Miksi vanhusten (yli 80 v) joukossa EI NÄY lihavia? Tätä olen ihmetellyt päivin öin
Kaikki ovat niin laihanoloisia. Mistä se johtuu? Eikö ole varaa syödä kunnolla? Itse olen potrassa kunnossa ja minulla on siihen varaa.
Kommentit (72)
Lihavia vanhuksia on paljon 80+.
Siksi ei pieni lihavuus ole vaarallista vanhanakaan kun tahtoo kutistua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lihavuus on kaikkein yleisintä juurikin yli 80-vuotiailla naisilla. Heistä 35,1 % on lihavia, kun taas samanikäisistä miehistä lihavia on vain 16,8 %. Lähde: Finterveys 2017.
En usko.
AP
Finterveys 2017 vs sinun uskosi
100 - 0
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Läskit on jo kuolleet. Hoikat elää pidempään.
Typerä kommentti. Kertoo paljon sinusta. Typerä kommentti.
AP
Häh? Lihavuus lyhentää elinikää jopa 10 vuodella. Lue tutkimukset. Eli jos eliniänodote on 82 vuotta, lihavalla se on noin 72-80-vuotta.
-Ihmisen paino ihan fyysisesti nousee n. 50 ikävuoteen asti ja painonnousu lähinnä rasvakudoksen lisääntymistä. Siitä eteenpäin sekä lihas- että luukudoksen määrä vähenee ja rasvakudos siirtyy lähinnä vatsaonteloon. Ikääntyneille suositellaankin pientä lievää ylipainoa bmi 24-29 juuri tämän takia kun lihaskudoksen määrä vähenee.
-Kaikkien solujen aineenvaihdunta hidastuu
-haju- ja makuaisti heikentyy jonka takia ruoka maistuu vähemmän -> ruokahalu vähenee
-mahalaukun hapon eritys vähenee iän myötä, jonka vuoksi ruoan poistuminen hidastuu, eli kylläisyyden tunne tulee nopeammin
-lisäksi aineenvaihdunta ihan elimistönkin kannalta hidastuu, koska kaikkien kudosten määrä vähenee. Arvioidusti 80 ikävuoteen mennessä on 30-40% sydän- ja verenkiertoelimistön, aivojen, keuhkojen ja muiden tärkeinten elinten kudos vähenee
Ikäihmisillä menee painokehitys niin, että miehet yleensä laihtuu, naiset lihoo. Täällä tilastoa asiasta, yli 80-vuotiaista naisista suurempi osa on lihavia, kuin mistään nuorempien ikäryhmästä. Miehistä taas jopa vähemmän kuin 18-29-vuotiaiden ryhmässä. https://thl.fi/fi/web/elintavat-ja-ravitsemus/lihavuus/lihavuuden-yleis…
Olen melkein 80. Painan 86 kiloa. Minut on määrätty laihtumaan ennen lonkkaleikkausta
Vierailija kirjoitti:
Lihavia vanhuksia on paljon 80+.
Siksi ei pieni lihavuus ole vaarallista vanhanakaan kun tahtoo kutistua.
Joidenkin tutkimusten mukaan itseasiassa ainakin lievä ylipaino ennustaa vanhuksilla pidempää ikää kuin normaalipaino. Voi tosin johtua siitä että ne jotka ovat kovin sairaita, tuppaavat myös menettämään painoaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhoille ihmisille suurin kauhistus maailmassa on lihavuus
Naurettava kommentti. Mitä oikein ajattelit sen kirjoittaessasi? Varmasti et mitään. Onko sinulla aivojen sijasta SAHANPURUA päässä?
AP
Miksi ap vastaat niin agressiivisesti?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Läskit on jo kuolleet. Hoikat elää pidempään.
Typerä kommentti. Kertoo paljon sinusta. Typerä kommentti.
AP
Kyllä tuossa kuitenkin totuuden siemen piilee ;)
Koska yli 80-vuotiailla ylipainoisilla tahtoo elimistössä olla muuta kremppaa, pumppu piiputtaa, nivelrikkoiset nivelet ei kivuitta jaksa painokuormaa jne. Aika pitkälti monen liikkumismatkat on sänky-vessa-olohuone-keittöakselilla. Tämä on ihan käytännöntyössä tehtyjä havaintoja.
Vanhuksille suurin kauhistus on lihavuus tai lihava ihminen tai kenen tahansa lihominen.
Täysin typeriä kommentteja tuli tähänkin ketjuun. Sen vuoksi SULJEN TÄMÄN KETJUN. Tämä oli viimeinen postaus.
AP
Vierailija kirjoitti:
Olen huomannut tämän vanhemmissani ja heidän ikäisissä sukulaisissa. Moni oli lihava työiässä, mutta on vähitellen eläkkeellä hoikistunut. Äitinikin painoi jotain 120 kg, kun eläkkeelle jäi töistä, mutta nykyään 77-vuotiaana on hoikka. Ilmeisesti se stressin puute ja kun on aikaa tehdä terveellisiä hyviä ruokia on tehnyt hyvää.
Tuossa iässä 80-90 alkaa jo luonnollinen kuihtuminenkin. Vai onko satakiloisia satavuotiaita.
Useammassa hoivakodissa ja senioritalossa työskennelleenä voin sanoa että lihavia vanhuksia on ja paljon. Eihän he ulkopuolisille näy kun eivät liiku missään. Senioritaloistakin yleensä ihan muutama hoikempi ihminen käy ulkona kävelyllä.
Vierailija kirjoitti:
Täysin typeriä kommentteja tuli tähänkin ketjuun. Sen vuoksi SULJEN TÄMÄN KETJUN. Tämä oli viimeinen postaus.
AP
:D :D ei olit vain trollausmielessä kirjoittelemassa!
Menehän syömään nyt se läskisoossiannoksesi, hyvät jenkkakahvat mahan ympärille kannattaa aina kasvatella.
Yleensä ihmiset alkavat laihtumaan siinä 70-ikävuoden tuntumassa. Siinähän on ehtinyt jo 10-vuotta laihtua. Lisäksi jos on ylipainoinen 80-vuotias, niin ei luultavasti enää useimmilla nivelet kestä liikkumista, eikä heitä siksi näy.
Eivät muista syödä kun ovat muistisairaita. Aineenvaihdunta samoiten heikkenee ja ruokahalu katoaa. Sairaalloisen lihavat myös kuolevat paljon nuorempina, eivät kovin vanhoiksi elä.
Siksi tuo lähteenä käytetty väestötutkimus on mainittu, jotta voit itse halutessasi tarkistaa asian.