Onko sinulla kokemuksia rasismista suomalaisena suomessa?
Onko sinulle sanottu jotain loukkaavaa etnisyyteen liittyen tai kohdeltu huonosti?
Kommentit (30)
Vierailija kirjoitti:
Syntynyt kauniimmaksi kuin muut kirjoitti:
Näytän puolalaiselta.
Työpaikalla ukrainalaiset tulee juttelemaan vapaasti, mutta en ymmärrä. Venäläiset myös, mutta en ymmärrä.
Puolalaisetkin juttelee, mutta en ymmärrä. Käännän aina englanniksi.
Suomessa minua kohdellaan eritavoin. Joku saattaa kysyä että mistä olet oikeasti kotoisin jne.
Oma perheenikin vierastaa minua, koska en näytä keneltäkään. En näytä isältäni enkä näytä äidiltäni.
Näytän puolalaiselta. Suomalaiset välttelee minua jos lähestyn heitä asiamielessä.
Asenteet muuttuvat heti kun osaankin puhua suomen kieltä.
Miltä puolalaiset näyttävät?
puolalaisilta
Ysärillä Joensuussa yliopistossa oli arabiproffa, joka haukkui luennon aluksi suomenkieltä varttitunnin verran ja valitti suomeksi kuinka ruma kieli teillä on, koska siinä ei ole edes kurkussa korahtelevia äänteitä, jotka kuulosti kuolonkorinalta.
Vierailija kirjoitti:
Ysärillä Joensuussa yliopistossa oli arabiproffa, joka haukkui luennon aluksi suomenkieltä varttitunnin verran ja valitti suomeksi kuinka ruma kieli teillä on, koska siinä ei ole edes kurkussa korahtelevia äänteitä, jotka kuulosti kuolonkorinalta.
M.S.?
Vierailija kirjoitti:
On, joskus 1990-luvulla kaksi suomalaista vanhempaa miesoletettua toivotti minut vietnamislaish:n takaisin sinne, mistä olin heidän mukaansa tullut, jotta en kuluttaisi "meidän maksamia veroja".
No mutta ethän sinä mikään suomalainen ole.
Ystäväni, puoliksi romani, kohtasi romaneilta runsaasti rasismia.
Eräs ulkomaalainen työkaverini (joka ollut 5 vuotta Suomessa) hämmästyi kuinka ystävällinen ja kohtelias olen kun hänen mielestään useimmat suomalaiset ovat tylyjä ja syrjiviä... hämmästyin vähän hänen maininnastaan.
Vierailija kirjoitti:
Ystäväni, puoliksi romani, kohtasi romaneilta runsaasti rasismia.
Siis he eivät tykänneet että ystäväsi oli vain puoliksi romaani?
Vierailija kirjoitti:
Eräs ulkomaalainen työkaverini (joka ollut 5 vuotta Suomessa) hämmästyi kuinka ystävällinen ja kohtelias olen kun hänen mielestään useimmat suomalaiset ovat tylyjä ja syrjiviä... hämmästyin vähän hänen maininnastaan.
Hän saattaa vain ymmärtää suomalaisten pidättyväisyyden väärin. Suomalaisethan tunnetusti pitää etäisyyttä jopa toisiin suomalaisiin.
Tutustuin erään järjestetyn toiminnan kautta tummaihoiseen afrikkalaistaustaiseen naiseen, joka puhui valkoisista/suomalaisista ihmisistä siihen malliin että en itse ikinä kehtaisi puhua muista niin. Muutenkin todella raskas henkilö, hänen kanssaan oli todella vaikea keskustella mistään, kun kaikkeen sai liitettyä tämän mustat/valkoiset -ajattelun. Oli asunut Suomessa 20 vuotta, mutta ei koe Suomea kotimaakseen eikä hänellä ole suomalaisia ystäviä. Miksiköhän...
Lopetin kyseisessä harrastuksessa käymisen kun huomasin että sinne meneminen ahdisti tämän naisen takia, tuntui ettei uskalla edes hengittää saatika sanoa että onpas ulkona sateinen sää kun heti alkoi marmatus siitä miten valkoiset ihmiset sitä ja valkoiset ihmiset tätä.
Miten tuo liittyy kysymykseen?