Onko miehiä paikalla? Kysymys sulakkeista
Jos joku vanhempi mies osaisi neuvoa?😊Mun asunnossa on sähkörasiassa vipu jossa vaihtoehdot:
0. ei mitään
1. sauna
2. liesi
Enkö voi siis pitää liettä ja saunaa samaan aikaan päällä? Voiko jättää asentoon 1 tai 2 vai pitääkö aina käytön jälkeen laittaa nollalle? 😭
N22
Kommentit (49)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä järkeä olisi kytkeä kaksi eri laitetta saman sulakkeen taakse?
No ei ne välttämättä ole saman sulakkeen takana. Ap vois kertoa onko liedelle ja kiukaalle oma sulake/sulakkeet.
Viritys on tehte ehkä sen vuoksi, että sauna on tehty asuntoon jälkikäteen.
Pääsulake tai johdot ei kestä molempien käyttöä samaan aikaan.Jos kytkintä käännettäessä keskuksesta kuuluu kolahdus, niin siellä on valintaa ohjaava kontaktori tai useampia. No, tällä ei ole väliä ap:lle.
Rohkeasti kokeilemaan.
0 - toimiiko kumpikaan
1 - toimiiko vain sauna
2 - toimiiko vain liesi.Itse pitäisin liesi valinnan päällä jatkuvasti. Paitsi saunoessa sauna asentoon.
Ei mitään asenoa ei varmaan tarvita juuri koskaan.
Jos talo on maalla, ja sähköjohdot pylväissä eikä maan alla, on ihan järkevää käyttää nolla-asentoa ukonilmalla.
No ei se kytkin kyllä sitä salamaa pysäytä jos linjoja pitkin tulee.
Mä olen kerran törmänny asuntoon jossa sulake räpsähti jos saunan ja lieden laittoi samaan aikaan päälle. Mutta toi jälkikäteen tehty sauna kyllä selittäis moisen kytkennän.
Sulaketaulussa on pääkytkin. Jos se on päällä Eli ON asennossa niin saa pitää liesi ja sauna päällä ei mitään ongelmaa.
mies 47 kirjoitti:
Sulaketaulussa on pääkytkin. Jos se on päällä Eli ON asennossa niin saa pitää liesi ja sauna päällä ei mitään ongelmaa.
Huoh, luitko edes AP:n? Ihme vatupasseja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisin osannut vastata, mutta olen nainen toki sähköasentaja. Mutta en siis vastaa, kun en saa.
Et ole sähköasentaja vaan syrjäytynyt mamma joka päivystää palstalla
Tänään on jopa meillä sähköasentajilla vapaapäivä. Toisin on teillä työttömillä Paseilla, joille joka ikinen päivä on työn välttelypäivä.
Voimaantuneet mammat, menkää alapeukuttamaan ja spekuloimaan johonkin toiseen, vähemmän tekniseen ketjuun.
Siihen sinun asuntoon tulee todennäköisesti vain yksivaihe sähköt 25A pääsulakkeen takaa ja tuohon on jälkikäteen lisätty joku 4,5kW kiuas.
Kiuas vie käytännössä jo yksinään lähes tuo 25A niin on lisätty kytkin ettei liettä voi samaan aikaan käyttää, ettei asukas polttaisi sulakkeita jotka on todennäköisesti kellarissa pääkeskuksessa ja tarvitsee huoltomiehen vaihtamaan.
Voit pitää kytkimen missä asennossa tahansa, varmaan käytännöllisin pitää aina liesi asennossa paitsi saunoessa.
Onko tämä aloitus vitsi? Eikö sinun äitisi tai mummosi voi auttaa? Ehkä he ovat asuneet jossakin elämänvaiheessa sellaisessa talossa, jossa oli tuollainen ongelma.
Jos sinä oikeasti miestä johonkin tarvitset, niin se ei ole sulakeasia. Aika moni mamma kyllä tietää, että ihan silkkaa piruuttaan eivät kerro, naisia kun ovat.
Onko aloittajalle tosiaan yllätys se, että sähköasentajanainen yleensä tietää sähköhommista paljon enemmän kuin tavallinen mies?
Varmuuden vuoksi kannattaa itse kaivaa ne sähköpylväät maan alle.