Kuka tekee jatkossa matalapalkkaiset työt pk-seudulla?
Moni pienipalkkainen käyttää tukia, ja jos niistä leikataan satasia niin joudutaan sekä jättämään työpaikka että muuttamaan muualle (joko vastaavaan työhön tai tukien varaan, jos töitä ei löydy). Moni on muuttanut kaupunkiin juuri työn perässä - mutta ei sitä kannata tehdä, jos asumisesta tulee niin kallista, että työpaikan rahallinen hyöty karisee.
Leikkausten jälkeen siivoojia, kaupan kassoja, postilähettejä, tarjoilijoita, lähihoitajia ym. ei ihan samalla tavalla löydykään isoilla paikkakunnille, ja monista on jo nyt pulaa. Onko tätä ajateltu ihan loppuun asti?
Kommentit (170)
Työttömät tekee niitä töitä koska määrämme työttömät töihin.
No mun mielestä pienipalkkaisen ei pitäisikään asua missään keskustassa mihin ei ole varaa. Kuka sen asumisen maksaa?
Työvoimatoimiston virkailija kirjoitti:
Työttömät tekee niitä töitä koska määrämme työttömät töihin.
Höpönlöpö :D
No se on pk-seudun ongelma eikä mun. Asun maalla ja tulen aina asumaan.
Vierailija kirjoitti:
No mun mielestä pienipalkkaisen ei pitäisikään asua missään keskustassa mihin ei ole varaa. Kuka sen asumisen maksaa?
Missä tässä on keskustassa asuminen mainittu?
Vierailija kirjoitti:
Varsin harva pienituloinen duunari asuu Helsingin keskustassa. Sen sijaan pk-seudulla lähiöissäkin asuminen on kallista, eikä kaikilla ole leikkausten jälkeen siihen enää varaa. Eikö silloinkaan "pitäisi" asua edes niissä lähiöissä, vaikka se tarkoittaisi sitä, että matalapalkka-alojen tekijät lähtevät koko kaupungista pois johonkin Imatraan? Miten ne matalapalkkaiset työt saadaan sitten tehtyä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moni on muuttanut kaupunkiin työn perässä.
Ei oo mietitty. Eipä noita varmaan muut kuin opiskelijat mielellään tee. Tai ne jotka tulee pienellä toimeen.
Kyllä se maaseudullekin ongelma näkyy ajan kanssakun helsingissä asiat sakkaa. Suurin osa verotuloista kertyy pk- seudulta
Opiskelijat tekee. Nuoria niissä näkee nytkin. Matalapalkkaista osa-aikatyötä ei ole tarkoitettu elämän mittaiseksi ja jotain on mennyt pieleen, jos niissä roikkuu vanhanakin (olematta yrittäjä tms).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jospa nyt on käänteen aika, ja työt ryhtyvät muuttamaan ihmisten perässä (maalle)?
Sama tilanne muualla maassa :(((((
tätönen 23
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toki, muttei keskustaan vaan lähiöön.
Vierailija kirjoitti:
Opiskelijat tekee. Nuoria niissä näkee nytkin. Matalapalkkaista osa-aikatyötä ei ole tarkoitettu elämän mittaiseksi ja jotain on mennyt pieleen, jos niissä roikkuu vanhanakin (olematta yrittäjä tms).
Suurin osa opiskelijoista on jo töissä. Miten ikinä pystyvät valmistumaan nykyisissä tiukoissa aikarajoissa, jos vielä enemmän pitäisi tehdä töitä?
Tavallaan ei tarvitse asiaa täällä Heinolassa miettiä, kun se on pääkaupunkiseudun ongelma. Asia voi kuitenkin olla hyväksi Heinolalle ja Heinolan yrityksille.
Vierailija kirjoitti:
Ja tähän lisään että kaikki opiskelijat eivät vielä tee noita töitä, mutta kun heiltäkin vähän leikataan niin tekijöitä alkaa riittää. Suomessa EI edes makseta opiskelusta! Tämä malli on tositosi erikoinen ja lepsu opiskelijalle. On, vaikka tukia leikattaisi ja kannustettaisiin osa-aikatyöhön opintojen ohessa.
Vierailija kirjoitti:
No se on pk-seudun ongelma eikä mun. Asun maalla ja tulen aina asumaan.
Pk-seutu elättää maalla asumisenkin infran. Että sikäli sen toimivuudella on vaikutusta koko Suomeen.
Kadulla asuvat ilmaistyö orjat tietysti.
Orpo ja Purra hurauttelee hiacella menemään ja heittelee roskapusseja. Allah-aho käy heittämässä pari pizzaa vanhuksille. Essayah rukoilee. Ruotsalaisilla menee niin hyvin, ettei tarvi huolehtia.