Mies ryyppää
Olemme olleen yhdessä 10 vuotta ja meillä on kaksi päiväkoti-ikäistä lasta. Käymme molemmat vakituisesti töissä ja elämä rullailee eteenpäin. Mieheni on aina käynyt kavereiden kanssa mielestäni paljon ulkona, mutta omasta mielestään ei käy usein. Saattaa siis käydä 3-4 viikonloppua putkeen baarissa tai vähintään kerran kuukaudessa ja ei mitään sievää nousuhumalaa vaan ihan räkäkännit ja kuudelta aamulla kotiin. Uutena ilmiönä tullut nyt se, että lähtee yöllä kun olen jo mennyt nukkumaan eikä edes ilmoita että lähtee jonnekin. Asia on kääntynyt niin, että minä olen hullu, koska nipotan moisesta.
Kommentit (100)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No enpä ole mihinkään patteriin miestäni tämän suhteen aikana kahlinnut tai yrittänyt rajoittaa omaa aikaa. Mielestäni hänelläkin on vastuu ja velvollisuuksia perheellisenä ihmisenä. Ei voi noin vaan käyttää krapulakorttia ja maata koko päivää ilman minkäänlaista varoitusta.
-apNiin, eikö mies hoida omaa osuuttaan perheen yhteisestä viljasiilosta? Jos näin, niin puhu siitä, älä yksittäisestä laarista. Ja puhu myös miehelle!
Milloin työssäkäyvällä perheellisellä on vapaa-aikaa? Viikonloppuna. Ja tämä mies käyttää sen lempipuuhaansa, kuten me muutkin. Hänelle se vaan on alkoholin kanssa oleminen eikä perheen.
Lapset kärsivät ja ap myös. Ap, pelasta itsesi ja lapset. Mies pelastaa sitten joskus itsensä, jos pelastaa. Eksäni juo edelleen, 25 vuotta eron jälkeen.
Ja sinä syytät sairastunutta ja hylkäät!
Niin että ap:n miehellä ei saisi olla vapaata edes yöllä? Ei saa olla, koska minä en halua!
Olisi miettinyt sitä ennen kuin lähti parisuhteeseen ja teki lapset. Miksei voinut varoittaa ryhtyvänsä alkoholistiksi.
Tässä kärsii lapset ja nainen.
Ymmärrätkö?
Ap, pelasta lapsesi ja itsesi ennen kuin alkoholismi ottaa askeleen portailla eteenpäin, etkä tietä mitä yläportaassa odottaa. Kenties väkivaltaa?Ei kai siitä sairastumisestaan osaa ennalta varoittaa, etenkin kun alkoholisti kieltää sen olemassaolon viimeiseen asti muutenkin. Sitä pitäisi toisen osata nähdä ennusmerkit, eikä se aina onnistu. Itsekin ostin yhteisen asunnon, mutta onneksi tajusin ennen lapsia, mihin suuntaan homma on menossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No enpä ole mihinkään patteriin miestäni tämän suhteen aikana kahlinnut tai yrittänyt rajoittaa omaa aikaa. Mielestäni hänelläkin on vastuu ja velvollisuuksia perheellisenä ihmisenä. Ei voi noin vaan käyttää krapulakorttia ja maata koko päivää ilman minkäänlaista varoitusta.
-apNiin, eikö mies hoida omaa osuuttaan perheen yhteisestä viljasiilosta? Jos näin, niin puhu siitä, älä yksittäisestä laarista. Ja puhu myös miehelle!
Milloin työssäkäyvällä perheellisellä on vapaa-aikaa? Viikonloppuna. Ja tämä mies käyttää sen lempipuuhaansa, kuten me muutkin. Hänelle se vaan on alkoholin kanssa oleminen eikä perheen.
Lapset kärsivät ja ap myös. Ap, pelasta itsesi ja lapset. Mies pelastaa sitten joskus itsensä, jos pelastaa. Eksäni juo edelleen, 25 vuotta eron jälkeen.
Niin että ap:n miehellä ei saisi olla vapaata edes yöllä? Ei saa olla, koska minä en halua!
Olisi miettinyt sitä ennen kuin lähti parisuhteeseen ja teki lapset. Miksei voinut varoittaa ryhtyvänsä alkoholistiksi.
Tässä kärsii lapset ja nainen.
Ymmärrätkö?
Ap, pelasta lapsesi ja itsesi ennen kuin alkoholismi ottaa askeleen portailla eteenpäin, etkä tietä mitä yläportaassa odottaa. Kenties väkivaltaa?Kukaan ei vuodessa kahdesa näin totaalisesti muutu. Suunta on ollut nähtävissä. Jos ap on puusilmä niin voi syyttää vain itseään ja kärsiä!
No, se syyttely ja kärsiminen kannattaa tehdä lasten kanssa uudessa kodissa ja mies voi kuunnella lähiöräkälässä Reijo Kallion Viikonloppuisää ja kuvitella näkevänsä lapsiaan edes viikonloppuisin (muttei näe, koska ryyppääminen on tärkeämpää).
Vierailija kirjoitti:
Noihin alkoholistien reissuihin kuuluu mitä tahansa. Oksentelua, sammumista, örveltämistä, lähentelyjä, tappeluita, tavaroiden kadottamista, kaatuilua, rahojen hukkaamista/tuhlaamista, seksuaalisia toimintoja muiden kanssa, puhuu mitä sattuu (kertoo salaisuuksia, puhuu perheestä/vaimosta halventavasti tms.), tekee mitä sattuu.
Lisäksi se vie ihan älyttömästi rahaa ja on epäterveellistä. Puhumattakaan siitä, mitä traumoja lapset siitä kasvuympäristöstä saavat.
Panisin
Vierailija kirjoitti:
Kaiken lisäksi miehen oma isä on alkoholisti... Miehen mielestä alkoholin käyttö on täysin normaalia ja että vähintään kerran kuukaudessa pitää päästä vetämään perseet. Eihän hänellä tietenkään mitään ongelmaa ole, nollaa vaan päätään ja rentoutuu kuulemma.
-ap
Tässä huomaa että kaikki on suhteellista.
Itsekin siedin juovaa miestä liian pitkään sen takia, että oma isäni on alkoholisti (joi joka päivä) joten vertasin jatkuvasti miehen juomista isääni (eihän se nyt niin paljon juo...).
Eli miehesi ajattelee että juominen on hallinnassa, koska ei juo yhtä paljon kuin isänsä.
Alkoholistille tärkeintä elämässä on alkoholi. Alkoholistimiest tarttee naisen seksiin. Opettelisivat hoitamaan seksitarpeensa miesten kanssa keskenään, kaikki pääsisivät helpommalla. Tosin kyllähän ne joskus pökkivät toisiaankin, tarpeeksi puutteessa ja kännissä ollessaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaiken lisäksi miehen oma isä on alkoholisti... Miehen mielestä alkoholin käyttö on täysin normaalia ja että vähintään kerran kuukaudessa pitää päästä vetämään perseet. Eihän hänellä tietenkään mitään ongelmaa ole, nollaa vaan päätään ja rentoutuu kuulemma.
-apJa miten perustelet että näin ei olisi? Että koska sinun ei tarvitse? Joo, väärä perustelu. Ihmiset on yksilöitä, mieheisi tarvitsee tämän. Kyse on siitä oletko miehellesi vaimo vai vihollinen. Ilmeisesti jälkimmäinen.
Jos joka viikonloppu juo tuohon malliin niin tilanne ei ole kyllä normaalia nähnytkään. Ei ihan pienten lasten vanhemman ajanviettoa.
Se asia pitää katsoa siinä kohtaan kun sitä puolisoa valitsee. Jälkeen päin ei pidä valittaa.
Just joo. Nää on niitä ihan hiton kuluneita kommentteja. Ihanko 100% varman ennustuksen puolison käytöksestä voi tehdä srurusteluvaiheessa, että millaista se on esim 10 vuoden päästä, kun on naimisiin menty ja pari- kolme pientä lasta? Jos joku ei ole alkoholisti/narkkari/murhaaja yms juuri nyt, niin voi syystä tai toisesta olla sitä 10 v päästä. Ihan typerää lallattaa tuota "oisit valinnut sillon ja sillon"... huh huh. Kukaan ei voi tietää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noihin alkoholistien reissuihin kuuluu mitä tahansa. Oksentelua, sammumista, örveltämistä, lähentelyjä, tappeluita, tavaroiden kadottamista, kaatuilua, rahojen hukkaamista/tuhlaamista, seksuaalisia toimintoja muiden kanssa, puhuu mitä sattuu (kertoo salaisuuksia, puhuu perheestä/vaimosta halventavasti tms.), tekee mitä sattuu.
Lisäksi se vie ihan älyttömästi rahaa ja on epäterveellistä. Puhumattakaan siitä, mitä traumoja lapset siitä kasvuympäristöstä saavat.
Panisin
??
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä lähde viihteelle, vaan varaa vaikka huone kylpylähotellista. Ukolle vaan ilmoitat, että sun vuoro.
Alkoholisti saattaa jättää lapset yksin tai ottaa mukaan tai parhaassa tapauksessa viedä äidilleen tai jollekin tutulle.
Maailman kauhein asia jos lapset joutuvat mummolaan! Tätä ei ole tapahtunut historiassa koskaan.
Sinulta meni pointti korkealta ja kovaa ohi. Alkoholisti taas puolustelee toista?
Kysehän ei ole pointiesta vaan käytännön ratkaisuista kun lapsista puhutaan. Sanoisin että mummolat ja pappalat on aikasta kivoja paikoja lapsille yleensä.
Onhan ne. Mutta lapsikin tietää, että ollaan täällä kun isillä olikin muuta menoa äidin ollessa poissa, että pitää taas palata kotiin, jossa ei välttämättä ole kivaa vaan "keskustellaan" siitä miksei isi ollut lasten kanssa kuten oli sovittu..
Alkoholista ei ole pitkä matka muihin päihteisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä lähde viihteelle, vaan varaa vaikka huone kylpylähotellista. Ukolle vaan ilmoitat, että sun vuoro.
Ukko lähtee yöllä baariin ja jättää lapset yksin.
Samaa mietin. Olen itse ollut vastaavassa tilanteessa ja en uskaltanut ikinä jättää lapsia keskenään isänsä kanssa. Normaali kohtelias ja järkevä mies selvinpäin, mutta viina vei. Ihan käsittämättömiä mokia viinan takia.
Jep kun ei se järki sillon päätä pakota! Meille tuli ero ja tein lastensuojelu ilmoituksen miehestä (mikä ei tosin johtanut mihinkään) kun piti olla selvinpäin ja löysin miehen ympäripäissään opettamasta 3 vuotiasta lastansa päällä seisontaan niin että ei tukenut niskaa ja yllytti lasta seisomaan päällä seinää vasten ilman käsiä tukematta niskaa!
Miehen ja lapsen mielestä hauskaa, minä näin tossa suuren vaaran. Nyt miehellä uusi nainen, en tiedä kuinka kauan.
Sano että juominen loppuu tai ero!
Tuo sulle kohta sukupuolitaudin. Älä ole noin sinisilmäinen.
Etsi lähin al anonin kokous ja mene sinne. Se auttaa sinua ymmärtämään mitä tapahtuu ja miksi, ja mitä voit asialle tehdä ja mitä et ja tärkein: miten voit elää asian kanssa. Joissain kokouksissa on myös järjestetty lastenhoito. Kokouksia on myös netissä ja voit puhua siellä myös vain yhden ihmisen kanssa.
Olet tekemisissä riippuvuuden kanssa ja on paljon asioita joita sinun pitää riippuvuudesta ymmärtää, että pystyt elämään onnellista elämää - miehesi kanssa tai ilman. Yksin et tule tämän asian kanssa pärjäämään, joten
Itse sain sieltä avun epätoivoiseen olooni. Jo ensimmäinen kerta auttoi paljon.
Kyllähän nainen juopon kansa haluaa seurustella. Nipotat turhasta koska elät ja asut sen miehen kanssa. Ei se lopeta juopottelua jos valitat täällä palstalla.
Anna miehen ryypätä. Se kertoo jo sen et se on MIES, eikä mikään spandex-apina.
Itsellä vähän sama tilanne, mun tapauksessa osin oma syy, koska en ymmärtänyt vaaran merkkejä seurusteluaikana. Tai siis me molemmat juhlittiin paljon, kun opiskelijana tavattiin. Sittenkin kun oltiin työelämässä, mutta ei vielä lapsia, viikonloppuisin välillä radalle teki mieli. Myös itsellä, joten en nähnyt mitään pahaa siinä että miehelläkin. Molemmat mentiin välillä yhdessä, välillä kavereiden kanssa.
Lapsista puhuttiin, että elämä muuttuu sitten valtavasti, kun lapsi tulee. Molemmat tunnuimme käsittävän sen, että semmoinen biletysvaihe on sitten hyvin pitkälti ohi elämässä, ja mieskin vaikutti hyväksyvän että aika aikaa kutakin. Minulla juhlavaihde loppui automaattisesti, kuin tulin raskaaksi, sitten imetin, sitten sen jälkeenkään ei tullut mieleenkään kovemmin enää ryypiskellä lapsen ollessa läsnä (ja lapsi oli lähes aina läsnä). Yllätys oli, että mieheen lapsella ei ollut samanlaista vaikutusta, että vastuu lapsesta olisi pitänyt pois juopotteluista. Hän edelleen painoi radalla kavereiden kanssa kuten ennenkin, ja meni vieläpä työpaikkaan (it-alan) jossa koko tiimillä oli tapana viettää aikaa pubeissa, saunailloissa yms viikollakin.
Nyt tilanne on, että mies juo muutaman kerran viikossa pienet pöhnät, ja usein yhtenä päivänä viikonloppuna menee yöelämään kavereiden kanssa ja juo kunnon kännit. Alkanut jopa nuo pienet pöhnät ärsyttää siksi, kun kyllähän sen selvinpäin huomaa, ja lapsi huomaa, että hän on erilainen, vaikkei mitenkään ilkeä tms. Pikemminkin liioitellun iloinen, auttavainen, flirttaileva yms. Mutta ne vielä ehkä menisi, ilman noita aamuyöstä kotiin, usein yrjöämään vessaan suoraan, sitten seuraava päivä krapulassa pyytäen tuomaan särkylääkkeitä ja samariinia ja milloin mitäkin. Lapselle kerron, että isillä on vatsatauti. Ei ole yleisesti huono tai kamala mies ollenkaan, työelämässäkin pärjää hyvin, mutta huolestuttaa kyllä tuo alkoholinkäyttö.
Vierailija kirjoitti:
Itsellä vähän sama tilanne, mun tapauksessa osin oma syy, koska en ymmärtänyt vaaran merkkejä seurusteluaikana. Tai siis me molemmat juhlittiin paljon, kun opiskelijana tavattiin. Sittenkin kun oltiin työelämässä, mutta ei vielä lapsia, viikonloppuisin välillä radalle teki mieli. Myös itsellä, joten en nähnyt mitään pahaa siinä että miehelläkin. Molemmat mentiin välillä yhdessä, välillä kavereiden kanssa.
Lapsista puhuttiin, että elämä muuttuu sitten valtavasti, kun lapsi tulee. Molemmat tunnuimme käsittävän sen, että semmoinen biletysvaihe on sitten hyvin pitkälti ohi elämässä, ja mieskin vaikutti hyväksyvän että aika aikaa kutakin. Minulla juhlavaihde loppui automaattisesti, kuin tulin raskaaksi, sitten imetin, sitten sen jälkeenkään ei tullut mieleenkään kovemmin enää ryypiskellä lapsen ollessa läsnä (ja lapsi oli lähes aina läsnä). Yllätys oli, että mieheen lapsella ei ollut samanlaista vaikutusta, että vastuu lapsesta olisi pitänyt pois juopotteluista. Hän edelleen painoi radalla kavereiden kanssa kuten ennenkin, ja meni vieläpä työpaikkaan (it-alan) jossa koko tiimillä oli tapana viettää aikaa pubeissa, saunailloissa yms viikollakin.
Nyt tilanne on, että mies juo muutaman kerran viikossa pienet pöhnät, ja usein yhtenä päivänä viikonloppuna menee yöelämään kavereiden kanssa ja juo kunnon kännit. Alkanut jopa nuo pienet pöhnät ärsyttää siksi, kun kyllähän sen selvinpäin huomaa, ja lapsi huomaa, että hän on erilainen, vaikkei mitenkään ilkeä tms. Pikemminkin liioitellun iloinen, auttavainen, flirttaileva yms. Mutta ne vielä ehkä menisi, ilman noita aamuyöstä kotiin, usein yrjöämään vessaan suoraan, sitten seuraava päivä krapulassa pyytäen tuomaan särkylääkkeitä ja samariinia ja milloin mitäkin. Lapselle kerron, että isillä on vatsatauti. Ei ole yleisesti huono tai kamala mies ollenkaan, työelämässäkin pärjää hyvin, mutta huolestuttaa kyllä tuo alkoholinkäyttö.
Tätä pelkään itse todella paljon. Tai siis me olemme hyvin toimeentuleva pariskunta ilman lapsia, minä käyn perus päivätyössä ja mies tekee reissuhommaa. Asutaan omissa asunnoissa ja ei luultavasti koskaan olla edes muuttamassa yhteen virallisesti. Nyt kun mies lomailee ja lomalla toteaa, että hän on lomalla joten hänellä on oikeus ottaa alkoholia ja ottaa rennosti eli ei kauheasti kotitöitä tehden. Hän ei tee esimerkiksi remonttia tai korjauksia asunnossaan, koska hän on lomalla. Jos olisi lapsi, jäisi hän täysin minun hoidettavaksi kun mies on töissä. Lomalla mies luultavasti olisi päivässä muutaman tunnin aina lapsen kanssa maksimissaan ja välillä lähtisi kavereiden kanssa ottamaan alkoholia tai muuten vain viettämään aikaa eli lapsen hoito jäisi näissäkin tapauksissa vastuulleni. Nyt kun mies on kotona lomillaan niin itse menen sinne myös ja en todellakaan ole tekemässä yhtään mitään ylimääräistä siellä. Toki omat likaiset astiat korjaan ja jos tulee pyykkiä niin pesen omat pyykkini. En kuitenkaan imuroi, pese vessoja tai muutakaan. Mies saa ne lomallaan hoitaa jos kokee tarpeelliseksi. Voin sanoa, että pölykerros on sangen mittava ja vessat ovat aika järkyttävässä kunnossa. Sauna haisee elttaantuneelta (en käy itse saunassa ollenkaan) ja suihkussa on kunnon kerrostumat. En tiedä, miten hän on ajatellut jos lapsi tulee. Lomat eivät silloin ole enää samanlaisia lomia kuin hänellä on tähän asti ollut ja olen hänelle asiasta maininnut, sanoi silloin muuttuvansa. Viime lomallaan hän otti alkoholia viisi päivää seitsemästä ja kahtena päivänä oikein kunnolla. Seuraavalla lomallaan on lähdössä kaverin kanssa ulkomaille juomaan. Tämä viimeisin loma tosin todisti itselleni sen, että en ole lasta luultavasti tämän miehen kanssa tekemässä, koska mies ei näytä mitään kiinnostusta muuttaa omaa elämäntyyliään ja siihen liittyy hyvinkin voimakkaasti alkoholi.
Tässä vaiheessa elämää minulle on ihan sama että ottaako alkoholia vai eikö ota alkoholia. Oletus on kuitenkin itsellä, että kun mies on kerran halunnut lapsen kanssani niin ottaisi siitä sitten vastuun, sitä en osaa sanoa ottaisiko vai ei. Lähinnä olen kauhuissani miehen alkoholin käytöstä ja tiedän jo omasta taustastani, että lapsi olisi luultavasti alkoholistin geeniä kantava. Haluanko sellaista riskiä ottaa, että lapsi on itse myös alkoholisti? En ole itse lasiin sylkevä ollut ja isäni on alkoholisti ja äidin puoleltani on muutama alkoholisti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ukko lähtee yöllä baariin ja jättää lapset yksin.
Samaa mietin. Olen itse ollut vastaavassa tilanteessa ja en uskaltanut ikinä jättää lapsia keskenään isänsä kanssa. Normaali kohtelias ja järkevä mies selvinpäin, mutta viina vei. Ihan käsittämättömiä mokia viinan takia.
Jep kun ei se järki sillon päätä pakota! Meille tuli ero ja tein lastensuojelu ilmoituksen miehestä (mikä ei tosin johtanut mihinkään) kun piti olla selvinpäin ja löysin miehen ympäripäissään opettamasta 3 vuotiasta lastansa päällä seisontaan niin että ei tukenut niskaa ja yllytti lasta seisomaan päällä seinää vasten ilman käsiä tukematta niskaa!
Miehen ja lapsen mielestä hauskaa, minä näin tossa suuren vaaran. Nyt miehellä uusi nainen, en tiedä kuinka kauan.
Olet narsististi. Pilasit tahallaan hauskan ajanvieton.
Olet sairas!!
Ai helkkuna miten hienon persumiehen kanssa sait olla. Otitteko ihan rakkaustatskat. Oli se sentään äiä!