Miten säästää ruokakuluissa kun teinipoika taloudessa?
Olen työssä käyvä yh. Palkka ei päätä huimaa, mutta pärjätä pitäisi. Tuntuu, että pitäisi hankkia joku suurkeittiökattila, kun vaikka miten kokkaan mahdollisimman ison satsin kerralla, niin se on päivässä syöty. Kaupassa pitää ravata lähes päivittäin, kun lähes kaikki syöty yhden päivän aikana. Autoa ei ole, joten ostan niin paljon, kun jaksan kantaa ja vaikka miten ajattelen, että nyt ei tarvitse käydä moneen päivään kaupassa niin eiköhän ole taas maidot juotu, leivät syöty, kananmunat syöty yms. Aina useampi asia loppu päivässä ja taas pitäisi mennä kauppaan. Olen jo omia syömisiä vähentänyt, että rahat riittäisi, mutta sekään tunnu riittävän. Onni on, että on vain yksi teini, nuorempi veli ei syö paljoa ja menee vielä vuosia teini-ikään.
En ole koskaan ollut mikään kovin keittiössä viihtyvä, mutta pakko tässä on alkaa jotain tekemään enemmän itse, kun rahat ei muuten riitä. Vinkkejä voi antaa suht helposti tehtävistä ja edullisista aamu/ilta- ja välipaloista. Teini on onneksi kaikkiruokainen, eikä mitenkään nirso.
Kommentit (94)
Jos teet vaikka enemmän muussia niistä edullisemmista perunoista ja ruualla täyttävät vatsansa sillä enempi eikä leivällä ja lihalla.
Oikein koostettu ruokavalio. Leivät, murot, yms ruokahalua nostattavat höttöhiilarit kannattaa jättää sinne kauppaan ja panosta kasviksiin ja proteiiniin.
Syökö se poika siis oikeasti nälkäänsä vai huvikseen?
Se teini on kädetön ja jalaton? Vai miksi sinä siellä kaupassa ravaat? Ehkä sen teininkin silmät vähän avautuisi kun joutuisi näkemään vähän vaivaakin, eikä vain syö ihan ajanakuluksi.
Vierailija kirjoitti:
Oikein koostettu ruokavalio. Leivät, murot, yms ruokahalua nostattavat höttöhiilarit kannattaa jättää sinne kauppaan ja panosta kasviksiin ja proteiiniin.
Höpsis. Ruisleipä, täysjyväpasta ja muu kuitupitoinen hiilari on tärkeä osa teinin terveellistä ruokavaliota.
Toi vaihe loppuu siihen kun poika lähtee armeijaan/opiskelemaan/ muuttaa pois kotoa. Se on vaan kokattava hulluna useampi vuosi. Slow cooker auttaa vähän kun ei tarvii koko ajan seistä hellan vieressä. Rahanmenoa ei voi estää.
17 ja 20v: n yh äiti.
Tee muutaman viikon ruokalista, myös sellaisia ruokia, mitä poika osaa kokata. Ruokalistan perusteella tee ainesosalista, ja sitten sen tilaat viikoittain jostain cittarista tms. Maksaa 10€/kerta eli todnäk saat ruuat halvemmalla kuin että ramppaat siellä kaupassa päivättäin. Paljon proteiinia ruokavalioon, se pitää nälän loitolla. Ne kaikkien täällä kehumat keitot voit unohtaa saman tien, ne ei tee teinipoikaa kuin vihaiseksi. Ja kun ruokaa tule tasaisesti eli se 5x pvässä, niiden annostenkaan ei tarvitse olla niin suuria kerralla. Ja kouluruoka syödään, piste.
Teinit syö paljon, varsinkin pojat. Meillä kolmas teini talossa, yksi vielä kovaa vauhtia kasvamassa. Ei heiltä voi kieltää. Kokeile tehdä energia pitoisia ruokia. Kuidut, proteiinit, rasvat ja hh käyttöön. Meillä menee juustoa ja kananmunia paljon aamiaisella sekä täysjyväleipää. Syö 5-6xpv. On myös välipala koulussa mukana.
T. Neljän pojan äiti
Yksi ainakin meidän perheessä hyvin täyttänyt edullinen välipala oli suolainen pannukakkurulla. Sitä oli myös helppoa ottaa evääksi.
Kotiruokaa ja roska pois. Joskus herkkuja.
Vierailija kirjoitti:
Teinit syö paljon, varsinkin pojat. Meillä kolmas teini talossa, yksi vielä kovaa vauhtia kasvamassa. Ei heiltä voi kieltää. Kokeile tehdä energia pitoisia ruokia. Kuidut, proteiinit, rasvat ja hh käyttöön. Meillä menee juustoa ja kananmunia paljon aamiaisella sekä täysjyväleipää. Syö 5-6xpv. On myös välipala koulussa mukana.
T. Neljän pojan äiti
Niin ja lisäys, kaikki pojat hoikkia, eivät urheile.
Teineille uppoaa. Monesti vielä skippaavat kouluruuan kun kaverit eivät mene ja kotona vedetään karmea annos. Suosittelen peruskotiruokia ja isompia määriä, niin että riittää sen 2 päivää. Helpottaa elämää kummasti. Makaronilaatikot, keitot, pastat, perunat, nuudelit, muusit ja lisuke. viikonlopulle herkumpaa tortillaa, pitsa, hampurilaista (itse tehtynä) Tarjouksia kannattaa bongailla jugurtit, murot , leivät, juustot, kanamunat, (aamu, iltapalalle) hakea siltä mistä halvalla saa (lidl, prisma) Teiniä voi myös velvoittaa sinne kauppaan itse hakemaan niitä maitoja, munia, jugurtteja ettei itse tarvitse kantaa joka päivänä niska vääränä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpsis. Ruisleipä, täysjyväpasta ja muu kuitupitoinen hiilari on tärkeä osa teinin terveellistä ruokavaliota.
...höt-tö-hii-la-rit. Luetaan lause loppuun ennen kuin ruvetaan julistamaan sitä oman pään pyhää totuutta kuin evankeliumia.
ResQ appi,ruokakassi ryhmien lahjoitukset (liity taiteilijanimellä),leipäjonot.
Korvaa osaa jauhelihasta esim.makaronilaatikossa soijarouheella. Menee täydestä kuin väärä raha.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
...höt-tö-hii-la-rit. Luetaan lause loppuun ennen kuin ruvetaan julistamaan sitä oman pään pyhää totuutta kuin evankeliumia.
Sinun totuus vastaan minun totuus. On yhtä kuin pöllöpalstakiista.
Peltileipää: 5 dl taikina maitoon, porkkanaraastetta ja rypsiöljyä 1 dl. Vaivaa ja taputtele öljyisin käsin suoraan syvälle pellille nousemaan. Uuni 30 astetta ja nousemaan uuniin. Helppo ja ravitseva. Vaihteluksi kaurarouhetta 2 dl (violetti gluteeniton pussi).
Perunamuusia iso kattilallinen. Keitettyä porkkanaa ja parsakaalia lisäksi.
Näistä saa kalsiumia, hyviä rasvoja, A-vitamiinia ja kuitua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinun totuus vastaan minun totuus. On yhtä kuin pöllöpalstakiista.
Ei tässä ole mitään vastakkain asettelua. Kumpinkin, kun on samaa "mieltä". Täysjyväviljat löytyy ihan virallisista ruokasuosituksista ja ns höttöhiilarit ei niihin kuulu.
Syö itse vähemmän.