Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Korkojen nousu näkyy selvästi asumiskuluissa. Ennen olin tiukoilla, nyt olen kusessa.

Vierailija
17.09.2023 |

Miten teillä?

Kommentit (86)

Vierailija
81/86 |
18.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko se niin väärin, jos haluaa oman asunnon omistaa? Voi jättää lapsilleen edes jotain perintöä. Vuokralla asuminen on epävarmaa myös. Vuokrat nousevat, vuokranantaja voi milloin tahansa ottaa asunnon omaan käyttöönsä, myydä tai kuolla. Taas joudut muuttamaan. 

Olen asunut samassa asunnossa vuokralla Helsingin ydinkeskustassa 27 vuotta.

Irtisanomisaikani on 6kk.

Jaa miksi? Koska vuokra on erittäin halpa alueen tasoon nähden, ja sijainti erinomainen.

Vierailija
82/86 |
18.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen omistusasuminen kolmiossa oli vuokrakuluja halvempaa, nyt aika lailla samanhintaista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/86 |
18.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seuraavista syistä johtuen ei pitäisi olla kusessa: asuntolaina on mitoitettu 6% korkotason mukaan eli jos laina on otettu esim. viimeisen 5 vuoden aikana, niin tällöin on jäänyt huomattavasti puskuria kusirajaan. Oletko säästänyt puskurin nopeasti realisoitaviin sijoituksiin vai hitaammin realisoitavaan, esim. 10 vuotiseen rahastoon? Joka tapauksessa puskurin voi käyttää nyt halutessaan esim. ylimääräiseen lainan lyhennykseen, jolloin matalammalla lainalla ei koron nousun vaikutus ole enää niin suuri kuukausierässä.

Toisena syynä myös se, että laina on ehtinyt jo lyhentymään nostohetkestä matalien korkojen aikaan huomattavasti. Tässäkin mielessä 6% kusirajan mukaan laskettu lainaraja ei enää vastaa samaa, koska lainaa ei ole enää lähestään sitä jäljellä, mitä oli nostohetkellä.

En ymmärrä, mikä tässä on siis ongelma, vaikka korot ovatkin nousset? Voit itse miettiä, käytätkö matalien korkojen aikana kertynyttä puskuria ylimääräiseen lainan lyhennykseen tai nousseen kk-erän maksuun.

Vierailija
84/86 |
18.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

.

Vierailija
85/86 |
18.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Seuraavista syistä johtuen ei pitäisi olla kusessa: asuntolaina on mitoitettu 6% korkotason mukaan eli jos laina on otettu esim. viimeisen 5 vuoden aikana, niin tällöin on jäänyt huomattavasti puskuria kusirajaan. Oletko säästänyt puskurin nopeasti realisoitaviin sijoituksiin vai hitaammin realisoitavaan, esim. 10 vuotiseen rahastoon? Joka tapauksessa puskurin voi käyttää nyt halutessaan esim. ylimääräiseen lainan lyhennykseen, jolloin matalammalla lainalla ei koron nousun vaikutus ole enää niin suuri kuukausierässä.

Toisena syynä myös se, että laina on ehtinyt jo lyhentymään nostohetkestä matalien korkojen aikaan huomattavasti. Tässäkin mielessä 6% kusirajan mukaan laskettu lainaraja ei enää vastaa samaa, koska lainaa ei ole enää lähestään sitä jäljellä, mitä oli nostohetkellä.

En ymmärrä, mikä tässä on siis ongelma, vaikka korot ovatkin nousset? Voit itse miettiä, käytätkö matalien korkojen aikana kertynyttä puskuria ylimääräiseen lainan lyhennykseen tai nousseen kk-erän maksuun.

Ei asuntolaina ole ainoa laina suurimmalla osalla (persaukista) kansaa. Autot, matkat ym. ostettu velaksi. Puskuria on monella luottokortin limiitin verran. Kyllähän asiantuntijat varoittivat velalla elämisestä mutta kuinka moni kuunteli? Harva. Nyt täytyy vain kärvistellä ja toivoa etteivät poliitikot nyt kovin montaa vuotta pitkittäisi ja syventäisi taantumaa. Epäilen kyllä että 90-luvun virheet toistetaan ja Suomi kituu olemattoman kasvun vaiheessa seuraavat 7-10 vuotta.

Vierailija
86/86 |
18.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vain korot olisi noussut niin tilanne olisi erilainen. Nyt kun kaikki on noussut niin kyllä elämä alkaa olla pelkkää selviytymistä. Tulevaisuus näyttää synkältä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi kaksi