Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

IS: Petteri Orpo jyrisee: Suomessa on puoli miljoonaa työtöntä, jotka voisivat vaan mennä töihin jos haluaisivat!

Vierailija
15.09.2023 |

Kysymyshän on siitä, että meillä on laaja työttömyys plus työvoiman ulkopuolella oleva väki noin puoli miljoonaa työikäistä ja työkykyistä ihmistä, joilla ei ole tällä hetkellä kannusteet kunnossa. Työtä olisi tarjolla, mutta töihin ei kannata lähteä.

Orpon mukaan kaikki hallituksen uudistukset tähtäävät siihen, että ihmisten kannattaisi ottaa työtä vastaan, ja yrittäjien ja työnantajien kannattaisi tarjota enemmän töitä ja investoida Suomeen.

Orpon mielestä ihmiset ovat "järjestelmän vankeja.

Hallitus aikoo työllistää ihmiset purkamalla kannustinloukut, mutta missä ovat palkalliset työpaikat puolelle miljoonalle työntekijälle? Työministeriön mukaan avoimia paikkoja on n. 30 000 eivätkä kaikki niistä ole valituista palkkatyötä.

https://www.is.fi/politiikka/art-2000009819736.html

Kommentit (1336)

Vierailija
61/1336 |
15.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Narsisti, kuten Marin. 

Mutta nykyinen hallitus narsistivapaa. Onneksi.

Vierailija
62/1336 |
15.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puoli miljoonaa on ilmaistyössä eri "työkokeiluissa" ja "harjoitteluissa".

Mulla ei ole hyviä kenkiä ja huippaa. Ei saa nukuttua, kun hallitus leikkaa.

En mene pihalle pyörtyilemään.

Maantasoasunnossa ei saa nukuttua öisin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/1336 |
15.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työvoimatoimisto kirjoitti:

Töitä on vaikka kuinka paljon. Kuntouttavaan vaan tai puistoon keräämään roskia 9 euron päivärahalla. Teillä tuskin riittää kunto palkkatöihin jossa oikeesti joutuu tekemään kunnon töitä kuten lapiolla kaivamista.

En usko että sinulla on mitään tekemistä työvoimatoimiston kanssa, varsinkin kun termi on kai parinkymmenen vuoden takaa.

Muuten minulla ei ole pahaa sanaa sanottavana kuntouttavasta tai työkokeilusta, kunhan asiakas - työnhakija - saa itse valita minne hakee. Kaupungin puistotyöt voivat olla hyvä vaihtoehto heille, joita se kiinnostaa.

Meitä oli kolme työllistettyä tänä kesänä kaupungilla samassa toimipisteessä. Yksi oli aiemmassa paikassa ollut esimiehenä, yksi koodarina ja minä ICT-asiantuntijana. Emmekä varmastikaan olleet ainoita, kunnillahan on todella paljon erilaisia tehtäviä.

Vierailija
64/1336 |
15.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kelapummi kirjoitti:

Ei kannata ottaa työtä vastaan jos palkka on alle 15 euroa tunti. Kaikki on kallista nykyään, ruuan hinta 70% kalliimpaa kuin ennen joten ei kannata mennä töihi halvalla.

Tuotahan ne kaikki toitottaa, ei kannata. Kaikki uusavuttomat luuserit ovatkin sitä mieltä. Kyllä teille vielä koittaa aika, että kannattaa lähteä. Kun tuet poistetaan, on pakko tehdä töitä.

Pimeitä töitä siis.

Vierailija
65/1336 |
15.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suurinta osaa työpaikoista ei ilmoiteta Mollin sivuilla. Varsinkaan nykyään, kun pakkohaut on otettu käyttöön.

Miten ne työt sitten löytää jos ne on piilotettu?

Vierailija
66/1336 |
15.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en ole ajanut autoa enää 4 vuoteen enkä meinaa ajaakaan.

Vierailija
67/1336 |
15.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Töitä on vaikka kuinka paljon. Kuntouttavaan vaan tai puistoon keräämään roskia 9 euron päivärahalla. Teillä tuskin riittää kunto palkkatöihin jossa oikeesti joutuu tekemään kunnon töitä kuten lapiolla kaivamista.

En usko että sinulla on mitään tekemistä työvoimatoimiston kanssa, varsinkin kun termi on kai parinkymmenen vuoden takaa.

Muuten minulla ei ole pahaa sanaa sanottavana kuntouttavasta tai työkokeilusta, kunhan asiakas - työnhakija - saa itse valita minne hakee. Kaupungin puistotyöt voivat olla hyvä vaihtoehto heille, joita se kiinnostaa.

Meitä oli kolme työllistettyä tänä kesänä kaupungilla samassa toimipisteessä. Yksi oli aiemmassa paikassa ollut esimiehenä, yksi koodarina ja minä ICT-asiantuntijana. Emmekä varmastikaan olleet ainoita, kunnillahan on todella paljon erilaisia tehtäviä.

Usko tai älä, mutta osa työnantajista ei edes tiedä mikä on te-toimisto. Näin heilläkin, joilla koulutus on maisteri/tohtoritasoa. Että sellainen yleissivistys.

Vierailija
68/1336 |
15.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en ole ajanut autoa enää 4 vuoteen enkä meinaa ajaakaan.

Mä en oo ajanu autoa 26 vuoteen enkä aio ajaakaan. Korttikin on vanhentunut eikä ole aikomustakaan uusia enää ikinä.

Vierailija
69/1336 |
15.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kukahan tämän Orpon lobbari on ollut? Tuohan on täysin pöllöä poistaa suojaosa. Suojaosaa pitäisi päinvastoin nostaa pysyvästi eikä poistaa kokonaan.

Median mukaan satoja asiantuntijoita kuulivat ja tämä on lopputulos.

He loivat kannustinloukun, jossa osalla ihmisistä ei tule enää olemaan taloudellisesti mahdollista tehdä osa-aikatyötä.

Vierailija
70/1336 |
15.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kukahan tämän Orpon lobbari on ollut? Tuohan on täysin pöllöä poistaa suojaosa. Suojaosaa pitäisi päinvastoin nostaa pysyvästi eikä poistaa kokonaan.

Median mukaan satoja asiantuntijoita kuulivat ja tämä on lopputulos.

He loivat kannustinloukun, jossa osalla ihmisistä ei tule enää olemaan taloudellisesti mahdollista tehdä osa-aikatyötä.

Oikeasti kaikki olivat kaljalla eikä mitään asiantuntijoita ole kuultu.

Vierailija
71/1336 |
15.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työllä tarkoitetaan töitä, joista maksetaan normaali palkka. Tuo 9 e/pvä on ihmiskappaa ja kiskontaa.[/quote€

En ole täysin erimieltä. Toisaalta pitkäaikaistyötön voi muutaman kuukauden 9 €/päivä pestillä todistaa olevansa työkykyinen ja -haluinen. Toki pitkäaikaistyötön voi jatkaa työttömänä olemista ihan vapaasti.

Mitäpä luulette, kummalla on paremmat mahdollisuudet työllistyä uudestaan, sillä joka ei käy kuntouttavassa tai työkokeilussa vaan "lojuu mieluummin sohvalla," vai sillä joka käy kuntouttavassa tai/ja työkokeilussa. En siis itse usko, ettäkö ammattilainen olisi työhaluton, mutta milläs sen todistat?

Ja kaikille, joiden mielestä pitkäaikaistyöttömän työkyvyttömyyttä tai työhaluttomuutta ei tarvitse todistaa, miten teidän työllistyminen on sujunut.

Villi veikkaus olette työttömiä. Ihan vapaasti saatte puolestani olla, minä vien jonkun työn johon joku teistä olisi täydellinen.

Vierailija
72/1336 |
15.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työllä tarkoitetaan töitä, joista maksetaan normaali palkka. Tuo 9 e/pvä on ihmiskappaa ja kiskontaa.[/quote€

En ole täysin erimieltä. Toisaalta pitkäaikaistyötön voi muutaman kuukauden 9 €/päivä pestillä todistaa olevansa työkykyinen ja -haluinen. Toki pitkäaikaistyötön voi jatkaa työttömänä olemista ihan vapaasti.

Mitäpä luulette, kummalla on paremmat mahdollisuudet työllistyä uudestaan, sillä joka ei käy kuntouttavassa tai työkokeilussa vaan "lojuu mieluummin sohvalla," vai sillä joka käy kuntouttavassa tai/ja työkokeilussa. En siis itse usko, ettäkö ammattilainen olisi työhaluton, mutta milläs sen todistat?

Ja kaikille, joiden mielestä pitkäaikaistyöttömän työkyvyttömyyttä tai työhaluttomuutta ei tarvitse todistaa, miten teidän työllistyminen on sujunut.

Villi veikkaus olette työttömiä. Ihan vapaasti saatte puolestani olla, minä vien jonkun työn johon joku teistä olisi täydellinen.

Juu, menepä työnantajalle sanomaan että olet käynyt kuntouttavissa. Sen jälkeen olet joko raihnainen tai huumeriippuvainen. Tiedän kokemuksesta.

Vierailija
73/1336 |
15.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiky 2.0 ja työehtosopimusjärjestelmän uudistukset ovat täysin välttämättömiä. Tekemättä ei voi jättää.

Työmarkkinoiden jäykkiä rakenteita tulee rohkeasti uudistaa entistä kannustavammaksi.

Vierailija
74/1336 |
15.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuntouttavien ja työkokeilujen ohjaajatkin sanoo, ettei niissä oloa pidä oikeille työnantajille mainostaa. Katsovat noita kieroon. Eli jos haluaa säilyttää itsekunnioituksensa, kannattaa noita ilmaistöitä vältellä parhaansa mukaan.

Vierailija
75/1336 |
15.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämme oikeiston diktatuurissa.

Vierailija
76/1336 |
15.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Petteri Orpo puhisee ja puhkuu. Kohta on Suomen talouden korttitalo puhallettu kumoon.

Lamaan mennään ja kansan ostovoima kadonnut. Ainoa ratkaisu tilanteeseen on siis: Menkää töihin.

Samalla konkursseja tulee lisää joka viikko. Pelkästään kesällä 83 000 työtöntä lisää.

Menkää vaan töihin?

Vierailija
77/1336 |
15.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kelapummi kirjoitti:

Ei kannata ottaa työtä vastaan jos palkka on alle 15 euroa tunti. Kaikki on kallista nykyään, ruuan hinta 70% kalliimpaa kuin ennen joten ei kannata mennä töihi halvalla.

Kyllä tästä vastikkeettoman rahan jaosta pitää nyt tulla loppu myös sinun kohdallasi olet sitten mitä mieltä hyvänsä tästä asiasta.

Miksi muuten yritystuet on vastikkeettomia? 8 miljardia menee valtiolta näihin vuosittain suorasti ja epäsuorasti verohelpotusten kautta. Sitten ne rahat päätyy mm pörssiyhtiöiden osinkojen maksuun.

Minkä takia yritystukiin ei sisälly lakisääteistä velvoitetta rekrytoida, pitää työpaikat Suomessa ja luoda uusia työpaikkoja Suomeen? Missä on yritysten yhteiskuntavastuu?

Vierailija
78/1336 |
15.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kukaan ei ikinä tule palkkaamaan ketään, joka on luokiteltu kuntouttavan tai työkokeilun asiakkaaksi. Tuo on työttömyyttä pahempi stigma.

Vierailija
79/1336 |
15.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huoh kirjoitti:

urpolla on hätä lakkarissa kun ei mee asiat kuin teoriassa hänelle on

jankutettu.Työttömiä on ollu yli 70 vuotta suomessa jo.

täystyöllisyys ei oo edes haaveissa mahdollista.

1000e kuussa lisää palkkaa puhtaana käteen toisi jonku verran

lisää innokkaita, osa jää silloinki kotia makaamaan.

syitä riittää kyllä

Se on jännä, että palkkaus ja edut ei missään vaiheessa ole nousseet esille Orpon ja kokkareiden puheissa, kun on kyse ihmisten motivoinnista.

Silta valtaosa ihmisistä käy töissä palkan takia.

Kokoomus vaan laukoo, ettei työllä tarvitse tulla toimeen. Koko työssäkäynnin pointti on toimeentulo.

Tämä. Kyllä työllä pitää tulla toimeen. Jos on joka tapauksessa persaukinen, on sitten työtön tai työssä, jokainen jää siinä tilanteessa mieluummin kotiin.

Työttömänä sentään on aikaa ja energiaa tehdä asioita itse, joissa säästää. Leipoa, käydä vaikka kalassa, sienestää, marjastaa, kun taas työssäkäyvänä joutuu lähinnä ostamaan ruokaa ja se maksaa ihan poskettomasti.

Lisäksi vielä työmatkat maksaa ja auton pitäminen. Työssä käyminen myös maksaa. Maksat siitä että käyt työssä jolla et tule toimeen. En itsekään suostuisi siihen.

Vierailija
80/1336 |
15.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kukaan ei ikinä tule palkkaamaan ketään, joka on luokiteltu kuntouttavan tai työkokeilun asiakkaaksi. Tuo on työttömyyttä pahempi stigma.

Nuo vastaa syrjäyttämismekanismilla lasten laittamista tarkkailu- tai erityisluokille. Muut lapset ei enää leiki heidän kanssaan ja opettajat suhtautuvat lapsiin tyylillä, no sehän on erityisluokkalainen.