Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Omaishoitajan tulot romahtavat, pitäisikö ottaa työ 24/7 omaishoidon lisäksi?

Vierailija
18.09.2023 |

Tämän päivän Hesarissa artikkeli äidistä (ilmeisesti yh, jutun perusteella) joka on 7-vuotiaan lapsensa omaishoitaja. Hänenkin tulonsa tulevat romahtamaan hallituksen toimien seurauksena. Te, jotka kannatatte hallituksen leikkauksia - onko ajatus, että tuon naisen pitäisi ottaa kokopäivätyö tuon 24/7 omaishoitajuuden lisäksi, vai laittaa lapsi laitokseen? Laitospaikka tulisi yhteiskunnalle moninkertaisesti kalliimmaksi kuin tukien maksaminen, jopa siinä tapauksessa, että nainen menisi töihin ja alkaisi maksaa veroa. Inhimillisen kärsimyksen määrä olisi niinikään siinä tapauksessa valtava - sitäkö kokoomuslainen poltiiikka on, inhimillisen kärsimyksen maksimointia?

https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000009851508.html

Kommentit (30)

Vierailija
1/30 |
18.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ministerit eivät tiedä, eivätkä haluakaan tietää, minkälaisia seuraamuksia hallitusohjelman toetuttamisella ollut.

Vierailija
2/30 |
18.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko hän työnhakijana? Johtuu varmasti siitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
3/30 |
18.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin tuon jutun. Jos perheessä ei ole toista työssä käyvää aikuista, kannattaisi tämän Irinan muuttaa lapsensa kanssa paikkakunnalle, jossa on edullisemmat vuokrat.

Mä en muuten tiennytkään, että omaishoitajat saavat työttömyyskorvausta. Miettikää, mikä elintason pudotus, jos vaikka 30-vuotiaalle hyvätuloisille insinöörinaiselle syntyy kehitysvammainen lapsi, ja hänellä tulot tippuvat ehkä jopaloppuelämän ajaksi.

Vierailija
4/30 |
18.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nytkin jo omaishoitajat ovat todella tiukalla. Aika monta hoitopaikkaa pitäisi esim Helsingin järjestää, jos jokainen omaishoitaja vain löisi hanskat tiskiin.

Kysymys Riikka Purralle : Eikö jo se, että perheessä on vaikeahoitoinen erityislapsi, ole riittävä rangaistus? Onko oikein, että yhteiskunta lisäksi alkaa potkia ja syrjiä perheettä? 

Vierailija
5/30 |
18.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuu, että tämä hallitus ei ajattele loppuun asti mitä kaikkia vaikutuksia sosiaaliturvan heikennyksillä on. Todellisuudessa ei varmaan edes kiinnosta. Omaishoitajat tekevät arvokasta TYÖTÄ, josta ei saa läheskään riittävää korvausta nykyiselläänkään. Minä en tarvitse veronkevennyksiä vaan haluan, että tämä yhteiskunta pitäisi heikommistaan huolta. Hallituksella on arvot ihan päin honkia. Ja turha tulla napisemaan, että kun ei ole rahaa pyörittää Suomea ja siksi pitää leikata köyhimmiltä. Kyse on siitä, että ideologia perusteella otetaan rahaa pois muualta ja siirretään sitä toisaalle (sosiaaliturvan heikennykset vs. veronkevennykset).

Vierailija
6/30 |
18.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Christiiina kirjoitti:

Luin tuon jutun. Jos perheessä ei ole toista työssä käyvää aikuista, kannattaisi tämän Irinan muuttaa lapsensa kanssa paikkakunnalle, jossa on edullisemmat vuokrat.

Niin varmaan kannattaisi, mutta...

Hän menettää läheiset ja tukiverkon kokonaan. Ne jaksamaan auttavat asiat. Ei pitäisi mennä niin, etenkin kun se laitospaikka on kalliimpi yhteiskunnalle ja se nyt on mistä kokoomus välittää. Tai tosiaan ehkä vaan kärsimyksen maksimoinnista.

Vierailija
7/30 |
18.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laittakaa ne kotona hoidettavanne yhteiskunnan hoidettaviksi ja menkää itse töihin. Hallituksessa opitaan laskemaan todelliset kustannukset. Nyt Petteri Orpon ja Riikka Purran matikkapää ei riitä.

Tässäkin naapurillani pyörätuolissa oleva CP-vammainen aikuinen lapsi vaatii ympärivuorokautista hoitoa ja valvomista.

Vierailija
8/30 |
18.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä sama tilanne. Omaishoidonpalkkio on naurettavan pieni ja suunniteltu niin että ne muut tuet, esim. asumistuki, sitten korvaa sen puuttuvan osan. Hallitus leikkaa juuri näistä tuista. Töihin meneminen ei ole vaihtoehto kun tekee jo 24/7 työtä tilanteen pakosta.

Minusta on käsittämätöntä miten Orpolla ja muilla voi olla niin saamarin kova rahanhimo (koska omiin taskuihinsa ne köyhiltä ryövätyt rahat menee) että ovat valmiita olemaan Suomen vihatuimpia ihmisiä koko loppu elämänsä.

9/30 |
18.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Christiiina kirjoitti:

Hän menettää läheiset ja tukiverkon kokonaan. Ne jaksamaan auttavat asiat.

Jos hän muuttaa esim. Porvooseen tai Hyvinkäälle tai Järvenpäähän, niin ei sieltä nyt niin pitkä matka ole Helsinkiin. kuitenkin vuokrat ovat näillä paikkakunnilla edullisempia.

Vierailija
10/30 |
18.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen omaishoitaja ja teen osa-aikaista työtä. 2-3/päivää viikossa mies tai joku muu hoitaa, kun olen töissä. Tekee ihan hyvää päästä pois kotoa ja ei tipahda työelämän kelkasta. Suosittelen muillekin. Ei ole ikinä tullut mieleenkään jäädä työttömäksi.

Vierailija
11/30 |
18.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laittakaa ne kotona hoidettavanne yhteiskunnan hoidettaviksi ja menkää itse töihin. Hallituksessa opitaan laskemaan todelliset kustannukset. Nyt Petteri Orpon ja Riikka Purran matikkapää ei riitä.

Tässäkin naapurillani pyörätuolissa oleva CP-vammainen aikuinen lapsi vaatii ympärivuorokautista hoitoa ja valvomista.

Muuten hyvä idea, mutta en voi hylätä vammaista lastani laitokseen jossa hän saisi huonompaa/vähemmän intensiivistä hoitoa kuin kotona, taantuisi (vuosien terapiat hukkaan) ja traumatisoituisi yllättävästä muutoksesta pitkäksi aikaa, pahentaen tilannetta.

Lisäksi en varmasti löytäisi töitä, kuten en nytkään, koska työnantajat eivät arvosta omaishoitojaksoista CV:ssä.

Vierailija
12/30 |
18.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen omaishoitaja ja teen osa-aikaista työtä. 2-3/päivää viikossa mies tai joku muu hoitaa, kun olen töissä. Tekee ihan hyvää päästä pois kotoa ja ei tipahda työelämän kelkasta. Suosittelen muillekin. Ei ole ikinä tullut mieleenkään jäädä työttömäksi.

Jos olet täysomaishoitaja, et voi vain antaa omaishoidettavaa jollekin muulle hoitoon, koska se rikkoo omaishoidon sopimusta eli on rikos. Luvat pitää hakea erikseen ja omaishoitajuus siirretään väliaikaisesti tälle toiselle henkilölle tai laitokselle, ja omaishoidonpalkkio myös.

Vierailija
13/30 |
18.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muuten hyvä idea, mutta en voi hylätä vammaista lastani laitokseen jossa hän saisi huonompaa/vähemmän intensiivistä hoitoa kuin kotona, taantuisi (vuosien terapiat hukkaan) ja traumatisoituisi yllättävästä muutoksesta pitkäksi aikaa, pahentaen tilannetta.

Lisäksi en varmasti löytäisi töitä, kuten en nytkään, koska työnantajat eivät arvosta omaishoitojaksoista CV:ssä.

Tähänhän se juuri perustuu se omaishoitajien kurjistäminen ja kyykyttäminen. Omaishoitaja välittää ja hallitus käyttää tätä härskisti hyväksi.

Vierailija
14/30 |
18.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos olet täysomaishoitaja, et voi vain antaa omaishoidettavaa jollekin muulle hoitoon, koska se rikkoo omaishoidon sopimusta eli on rikos. Luvat pitää hakea erikseen ja omaishoitajuus siirretään väliaikaisesti tälle toiselle henkilölle tai laitokselle, ja omaishoidonpalkkio myös.

Todellakin saa. Joka kolmas omaishoitaja käy töissä.

Vierailija
15/30 |
18.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhteiskunta säästää isot rahat siinä, että maksaa omaishoidon tukea, eikä hoidettavalle tarvitse hoitopaikkaa.

Omaishoidon tuella ei rikastuta, moni saa alle 500 € kuussa. Isoinkaan tukisumma ei ole kovin iso. Sillä rahalla ei yhtäkään henkilöä hoidettaisi laitoshoidossa.

Moni hoidettava vaatii jatkuvaa seurantaa ja raskaitakin hoitotoimia.

Työ on ympärivuorokautista, varsinkin jos hoitotoimet ja hoidettavan levottomuus yöllä niin vaatii. Ja vaikka nukkuisikin yönsä, niin varuillaan ja valmiina on oltava.

Nyt tuostakin palkkiosta oltaisiin valmiita leikkaamaan. Laitetaan sitten yleensä jo varsin iäkkäät hoitajat töitä etsimään, kunhan ollaan ensin kallis hoitopaikka järjestetty sille omaiselle.

Vierailija
16/30 |
18.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Christiiina kirjoitti:

Mä en muuten tiennytkään, että omaishoitajat saavat työttömyyskorvausta. Miettikää, mikä elintason pudotus, jos vaikka 30-vuotiaalle hyvätuloisille insinöörinaiselle syntyy kehitysvammainen lapsi, ja hänellä tulot tippuvat ehkä jopaloppuelämän ajaksi.

Ei voi muuttaa koska silloin menettää omaishoidontuen ja sitä tarvitsee hakea uudelleen.

Myös vammaisten palvelut paremmat isossa kaupungissa.

Itse en puhu asioistani kelleen koska raivostun typeristä neuvoista joista tieto on hyvin kaukana.

Omani on jo täysikäinen ja hänellä kehitysvamma.

Vierailija
17/30 |
18.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pitäisi mennä töihin, vaikka tuet pienenevät? Omaishoitajana oleminen on oma valinta, siihen ei kukaan pakota.

Vierailija
18/30 |
18.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Christiiina kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Christiiina kirjoitti:

Hän menettää läheiset ja tukiverkon kokonaan. Ne jaksamaan auttavat asiat.

Jos hän muuttaa esim. Porvooseen tai Hyvinkäälle tai Järvenpäähän, niin ei sieltä nyt niin pitkä matka ole Helsinkiin. kuitenkin vuokrat ovat näillä paikkakunnilla edullisempia.

Unohdit laskea miinus omaishoidon palkkio. Lopeta neuvominen.

Vierailija
19/30 |
18.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Christiiina kirjoitti:

Joo, tässä on joku virhe, lieneekö toimittajan virhe kysymyksenasettelussa. Jos on kokoaikainen omaishoitaja, ei voi saada työttömyysetuutta.

Olisiko Irina kuitenkin sivutoiminen omaishoitaja? Silloin on haettava kokoaikatyötä jos haluaa työttömyysetuutta. Sillä taas ei ole Orpon kanssa tekemistä, kyseessä on ties miten vanha laki.

Vierailija
20/30 |
18.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Enpä ole kuullut moisesta, töissä käyn ja omaishoidontukea saan ja lapsi on 8 tuntia päivässä joko koulussa tai sen jälkeen hoidossa. Ei ole tarvittu lupia tai omaishoidonsiirtoja, ihan normikäytäntö. Sama on tutulla, jolla mies aivoinfarktin jälkeen omaishoidettava; hän on "päivähoidossa" tuttavan työajan. Näin oli ennen sote-alueita ja on edelleen.