Espoolle metro oli surullinen vikainvestointi
-vanha hyvin toiminut bussiverkko menetettiin, matka-ajat kasvaneet lähes kaikkialta dramaattisesti.
- lyhyiden laitureiden vuoksi kapasiteettia menetettiin 1/3, metro on jo nyt usein ruuhkainen.
- metron varteen rakennettu valtavasti sosiaalista asuntotuotantoa, yhteiskuntarakenne on muuttunut totaalisesti.
- oppilasaineksen muutos romahduttanut koulujen tason. Tämä vaikuttaa myös niihin omakotialueisiin, jotka kuuluvat samaan oppilaaksiottoalueeseen vuokrakerrostaloalueiden kanssa.
- rauhattomuus lisääntynyt, turvallisuuden tunne vähentynyt.
- käynnissä on white flight ja erityisesti parempituloisten poismuutto kauemmaksi metron ja radan vaikutuspiiristä. Moni muuttaa kauempiin ympäryskuntiin.
- tilalle muuttaa kiihtyvällä tahdilla nettosaajia.
- asukkaiden tulorakenteen muutos näkyy jo kaupungin tuloissakin. Samalla tasetta ja rahoitusasemaa painaa raskaasti metroa varten otetut lainat.
Ei ainakaan näillä parametreilla kovin hyvin mennyt!
Kommentit (38)
Espoo on ottanut miljardikaupalla lainaa mertroprojektia ja metron varren rakentamista varten. Oletuksena on ollut, että laina maksetaan takaisin väestönkasvun mukanaan tuomilla verotuloilla. Huomioon ei kuitenkaan otettu, että metron mukanaan tuoma väestönkasvu koostuu suurimmaksi osaksi nettosaajista eli työttömistä tai hyvin pienituloisista vieraskielisistä. Ne eivät tuo verotuloja mukanaan, vaan lisäkuluja.
Siis metroko tuo Espooseen mukanaan sosiaalisia ongelmia? Onneksi sitä ei sentään Kauniaisiin rakennettu!
Lisäksi metroasemien lähettyville rakennettujen talojen arkkitehtuuri on kamalaa. Espoo oli ennen puutarhamainen kaupunki, ei ole enää.
Tottakai se oli.
Vihreät ajoi sen rakentamista painokkaasti.
Ensin rakenettiin hyvät tiet, nyt niitä ei tarvita, kun bussilinjat on lakkautettu.
Lisäksi Vihreät väänsivät vielä (pikaratikan).
Ei puutu enää kuin juna, lauttaliikenne ja helikopterilinja.
Vihreät sirottelee rahaa ympäriinsä kuin sitä kasvaisi kuin voikukkia keväällä.
Vierailija kirjoitti:
Lisäksi metroasemien lähettyville rakennettujen talojen arkkitehtuuri on kamalaa. Espoo oli ennen puutarhamainen kaupunki, ei ole enää.
Surkein on Tapiolan puutarhakaupungin kohtalo.
Se on täysin pilattu.
Vuosaari tuhottiin metrolla 25 vuotta sitten, nyt saatte samaa. Nauran.
Metro on varsin oiva tapa siirtää sosiaalisia ongelmia paikasta toiseen. Otaniemessä tämä näkyikin erityisen hyvin, kun metron myötä narkkarit saapuivat varastelemaan yliopiston tiloihin ja kaikenlaiset huijarit pyörimään kauppojen eteen.
Minusta Metro on kätevä. Pääsen Tapiolasta kätevästi töihin Kalasatamaan. Poika toisinpäin Herttoniemestä Otaniemeen.
Vierailija kirjoitti:
Minusta Metro on kätevä. Pääsen Tapiolasta kätevästi töihin Kalasatamaan. Poika toisinpäin Herttoniemestä Otaniemeen.
Itä-Helsingin rötöstelijät pääsevät kätevästi "töihin" Lauttasaareen.
Ongelmat raaistuvat ja pahenevat vielä hetki hetkeltä. Tilanne käy sietämättömäksi jossain kohtaa.
Toimitusjohtajan rouva kirjoitti:
Siis metroko tuo Espooseen mukanaan sosiaalisia ongelmia? Onneksi sitä ei sentään Kauniaisiin rakennettu!
Ei Kauniaisissakaan kovin hyvin mene, kun uutisia lukee.
On ollut jo puukotus, pahoinpitely ja ohikulkijoille räyhäämistä.
Metron myötä on syntynyt uudessa mittakaavassa sosiaalista asuntotuotantoa Etelä-Espooseen. Esimerkiksi Tapiolassa sitä ei ole aikaisemmin juuri ollut.
Taas näitä väitteitä että ennenmuinoin bussilla pääsi 5 minuutissa kampista mihin tahansa espoossa, jopa sinne bodomin perukoille mikä on jo aikamoinen suoritus jopa helikopterille. Oikeasti jos muistellaan niin otaniemestä ajeli normaalisti 15 minuutissa bussilla keskustaan, paitsi ruuhka-aikaan sait seistä siinä täpötäydessä ruuhkavuorossa puolikin tuntia tai yli. Ja kaikkihan työssä käy just silloin ruuhka-aikaan. Muualta espoosta kesti vielä kauemmin kun otaniemi oli siinä helsingin kupeessa länsiväylän vierellä.
Minä inhoan bussilla köröttelyä. Metro on nopea eikä säät yleensä vaikuta sen toimintaan.
Olen kyllä bussillakin päässyt kulkemaan sinne tänne, mutta aina valitsen junan tai metron, jos mahdollista.
Metrolla piti tulla kultaa ja kunniaa, mutta tulikin tummahkoja tiemiehiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lisäksi metroasemien lähettyville rakennettujen talojen arkkitehtuuri on kamalaa. Espoo oli ennen puutarhamainen kaupunki, ei ole enää.
Surkein on Tapiolan puutarhakaupungin kohtalo.
Se on täysin pilattu.
Vanhempani muutti tuonne 2017. Enää eivät saisi omiaan pois koska alueelle on ilmestynyt sosiaalisia ongelmia
No liikenteen kannalta se toimii, koska on niin täynnä käyttäjiä. Itsekin aloittaja mainitsi nuo ruuhkat.