Laittakaa tänne missä voisi säästää rahaa ja ei mitään itsestään selviä.
Eli ei näitä perinteisiä miten säästän ruoassa tai sellaisia jossa säästää 2 €/vuodessa. Aloitan: irtisano itsesi ammattiliitosta, mutta pysy työttömyyskassassa
Kommentit (176)
Jos teet paljon uuniruokia, ja olet vaihtamassa uunia lähiaikoina, niin valitse sellainen, josta voit käyttää vain puolta uunia. Meillä ainakin on useimmiten uunissa käytössä vain 1 pelti, leivontapäivinä (tai on vieraita syömässä) sitten välillä 2 peltiä. Itse hankin äskettäin tuollaisen ja puoli uunia lämpiääkin tosi nopeastikin.
Ammattiliiton kautta saan maksuttomat vakuutukset ja koulutukset (osa on jo ihan minulle luksuslomia, pääsee hotelleihin ja kylpylöihin). Muitakin etuja liitosta on.
Vierailija kirjoitti:
Kuntosalista luopuminen ei ole pitkällä aikavälillä hyvä idea, mutta kalliin salin voi vaihtaa kunnalliseen. Sarjalippu tai kausikortti tulee kertamaksua halvemmaksi.
Toki jos fyysistä toimintaa on tarpeeksi muuten, salia ei tarvi.
Terveyden kustannuksella ei kuitenkaan kannata säästää.
Käytä sähköhammasharjaa, lankaa hammasvälit, niin voi säästää hammaslääkärikäynneissä.
Isoissa kaupungeissa on myös ilmaisia ulkokuntosaleja
Jos käytät autoa pääasiassa vain työmatkoihin niin muuta niin lähelle työpaikkaasi, että et tarvitse autoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos lopetat kokonaan nämä asiat, säästät vuodessa todella paljon:
- alkoholi
- tupakka
- kuntosali / jumppa
- kampaaja / parturi
- ulkona syöminen
- yöelämä ravintoloissa
Kuntosalilla käyntiä ei kyllä kannata lopettaa. Se on kuin laittaisi rahaa pankkiin sairauksien ehkäisyn muodossa.
Kuntosalikortin hinnalla voi ostaa kotiin painot.
Vierailija kirjoitti:
Jos lämmin vesi on kallista, pidä hanaa pienemmällä teholla kun käyt suihkussa. Ei heikennä suihkussa käynnin laatua juurikaan mutta säästö on kohtalainen.
Kerrostalossa taitaa olla niin, että lämmintä vettä ei mitata asunnoittain, vaan isännöitsijä laskuttaa siitä laskemalla tietyn osuuden kokonaisvedenkulutuksesta korvamerkiten osan siitä lämpimäksi.
Tilaan kissanhiekat isoissa erissä. 8 X 14 kg säkkiä 149 €. Normaalisti 199€. Toki 118 kilon säilyttäminen on hiukan haastavaa. Toki kissoista luopumalla säästäisin vielä enemmän. Ähä, kerkesinpäs sanoa.
Minä olen pitkällä aikavälillä säästänyt paljon rahaa käyttämällä kaikkeen siivoukseen pelkkää käsitiskiainetta ja joskus lisänä etikkaa (esim. ikkunanpesuveteen kun lorauttaa, saa kirkkaat lasit). Pahasti pohjaanpalaneeseen kattilaan saatan heittää konetiskiainetabletin, joita on kaapissa ihan vain tätä tarkoitusta varten. Tiskikonetta ei ole.
Säästän myös leikkaamalla hiukset itse, enkä käytä muitakaan kauneudenhoitopalveluita.
Seuraavaksi on tarkoitus vähentää kaupasta ostetun kosmetiikan määrä minimiin. Eli kaikki turha, kuten kasvonaamiot, kuorinnat ym. kokonaan pois ja korvataan ruokakaapeista löytyvillä tuotteilla.
Salilla tai muissa maksullisissa liikuntaharrastuksissa en käy. En ymmärrä, miksi maksaisin siitä, että pääsen johonkin rakennukseen vimputtamaan jotain laitteita, kun aivan riittävän tehokkaan treenin saa tehtyä kotona ilmaiseksi. Perus kuntoliikkuja siis. Kilpaurheilijat toki erikseen, mutta aika harva salilla kävijä kehonrakennusta kisamielessä harrastaa.
Isoin säästö toki tulee siitä, etten asu kasvukeskuksessa ja talokin on vanha ja taajaman ulkopuolella, eikä kuulu kunnalliseen vesi- ja viemäriverkkoon. Lämmitys pääosin muulla kuin sähköllä.
Mitäs vielä? Lapsia ei ole, mikä on selvää säästöä sekin. Nykylapsi tulee vanhemmilleen ihan hlvtin kalliiksi, joten jos et ole jo hankkinut, suosittelen jättämään väliin.
Kävele pitkätkin matkat, esimerkiksi 12 kilometriä menee helposti, jos on aikaa. Samalla saa liikuntaa.
Vierailija kirjoitti:
Jos käytät autoa pääasiassa vain työmatkoihin niin muuta niin lähelle työpaikkaasi, että et tarvitse autoa.
Asuminen tulee todennäköisesti maksamaan useamman satasen enemmän kuussa, jollei työpaikka ole korvessa ja nykyinen asunto kaupungissa, eli luultavasti kokonaisuutena eläminen kallistuu, vaikka auton kulut jäisivät pois.
Nyt, kun hallitus edelleen nostaa autoilun kuluja, paras säästökeino taitaa olla luopua sekä autosta että työpaikasta.
Vierailija kirjoitti:
Covid-aikana opittiin, että yksinkertaisen polkkatukan voi leikata kuka vain, eli kampaajaa ei siihen tarvita.
En ole käynyt senkään jälkeen, koska olen saanut vain kehuja siskoni leikkaamasta tukasta.
Kaikilta tuo ei onnistu itse tai ei ole taitavia sukulaisia, joten suosittelen ammattikorkeakoulujen opiskelijoita. Tekevät monia hommia halvalla, kuten hiusten leikkaus, auton korjaus, hieronta jne. Opettaja valvoo lopputulosta, ja itsellä vain hyviä kokemuksia eri oppilaiden töistä.
Vierailija kirjoitti:
Kilpailuta vakuutukset ja puhelin/nettiliittymä.
Siirrä kertyvät säästöt Bank Norwegianiin, siellä on korko 3,25 %.
Laita jokaisesta S-kaupan ostoksesta 1 euro säästöön S-pankkiin ja sieltä sijoituksiin.
Sijoita Nordnetin kautta Suomi-indeksirahastoon aina kuun lopussa tai ennen seuraavaa palkka- tai muuta maksupäivää se, mitä on säästynyt (jätä aina ensin puskuria joko oman pankin tilille tai em. Bank Norwegianiin). Minimisijoitus on 15 e.
Muuten hyvä mutta mielummin ameriikan indeksiin, voi saada jopa tuottoa rahoille. Ja itse sijoittaisin heti palkan tultua ensimmäisenä tietyn summan, loppu palkasta sit kaikeen muuhun mihin tarvitsee.
tarkistakaa että veroasiat on kunnossa,vähennykset tulee laitettua ilmoitukseen.ettei maksa liikaa.
vakuutus ajantasalla ,ettei maksa jostain esim autosta joka ei ole käytössä enää, matkavakuutus pois ,jos on lopettanut matkailun.
onko mahdollista vaihtaa auto halvempi kuluiseen. esim.kallis velka auto. myydä ja ostaa esim.pienempi auto joka kuluttaa vähemmän ja maksaa auto velat pois.
pienempi asunto, jos lapset muuttanut pois.tms perusjutut ajantasalle.
toi ammattiliitto tarkoitti varmaan et siirtyy loimaan kassaan jostain pamista. on ilmeisesti halvempi vuosimaksu.siis ei kannata erota kassasta vaan vaihtaa kassaa halvempaan.tätä ei moni ymmärtänyt.
Vaihtakaa siiderit,viinit ,ym kiljuun -tulee edulliseksi .hallitus pitänee tästäkin juomatapojen muuttamisesta edullisimpaan huolen koskien kaikkia tavallisia työssäkävijöitäkin.
Ja sitten kun tarpeeksi moni siirtyy ytk:hon ammattiliitoista, niin työehtosopimusten yleispätevyys lakkaa olemasta ja työnantajat pääsee toteuttamaan paikallista sopimista oikein olan takaa... Mitäs meinaatte, mahtaako siinä säästää vai pieneneekö palkat ja huononeeko työehdot entisestään? En itse lähtis tällä pelleilemään, ja tosiaan liitot tarjoaa kuitenkin vakuutukset, lakimiespalvelut yms osana jäsenyyttä.
Isot säästöt tosiaan tulee kun
Eroaa ammatiliitosta
Eroaa kirkosta.
Mulla toki nuo jo tehtynä.
Ja kaikki mahd. Hankinnat ulkomailta.
Luovu autosta ja muuta pienempään, edullisempaan asuntoon alueelle jossa joukkoliikenne toimii. Samalla kunto nousee kun tulee hyötyliikuntaa.
Pidä huolta, että pakastin tai jääkaappi eivät ole umpijäässä ja imuroi tuuletusritilät hyvin, myös sieltä jääkaapin takaa. Pienentää sähkönkulutusta.