Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi vanhusten (yli 80 v) joukossa EI NÄY lihavia? Tätä olen ihmetellyt päivin öin

Vierailija
15.09.2023 |

Kaikki ovat niin laihanoloisia. Mistä se johtuu? Eikö ole varaa syödä kunnolla? Itse olen potrassa kunnossa ja minulla on siihen varaa.

Kommentit (72)

Vierailija
41/72 |
15.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tarkoitus saada tietoa vai ryhtyä väittelemään? Eikös se ole myönteistä että vanhat ihmiset ovat hoikkia? Eikös monet köyhät valita että ei ole rahaa syödä terveellisesti? Minä olen nähnyt kaupassa hoikkia ja siistejä vanhuksia jotka ostavat lihaa, kalaa, maitoa, ruisleipää ja juureksia ja ehkä yhden (!) pienen saunaoluen. Ja myös näitä four by four ihmisiä joilla on sipsejä, limpparia, karkkia ja halvinta valmisruokaa, lapset usein saman muotoisia. Sitten vielä valitetaan kun ei ole töitä, ei ole rahaa lääkkeisiin, ei lasten vaatteisiin, ei mihinkään. Työttömyys ja sairaus ei ole aina oma valinta, mutta lähes jokainen voi kuoria porkkanoita, keittää kaurapuuroa ja kävellä kauppaan tai kirjastoon. Karkit ja sipsit voi jättää hyllyyn. Lihavuus oli vaurauden merkki ehkä 150 vuotta sitten. Voi pyhä yksinkertaisuus!

Vierailija
42/72 |
15.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhana ruokahalu on heikompi, tai voi olla jo nielemisvaikeuksia ym. Itsellä isovanhemmat ovat olleet melko pyöreitä ikävuodet 60-75, mutta juurikin lähemmäs ja yli kasikymppisenä paino alkaa pudota yllämainituista syistä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/72 |
15.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on ihan normaalia, koska et kuluta samoin vähenee ruoka-annokset, viimeisenä häviää vatsan ympäriltä rasva.Harva yli 70v on ylipainoinen. Pitäisikö ap:n miettiä omia asoitaan päivin öin kun toisten lihavuutta tai laihuutta. Ehkä se oma elämä ois kiva

Vierailija
44/72 |
15.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Läskit on jo kuolleet. Hoikat elää pidempään.

Typerä kommentti. Kertoo paljon sinusta. Typerä kommentti.

AP

Totuushan se on eikä mielipide.

Vierailija
45/72 |
15.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ovat kuolleita tai liikuntakyvyttömiä. 

Vierailija
46/72 |
15.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihavuus lisää sairauksia ja voi aiheuttaa esimerkiksi liikkumisvaikeuksia. Hyväkuntoiset kaupungilla kulkevat vanhukset ovat hoikkia, mutta vanhainkodeissa näkee jo isompikokoisia.

Vierailija
47/72 |
15.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne lihavat kasikymppiset ei vaan pysty enää kulkemaan kylillä

Vierailija
48/72 |
15.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhainkodeista löytyy.

Joo ja kotihoidosta.

Vierailija
49/72 |
15.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyllä todellakin näkee. Vanhin ylipainoinen jota mä olen hoitanut oli 104v.

T: lähihoitaja vanhuspuolella

Vierailija
50/72 |
15.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihavat taas varhain siirtyi kepin ja rollaattorin käyttäjiksi ja vanhuksina jo rullatuoli.

Vierailija
51/72 |
15.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lihavat taas varhain siirtyi kepin ja rollaattorin käyttäjiksi ja vanhuksina jo rullatuoli.

Se on pyörätuoli.

Vierailija
52/72 |
15.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihavat vanhukset ovat kotona sängyssä makaamassa hissittömän kerrostalon ylimmässä kerroksessa. Näitä näkee kotihoidossa. Ei voi/uskalla liikkua yksin ilman apua, jota ei saa koska pärjää ihan hyvin siellä neljän seinän sisällä.

Vierailija
53/72 |
15.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuolevat pois juuri eläkeikään saavuttuaan.Eli kansantaloudellisesti ALV Kannattaisi poistaa sipseistä,munkeista jne.

Vierailija
54/72 |
15.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihavat vanhukset ovat laitoksessa tai kuolleet.  Lihavan liikkumiskyky heikkenee jo 60-ikävuoden jälkeen.  Tulee nivelvaivoja ym.  Osa toki asuu kotonaan, mutta eivät liiku kodin ulkopuolella, heillä käy hoitajat.  Vanhuudessa ei ruoka enää maistu, sekin aiheuttaa laihtumista.

Vierailija
55/72 |
15.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihavat yli 80-vuotiaat ovat harvoin siinä kunnossa että pystyisivät liikkumaan ihmisten ilmoilla.

Vierailija
56/72 |
15.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Läskit on jo kuolleet. Hoikat elää pidempään.

Eikä entisajan ihmisissä ollut niin paljon läskejä mitä nyt on. Miettikääpä, kun nykyajan läskitynnyrit on vanhainkodissa toisten autettavina (ja ne on siinä tilassa jo tuki- ja liikuntaelin sairauksien takia paljon ennen 80v) niin siinä tarvitaan ryhmä sairaanhoitajia nostelemaan niitä pesulle kylpyyn, jne.

Vierailija
57/72 |
15.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kovin on suppea otanta ap:llä.

Kyllä minä näen vanhoissa lihaviakin ja paljon.

Miehissä vähemmän.

Vierailija
58/72 |
15.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se kuuluu ihmisen elämään ja elinkaareen.

Siinä 25v iässä ihminen on parhaimmillaan ja saavuttanut täydellisen kehityksen, sen jälkeen ihminen alkaa rapistua ja mennä kohti vanhuutta ja kuolemaan ja 80v ollaan prosessissa jo pitkällä. Lihasmassat katovat, luusto heikkenee, aineenvaihdunta hidastuu, energian tarve vähenee jne. Ihminen surkastuu ja elämä lakkaa.

80v hoikkuus kuuluu elämään, samoin harmaat alueet aivoissa, näkö ja kuulo heikentunyt, askeleet lyhentyneet, voimat vähenevät, kroppa ja elämä hauras,

Vierailija
59/72 |
15.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun anoppi oli 55-80 vuotiaana aikamoinen pullero mutta sitten alkoi laihtua. Varmaan aineenvaihdunta ja se että dementia on iskenyt että "unohtaa" syödä.

Vierailija
60/72 |
15.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isoäitini eli 95-vuotiaaksi ja hän oli hyvin lihava. Oli jossain määrin pullea koko ikänsä, laittoi hyvää ruokaa ja söi mielellään. Hän oli kyllä myös erittäin aktiivinen liikkuja ja teki koko ajan jotain ahkeraa puutarhassa tai kotona, joten syy ei ollut huonoissa elintavoissa, eikä heillä mihinkään herkkuihin lie ollut ikinä varaakaan. Oli vain sen muotoinen, sellainen ihanan pyöreä, pehmoinen mummo halata. Viimeisinä vuosinaan vanhainkodissa lihoi hurjasti, koska ei enää ollut liikuntakykyinen, mutta muistisairauden vuoksi söi hyvällä halulla aina, kun tilaisuuden sai.

Ap:n kysymykseen vastaan siis, että kyllä niitä luonnollisesti pyöreitäkin vanhuksia on, ja olen nähnyt lukuisia muitakin kuin oman isoäitini. Ehkä ap ei vain ole kiinnittänyt huomiota heihin. Ainakin maalaismummot ovat useammin pyöreää mallia kuin langanlaihoja. Luulen, että aivan obeesi-lihavat vanhukset eivät pääse enää liikkeelle, joten heillä käy kotipalvelu tai ovat hoitolaitoksissa, eikä heitä siksi tule kaupungilla vastaan. Ikävä kyllä näitä on yhä enemmän kaiken aikaa, siis ihan sellaisia, kuin niissä Amerikan tositv-ohjelmissa, olen kuullut kotipalvelussa työskenteleviltä. He ovat vain kotinsa vankeja tai hoitolaitoksissa poissa ap:n näkyviltä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi kaksi