Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muita " ylipainoisten tai isokokoisten lasten" vanhempia!

25.12.2006 |

Hei! Tyttöni täytti vastikään 4 ja pituutta on 114cm ja painoa reilut 32 kg. Onko täällä muita, joiden lapset ovat ylipainoisia tai muuten isoja !

Itsekin olen iso, mutten lihava. Yritän tarkkailla ja säännöstellä, mutta tuntuu että tyttö lihoo koko ajan! Hän on hirmu rauhallinen,toki hyvä syömään, mutta minusta hän esimerkiksi juoksee pikkuveljen (2,5 v) kanssa paljon, pyöräilee, ulkoilee ja meillä on esim. sisätrampoliini. Käytämme hyviä rasvoja, ruisleipää, kevyt tai rasvattomia tuotteita, (ei mehuja, limsoja ja karkkeja n.1x viikko), suosin keittoja ja pyrin tarjoamaan aina ennen ruokaa kasviksia, joka veisi " nälkähuipun" pois!

Olen aika epätoivoinen asian kanssa! En halua tehdä asiasta ongelmaa, sillä eiköhän tämäkin maa ole täynnä monennäköistä syömishäiriötä! Odotan pituuskasvun korjaavan asiaa, mutta näin ei tunnu tapahtuvan! Tyttö kun on hirmu pitkäkin ikäisekseen.... Toki geenit ja yksilöllisyyskin on huomioitu (syntymäpaino 4870g), mutta kesällä ruvetaan seulomaan hormonaalisia tekijöitä..

Onko siis todellakin muita tämän asian kanssa painivia?! Olen yrittänyt vahvistaa hänen itsetuntoaan, mutta pelkään silti ensimmäistä ilkeäkielistä naperoa, joka asiaa kommentoi..

Kommentit (26)

Vierailija
21/26 |
28.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

näitä tämänkaltaisia huolia ja murheita vaihdan muiden kanssa. Minulle saa siis kirjoittaa meiliä : mindi74@netti.fi

Meillä 6v poika 135 cm ja painoakin reilusti..

Vierailija
22/26 |
28.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli olen nyt unohtanut mainita myös sen, että kyllä minäkin tämän toisen puolen tunnistan, eli huonon syömärin, nimittäin tytön pikkuveli! Hän on 2,5 vuotias ja aivan mahdottoman huono syömään! Hän rakastaa paprikaa, porkkanaa ja riisiä ja kanaa, eli kaikkea terveellistä! Nyt joulun aikana, hän on voinut syödä puolikkaan piparin ja konvehtirasiasta yhden konvehdin ja sanoo sitten, että on maha täynnä! Ja hyvä näin!! Tämä tilanne toisaalta helpottaa myös " minun syyllisyydentuntojani" (vaikka eivät ne tässä pääasiallisena ole!), mutta kuitenkin se antaa viitteitä juuri tästä erilaisuudesta ja senkin suuresta merkityksestä!

Isosisko kun puolestaan nauttisi vain kaikkea suolaista, esim. savustettua siikaa ja juustoja, jos niitä vain mielin määrin antaisi! Eli kyllähän hän söisi " herkkuja" , jos niitä antaisi! Jotenkin vain on niin vaikea ja raskas toiselta kieltää ja rajoittaa koko ajan ja toiselle pitkin päivää tuputtaa ruokaa..!

Itse laihduttaessani keksin kaikkia " huijauskeinoja" itselleni, joiden avulla olen pitänyt painoni. Nyt yritän soveltaa niitä myös tyttäreeni. Esim. yksi hyvä on pestä illalla aika aikaisin hampaat! Näin jää " puhdas" maku suuhun, eikä viitsi enää syödä mitään. Sen lisäksi, tuntuisi jotenkin niin raskaalta pestä hampaat toiseen kertaan.. Nyt vetoan myös tyttäreeni, :" ettei viitsitä syödä enää mitään, kun on jo hampaatkin pesty. Juodaan lasi vettä ja syödään aamulla!"

Toinen hyvä on vaihtoehtojen keksiminen! Tyttö pyysi vielä ennen nukkumaan menoa leipää, joten ehdotin, että jos hän kuorisi mandariinin! Tätä minä olen itseenkin soveltanut! Jos tekee mieli jotain, mietin, mikä olisi se kevyempi versio..Aina se ei onnistu, mutta suurimmaksi osaksi!

Kiitos kaikille, tämä ketju on avannut uusia ajatuksia paljonkin! Olen paljon luottavaisempi tulevaisuuteen ja toivon että muutoksia todella tapahtuu! Minä alan uskoa todella noiden annoskokojen pienentämiseen! Jotenkin sitä on vain ajatellut sen olevan " sitä kunnollista ja oikeaa ruokaa" eikä ajatellut sen voivan lihottavan. Toki kyllähän ne neuvolan ehdottamat testit voidaan ottaa, hyvähän tilanteesta on kuitenkin saada varmuus!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/26 |
29.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuli mieleen annoskoon pienentämisestä, jos kokeilisit ennen ruokaa (alkupalana) antaa pilkottuja vihanneksia/hedelmiä, jolloin tytön vatsa täyttyisi jonkin verran niillä ja ruokaa menisi vähemmän? Pastat yms. kannattaa vaihtaa tummaan pastaan ja riisiin.

Vierailija
24/26 |
29.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kakkonen on nyt 3 v 5 kk, ja pituutta on alle 95 cm ja painoa

14 kg. Esikoinen on yli 5 v., ja 5-vuotisneuvolassa hän painoi

alle 17 kg ja oli 107,5 cm pitkä. Molemmat ovat siis hoikkia ja

pienikokoisia poikia.

Ruokailut menevät seuraavasti:

aamupala: puuroa tai leipää tai hedelmiä + maitoa - vaihtelevasti,

joskus vain pari lusikallista tai pienen haukkauksen leivästä

lounas: puoli lautasellista (tai pari haarukkaa) tavallista kotiruokaa,

maitoa päälle hiukan

välipala: vähän esim. täysmuroja tai hedelmiä + maitoa

päivällinen: ehkä yksi haarukallinen tai sitten ei mitään

iltapala: vähän esim. jugurttia + mysliä

Molemmat lapset syövät niin vähän, että ihan ihmetyttää,

millä he elävät. Varsinkin kuopus on huono syömään.

Makeat maistuisivat, mutta niitä meillä ei harrasteta.

Ruuan syömisestä ei myöskään palkita, eikä syömättä

jättämisestä rangaista.

Murheensa siis kullakin. Lapsissa on jo pienestä pitäen

suuria eroavaisuuksia.

Vierailija
25/26 |
29.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttö syö hyvin vaihtelevasti ja se kyllä näkyy kasvussa..

Välillä pyytää lisää ruokaa mutta usein ruoka-annos on pari lusikallista jos syö ollenkaan, meillä on säännölliset ruoka-ajat eikä ylimääräisiä välipaloja anneta kun ruoka ei muutenkaan tahdo maistua.

Oli nyt 3v neuvolassa 91cm ja painoa 10.8kg. Kaikki tuttavat ja varsinkin vieraat ihmiset päivittelevät kun on niin pieni ja varsinkin laiha. Ollaan käyty neuvolassa kasvukontrolleissa ja verikokeita on tehty mutta syytä pieneen kokoon ei ole löytynyt.

Vanhemmat ollaan pituudelta yli 170cm ja isot sisarukset kasvaa toinen pitkänä ja toinen keskikokoisena.

Neuvolassa varmasti puuttuvat herkästi niin huonoon painon nousuun kuin nopeaankin, varsinkin nyt kun ylipainon lisääntyminen on yleisesti nousussa ja varhaislapsuudessa siihen parhaiten pystyy vaikuttamaan.

Hyvää uutta vuotta kaikille!

Vierailija
26/26 |
31.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku jo kirjoittikin tunteiden liittämisestä ruokailemiseen ja siihen, että paljon pääruokaa syönyt palkitaan tai vastaavasti " mummulle tulee paha mieli" jos ruokaa ei syödä paljoa. Suomessa vallitsee myös sellainen " tuputuskulttuuri" johon perinteisesti kuuluu lautasen puhtaaksi syömisen tärkeys. Siinä olisi monella vanhemmalla - itseni mukaan lukien - panostuksen paikka, että annettaisiin lasten itse päättää milloin maha on täynnä. Uskoakseni kukaan pikkulapsi ei laihduta itseään olemattomiin, jos tarjolla on säännöllisin väliajoin kunnollista, maistuvaa ruokaa sen verran kuin haluaa syödä.

Jos lapset opettaa pienestä pitäen siihen, että lautanen TÄYTYY syödä tyhjäksi, pieni maha venyy ihan turhaan. Muistan kun siskoni kertoi ystävästään, joka sai n. 12-vuotiaana ruuaksi kokonaisen maksalaatikon (!!) ja kaikki piti syödä. Ylipainoa tytöllä oli, ihmekös tuo.

Annoskoon pienentäminen saattaa aluksi olla hankalaa kun lapsi ei saa totuttua määrää ruokaa, mutta aika pian maha varmasti tottuu pienempään annoskokoon. Yksi keino lapsen " kärsimysten" vähentämiseksi pienennettäessä ruokamäärää voisi olla myös että ennen ruokaa juodaan lasillinen vettä. Vesi täyttää mahaa kivasti, jonka jälkeen ei ole enää niin paljon tilaa ruualle.