IS: Petteri Orpo jyrisee: Suomessa on puoli miljoonaa työtöntä, jotka voisivat vaan mennä töihin jos haluaisivat!
Kysymyshän on siitä, että meillä on laaja työttömyys plus työvoiman ulkopuolella oleva väki noin puoli miljoonaa työikäistä ja työkykyistä ihmistä, joilla ei ole tällä hetkellä kannusteet kunnossa. Työtä olisi tarjolla, mutta töihin ei kannata lähteä.
Orpon mukaan kaikki hallituksen uudistukset tähtäävät siihen, että ihmisten kannattaisi ottaa työtä vastaan, ja yrittäjien ja työnantajien kannattaisi tarjota enemmän töitä ja investoida Suomeen.
Orpon mielestä ihmiset ovat "järjestelmän vankeja.
Hallitus aikoo työllistää ihmiset purkamalla kannustinloukut, mutta missä ovat palkalliset työpaikat puolelle miljoonalle työntekijälle? Työministeriön mukaan avoimia paikkoja on n. 30 000 eivätkä kaikki niistä ole valituista palkkatyötä.
Kommentit (1336)
Kukahan tämän Orpon lobbari on ollut? Tuohan on täysin pöllöä poistaa suojaosa. Suojaosaa pitäisi päinvastoin nostaa pysyvästi eikä poistaa kokonaan.
Tosi idiootti koko äijä. Kuvittelee, että niihin töihin vaan mennään. Ihan vaan tiedoksi tuolle järjen jättiläiselle, että ensin jonkun pitää ottaa se työtön töihin eikä ainakaan yli kuusikymppistä kukaan ota muuhun kuin lyhyisiin pätkätöihin eikä niihinkään kaikki pääse. Eikä kaikilla ole mahdollisuutta muuttaa pääkaupunkiseudulle.
On tehtävä rakenteellisia uudistuksia. Nyt pitää löytyä talkoohenkeä jotta hyvinvointivaltio säiöyy myös tuleville sukupolville.
Suurinta osaa työpaikoista ei ilmoiteta Mollin sivuilla. Varsinkaan nykyään, kun pakkohaut on otettu käyttöön.
Kiky 2.0 ja työehtosopimusjärjestelmän uudistukset ovat täysin välttämättömiä. Tekemättä ei voi jättää.
Luvut eivät kerro totuutta ihmisistä, että missä kunnossa tai miten asiat toimivat paikkakunnalla yrityksissä, matkat, säät, tien kunto jne. Luvut tulevat tietyn systeemin laskemana tai konemaisesti. Mitä siinä on huomioitu.
Kaikille löytyy työpaikka vain todellisuudesta vieraatuneen hallituksen mielikuvitus maailmassa.
Mistä Orpo tietää kuinka moni näistä on oikeasti työkykyisiä? Ai siitäkö kun eläkevakuutusyhtiön lääkäri on työkyvyttömyyseläkkeen evännyt? Sekö tekee esim monisairaasta työkykyisen?
Eikö tuo pöljäke tajua, että suurin osa työelämän ulkopuolella olevista työikäisistä on siellä siksi, että ovat itse downshiftanneet itsensä ulos ja elävät pääomatuloillaan. Itsekin tunnen useita hyvin rikkaita keski-ikäisiä, jotka eivät tosiaankaan ole töissä. Eivät tosin tukiakaan nostele. Mutta eiväthän he työllisiä ole. Aika paha saada miljonäärejä töihin, jos palkalla pitäisi houkutella.
Kun näenkin tuon pikku- ukon naaman, alkaa heti oksettamaan. Yöööök. 🤮🤮🤮🤮
Ei Orpo mitään jyrise, se vaan piipittää EK: n ulkoa opeteltua litaniaa tai naama hikisenä ihmettelee asioita. Aivonsa on unohtanut jonnekin.
Avoimia työpaikkoja on Työtorilla 25541, joista kokoaikaisia palkkatöitä ( ei vuokratyöpaikkoja, 3 kk -> ) 11386 kpl. Työttömiä työnhakijoita on 278 700. Avoimista työpaikoista vain 20% menee työttömille työnhakijoille, joten vain 2277 työtöntä työllistyy nyt avoimiin työpaikkoihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä Orpo tietää että kaikki puoli miljoonaa on työkykyisiä? Suurin osa ei luultavasti ole. Itse olen ollut suurimman osan elämästäni työtön, tai sitten sairaslomilla, määräaikaisilla eläkkeillä, osastohoidossa.. Ei minua kukaan mihinkään palkkaa vaikka tukia miten leikataan.
Orpo on vissiin käynyt kolkuttelemassa ovia ja kurkkimassa ikkunoista, todennut työkykyisiksi.
Minut se on todellakin nähnyt makaamassa, kun olen sairastanut jo vuosia. Kuntouttavan just ja just selvitin, kun sai istua kirppiksen isossa nojatuolissa. Selkä on sökönä, eikä voi leikata. Kiva ylläri näin aikuisiällä. Vaikka kipuilluthan se on pienestä pitäen.
Mutta eiku töihin vaan, ammattinani kokki. Pyörätuolilla aika vaikeaa. Lisänä muut sairaudet ja huimaus.
Työkyvyttömyyseläke onneksi viiimein pamahti, kreivin aikaan.
Hullu ja täysin realiteeteistä irrallaan.
Kun ei ole töitä niin ei ole töitä!
Yleislakko 2023!!!
Moniin avoimiin paikkoihin mihin itse aikoinaan hain (pk-seudulla) ei tullut edes kutsua haastatteluun. Sitten parin viikon päästä kilahtaa sähköpostiin viesti "Kiitos mielenkiinnosta, tähän avoimeen työtehtävään saimme yli 500 hakemusta...". Nyt opiskelen alaa missä on myös kilpailua työpaikoista.
Kaikki ei voi olla lähihoitajia tai sairaanhoitajia.
Rahaakin on piilossa, mutta ei haluta maksaa työstä ja jakaa sitä kapitalistisen reilusti.
Oikeisto odottaa työttömiltä kommunistista hyväntekeväisyyttä.
Rahaa on kyllä piilossa, mutta maksaa ei haluta. Tästä tässä on kyse.
Eiköhän se kannustinloukku ole työnantajien päässä kun ei suomalainen työtön kelpaa. Kokemuksesta voin sen kertoa.
Ja kaikki eivät edes jaksa sairauksiensa vuoksi kokoaikatyötä. Minulle kolmipäiväinen viikko oli hyvä ratkaisu. Tekee sen verran kuin pystyy ja työllistymisen ja osallistumisen kokemukset vaikuttaa kohentavasti mielenterveyteen.
Jos ihmisille annetaan vaan joko-tai vaihtoehto niin kaikki vähänkin osatyökykyiset jättäytyvät kokonaan pois ja syrjäytyvät.