Mikä on se summa mikä kannattaa olla elämiseen vuokran jälkeen?
Oon ehkä eroamassa pitkästä suhteesta ja viimeksi asunut yksin 20v, tiedän että tulee tiukkaa rahasta kun on nytkin sitä ollut. En vaan oikein osaa hahmottaa mikä summa olisi hyvä jäädä laskuihin ja ruokaa . Tietenkin se vaihtelee yksilöstä mutta joku suuntaa antava.
Kommentit (44)
Elämiseen menee mitä menee, pakolliset vuokra, sähkö, mahd vesi, puhelin ja netti. Ruokaan saa menemään vaikka kuinka paljon tai 10 euroa päivä. Ei oo vaikeeta matematiikkaa.
Ne muut laskut: Minäkin olen eläkkeellä.
Ruokaan menee noin 350 e, kotivakuutukseen n. 20/kk, terveydenhoitoon, joka sisältää kampaamon n. 200 e, Hsl:n matkalippujen 30 e/kk, yllättäviin menoihin, lastenlasten synttäreille, joululahjoihin ja vaatteisiin noin 200 e/kk. Yhteensä n. 800 e/kk. Asumistukea en saa, en myös muitakaan tukia.
En suosittele eroa, koska se johtaa pienillä tuloilla köyhyyteen.
Vierailija kirjoitti:
Ne muut laskut: Minäkin olen eläkkeellä.
Ruokaan menee noin 350 e, kotivakuutukseen n. 20/kk, terveydenhoitoon, joka sisältää kampaamon n. 200 e, Hsl:n matkalippujen 30 e/kk, yllättäviin menoihin, lastenlasten synttäreille, joululahjoihin ja vaatteisiin noin 200 e/kk. Yhteensä n. 800 e/kk. Asumistukea en saa, en myös muitakaan tukia.
En suosittele eroa, koska se johtaa pienillä tuloilla köyhyyteen.
No mulla ei mene kampaamoon yhtään. Pitkät hiukset ja oma väri. Joskus leikkaukseen mutta harvoin. Enkä aio vaatteisiin 200kk laittaa. Miksi et saa asumistukea?
Ja lisään vielä että ero on tarpeellinen mun henkiselle hyvinvoinnille. Että jaksan olla parempi äiti.
Ap
Vierailija kirjoitti:
No autoa mulla ei ole tällä hetkellä joten kuljen bussilla.
Ap
No onkos moottorikelkkaa, mönkijää, moottorivenettä, vesijettiä... nämäkin vehkeet löytyy moneltakin eikä ne pyhällä hengellä toimi. Jokaisella on erilaiset menot.
Vierailija kirjoitti:
Oon elänyt tähän asti aika huolettomasti, mikä tulee muuttumaan sen tiedän.
Ap
Yhden ihmisen ruokamenot on 300 e kk. Toki halvemmallakin, eli 200 e, syö, jos on pakko.
Sähkö, netti, puhelin, vesi, vakuutus, bussi 200 e kk. Huomioi, että vakuutus tulee usein parin kuun välein isompana summana.
Riippuu ihan itsestäsi, paljon käytät kampaajaan, ihonhoitoon, vaatteisiin, ravintoloihin, hierojaan, teattereihin, kukkiin.
Hammaslääkäri kuluihin tulee varmaan menemään paljon.....pitäisi paikkoja uusia. Ja en halua kunnalle mennä kun sieltä sain potkut.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Yhden ihmisen ruokamenot on 300 e kk. Toki halvemmallakin, eli 200 e, syö, jos on pakko.
Sähkö, netti, puhelin, vesi, vakuutus, bussi 200 e kk. Huomioi, että vakuutus tulee usein parin kuun välein isompana summana.Riippuu ihan itsestäsi, paljon käytät kampaajaan, ihonhoitoon, vaatteisiin, ravintoloihin, hierojaan, teattereihin, kukkiin.
Kiitos! Kampaamoon ja hierojaan, ym muihin palveluihin ei men kuin terveyspalveluihin. Vaatteita oon nyt ostanut surutta ja tiedän että en voi enää ostaa yhtään eikä tee mielikään ostaa. Tietty lapsiin saa menemään rahaa vaikka kuin paljon vaikka ovatkin jo aikuisia.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eläkkeellä oleva ihminen, joka ei tiedä mitä laskuja on maksanut ikänsä? Voiko olla tottakaan.
Kyllä mä tiedän mitä laskuja oon maksanut kun itse olen ne maksanut tähänkin asti. Asumismuoto vaan muuttuu omakotitaloista vuokra asuntoon. Joten vaikea hahmottaa määriä. En aio esim.yhtä isoa sähkölaskua maksaa mitä tähän olen maksanut
Ap
Vuokra-asunnossa on vain vuokra, sähkö ja vesi. Joskus vesi kuuluu vuokraan.
Ja vakuutus ja nettiliittymä, ellei käytä kännykän nettiä. Myös puhelinlasku kannattaa laskea kuukausittaisiin kuluihin.
Kun katsoo nykyistä julkista puhetta niin ei siihen vuokraan tarvi olla rahaa kun yhteiskunta hoitaa. Tai nöin voi ainakin valituksesta päätellä nyt kun on tukiin tulossa leikkauksia
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eläkkeellä oleva ihminen, joka ei tiedä mitä laskuja on maksanut ikänsä? Voiko olla tottakaan.
Kyllä mä tiedän mitä laskuja oon maksanut kun itse olen ne maksanut tähänkin asti. Asumismuoto vaan muuttuu omakotitaloista vuokra asuntoon. Joten vaikea hahmottaa määriä. En aio esim.yhtä isoa sähkölaskua maksaa mitä tähän olen maksanut
Ap
Et ole ikänäsi tai nyt sähkökriisin aikana päässyt edes puhumaan kenenkään kanssa kahvikupposen ääressä kuinka joku tuttu maksoi niin ja näin paljon sähkölaskua asuessaan siellä ja täällä. Vai asuuko kaikki tutut omakotitaloissa, vai oletko erakko? Minä tiedän kuinka vähän äitini maksaa sähköstä yksiössään, paljon työkaveri, appiukko jne. Näistä kun ollaan kauhisteltu ja keskusteltu.
Kynä ja paperia esiin ja listaat mm. nämä:
- vakuutukset
- sähkö, puhelin, suoratoistopalvelut
- mahdolliset lääkkeet
- työmatkakulut
- harrastukset (salikortti yms.)
- arvio paljonko menee ruokaan
- vaatteet, kosmetiikka (arvio)
Listasta saat jonkinlaisen kuvan, paljonko rahaa menee ja voiko jossain asiassa säästää. Ja yllärimenoihin kannattaa aina varata vähintään 100-200€/kuukausi.
Vierailija kirjoitti:
Kynä ja paperia esiin ja listaat mm. nämä:
- vakuutukset
- sähkö, puhelin, suoratoistopalvelut
- mahdolliset lääkkeet
- työmatkakulut
- harrastukset (salikortti yms.)
- arvio paljonko menee ruokaan
- vaatteet, kosmetiikka (arvio)
Listasta saat jonkinlaisen kuvan, paljonko rahaa menee ja voiko jossain asiassa säästää. Ja yllärimenoihin kannattaa aina varata vähintään 100-200€/kuukausi.
Kiitos!!
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Et ole ikänäsi tai nyt sähkökriisin aikana päässyt edes puhumaan kenenkään kanssa kahvikupposen ääressä kuinka joku tuttu maksoi niin ja näin paljon sähkölaskua asuessaan siellä ja täällä. Vai asuuko kaikki tutut omakotitaloissa, vai oletko erakko? Minä tiedän kuinka vähän äitini maksaa sähköstä yksiössään, paljon työkaveri, appiukko jne. Näistä kun ollaan kauhisteltu ja keskusteltu.
Todellakin olen erakko!!
Ap
Mulla menee puolet tuloista vuokraan, vesimaksuun ja sähköön. Tai en tiedä lasketaanko niitä tuloiksi, kun saan pelkkiä tukia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Todellakin olen erakko!!
Ap
No kannattaa niiltä aikuisilta lapsilta kysyä paljon ne haluaa et käytät niihin kuukaudessa rahaa. Kerta saat niihinkin menemään paljon..
Puolisollesikin tekee hyvää, ettet jatkossa käytä hänen rahojaan surutta. Olet siis tuhlannut tietämättä paljon asumiskustannukset vie. Veikkaisin että raha on ollut teillä riitojen aihe.
Vierailija kirjoitti:
Saan eläkettä 1500€, oon ajatellut että max joku 600€ vuokra....
Ap
Siis eläkkeellä? Missä luulet noin halvalla voivasi asua? Voi tätä uusavuttomuuden määrää.
Vierailija kirjoitti:
Saan eläkettä 1500€, oon ajatellut että max joku 600€ vuokra....
Ap
Tienaako joku oikeasti alle 3 200 euroa kuukaudessa?
T: Kokoomuslainen
Ap