Päiväkodista tulee vain negatiivista palautetta lapsesta - miten tätä jaksaa?
Pitkä viesti, eli jos et jaksa lukea, niin jätä vain väliin.
2 v lapsemme aloitti päiväkodissa reilu kuukausi sitten, kun palasin töihin. Ryhmä on keskiverto päiväkotiryhmää hieman pienempi, aikuiset ovat pääasiassa samoja (joskus toisesta ryhmästä joku tuuraa) ja ryhmän lapset ovat 2-3 v. Lapsemme viettää päiväkodissa n. 7-8 tuntia päivässä, kun vuorottelemme miehen kanssa lapsen viennin/hakemisen suhteen. Aina lasta hakiessani saan kuulla lapsesta negatiivista palautetta, joka annetaan lapsen kuullen. Lapsi ei suostu syömään päiväkodissa (joskus syö palan leipää ja juo lasillisen maitoa, siinä se), eikä aina suostu nukkumaan päiväunia. Lapsi on päiväkodin aikuisten mukaan jouduttu useita kertoja siirtämään ruokailussa yksin istumaan toiseen pöytään, kun lapsi ei osaa rauhoittua syömään muiden kanssa. Nukkarissa lapsi on paukuttanut seinää ja muutenkin häirinnyt muita lapsia niin, että hänet on jouduttu poistamaan nukkaristakin. Toisinaan ongelma on, ettei lapsi jaksa pitkään keskittyä johonkin asiaan.
Jos mies hakee lapsen päiväkodista, hänelle ei samalla tavalla avauduta lapsemme tilanteesta. Todetaan vain lyhyesti, ettei lapsi syönyt/nukkunut, mutta ei avata asiaa sen enempää. Aina ei sanota edes tuota. Jos minä haen lapsen, joku päiväkodin aikuisista huokailee ja avautuu minulle pitkästi siitä, mikä kaikki ei tänään ole lapsen kanssa mennyt putkeen. Mitään positiivista lapsesta ei sanota, tyyliin Isla leikki tänään hienosti muiden kanssa/jaksoi keskittyä hyvin laululeikkiin. Ylipäätään emme saa tietoa ryhmän tekemistä asioista, eikä niistä kerrota myöskään Wilmassa eikä päiväkodin sivuillakaan. Ainoa tieto, mitä päiväkodista saamme on se, että lapsemme ei suostu syömään, eikä aina nukkumaankaan. Lapsi itse ei muista kertoa kaikkea, mitä päiväkodissa on tehty eli lapsenkaan kautta en tätä tietoa saa.
Lapsemme on kotioloissa melko rauhallinen, puuhakas ja leikkii mielellään itsekseenkin. Lapsi rauhoittuu kotona päiväunille melko nopeasti ja syö hyvin. Selvästi kompensoi päiväkodin syömättömyyttä syömällä kotona enemmän ja tämä toki huomioidaan ruokailuhetkissä. Lapsen kanssa ollaan paljon vuorovaikutuksessa kotona, juttelemme, käymme leikkipuistoissa, luemme kirjoja jne. Lapsi osaa kotona siivota lelunsa ja auttaa ikätasoisesti kotitöissä. Lapselle on opetettu kotona käytöstapoja, pidämme rajoista kiinni ja huolehdimme kasvatuksesta muutenkin. Lapsi on varmasti levottomampi päiväkodissa kuin kotona, mutta kukapa ei päiväkotiympäristössä kuormittuisi. Neuvolan mukaan lapsi on terve, eikä meillä vanhemmillakaan ole olo, että lapsellamme olisi jotakin sairautta, ylivilkkautta tms. Terve touhukas 2-vuotias.
Onko tämä käytäntö ihan normaali, että lapsesta ei sanota päiväkodissa mitään positiivista? Miten tätä jaksaa ja voiko tälle asialle tehdä jotain? Väsyttää työpäivän jälkeen mennä päiväkotiin kuuntelemaan sitä, mikä kaikki on taas lapsessamme ollut haastavaa. Yritämme vanhempina parhaamme, mutta emme töistä käsin pysty vaikuttamaan siihen, jos lapsi ei päiväkodissa suostu syömään tai nukkumaan. Lapsi on kotona kovin erilainen kuin päiväkodissa, ainakin saamamme palautteen perusteella.
Kommentit (142)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Välillä olen lukenut valituksia siitä, miten päiväkodissa puuhataan kasvunkansioita ja muita materiaaleja niin, että vanhempia ärsyttää. Omalle lapselleni ei ole edes tehty kasvunkansiota nettiin, vaikka isolle osalle ryhmän lapsista on. Päiväkodin kotisivuilla ei ole mitään tietoa päiväkodin järjestämästä ohjelmasta eikä wilmaan ole tullut ainuttakaan viestiä lapseen liittyen. Lasta haettaessa joku hoitajista tarkistaa puhelimesta, mitä lapsesta on kirjattu päivän aikana eli pelkkä syömiseen ja nukkumiseen liittyvä tieto. En tiedä lapsen päiväkotiarjesta mitään. Lapsi aloitti loppukesällä päiväkodin, eikä koko tänä aikana ole kotiin tullut mitään askarteluja tai muuta vastaavaa.
Onko tämä ihan tavallinen käytäntö nykyään, että mitään tietoa päiväkodista ei tule?
No kuule siellä on koko ajan kiire ja mennään aliresursseilla. Jos ei kelpaa niin hoida kotona lapsesi.
Kaikilla ei ole mahdollisuutta jäädä kotiin hoitamaan lapsia, kun on työtkin tehtävänä.
Lopettakaa sitten valittaminen tai Antakaa suoraan palaute. On säälittävää ottaa johtajaan yhteys kun ei itse uskalla puhua. Teillä vanhemmilla ei ole minkäänlaista käsitystä siitä miten raskasta päiväkotityö on ja siitä ettei lapsenne ole ainut jota siellä hoidetaan. Lopettakaa valitus.
Jokaisessa työssä on omat raskaat puolensa, eikä kukaan ole väittänyt, etteikö päiväkotityö olisi raskasta. Päiväkodin työntekijöiden pitäisi avautua työn haasteista omalle esimiehelleen, ei lasten perheille.
Ei ole mitenkään raukkamaista puhua johtajalle. Valitettavasti olen työssäni päiväkodissa nähnyt paljon sitä miten loukkaannutaan asiasta ja siksi on hyvä ottaa kolmas osapuoli, joka osaa ( toivottavasti) katsoa molempien puolta asiasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Välillä olen lukenut valituksia siitä, miten päiväkodissa puuhataan kasvunkansioita ja muita materiaaleja niin, että vanhempia ärsyttää. Omalle lapselleni ei ole edes tehty kasvunkansiota nettiin, vaikka isolle osalle ryhmän lapsista on. Päiväkodin kotisivuilla ei ole mitään tietoa päiväkodin järjestämästä ohjelmasta eikä wilmaan ole tullut ainuttakaan viestiä lapseen liittyen. Lasta haettaessa joku hoitajista tarkistaa puhelimesta, mitä lapsesta on kirjattu päivän aikana eli pelkkä syömiseen ja nukkumiseen liittyvä tieto. En tiedä lapsen päiväkotiarjesta mitään. Lapsi aloitti loppukesällä päiväkodin, eikä koko tänä aikana ole kotiin tullut mitään askarteluja tai muuta vastaavaa.
Onko tämä ihan tavallinen käytäntö nykyään, että mitään tietoa päiväkodista ei tule?
No kuule siellä on koko ajan kiire ja mennään aliresursseilla. Jos ei kelpaa niin hoida kotona lapsesi.
Kaikilla ei ole mahdollisuutta jäädä kotiin hoitamaan lapsia, kun on työtkin tehtävänä.
Lopettakaa sitten valittaminen tai Antakaa suoraan palaute. On säälittävää ottaa johtajaan yhteys kun ei itse uskalla puhua. Teillä vanhemmilla ei ole minkäänlaista käsitystä siitä miten raskasta päiväkotityö on ja siitä ettei lapsenne ole ainut jota siellä hoidetaan. Lopettakaa valitus.
Jokaisessa työssä on omat raskaat puolensa, eikä kukaan ole väittänyt, etteikö päiväkotityö olisi raskasta. Päiväkodin työntekijöiden pitäisi avautua työn haasteista omalle esimiehelleen, ei lasten perheille.
Onko mielestäsi se että kerrotaan millaista lapsen käytös nukkarissa ja miten lapsi käyttäytyy ruokapöydässä ja se että lapsi ei syö,haasteista avautumista vanhemmille? Kyllä lapsen päivän kuulumiset pitää kertoa niinkuin asiat on eikä kaunistella. Toi nukkarikäytös on jokseenkin huolestuttavaa ja luulen että työntekijöillä on syynsä miksi siitä mainitsevat. Se on toki outoa ettei mitään positiivista sanota. Nyt selkeästi päiväkodin henkilökunta ja vanhemmat näkevät lapsen ihan eri tavalla. Monella päiväkodin työntekijällä on pitkä koulutus ja heillä kyllä on taitoa arvioida mikä on normaalia ja mikä ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyse on ammattitaidottomuudesta aivan selkeästi. Ei kaksivuotiasta laiteta istumaan eri pöytään rangaistukseksi. Jos siellä on tuollainen aivan normaalia, niin mitä muuta siellä oikein tapahtuu?
Lapsi on varmasti laitettu eri pöytään koska häiritsee muiden ruokailua. Sama juttu nukkarissa.
Meillä oli päiväkodissa yksi tuollainen negishoitaja. Mä hänelle aina hymyilin auvoisasti ja kyselin heti alkuun, että mikä meni hyvin tänään. Kun käänsi negatiiviseen, sanoin, että kyllä se siitä vielä iloksi muuttui. 😆
Sitten lapsi vaihtoi ryhmää keväällä ja meno olikin ihan erilaista. Eli se oli se yksi hoitaja joka oli itse elämäänsä kyllästynyt.
Vierailija kirjoitti:
Osa ehdottaa täällä ratkaisuksi päiväkodin vaihtoa. Kaikilla tuo ei ole mahdollista. Saattaa olla, että paikkakunta on niin pieni, että on vain 1 päiväkoti. Tai matkojen takia toinen päiväkoti olisi aivan liian kaukana. Tai kuten meidän tapauksessa lapsi on kaupungin ainoassa vuoropäiväkodissa eli vaihtoehtoja ei yksinkertaisesti ole. Ei tämäkään kivaa ole, kun päiväkodin vaihtamisen mahdollisuutta ei ole ja töistä ei voi irtisanoutua/vuorotyöstä ei voi siirtyä pois.
Ap ei ole kommentoinut onko päiväkodin vaihtaminen mahdollista. Monesti kuitenkin on, joten se kannattaa tehdä. Sillä on valtava merkitys lapsen elämään ja arkeen, jos päiväkodissa on rankaisemisen ja negatiivisuuden kulttuuri. Äiti kestää sitä muuutaman minuutin päivässä, mutta pieni lapsi (jolla ei ole edes kykyä vielä pitää äitiä mielessään) on siellä koko päivän ilman mitään mahdollisuutta vaikuttaa mihinkään.
Pelottavaa. Ei kukaan pidä tai ei ainakaan pitäisi pitää normaalina sitä, että kaksivuotias saa rangaistuksen tuollaisesta asiasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osa ehdottaa täällä ratkaisuksi päiväkodin vaihtoa. Kaikilla tuo ei ole mahdollista. Saattaa olla, että paikkakunta on niin pieni, että on vain 1 päiväkoti. Tai matkojen takia toinen päiväkoti olisi aivan liian kaukana. Tai kuten meidän tapauksessa lapsi on kaupungin ainoassa vuoropäiväkodissa eli vaihtoehtoja ei yksinkertaisesti ole. Ei tämäkään kivaa ole, kun päiväkodin vaihtamisen mahdollisuutta ei ole ja töistä ei voi irtisanoutua/vuorotyöstä ei voi siirtyä pois.
Ap ei ole kommentoinut onko päiväkodin vaihtaminen mahdollista. Monesti kuitenkin on, joten se kannattaa tehdä. Sillä on valtava merkitys lapsen elämään ja arkeen, jos päiväkodissa on rankaisemisen ja negatiivisuuden kulttuuri. Äiti kestää sitä muuutaman minuutin päivässä, mutta pieni lapsi (jolla ei ole edes kykyä vielä pitää äitiä mielessään) on siellä koko päivän ilman mitään mahdollisuutta vaikuttaa mihinkään.
Pelottavaa. Ei kukaan pidä tai ei ainakaan pitäisi pitää normaalina sitä, että kaksivuotias saa rangaistuksen tuollaisesta asiasta.
ps. Lisään tähän viestiini, että olen eläkkeellä oleva perheterapeutti, joka on koko työuransa tehnyt perheiden parissa. Lapsen varhaisella hoivalla on valtava merkitys lapsen tulevaan kehitykseen. Kaksivuotias on periaatteessa liian pieni päiväkotiin, joten hoivan laadulla on entistäkin suurempi merkitys.
Itse sain tarpeekseni negatiivisesta palautteesta. Kun lapsi yhden viikon aikana haukuttiin neljänä päivänä viidestä, hain hänelle paikan toisesta päiväkodista. Kyseessä ei ollut mikään sosiopaatti tai nepsytapaus, vaan normaali, vilkas neljävuotias.
Uudessa päiväkodissa lapsen käytös ja olemus ei ollut kenellekään ongelma, vaan hänestä tykättiin kovasti eikä koskaan ollut mitään ongelmia.
Mitäs te tekisitte, jos ryhmän vaihtaminen ei ole mahdollista?
Ota yhteys ryhmän vastuuopettajaan ja keskustelkaa lapsen tilanteesta. Vaikuttaa siltä, että monissa asioissa tiedonkulun pitäisi olla parempi.
Minusta on outoa ja hyödytöntä kuulla raportti lapsen syömisestä ja nukkumisesta. Ei niillä ole erityistä vaikutusta perheemme elämään. Ruokaa laitamme kotona riittävästi, joten halutessaan lapset voivat paljon. Nukkumaan mennään kun on sen aika. Kiinnostavampaa olisi tietää, mitä ovat päivällä puuhanneet ja onko kavereiden kanssa sujunut.
2-v on pieni. Epäammattimaista on olettaa kaikkien ipanoiden syövän, nukkuvan ja kakkivan samassa rytmissä. Mutta tätä on tämä runsaasti mainostettu "varhaiskasvatus", johon joka lapsen tulisi osallistua ja johon yritetään "painostaa" kyseenalaistamaan vanhemmuutta. Jos kellä on mahdollista hoitaa lapsensa itse niin tehköön hyvillä mielin sen.
Vierailija kirjoitti:
Minusta on outoa ja hyödytöntä kuulla raportti lapsen syömisestä ja nukkumisesta. Ei niillä ole erityistä vaikutusta perheemme elämään. Ruokaa laitamme kotona riittävästi, joten halutessaan lapset voivat paljon. Nukkumaan mennään kun on sen aika. Kiinnostavampaa olisi tietää, mitä ovat päivällä puuhanneet ja onko kavereiden kanssa sujunut.
2-v on pieni. Epäammattimaista on olettaa kaikkien ipanoiden syövän, nukkuvan ja kakkivan samassa rytmissä. Mutta tätä on tämä runsaasti mainostettu "varhaiskasvatus", johon joka lapsen tulisi osallistua ja johon yritetään "painostaa" kyseenalaistamaan vanhemmuutta. Jos kellä on mahdollista hoitaa lapsensa itse niin tehköön hyvillä mielin sen.
Ja sitten kyselyissä suuri osa vanhemmista haluaa kuulla juuri nuo asiat ykkösenä ( syöminen/ nukkuminen)
Mutta kyllä siis päiväkodin työntekijöiden kuuluisi kertoa muutakin. Olen itse töissä päiväkotikoululla ja heillä oli taas joku hankehumppa meneillään, missä heidän piti kuvata lapsen päivää ja näyttää se tabletilta vanhemmille. Ihan kiva varmasti, mutta vie ihan hirveästi resursseja muutenkin pienellä toimivilta työntekijöiltä.
Vaihtakaa päiväkotia sellaiseen, jossa työntekijät ymmärtävät pieniä lapsia ja heidän tarpeitaan.
Vierailija kirjoitti:
Mitäs te tekisitte, jos ryhmän vaihtaminen ei ole mahdollista?
Ottaisin töistä palkatonta tai vapaata ja menisin seuraamaan ryhmän toimintaa.
Vierailija kirjoitti:
Lapsen päiväkodissa on monilta osin ihan asiallista. Aamuisin lasta tervehditään nimeltä, kun hän tulee päiväkotiin. Kysytään, miten on syönyt ja nukkunut. Syliin otetaan vain, jos lapsi olisi itkuinen. Meillä tällaisia kertoja on todella harvoin. Osa ryhmän lapsista kaipaa ilmeisesti aikuisen turvaa enemmänkin ja heille kyllä syli järjestyy. Päiväkodin toive on, että vanhemmat poistuvat aamulla mahdollisimman pian, eivätkä pitkitä lähtöä töihin.
Ap
Meillä pääsee syliin tullessa vaikkei olisikaan itkua ja päivänmittaan syli on auki. Kuulostaa jotenkin sille että olisi aihetta ottaa asiat puheeksi ja päiväkodin avata teille mitä siellä tapahtuu ja miten lapsen kanssa on toimittu jne...yhteistyö kodin kanssa tarkoittaa myös sitä että yhdessä pohditaan ja kokeillaan ja vanhemmille kerrotaan asioista. Tietysti myös niitä hyviä asioita. Kaikilta löytyy positiivistakin.
Itse rohkaisen vanhempia kysymään, puhumaan ja kyseenalaistamaankin jos mielenpäällä on jotain. Itsellänikin on kokemusta tuosta että lapsesta löytyy kyllä negatiivista ja sama virsi jokapäivä. Olimme tietoisia ja kokoajan etsittiin keinoja. Seuraavassa paikassa lähestymistapa oli erilainen ja lapsesta alkoi löytyä myös hyvää jokapäivä.
Oma lapseni meni uuteen päiväkotiin elokuun alussa. Koko ryhmä on uusi. Ihan suoraan sanoivat, että nyt alussa keskittyvät opettelemaan päiväryhmiä ja ryhmäytymään, etteivät tee mitään ihmeellistä. Moni ryhmän lapsista aloitti nyt päiväkodissa. Minusta ei ole ihme, jos lapsilla (ja aikuisilla) on tuossa tilanteessa vielä hakemista.
Ylipäätään kuukausi pari on vielä lyhyt aika päiväkotia aloittaessa. Eli jos kaikki ei vielä suju, niin ei ap stressiä. :)
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se ihan yleistä on että niistä kerrotaan. Yleensä harjoittelijoillekin noi opetetaan että kerrotaan nukkuminen ja syöminen ja sitten jotain siitä mitä lapsi on tehnyt. Ihan normaalia.
Juu sama kokemus, kun lapsi aloitti päiväkodin. Pelkää negatiivista palautetta tuli. Koko ensimmäisen vuoden kunnes saatiin siirto toiseen päiväkotiin. Lapsi siellä kuulemma vaan huusi päivät pitkät ja ei tosiaan syönyt. Nukkui sentään. Teki mieli kysyä joskus, että eikö tosiaan mitään hyvää ole päivässä ollut? Mutta en sitten kehdannut ja itkin nämä turhautumiseni ystäville ja omalle äidille.. Nyt kun mietin, niin ois todellakin pitänyt kysyä juuri noin. Ja btw ihan normaali rauhallinen eka luokkalainen on tätä nykyä eikä opettajilla ole ollut pahaa sanottavaa vuosiin.
Itseäni jäi mietityttämään, että MIKSI lapsi käyttäytyy hoidossa niin, että saa vain negatiivista palautetta? Tästä voisi pitää ensin keskustelun, että onko jotain josta tulisi huolestua tai ainakin joka olisi hyvä tietää. Sitten voi jakaa neuvoja ja tietoja päivästä kotona ja hoidossa puolin ja toisin, josko sieltä löytyisi ratkaisun avaimet ja sem myötä myös positiivista palautetta päivästä. Kyllä itse ymmärrän hyvin, että jos hoidossa päivä on yhtä yliväsynyttä riekkumista ja syömättömyyttä, niin kotona on sitten vastassa henkisesti ja fyysisesti väsynyt ja nälkäinen lapsi, joka vaan nauttii rauhasta kotona. Silloin päästään yleiseen ongelmaan tähän, että "ei meidän Liisa-Petteri", koska kotona ollaan kiltisti, vaikka ei se kerro koko totuutta.
Meillä loppui jatkuva negatiivisista kertominen kun annoin varovaista palautetta ja esitin toiveen että kertoisivat myös onnistumisista. Lapsellekin. Sen jälkeen kertoivat, mutta huomasin asenteen muutoksen. Eihän pk- henkilökuntaa saa millään tavoin arvioida/arvostella, ja olivat hyvin virallisia minua ja miestäni kohtaan kun olin esittänyt toiveeni. Yhteistyö toimi hyvin parin hoitajan ja johtajan kanssa mutta pari muuta olivat loppuvuoden näreissään kun olin esittänyt toiveeni positiivisestakin palautteesta.
Kun lapsi siirtyi toiseen paikkaan eskariin, kaikki muuttui. Opettajat ihania, paljon aktiviteettia ja lapsi joka päivä niin onnellinen kun pääsee eskariin. Ihanan kannustavia aikuisia ja se heijastelee kaikkeen.
Kyse on ammattitaidottomuudesta aivan selkeästi. Ei kaksivuotiasta laiteta istumaan eri pöytään rangaistukseksi. Jos siellä on tuollainen aivan normaalia, niin mitä muuta siellä oikein tapahtuu?