Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ihmiset jotka haluaa hautajaisistaan 'iloiset bileet' joissa värikkäät vaatteet yms. Miettikää vielä.

Vierailija
17.09.2023 |

Eivät osaa ajatella kuinka kamalan toiveen jättävät omaisille. Olin jokin aika sitten sellaisissa juhlissa, kyseessä syöpään kuolleen, alle 40-vuotiaan hautajaiset. Yritimme hampaat irvessä pitää ystävän toiveesta ja iloisesta tunnelmasta kiinni, mutta osa porukasta kävi välillä kunnolla itkemässä vessassa, että jaksoi taas vetää sen iloisen roolin. Musiikki oli ysärihittejä ja pizzaa syötiin. Olo tuntui ihan irvokkaalta ja siltä kuin surua ei olisi kyennyt kunnolla aloittamaan. Eräs vainajan låheisimmistä sanoi osuvasti jälkeenpäin, että kaipasi kunnon hautajaistunnelmaa, jossa olisi voinut päästää sen puristavan surumöykyn ulos.

Kommentit (108)

Vierailija
1/108 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai nyt vainaja saa päättää ja pitää juuri sellaiset hautajaiset kuin haluaa?

Saa ihan itse päättää?

Ihmettelen miten kutsu tuli edes AP:lle?

Vierailija
2/108 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saa ihan itse päättää?

Nuijaa koska se vainaja ei itse ole mukana, hautajaiset ovat omaisille ja läheisille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/108 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai tuollaisilla hautajaisilla tarkoiteta sitä, että pitäisi vessan ryntäillä itkemään? Kai surun saa näyttää ihan itkemälläkin. Itse ymmärrän, että tuollainen tarkoittaa vain sitä, että turha synkistely ja jäykistely jätetään pois, esim. juurikin mustat vaatteet.

Vierailija
4/108 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tahtoisin sellaiset kuoppaajaiset, mitkä olisivat eloonjääneille mahdollisimman helpot.

Ja koen että nykymalli on hirveää ihmisrääkkäystä.

Vierailija
5/108 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saa ihan itse päättää?

Nuijaa koska se vainaja ei itse ole mukana, hautajaiset ovat omaisille ja läheisille.

Käsittääkseni pääosassa on vainaja.

Vierailija
6/108 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hautaamispäivän pitää olla rauhallinen. Jos halutaan pitää iloiset juhlat niin muistotilaisuuden voi pitää vaikka puolen vuoden kuluttua, jossa muistellaan iloisempana eikä itku ole niin herkässä enää.

Vierailija
7/108 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä kompromissi voisi ehkä olla, että ensin surujuhla. kyyneleet ja muistelut. Toiseksi jatkot iloisissa tunnelmissa vaikka baarissa. 

Vierailija
8/108 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

karjalaisena olen tottunut siihen, että hautajaiset ovat useimmiten iloiset juhlat. Mustissa kyllä yleensä ollaan, mutta hauskaa pidetään. Siellä on myös ihan normaalia itkeä ja aivan tavanomainen ilmiö on, että ensin nauretaan ja sitten joku vetäisee nenäliinat laukusta ja sekin on ihan normaalia. Jotenkin ne kuuluvat tiiviisti yhteen: ilo ja suru ja ne voivat olla yhtä aikaa olemassa, eli tarvitse kenenkään mennä vessaan piiloon itkemään. Suru hoidetaan täällä yhdessä.

Vierailija
9/108 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saa ihan itse päättää?

Oltiin kavereita päiväkodista saakka. Voi olla sun ehkä vaikeaa kuvitella, mutta läheisen ihmisen poismenon juhliminen 'iloisesti' voi olla käytännössä ylivoimaista, jopa kamalaa.

Ap

Vierailija
10/108 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

karjalaisena olen tottunut siihen, että hautajaiset ovat useimmiten iloiset juhlat. Mustissa kyllä yleensä ollaan, mutta hauskaa pidetään. Siellä on myös ihan normaalia itkeä ja aivan tavanomainen ilmiö on, että ensin nauretaan ja sitten joku vetäisee nenäliinat laukusta ja sekin on ihan normaalia. Jotenkin ne kuuluvat tiiviisti yhteen: ilo ja suru ja ne voivat olla yhtä aikaa olemassa, eli tarvitse kenenkään mennä vessaan piiloon itkemään. Suru hoidetaan täällä yhdessä.

Missä päin Karjalaa? Ei ainakaan Imatralla tällaista

Vierailija
11/108 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä taas oon mieltänyt, että hautajaisissa "juhlitaan" ja muistellaan sen kuolleen ihmisen elettyä elämää, eikä niinkään kuolemaa. Jos ihminen on ollut eläväinen yms. niin miksi sellaista elämää pitäisi synkistellä sitten niissä monttubileissä? Toki saa olla surullinen siitä kuolemasta ja näyttääkin sen, mutta pääsääntöisesti olla iloinen siitä eletystä elämästä ja siitä, että on tuntenut kyseisen ihmisen. Ja elämä jatkuu kuoleman jälkeenkin.

Vierailija
12/108 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiintoinen aloitus. En ole koskaan ollut tällaisissa juhlissa, vielä. En ole omia hautajaisiani hirveästi pohtinut, mutta pitäisi kyllä (viiskymppiset lähestyy). Ehkä vaatetus voisi olla vapaa, mutta kyllä musiikin puolesta haluaisin herkkiä surubiisejä. On totta, että se on ikään kuin siirtymäriitti surutyöhön. Moni voi olla vielä hautajaisia ennen sellaisessa epäuskoisessa tilassa, että "lähtikö se todella nyt". 

Vierailija
13/108 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Savolaisena sama kokemus. Henkilö on tuottanut iloa eläessään, ja sitä iloa muistellaan hautajaisissakin. Siitä voi toki itku nousta silmään, ja sitten taas jatketaan.

Omiinkin hautajaisiin toivoisin, että ei tarvitse pingottaa mihinkään suuntaan.

Vierailija
14/108 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä päin Karjalaa? Ei ainakaan Imatralla tällaista

Minä olen Imatralta kotoisin ja kyllä kaikki muistotilaisuudet jossa olen ollut on olleet sellaisia että kerrotaan niitä mukavia ja hauskoja tarinoita vainajasta eikä synkistellä. Itketään kyllä, mutta ei ole sellaista turhaa jäykkyyttä.

Vierailija
15/108 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nää on kyllä kulttuurista johtuen yleensä erilaisia tapahtumia, eikä todellakaan ole syytä pakottaa ihmistä mihinkään muuhun kuin siihen mikä hänelle on luonteinen tapa surra, hautajais kutsusta voi myös kieltäytyä ja pitää vaikka itse kotona oma hiljainen hetki.

Vierailija
16/108 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kai tuollaisilla hautajaisilla tarkoiteta sitä, että pitäisi vessan ryntäillä itkemään? Kai surun saa näyttää ihan itkemälläkin. Itse ymmärrän, että tuollainen tarkoittaa vain sitä, että turha synkistely ja jäykistely jätetään pois, esim. juurikin mustat vaatteet.

"Turha synkistely"? Sanotko todella ystävänsä menettäneelle noin? Etkö tajua miten ristiriitaisesti puhut? Jos surua näyttää itkemällä avoimesti, niin kyllähän se sinne synkistelyosastolle menee.

Varmaan nää toiveiden esittäjät tarkoittaa hyvää lähimmäisille, mut väkinäinen ilo ja "hyvä bileet" on ehkä epäreilu pyyntö. Harva kykenee siihen. Ehkä itse jättäytyisin pois. Kävisin rauhassa viemässä kukat ja hyvästelemässä joskus.

Vierailija
17/108 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä taas oon mieltänyt, että hautajaisissa "juhlitaan" ja muistellaan sen kuolleen ihmisen elettyä elämää, eikä niinkään kuolemaa. Jos ihminen on ollut eläväinen yms. niin miksi sellaista elämää pitäisi synkistellä sitten niissä monttubileissä? Toki saa olla surullinen siitä kuolemasta ja näyttääkin sen, mutta pääsääntöisesti olla iloinen siitä eletystä elämästä ja siitä, että on tuntenut kyseisen ihmisen. Ja elämä jatkuu kuoleman jälkeenkin.

juuri näin

Vierailija
18/108 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omaiset saa ihan vapaasti järjestää sellaiset bileet kuin haluavat tai voivat kunnioittaa vainajan toiveita niin paljon kun haluavat tai kykenevät. Ketään ei pitäisi toki myöskään pakottaa olemaan vaikkapa itkemättä, mutta jos ei pysty osallistumaan niihin vähän kevyempiin bileisiin kuin perinteiseen raskaaseen surujuhlaan niin kannattaa ihan itse miettiä kättäytyykö pois bileistä.

Vierailija
19/108 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun äiti kuoli sairastettuaan rappeuttavaa muistisairautta (Lewyn kappale tauti) vuosia. Viimeiset pari vuotta äiti oli niin huonossa kunnossa ettei pystynyt puhumaan eikä toden näköisesti ymmärtänyt puhetta eikä pystynyt liikkumaankaan.

Ennen sairastumistaan äiti oli toivonut että hänen hautajaiset olisivat iloinen juhla jossa muisteltaisiin hänen elämäänsä eikä surtaisi hänen kuolemaansa. Äiti kielsi mustat vaatteet ja itkemisen hautajaisissaan.

Äidin toive toteutui eikä hautajaisissa kukaan itkenyt avoimesti eikä salaa. Olimme surreet jo ne vuodet kun äiti oli hoitokodin sängyssä mihinkään kykenemättömänä, joten hautajaisissa pystyimme iloitsemaan yhteisistä muistoista.

Vierailija
20/108 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toi riemujuhlatoive on jotenkin vaan pakoa todellisuudesta. Suru itkettää, kaipuu kovertaa. Miksei sitä voi hyväksyä ja elää? Keinotekoista koittaa siinä pukeutua iloisesti ja nauraa heleästi kivoille muistoille. Jotenkin NIIN teennäistä!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi yksi