä. Vinkkejä voi antaa suht helposti tehtävistä ja edullisista aamu/ilta- ja välipaloista. Teini on onneksi kaikkiruokainen, eikä mitenkään nirso.

Kommentit (94)

Vierailija
41/94 |
20.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on 13v urheileva teinityttö. Tuntuu, että mikään määrä ruokaa ei riitä. Eikä kyllä voi rajoittaakaan, kun treenaa 1,5-3h päivässä 5x viikko. Keitot voi unohtaa suoraan. Oikeastaan vaan riittävä määrä kunnon proteiinia ja täysjyvähiilareita toimii. Joskus esim. ostetaan kokonainen valmiiksi grillattu kana ja lapsi syö molemmat rintafileet. Söisi muutenkin helposti esim. kokonaisen 300g paketin kanasuikaleita.

Kalliiksi tulee syöttää nykyhinnoilla, mutta ei voi nälässäkään pitää. Ulkonäöltään muistuttaa lähinnä heinänkortta, mutta syö kuin satakiloinen mies. Säästökeinoihin minulla ei ole mitään vinkkejä.

Vierailija
42/94 |
20.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teinin äiti kirjoitti:

Peltileipää: 5 dl taikina maitoon, porkkanaraastetta ja rypsiöljyä 1 dl. Vaivaa ja taputtele öljyisin käsin suoraan syvälle pellille nousemaan. Uuni 30 astetta ja nousemaan uuniin. Helppo ja ravitseva. Vaihteluksi kaurarouhetta 2 dl (violetti gluteeniton pussi).

Perunamuusia iso kattilallinen. Keitettyä porkkanaa ja parsakaalia lisäksi.

Näistä saa kalsiumia, hyviä rasvoja, A-vitamiinia ja kuitua.

Missä proteiini? Aika paljon pitää parsakaalia nuorelle syöttää, jotta täyttyy proteiinit.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/94 |
20.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Korvaa osaa jauhelihasta esim.makaronilaatikossa soijarouheella. Menee täydestä kuin väärä raha.

Tämä on toimiva vinkki, helposti voi puolet jauhelihasta korvata soijalla ja mausteita perään niin kukaan ei huomaa mitään.

Meillä ei tarvitse huijata. Teen makaronilaatikon aina tummaan soijarouheeseen. Syömme myös lihaa.

Vierailija
44/94 |
20.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä on lapsissa eroja. Oma 16-vuotias yli 180 cm teini ei edelleenkään syö kovin paljoa, on aina ollut todella pieniruokainen vaikka energinen ja liikkuvainen. Samankokoinen serkkupoika syö kaksin käsin, ihan älyttömiä määriä. Kumpikaan ei urheile päivittäin tosin.

Itse taas olin myös hirveän pitkä ja laiha, ja söin todella paljon teininä. Juurikin jääkaapin tyhjäksi jos olisi annettu.

Vierailija
45/94 |
20.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peruna, pasta, riisi nyt ainakin vatsan täytteeksi reilusti joka ateriaan. Ruisleipää vaikka aterian kanssa. En tiedä, mikä teillä on päivässä ruokailut. Mutta laita se tekemään voileivistä välipalaa koulun jälkeen. Ja iltapala. Eli syömään useammin vähemmän, kuin kerralla paljon. Aamiainen?

Ja se kaupassa käynti. Otat sen mukaan raahaamaan niitä ostoksia. Eli soitat vaikka tai sovit, että olet tulossa töistä, nähdään sen ja sen kaupan edessä. Tai välillä pistät yksin sinne kauppaan ostoslistan kanssa!

46/94 |
20.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oikein koostettu ruokavalio. Leivät, murot, yms ruokahalua nostattavat höttöhiilarit kannattaa jättää sinne kauppaan ja panosta kasviksiin ja proteiiniin. 

Höttöä on housuissasi.

Vierailija
47/94 |
20.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisää teinin annoksiin/koko perheen ruokaan öljyä. Saa energiaa ja pysyy kauemmin kylläisenä. Kasvavat liikkuvat murkkupojat syövät paljon, jopa 3-4 kertaa sen, mitä itse äitinä päivässä tarvitset. Yksi teineistäni oli mukana vuosia kestäneessä tutkimuksessa, jossa seurattiin mm. energiantarvetta. Kiivaimpana kasvukautena se oli 5000-6000 kcal/vrk.

Uunijuurekset tai lohkoperunat (reilusti öljyä) ovat edullinen lisuke, itsetehty majoneesi siihen teinille kastikkeeksi.

Raejuusto, munat, soijarouhe, kuivatut linssit ja pavut käyttöön. Maapähkinä edullinen.

Kun on jotain kanaa tms., niin tee suoraan risotoksi (muista öljy). Tavallaan jatkat kanaa riisillä ja kasviksilla ja vaikka linsseillä. Annoshinta tippuu.

Herkutteluun pannaria, itse tehtyä suklaavanukasta (sakeaa suklaakiisseliä, jälleen muista rasva), leipokaa pullapitkoja.

Ruisleivälle munavoita, itsetehtyä hummusta tms.

Ruokajuomana ei joka kerta tarvitse olla maitoa

Vierailija
48/94 |
20.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oikein koostettu ruokavalio. Leivät, murot, yms ruokahalua nostattavat höttöhiilarit kannattaa jättää sinne kauppaan ja panosta kasviksiin ja proteiiniin. 

Joo, siinähän sitä alkaa säästämään ruokakuluissa, kuin teinin saa kylläiseksi ja energian tarveen täytettyä kasviksilla ja proteiinillä.

Vierailija
49/94 |
20.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilatkaa ruuat kaupasta ja käytä enemmän lihankorvikkeita ruuissa. Saat tuplasatsin vaikka makaronilaatikkoa kun laitat puolet puoli-ilmaista soijarouhetta jne.

Vierailija
50/94 |
20.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

LOPETA SE POJAN PALVELEMINEN. Eikö se osaa itse käydä kaupassa ja kokata? Meillä poika teki hyvin usein normiruokien päälle itse makaronilaatikon ja söi sitä lisänälkäänsä. 

Vierailija
51/94 |
20.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Papuja, linssejä tai soijarouhetta lihan jatkeeksi liharuokiin. Ruoka tulee samalla usein myös paremmaksi. Smoothieihin hera joukkoon, niin tulee täyttävyyttä. Keitetyt kananmunat valmiiksi kaappiin, niin saa täyttävyyttä helposti ja edullisesti leipien päälle jne.

Vierailija
52/94 |
20.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylläpä on viestejä hävinnyt ketjusta. Oli vielä oikein hyviä ja toimivia vinkkejä.

Vierailija
53/94 |
20.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Keitä puuroja. Riisipuuro täyttää kun maidossa on rasvaa, kaurapuuro on halpaa. Puuron kaveriksi tarvitsee proteiinia: esim keitettyjä kananmunia. Jos ei ole kova geneettinen taipumus kolesteroliin niin kananmunia voi kasvava nuori syödä huoleti vähän enemmänkin.

Juureksia, kaalia ja pakastevihanneksia paljon kasviksina, ravintoaineita on ja halpa kilohinta. Lisäksi kauden vihanneksia ja hedelmiä.

Pannaria iltapalapöytään. Kaikkiin ruokiin teinille riittävästi rasvaa olettaen että on hoikka. Jos ei, niin nälkä pitää taittaa kuiduilla ja proteiinilla. Papuja, linssejä, hernaria, jauhelihaa, kanaa proteiiniksi. Jos liikkuu ja isompi teini niin harkitsisin jopa proteiinijauhepirtelöä välipalaksi, halpaa ja taittaa hyvin nälkää.

Voi luoja näitä neuvoja. Riisipuuro on ravitsemuksellista moskaa, ei kuituja nimeksikään.

Jos muilla aterioilla saa ravitsevaa ruokaa, voi yksi ateria ollakin pelkkää mahantäytettä. Eikä riisinkään tarvitse olla kuorittua, pestyä, hiottua, valkoista riisiä. Kokojyväriisiin ja täysmaitoon tehtynä saa ravinteitakin.

Vierailija
54/94 |
20.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita poika itse kokkaamaan mitä jääkaapista sattuu löytymään. Oppii ettei ruoka riittänytkään sillä pelkällä mieluisalla, nälkä jäi ja kiittää myöhemmin isompana kun osaa tehdä.

Vierailija
55/94 |
20.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljon pottuja jotka kuorikoon itse.  ns. maitosuolainen on hyvä soosi. Häjy homma kun enää ei ole saatavilla sillinsuolavettä. Semmoisilla itse aloitin ja jo 82 vee.  Niin, eikä ympyröitä pidä syödä vaan ruokaa.

Vierailija
56/94 |
20.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raejuusto jne. halvat proteiinit.

Vierailija
57/94 |
20.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vettä pitää juoda enemmän. Itse lihavana ja jatkuvasti nälkäisenä naisena yritän juoda mahdollisimman paljon vettä nälkään.

Vierailija
58/94 |
20.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina kun on nälkä ei välttämättä oikeasti olekaan nälkä, vaan kyse onkin janosta.

Vierailija
59/94 |
20.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Proteiinia ja rasvaa. Juurekset ovat halpoja, mutta kaloreita niistä ei saa, eivätkä pidä kovin hyvin nälkää. Siksi paksut rasvaiset kastikkeet kasvi- tai lihaproteiinin kanssa. Salaattiaineksia ja hedelmiä kannattaa ostaa vain värin vuoksi, että saa tarvittavat vitamiinit, mutta nälkää niillä ei pidetä. Täysjyvää ja vehnäleivät ruis- ja kauraleiväksi. Myös proteiinilisää täysmaidossa voi miettiä esimerkiksi urheiluharrastuksen jälkeen.

Vierailija
60/94 |
20.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kylläpä on viestejä hävinnyt ketjusta. Oli vielä oikein hyviä ja toimivia vinkkejä.

No niinpä, omsnikin poistettu. Millähän perusteella????