Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Verenpainelääkkeistä kyse

paineistettu N
16.09.2023 |

Onko kenelläkään riittänyt korkean verenpaineen hoitoon annettuna yksi lääke? Kun olen kysellyt tutuilta, joilla on lääkitys, on heillä kaikilla vähintään kaksi lääkettä. Itselläni nousi verenpaine todella korkealle ja lääkäri määräsi puhelinhaastattelun perusteella lääkkeeksi Losatrix 100 mg yhden vuorokaudessa. Olen nyt käyttänyt sitä 10 päivää, mutta vielä ainakaan ei ole laskenut. Pelkästään yksi lääke ei taida sitten tehota?

Kommentit (36)

Vierailija
21/36 |
26.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Verenpainetauti on kansansairaus eikä meillä riitä kardiologeja tai sisätautilääkäreitä jokaista komplisoitumatonta verenpainetautia hoitamaan. Yleislääkärit hallitsevat tavanomaisen hoidon aivan hyvin ja erikoislääkäriä tarvitaan vain erityistapauksissa.

Vierailija
22/36 |
26.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin usein tarvitaan useampi lääke. Se on usein jopa parempi tapa hoitaa, ettei tarvitse yhden lääkkeen annosta nostaa tappiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/36 |
26.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain amplodipin 5mg. Laski alle viikossa jo mutta ei tarpeeksi joten lisänä nyt beetasalpaaja 5mg. Joku pisoprolol tai vastaava.

Vierailija
24/36 |
26.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija kirjoitti:

Anteeksi typo, 3-6 viikon kuluttua!

lue pakkausseloste kirjoitti:

Losatrixin maksimaalinen verenpainetta alentava vaikutus saavutetaan 36 viikon kuluttua hoidon aloittamisesta.

Ajattelinkin, että huhhuh, en ole tällaista lukenut. :D Mutta kyllä luin tuon ohjeenkin. Lääkäri vain antoi hieman ylimalkaiset ohjeet puhelimessa. Käski mittailla edelleen paineita kaksi viikkoa ja ottaa yhteys, mikäli vointi heikkenee tai paineet nousevat. 

Olen hieman epävarma tilanteestani. Paineet ovat aamuisin ennen lääkkeen ottamista noin 170-180/115-120 ja illalla 160/100. 

Eivät paineet ole laskeneet ainakaan vielä yhtään, siis kun olen 10 pv käyttänyt lääkettä. 

Olo ei ole hääppönen, korvissa sirisee, hu

Itsellä on amlodipiini ja telmisartsani. Pysyy aisoissa tuolla. 

Vierailija
25/36 |
26.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on Bisoprol pienimmässä vahvuudessa ja otan kahdesti päivässä yhden. Hyvin pysyy alhaalla ja yhtään isompi annos laskee jo liikaa paineita. Mies syö kolmea lääkettä ja silti hankalaa saada hyvää tasoa. Elintapamuutoksia ollaan tehty.

Vierailija
26/36 |
26.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on Bisoprol pienimmässä vahvuudessa ja otan kahdesti päivässä yhden. Hyvin pysyy alhaalla ja yhtään isompi annos laskee jo liikaa paineita. Mies syö kolmea lääkettä ja silti hankalaa saada hyvää tasoa. Elintapamuutoksia ollaan tehty.

Vierailija
27/36 |
26.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Eipä ne lääkkeet kummoisia auta jos ei muuta ruokavaliota ja ala liikkumaan. Mullakin tutut syö useampaa lääkettä mutta elintavat on huonot.

Voisitko viisastella jossain muualla? Mä juoksin yli 3000m Cooperissa alle kaksikymppisenä, terveellinen ruokavalio eikä alkoholiongelmia, ja verenpaine ollut koko elämäni koholla. Sukuvika, ne geenit.

Ja lääkkeinä useampi. Amlopidin ja Linatil, mutta nyt vaihdettiin Pratsioliin, jonka "ansiosta" nukun 20h vuorokaudessa. Lyijynraskas olo. Lekuriin menossa taas. Työkyvyttömyyseläkkeellä ollaan, muutakin sairautta on.

Vierailija
28/36 |
26.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla Losartan 100 mg. Heti alkoi vaikuttaa. Mutta oli jo hoitamaton verenpaine käynyt munuaisiin. Muita sairauksia ei ole. Eikä ylipainoa.

Vierailija
29/36 |
26.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Edelliseen:

Oisko se erikoislääkäri, joka verenpaineista tietää, kardiologi?

Ei julkisella ainakaan niin vain mennä sinne. Pitää olla lähete.

Kardiologilla itse olen käynyt, yksityisellä. Oma terveyteni on minulle niin tärkeä asia, että maksan siitä kyllä, jos ei asiat muuten hoidu.

Vierailija
30/36 |
19.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sain amplodipin 5mg. Laski alle viikossa jo mutta ei tarpeeksi joten lisänä nyt beetasalpaaja 5mg. Joku pisoprolol tai vastaava.

Beetasalpaajat laskee vain verenpainetta.Tuo amlodipin laajentaa verisuonia ja helpottaa angina pectoriksen oireita. Yhdistettynä helpottaa molempia oireita ja sydämen kuormitus vähenee. 

Vierailija
31/36 |
19.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla riittää yksi lääke, Orloc 5 mg.

Tosin mulla verenpaine oli hyvin lievästi koholla, ja lääke tasaa enemmän myös muita oireita mitä mulla on, esim sydämen tykytystä jne.

Vierailija
32/36 |
19.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Verenpainelääke, jossa on lisänä nesteenpoistolääke. 

Vierailija
33/36 |
19.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli samanlaiset verenpaineet kuin ap:,lla ja lääkäri määräsi läälityksen, Losartan 100 mg. Se lähti tiputtamaan verenpainetta heti.

Pitäisikö sinun vaihtaa lääke toiseen, ap?

Vierailija
34/36 |
19.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni on Micardis 40 mg 1 tbl/päivä ja hyvin pitää paineet normaaleina, jopa hyvinä. Annostus on ollut sama vuosikausia, ei ole ollut syytä nostaa. 

Vierailija
35/36 |
19.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Amlodipin ja cardace alusta asti eli lähtötilanne 230/125. Päivystykseen työterveyden lähettämänä. 2 päivää sairaslomaa. Ensimmäinen vuosi oli säätämistä. Paineet nykyään 124/94. Välillä ollut 110/96. Ei kuulemma ole haittaa vaikka paineet noin lähellä toisiaan eikä haittaa vaikka alapaine ei laske ikinä alle 90. Hitaasti vaikuttaa lääkkeiden muutokset ja kahta lääkettä käytettäessä vahvistaa toisiaan ja annostus on eri kuin yhdellä lääkkeellä. Ovat enemmän kuin osiensa summa.

Vierailija
36/36 |
20.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Amlodipin ja cardace alusta asti eli lähtötilanne 230/125. Päivystykseen työterveyden lähettämänä. 2 päivää sairaslomaa. Ensimmäinen vuosi oli säätämistä. Paineet nykyään 124/94. Välillä ollut 110/96. Ei kuulemma ole haittaa vaikka paineet noin lähellä toisiaan eikä haittaa vaikka alapaine ei laske ikinä alle 90. Hitaasti vaikuttaa lääkkeiden muutokset ja kahta lääkettä käytettäessä vahvistaa toisiaan ja annostus on eri kuin yhdellä lääkkeellä. Ovat enemmän kuin osiensa summa.

Miksi ei haittaa? Aika hurja luku alapaineelle!