Nyt tuli karu ennuste: Pelkona on, että edessä on sama tilanne kuin 90-luvun alkuvuosina
Lama alkanut!!
https://www.talouselama.fi/uutiset/rakentaminen-ajoi-seinaan-nyt-tuli-k…
Ensin sahat nosti hinnat pilviin ja takoi 20-25% voitot vuosina 21 ja 22. Saatiin puun hinta "nousuun", kun nostetttiin hintoja.
Seuraavaksi tuli mukava kierre rakentamisen alalle, kun kaikki muutkin nostivat hintoja voittojen takia.
Suomeksi, tahalleen tehty inflaatio. Kuten kauppa, energia jne aloilla.
Nyt seurauksena lama rakennusalalle ja leviää muualle. Kenelläkään ei rahat kohta enää riitä....
Nauttikaa!
Kommentit (56)
Lama tulee nyt.
Suuri köyhyys iskee suomeen.
Tämä on NWO jonka tekee WEF ja sen kätyrit
Aivan suunniteltu temppu tämä siis.
Eli länsimaat ajetaan alas.
Keskiluokka köyhtyy rajusti ja kansan oikeuksia karsitaan.
Eliitti rikastuu tässä, muut kärsii.
Vierailija kirjoitti:
Ehkäpä ihmiset löytää elämäänsä järkevämpiä arvoja.
Sitä sopii toivoa.
Vierailija kirjoitti:
Minä taas olen huomattavasti optimistisempi,ollaan todella kaukana 90-luvun lamasta(olen sen kokenut),Ei ole valuuttalainoja,ei 15 pros korkoja,ei asuntojen hintojen puolittumista,lyhytaikainen taantuma on edessä.Pää nyt pystyyn ja eteenpäin,eläkkeelle siirtyy paljon ihmisiä,heillä ostovoima kasvaa,työpaikkoja aukeaa nuoremmille.
Työeläkkeelle jäävän elintaso ei nouse. Se laskee jyrkästi ja ihminen kummastelee kuinka hänet voitiin narrata menemään töihin monta kymmentä vuotta.
Onneksi meillä on nokia joten vientiteollisuuden voimin mennään nousuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naapurin automyyjä kertoi että ei liikkeessä myyty yhtään uutta autoa kuukauteen eikä huollossakaan näy asiakkaita.. kohta saavat sulkea ovet ja kaikki kortistoon. Se Lama on nyt täällä
Näköjään moni palauttaa osamaksukiesit liikkeisiin kun ne on täynnä uudehkoja autoja.
En kai niin voi tehdä. Jos ostat tuotteen, et voi viedä sitä takaisin kauppaan käytettynä. Päivää, ostin tämän puseron viime kuussa ja olen pitänyt sitä, mutta nyt palautan sen teille - ei onnistu. Uuden auton arvokin laskee heti, kun sitä aletaan käyttää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä taas olen huomattavasti optimistisempi,ollaan todella kaukana 90-luvun lamasta(olen sen kokenut),Ei ole valuuttalainoja,ei 15 pros korkoja,ei asuntojen hintojen puolittumista,lyhytaikainen taantuma on edessä.Pää nyt pystyyn ja eteenpäin,eläkkeelle siirtyy paljon ihmisiä,heillä ostovoima kasvaa,työpaikkoja aukeaa nuoremmille.
Työeläkkeelle jäävän elintaso ei nouse. Se laskee jyrkästi ja ihminen kummastelee kuinka hänet voitiin narrata menemään töihin monta kymmentä vuotta.
Elämänlaatu vain on ollut aivan erilainen jos olisin työttömänä keikkunut vuosikymmenestä toiseen. Ne menneet vuosikymmenet ovat ainakin itselleni olleet merkityksellisempiä kuin ehkä tulossa olevat.
- eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinii niii, mutta ei oo vielä koskaan aikasemmin kokeiltu ihan OIKEETA leikkauspolitiikkaa.
Kohta alkaa olla pakko tehdä OIKEITA leikkauksia ja palata sosiaalietuuksissa kestävälle pohjalle, eli jonnekin 1980-luvun alkupuolen tasolle.
80-luvun alkupuolella sentään sai töitä. Firmat melkein tappelivat työntekijöistä.
Jos saisin sen ajan sosiaalietuudet ja sen ajan työllisyystilanteen, vaihtaisin nykyisen tilanteen ilman muuta niihin.
Silloin ei myöskään ollut elätettävänä sellaista laumaa eläkeläisiä kuin nykyään.
1 rakennusalan ammattilainen työllistää 4 muuta ihmistä on yleinen hokema pitääkö paikkansa en tiedä jos pitää tulee työttomien määrä olemaan karmea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinii niii, mutta ei oo vielä koskaan aikasemmin kokeiltu ihan OIKEETA leikkauspolitiikkaa.
Kohta alkaa olla pakko tehdä OIKEITA leikkauksia ja palata sosiaalietuuksissa kestävälle pohjalle, eli jonnekin 1980-luvun alkupuolen tasolle.
80-luvun alkupuolella sentään sai töitä. Firmat melkein tappelivat työntekijöistä.
Sama meno on ollut parin vuoden aikana ja samoin asuntojen hinnat ja ostaminen oli pari vuotta sitten samalla tasolla kuin 80-luvun lopulla ennen 90-luvun alun rysähdystä.😊
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama meno on ollut parin vuoden aikana ja samoin asuntojen hinnat ja ostaminen oli pari vuotta sitten samalla tasolla kuin 80-luvun lopulla ennen 90-luvun alun rysähdystä.😊
Ja pankit jakoivat rahaa kaikille tarvitsi sitä tai ei , sittenhän korot nostettiin taivaisiin jotta saatiin pankit pelastettua
Vierailija kirjoitti:
90-luvun laman aikaan sentään syntyi lapsia. Asuntoja tarvittiin mutta ei ollut varaa maksaa. Nyt väestö vähenee, samoin asuntojen tarve lähes kaikilla alueilla Suomessa. Vaikea myydä asuntoa edes pilkkahintaan kun kukaan ei sitä tarvitse.
Vierailija kirjoitti:
Inhottavaa!
Me vanhemmat valmistuimme siihen edelliseen lamaan ja nyt meidän omat lapset kokee tismalleen saman...
Niin. Se on sitä talouden normaalia kiertoa.
90 lama oli pikku juttu verrattuna tulevaan 3 vuoteen.. velat olivat naurettavan pieniä suhteessa palkkatasoon 90 luvulla .vaikka korot oli korkeat niin nyt 5% toimii niinkuin 15% siihen aikkaan kun velat ovat järkyttävän suuria..kuulin juuri yhdestä maitotilasta jolla on 3 miljoona euroa velkaa... järkyttävän paljon. maksaa korkoja yli 200000 vuodessa
Vierailija kirjoitti:
Tulee olemaan tiukkoja aikoja. mennään varmaan 90-luvun tyyliin ja samat vaatteet kiertää perheessä 10 vuotta lapsilla päällä. Oli mukavia aikoja :D
Meillä on kiertänyt koko ajan vaatteet. Parhaimmillaan tulleet jo valmiiksi käytettyinä sukulaisilta. Nytkin minulla on teinipoikani yli viisi vuotta sitten pieneksi käynyt huppari.
Ja me olemme kiitä ns. Hyvä tuloisia.