Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Laittakaa tänne missä voisi säästää rahaa ja ei mitään itsestään selviä.

Vierailija
18.09.2023 |

Eli ei näitä perinteisiä miten säästän ruoassa tai sellaisia jossa säästää 2 €/vuodessa. Aloitan: irtisano itsesi ammattiliitosta, mutta pysy työttömyyskassassa

Kommentit (176)

Vierailija
141/176 |
18.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

toi ammattiliitto tarkoitti varmaan et siirtyy loimaan kassaan jostain pamista. on ilmeisesti halvempi vuosimaksu.siis ei kannata erota kassasta vaan vaihtaa kassaa halvempaan.tätä ei moni ymmärtänyt.

Itse asiassa PAM:in kassan jäsenyys maksaa tänä vuonna 84e ja YTK:n 99e. Moni YTK:n jäsen ei tosiaan tajua, että oman alan kassa tullee edullisemmaksi.

Vierailija
142/176 |
18.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olette naimisissa niin erotkaa ja kikkailkaa tukien kanssa jos esim toisella on pienet tulot ja toisella ei. Isotuloinen posterestanteen mutta asuukin pienituloisen kanssa, tuet tappiin, se on oikeutemme koska tämä valtio on mennyttä, on oikeus ottaa mitä irti lähtee ja ei tarvitse antaa takaisin mitään. T. entinen hyvis

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/176 |
18.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

TAitaa olla mennyttä aikaa jo, mutta iltapäivälehti+kahvi+sämpylä, siinä säästää pitkän pennin jos joka päivä ostaa tai ainakin siis 5x viikossa.

Joku puhui voidepurkeista, sama on jugurttipurkin loppu, sinne hulauttaa tuoremehua ja vähän ravistaa niin on juotavaa jugurttia.

Villapaitoja ja-takkeja ei tarvitse aina pestä, tuuletus riittää.

TUOREMEHUA ja jugurttia sekaisin?? Hyi yrjö :D. Noin pitkälle säästämiseni ei tule koskaan menemään, ihan voi lusikalla syödä jugurtin loppuun.

Taitaa tarkoittaa sellaista litran isoa jugurttitölkkiä? Ei sitä loppua oikeen lusikoida voi. Mutta mehua en kyllä laittaisi, outo ajatus. Laitan maitoa tilkan, ravistan voimakkaasti ja juon.

Litran purkista voi leikata puolet pois ja sitten lusikoita purkin pohjalta jukurtin. Ei mitään läträämisiä tarvita.

Vierailija
144/176 |
18.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihda yllesi kotivaatteet töistä tai muualta palatessasi. Paremmat vaatteet säilyvät kauemmin hyvinä ja kun alkavat kulua, siirrä kotikäyttöön.

Jos on oma piha, niin marjapensaat ja hedelmäpuut kasvamaan.

Käy säännöllisesti kuivatarvikejämät läpi ja tee niistä mysliä, sämpylöitä tms.

Vastaavasti aloita ruokien suunnittelu jo jääkaapissa olevista aineista. Jos jotain ruokaa on jäänyt niin vähän, ettei riitä ateriaksi koko perheelle, niin käytä se osana tortillatäytettä, munakkaan päällä tms.

Vierailija
145/176 |
18.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lyhennä varpaitten kynnet säännöllisesti ne syö sukat

Peita sukkia kuluttavat lattiat matoilla

Korjaa sukat itse

Korjaa vaattet itse

Tuunaa vaattet itse pidä mieluisia vaan ja loppuun saakka

Osta H et M t paitoja jotain 3 ekee vaan useita

Jos löydät kadulta sukkia tai lapsia t pipoja jätä päiväksi tyrkylle ellei lähde ota käyttöön vaan pestyäsi ne .

Jakakaa kukkia kavereitten kesken kyllä ne kasvavat

Mutta jos tulee vieraita älä pihistele tarjoiluissa se antaa ikävän vaikutelman heti! Parasta vaan älkäkä kysy montako kuppia juo se ei ole kohteliasta. Kahvin laadun voi kysyä.

Jos löydät lapsia.. 😂😂😂😂

Vierailija
146/176 |
19.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos vesimaksu on kulutuksen mukaan niin tiskaa käsin vadissa, käytä jäänyt vesi vessan huuhteluun. Pese hiukset suihkun alla pää alaspäin(hana alas) ja vati alla, käytä vesi vessan huuhteluun. Käy suihkussa nopeasti ja seiso ammeessa- taas jää vettä vessan huuhteluun, samoin kun huuhtaiset kädet,pidä vati alla, voit huuhtaista useamman kerran samassa vedessä kun kädet ei ole liian likaiset, ja taas vettä vessan huuhteluun.

Sähkön säästöön: keitä päivän kahvit termokseen, älä pidä turhaan televisiota auki.

Hyvä idea tuo suihkun alusvati. Lähtee käyttöön!

Jos ei ole kovin saippuaisia, huuhteluvedet voi käyttää myös viherkasvien kasteluun. Asuin maassa, jossa oli kesäisin kuivaa, ja siellä ei saanut käyttää puhdasta vesijohtovettä kukkien (kukkapenkkien) kasteluun vesipulan vuoksi.

Vierailija
147/176 |
19.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä mulla ole paljon säästövinkkejä, joita ei olisi jo mainittu.

Hintojen nousun myötä kehitin itselleni uuden tavan, joka lienee jollain tapaa myös säästökeino: ostan tarvittavaa tuotetta kaksi tai kolme kappaletta kerralla, koska seuraavalla ostoskerralla hinta voi olla paljonkin kalliimpi.

En lukenut koko ketjua, joten saattaa olla jo mainittu, parasta ennen päiväys ei estä tuotteen käyttämistä sen jälkeen. Eli kaikkea 'vanhentunutta' ei kannata heittää suoraan biojätteeseen vaan tutkia tilanne. Jos esim kermapurkki on avaamaton parasta ennen päiväyksen jälkeen, tuotetta voi ihan hyvin käyttää - ei välttämättä kahvikermana mutta ruoanlaittoon. Huomasin juuri, että mulla on vanha smetanapurkki kaapissa (avaamaton), joten seuraavan kauppalistan suunnittelen sen ympärille että smetana menee ruokaan.

Kuiva-aineet ja säilykkeet säilyvät pitkään parasta ennen päiväyksen jälkeen kunhan ne on säilytetty oikein. Itse käytän kaikki pois mitä kaapeista löytyy, en tarjoa vieraille mutta itse syön. Ainoastaan satunnaisesti pilaantuneet tuoretavarat päätyvät biojätteisiin.

Vierailija
148/176 |
19.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erosin liitosta jo melkein vuosikymmen sitten enkä myöskään ole liittynyt mihinkään kassaan. Aivan turhaa rahanmenoa. Käyn ennemmin töissä!

Vierailija
149/176 |
19.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omakotitalossa asuvat voivat säästää asumiskuluissa pitkän pennin hankkimalla sänkyyn lämpöpatjan. Sen sijaan että lämmitetään koko makuuhuone lämmitetään vain vuode. Viileässä on hyvä nukkua.

Makkarissa ei tarvi lämpöä päällä olla, edes talvella, on 2 kerros talo ja alakerrasta tulee lämmintä ylös sekä takan muuri lämmittää liikaakin.

Vierailija
150/176 |
19.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eipä mulla ole paljon säästövinkkejä, joita ei olisi jo mainittu.

Hintojen nousun myötä kehitin itselleni uuden tavan, joka lienee jollain tapaa myös säästökeino: ostan tarvittavaa tuotetta kaksi tai kolme kappaletta kerralla, koska seuraavalla ostoskerralla hinta voi olla paljonkin kalliimpi.

En lukenut koko ketjua, joten saattaa olla jo mainittu, parasta ennen päiväys ei estä tuotteen käyttämistä sen jälkeen. Eli kaikkea 'vanhentunutta' ei kannata heittää suoraan biojätteeseen vaan tutkia tilanne. Jos esim kermapurkki on avaamaton parasta ennen päiväyksen jälkeen, tuotetta voi ihan hyvin käyttää - ei välttämättä kahvikermana mutta ruoanlaittoon. Huomasin juuri, että mulla on vanha smetanapurkki kaapissa (avaamaton), joten seuraavan kauppalistan suunnittelen sen ympärille että smetana menee ruokaan.

Kuiva-aineet ja säilykkeet säilyvät pitkään parasta ennen päiväyksen jälkeen kunhan ne on säilytetty oikein. Itse käytän kaikki pois mitä kaapeista löytyy, en tarjoa vieraille mutta itse syön. Ainoastaan satunnaisesti pilaantuneet tuoretavarat päätyvät biojätteisiin.

kuohukerma ainaki  on yli kk ylipäivän vielä ihan käyttökelpoinen, samoin ruokakermat.

Vierailija
151/176 |
19.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja sitten kun tarpeeksi moni siirtyy ytk:hon ammattiliitoista, niin työehtosopimusten yleispätevyys lakkaa olemasta ja työnantajat pääsee toteuttamaan paikallista sopimista oikein olan takaa... Mitäs meinaatte, mahtaako siinä säästää vai pieneneekö palkat ja huononeeko työehdot entisestään? En itse lähtis tällä pelleilemään, ja tosiaan liitot tarjoaa kuitenkin vakuutukset, lakimiespalvelut yms osana jäsenyyttä.

tuo YTK alkaa nyt realisoitua, kun ei liitoilla ole enää joukkovoimaa, niin ta puoli voi sanella miten haluaa, työehdot heikkenee, kuten odotettavissa onkin. Tästä jo varoitin yli 10v. sitten, mutta kun oli niin halpa....nyt on tullut maksun aika ja hinta jos kuittaa ne liittomaksut niin mikäs siinä, mutta veikkanpa ettei niin käy vaan takkiin tulee.

Vierailija
152/176 |
19.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja sitten kun tarpeeksi moni siirtyy ytk:hon ammattiliitoista, niin työehtosopimusten yleispätevyys lakkaa olemasta ja työnantajat pääsee toteuttamaan paikallista sopimista oikein olan takaa... Mitäs meinaatte, mahtaako siinä säästää vai pieneneekö palkat ja huononeeko työehdot entisestään? En itse lähtis tällä pelleilemään, ja tosiaan liitot tarjoaa kuitenkin vakuutukset, lakimiespalvelut yms osana jäsenyyttä.

tuo YTK alkaa nyt realisoitua, kun ei liitoilla ole enää joukkovoimaa, niin ta puoli voi sanella miten haluaa, työehdot heikkenee, kuten odotettavissa onkin. Tästä jo varoitin yli 10v. sitten, mutta kun oli niin halpa....nyt on tullut maksun aika ja hinta jos kuittaa ne liittomaksut niin mikäs siinä, mutta veikkanpa ettei niin käy vaan takkiin tulee.

Eipä tuo ole ainoa asia, joka heikentää liittoja.

Näin itse läheltä tilanteen, jossa iso kotimainen firma uhkasi alansa liittoa törkeästi. Liitto piti suunsa kiinni epäkohdista sen jälkeen. 

Vierailija
153/176 |
19.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et anna enää pesää ilmaiseksi.

Vierailija
154/176 |
19.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi tapa säästää ruokakuluissa, tai ainakin välttää hävikkiä, on opetella kokkaamaan eri maiden keittiöistä ruokia. 

Syön tässä juuri aamupalaksi kanapuuroa, keitetty riisihiutaleista, mausteista ja broilerin rippeistä. En ole koskaan ollut makean puuron ystävä, eikä vatsani pidä maidosta, joten tämä on itselleni herkkua. Tämäntyylistä puuroa syödään mm. Kiinassa, Vietnamissa ym. 

Vierailija
155/176 |
19.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopeta lehtitilaukset ja muut turhakkeet. Kilpailuta puhelinliittymä ja vakuutukset. Myy auto, oikea rahareikä. Autossa on vuosittainen tonnien arvonalenemakin.

Hesarin tilauksen voi keskeyttää kokeeksi. Tilauksen lopettaminen on helppoa soittaa asiakaspalveluun.

Tai kirjautumalla palveluun.

https://oma.sanoma.fi/tuote/helsingin-sanomat?ref=footer&consentUUID=4c…

Tilausasiat ja digipalvelut Puh. 0203 31000 (Keskimääräinen jonotusaika 1-4 min, puhelun hinta

0,084€/min) ma-pe klo 6.30-16.30 la-su klo 7.30-12

Vierailija
156/176 |
19.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

TAitaa olla mennyttä aikaa jo, mutta iltapäivälehti+kahvi+sämpylä, siinä säästää pitkän pennin jos joka päivä ostaa tai ainakin siis 5x viikossa.

Joku puhui voidepurkeista, sama on jugurttipurkin loppu, sinne hulauttaa tuoremehua ja vähän ravistaa niin on juotavaa jugurttia.

Villapaitoja ja-takkeja ei tarvitse aina pestä, tuuletus riittää.

TUOREMEHUA ja jugurttia sekaisin?? Hyi yrjö :D. Noin pitkälle säästämiseni ei tule koskaan menemään, ihan voi lusikalla syödä jugurtin loppuun.

Taitaa tarkoittaa sellaista litran isoa jugurttitölkkiä? Ei sitä loppua oikeen lusikoida voi. Mutta mehua en kyllä laittaisi, outo ajatus. Laitan maitoa tilkan, ravistan voimakkaasti ja juon.

Litran purkista voi leikata puolet pois ja sitten lusikoita purkin pohjalta jukurtin. Ei mitään läträämisiä tarvita.

Kaikki purkit kannattaa saksia auki hammastahna tuubia myöden.

Vierailija
157/176 |
19.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kilpailuta vakuutukset ja puhelin/nettiliittymä.

Siirrä kertyvät säästöt Bank Norwegianiin, siellä on korko 3,25 %.

Laita jokaisesta S-kaupan ostoksesta 1 euro säästöön S-pankkiin ja sieltä sijoituksiin.

Sijoita Nordnetin kautta Suomi-indeksirahastoon aina kuun lopussa tai ennen seuraavaa palkka- tai muuta maksupäivää se, mitä on säästynyt (jätä aina ensin puskuria joko oman pankin tilille tai em. Bank Norwegianiin). Minimisijoitus on 15 e.

Muuten hyvä mutta mielummin ameriikan indeksiin, voi saada jopa tuottoa rahoille. Ja itse sijoittaisin heti palkan tultua ensimmäisenä tietyn summan, loppu palkasta sit kaikeen muuhun mihin tarvitsee.

Suomi-indeksi on kuluton. Tosin hajauttaminen kannattaa aina, joten kunhan alkaa olla enemmänkin mitä sijoittaa, niin ehdottomasti myös muualle.

Vierailija
158/176 |
19.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lopetin kotivaran pitämisen. Ruokaa meni ihan mielettömästi hukkaan, vaikka kuinka yritti syödä sitä mukaa ja ensiksi pilalle meneviä tuotteita.

Niinpä vain kuivakaapista löytyy vanhaksi menneitä kuivatarvikkeita tai tölkkejä.

Samoin jääkaapissa pitävä "ruokavara" on ihan turhaa. Aina siellä on joku tuote ehtinyt pilaantua / mennä vanhaksi.

Siis joka viikko piti ruokaa heittää roskiin suoraan kaapeista.

Yritä käyttää / hyödyntää jo kaapeissa olevia tuotteita, ennenkuin ostat taas uutta tilalle. Esim. käytä ne kaapissa yli vuoden olleet jauhot tai pakasteessa olevat kalapuikot.

Ja jos ostat vaikkapa salaattia tai paprikaa tai muuta, niin ala käyttämään sitä HETI samana päivänä. Muuten ne jää sinne vihanneslaatikkoon ja oho, viikon kuluttua ne on syömäkelvottomia.

Tuohon villitykseen en ole lähtenyt koskaan, vaikka kovasti meitä kaikkia on kehoitettu varautumaan pahimpaan.

Vierailija
159/176 |
19.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korjaa rikkimenneitä tavaroita vaikka teipillä ja ompelee vaikka käsin irronneet napit ja auenneet saumat. Ruuassa on helppo säästää kun ostaa vain välttämättömän ja ryhtyy raittiiksi. Käyttää kaiken loppuun. Ostaa vaan käytettynä. Vaatteet pesee 30 asteessa. Ihan puhdasta tulee nykypesuaineilla.

Vierailija
160/176 |
19.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lyhennä varpaitten kynnet säännöllisesti ne syö sukat

Peita sukkia kuluttavat lattiat matoilla

Korjaa sukat itse

Korjaa vaattet itse

Tuunaa vaattet itse pidä mieluisia vaan ja loppuun saakka

Osta H et M t paitoja jotain 3 ekee vaan useita

Jos löydät kadulta sukkia tai lapsia t pipoja jätä päiväksi tyrkylle ellei lähde ota käyttöön vaan pestyäsi ne .

Jakakaa kukkia kavereitten kesken kyllä ne kasvavat

Mutta jos tulee vieraita älä pihistele tarjoiluissa se antaa ikävän vaikutelman heti! Parasta vaan älkäkä kysy montako kuppia juo se ei ole kohteliasta. Kahvin laadun voi kysyä.

Tuo ei ole mikään säästökeino, että kerää lapsia kaduilta. Nehän vasta kalliiksi tulevatkin!

JA on varmasti laitontakin!