Miksi vanhusten (yli 80 v) joukossa EI NÄY lihavia? Tätä olen ihmetellyt päivin öin
Kaikki ovat niin laihanoloisia. Mistä se johtuu? Eikö ole varaa syödä kunnolla? Itse olen potrassa kunnossa ja minulla on siihen varaa.
Kommentit (72)
Vierailija kirjoitti:
Olen hoitaja ja valitettavasti tosi ylipainoiset , myös yli 80 vuotiaiden joukossa ovat lisääntyneet sen 9 vuoden aikana paljon, mitä olen hoitajana nyt ollut.
Heitä on raskasta hoitaa, joskus tarvitaan siirroissa ja joissakin hoitotoimissa ( esim kertakatetrointi ) jopa yli 3 hoitajaa. Tämä lisää myös sairauspoissaoloja kun väsytään ja rikotaan itsemme niin kovin jättiläisten pyörittelyssä.
Tämä on kyllä iso ongelma, kun ylipainoisten toimintakyvyttömien vanhusten (tai muuten autettavien) määrä vain kasvaa. Alalla on muutenkin resurssipulaa ja hoitajia tarvitaan mitoitusta enemmän. Siirroissa on riski vahingoittaa itseään kuin hoidettavaakin, jos ei ole tarpeellisia välineitä ja osaamista.
Kyllä vanhuksissa on paljon lihavia, mutta yleensä 90 vuoden jälkeen alkavat jo useimmat isommatkin laihtumaan.
Vierailija kirjoitti:
Lihavat vanhukset ovat laitoksessa tai kuolleet. Lihavan liikkumiskyky heikkenee jo 60-ikävuoden jälkeen. Tulee nivelvaivoja ym. Osa toki asuu kotonaan, mutta eivät liiku kodin ulkopuolella, heillä käy hoitajat. Vanhuudessa ei ruoka enää maistu, sekin aiheuttaa laihtumista.
Kyllä se liikuntakyky heikkenee jo lihavalla 20 vuotiaalla.
Vierailija kirjoitti:
Vanhana ruokahalu on heikompi, tai voi olla jo nielemisvaikeuksia ym. Itsellä isovanhemmat ovat olleet melko pyöreitä ikävuodet 60-75, mutta juurikin lähemmäs ja yli kasikymppisenä paino alkaa pudota yllämainituista syistä.
Ja monilla vanhoilla ihmisillä on niin huonot hampaat, että syötävissä olevien ruokienkin määrä tippuu dramaattisesti.
no mieluummin katsoo hoikkia vanhuksia kun kauppakeskuksessa lyllertäviä alle 50v lihavuoria..yäk, näitä on nykyään aika paljon ja välillä näkyy myös perhemuodossa, jolloin teinitkin ovat kokoa xxl..jenkkilä tavoittanut Suomen. Nyt ei puhuta mistään pienestä pyöreydestä malliin 15kg ylipainoa vain näistä vaappuvista michelinotuksista..
Vanhoilla ei enää ole välttämättä niin hyvää ruokahalua. Tosi vanhat ei ole ylipainoisia mut kyl jotkut 75 ja vähän vanhemmatkin voi viel olla ylipainoisia. Tunnen vanhoja ihmisiä ja tiedän tämän.
Mun appivanhemmat on 84 vuotiaita ja lihavia.
Mene jonnekin vuodeosastolle. Siellä ne 100-kiloiset neliraajahalvantuneet makaa. Hoikat porskuttaa kotona.
Kuten yli 80v äitini totesi, että heidän ikäpolvi on tottunut tekemään töitä lapsesta asti, ensin piti hiihtää talvella kouluun kilometri tolkulla, kesällä käveltiin. Lomat, viikonloput illat kotona tehtiin töitä, paimensivat nuorempia, olivat pellolla, navetassa ym, heti koulusta oikeisiin töihin kunnes eläke tuli. Liho siinä sitten kun ei osaa paikallaan olla. Munkin äiti käy pitkät kävelylenkit kävelysauvojen kanssa joka päivä, pyöräilee sun muuta.
Vierailija kirjoitti:
Olen hoitaja ja valitettavasti tosi ylipainoiset , myös yli 80 vuotiaiden joukossa ovat lisääntyneet sen 9 vuoden aikana paljon, mitä olen hoitajana nyt ollut.
Heitä on raskasta hoitaa, joskus tarvitaan siirroissa ja joissakin hoitotoimissa ( esim kertakatetrointi ) jopa yli 3 hoitajaa. Tämä lisää myös sairauspoissaoloja kun väsytään ja rikotaan itsemme niin kovin jättiläisten pyörittelyssä.
Oisko aihetta miettiä, mitä niille sairaille siellä laitoksissa syötetään. Ei tietty sulle kuulu, mutta turha potilaita on kaikesta syyttää, jos vika on ravinnossa.
Voisiko hoitaja antaa obeeselle vaan ns sairaalaruokaa.
Ei se obeese lähde suklaa ostoksille.
Sitten kun on normipainossa saisi kahvipullan.
Mitä te hoitajat ylensyötätte vanhuksia???