Kuka tekee jatkossa matalapalkkaiset työt pk-seudulla?
Moni pienipalkkainen käyttää tukia, ja jos niistä leikataan satasia niin joudutaan sekä jättämään työpaikka että muuttamaan muualle (joko vastaavaan työhön tai tukien varaan, jos töitä ei löydy). Moni on muuttanut kaupunkiin juuri työn perässä - mutta ei sitä kannata tehdä, jos asumisesta tulee niin kallista, että työpaikan rahallinen hyöty karisee.
Leikkausten jälkeen siivoojia, kaupan kassoja, postilähettejä, tarjoilijoita, lähihoitajia ym. ei ihan samalla tavalla löydykään isoilla paikkakunnille, ja monista on jo nyt pulaa. Onko tätä ajateltu ihan loppuun asti?
Kommentit (170)
Asuntojen hinnat tulee romahtamaan koska niitä ei enää osteta, koska entistä harvemman ansiot enää riittää niiden ostoon, eikä sen enempää ylihintaiseen vuokratasoon. Keskustojen autioituminen tulee kiihtymään entisestään.
Matalapalkkatyöt, nollatuntisopimukset, pätkätyöt, ja korkeat asuin- ja elinkulut, siinä on täysin mahdoton yhtälö.
Ja samalla vähän toiseen viestiketjuun vihjettä, miksi suuri osa alkaa olla lapsettomia.
Paskatyötkin alkavat kelpaamaan. Kun ihminen sitoutuu työhönsä siihen mitä tekee, palkka kyllä nousee. Työ on muutakin kuin lapioimista, työssä saa ihmissuhteita pysyy ikäänkuin menosssa mukana, on mallina lapsilleen. Saa ihmisarvonsa takaisin ja ne jotka eivät halua tehdä töitä, siis eivät halua ei pidä maksaa senttiäkään. Jännää, että lekottelijat heräsivät nyt unestaan kun valtiolla alkaa olla varat loppu ja työssäkäyvillä tekee tiukkaa maksaa edes valtion velan korkoja.
Otetaan orjia siirtolaista.
Otetaan ulkomaalaisia orjia.
Niinhän jenkeissäkin tehtiin 1800 luvulla.
Orjatyövoimaa vaan.
Vierailija kirjoitti:
Paskatyötkin alkavat kelpaamaan. Kun ihminen sitoutuu työhönsä siihen mitä tekee, palkka kyllä nousee. Työ on muutakin kuin lapioimista, työssä saa ihmissuhteita pysyy ikäänkuin menosssa mukana, on mallina lapsilleen. Saa ihmisarvonsa takaisin ja ne jotka eivät halua tehdä töitä, siis eivät halua ei pidä maksaa senttiäkään. Jännää, että lekottelijat heräsivät nyt unestaan kun valtiolla alkaa olla varat loppu ja työssäkäyvillä tekee tiukkaa maksaa edes valtion velan korkoja.
Oletpa naiivi. Paskatyö on paskatyö juuri siksi, ettei siinä palkka nouse, ihmisarvo kasva tai siitä saa ylipäänsä muuta kuin rikkinäisen kropan tai pään riippuen siitä, onko se fyysistä vai toimistopaskaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei heidän tarvi muuttaa pois vaan voivat muuttaa kimppaan. Maailmalla tosi yleistä, vaan Suomessa ollaan niin hemmoteltuja ettei osata ajatella tuota.
Kimppakämppä ja matalapalkkatyö - miksi kukaan lähtisi tällaiseen?
No tietysti hän jolla ei ole yksin rahaa maksaa vuokraansa Miksi muiden pitäisi maksaa siitä? Mikset sinä maksa lasteni polkupyöriä? Ei ole kiva, sun pitää maksaa kun minulla ei ole varaa ostaa hyviä läskipyöriä.
Lapsettomat kuitenkin maksavan osansa sun lasten koulutuksesta ja autottomat osan teistä, joilla ajelet. Miksi?
Sinkkuvero 10 000 euroa vuodessa, sinkkusakkomaksu. Niin alkavat tehdä lapsia. Se on solidaarista. Sinkkusakko.
Ei työttömät halua tehdä töitä. Ei ainakaan minun tuntemat työttömät.
Helsingissä on niin pas Kais ta. Kaikki paikat täynnä roskia, graffiteita, kusta , verta , piikkejä, neuloja, ja kakkaa heitetään seiniin, pysäkeillä jne.
Paha paikka asua.
Vierailija kirjoitti:
tänään eräässä stadilaisessa vessassa tumma nainen siivosi
Paljonkohan se mahtaa tuottaa niitä veroeuroja valtion kassaan millä kustannetaan näitä yhteiskunnan toimintoja, ja käyttää lisäksi omia nettotulojaan muihin yksityisten firmojen tuottamiin palveluihin tai hyödykkeisiin? Enkä nyt tarkoita sitä että aliarvioin siivoustyötä tai ihonväriä.
Ja kyllä, minä arvostan sitä NÄKYVÄÄ työtä. Joka valitettavasti toimii vain ja pelkästään valtion tukiaisten varassa.
Vierailija kirjoitti:
No mun mielestä pienipalkkaisen ei pitäisikään asua missään keskustassa mihin ei ole varaa. Kuka sen asumisen maksaa?
Perustuslain 9 pykälä
"Liikkumisvapaus
Suomen kansalaisella ja maassa laillisesti oleskelevalla ulkomaalaisella on vapaus liikkua maassa ja valita asuinpaikkansa."
Christiiina kirjoitti:
Opiskelijoista saa työvoimaa.
Kaupungin omille työntekijöille voi työnantaja tarjota edullisia työsuhdeasuntoja.
Näinhän se oli ennen. Ja monilla muillakin kuin vain kaupungeilla oli työsuhdeasuntoja. Vielä kasarilla esim HYKS:illä oli Niemenmäessä (eli ihan kävelymatkan päässä Meilahden sairaalasta) kerrostaloja, joiden kaikki asunnot olivat HYKS:in työntekijöille. Aikoinaan mun vanhemmat ostivat sijoitusasunnon ja antoivat sen yhdelle isolle firmalle vuokralle. Firma peri asunnossa asuvalta työntekijältään pienempää vuokraa ja maksoi erotuksen sitten mun vanhemmilleni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletpa naiivi. Paskatyö on paskatyö juuri siksi, ettei siinä palkka nouse, ihmisarvo kasva tai siitä saa ylipäänsä muuta kuin rikkinäisen kropan tai pään riippuen siitä, onko se fyysistä vai toimistopaskaa.
Aina voi perustaa oman firman, jos rahkeet riittävät. Toimistopaskaa, jos ihmisestä ei ole muuhun tekee sitten toimistopaskaa, eikö. Itse oli toimistossa mutta en ajatellut sitä paskana, olen nyt ansaitulla eläkkeellä ja pärjään mainiosti. Koulutimme lapsemme, kaikki ovat työssä tai yrittäjiä. Jo opiskeluaikana heille kelpasi työ, minkä nuorena oppii sen vanhana taitaa.
Niin,tässä vaan juon kahvia ja nauran kun Helsingin herrat jostain yrittää saada houkuteltua porukkaa tekemään ne työt mitä tällä hetkellä kovasti on tuettua. Kahta kauhiammin nauran,jos päätyvät siihen tulokseen että peräti lisää ulkomaailaisia joutuvat rahtaamaan niitä tekemään. Eikö persujen motto ollut tyyliin että "rajat kiinni?" Naurettava episodi kaikenkaikkiaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aina voi perustaa oman firman, jos rahkeet riittävät. Toimistopaskaa, jos ihmisestä ei ole muuhun tekee sitten toimistopaskaa, eikö. Itse oli toimistossa mutta en ajatellut sitä paskana, olen nyt ansaitulla eläkkeellä ja pärjään mainiosti. Koulutimme lapsemme, kaikki ovat työssä tai yrittäjiä. Jo opiskeluaikana heille kelpasi työ, minkä nuorena oppii sen vanhana taitaa.
Jos olet ansaitulla eläkkeellä, sinulla ei ole aavistustakaan tämän päivän työelämästä ja voit tuola alas korkean heppasi selästä. Nuoremmathan eivät eläkettä enää edes kerrytä, ja paskatyöaloilla yrittäjyys on yhtä paskaa sekin. Ovatko lapsesi kiinteistöpalvelualan vai mara-alan yrittäjiä? Tähän malliin on maa tieten tahtoen satu, nyt nautitaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olitko puhelinmyyjä vai puhelinaspa? Et kumpikaan? Työsi ei siis ollut paskatyö, et tiedä sellaisesta mitään.
Kohta on normi käytäntö, että jokainen työntekijä siivoaa itse oman työpisteensä.
Siivoojia ei ole eikä tule.
Sairaaloissakin ja laitoksissa hoitajat pyyhkivät työpöytänsä ja ympäristönsä.
Vievät ( siis nakkaavat oman roskapussi nyssäkkänsä roskikseen) omat roskansa.
Siivoaminen kuuluukin tulevaisuudessa ihan JOKAISEN työnkuvaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mun mielestä pienipalkkaisen ei pitäisikään asua missään keskustassa mihin ei ole varaa. Kuka sen asumisen maksaa?
Tämä. Suomessa jostain syystä aika moni asuu asunnossa mihin heillä itsellään ei ole varaa. Suomi ottaa lainaa että voi maksaa heille asumistukea. Kukahan kertoisi ihmiselle, ihmisille et tässä ei ole mitään järkee.
Tämä tilanne johtuu siitä että Suomessa on paljon yrityksiä jotka eivät halua maksaa sellaista palkkaa että sillä olisi varaa asua siellä missä se työ on. Mitä tilanteelle pitäisi tehdä? Onko ratkaisu jota kaikki haluaa todella se että nämä työt lakkautetaan esim kaupungeista?
Vierailija kirjoitti:
Haloo, jo lähiöissäkin yksiöiden vuokrat on yli 800€! Kadulleko ihmiset halutaan ajaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti koulutitte alalle joka selviää. Monella yrittäjällä tulee olemaan vaikeat vuodet edessä. He varmasti eivät sitten itke muita ojentamaan rahaa jos tulos alkaa sakkaamaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos olet ansaitulla eläkkeellä, sinulla ei ole aavistustakaan tämän päivän työelämästä ja voit tuola alas korkean heppasi selästä. Nuoremmathan eivät eläkettä enää edes kerrytä, ja paskatyöaloilla yrittäjyys on yhtä paskaa sekin. Ovatko lapsesi kiinteistöpalvelualan vai mara-alan yrittäjiä? Tähän malliin on maa tieten tahtoen satu, nyt nautitaan.
Tiedän nykyajan työelämästä jotain, itse en aikanaan voinut ottaa välivuosia matkustellakseni, ainoastaan lyhyet äitiyslomat. Eihän eläkettä kerry jos ei töitä tee, toisaalta voi ottaa kunnon vakuutukset turvakseen. Nuoremmat sisareni ovat aika lujilla, väliin tulee määräys että aamuvuoron jälkeen pitääkin tehdä toinen vuoro, tai hypätä osastolta toiselle, tai juosta toiselle laidalle kaupunkia.
Myyntityössä taas mennään töihin aamu kuudelta siivoamaan, vaihdetaan hikiset vaatteet ja tiskin taakse hymyillen palvelemaan asiakkaita. Lapseni eivät ole kiinteistö tai maanrakennus alalla.
Lapsettomat kuitenkin maksavan osansa sun lasten koulutuksesta ja autottomat osan teistä, joilla ajelet. Miksi?