Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tuleva työttömyysaalto huolettaa

Vierailija
14.09.2023 |

Pelottaa tulevaisuus. Miten käy asuntolainojen maksun kanssa kun ihmiset alkaa menettää työpaikkojaan. Rakennusalalla alkanut jo kova alamäki. Se heijastuu väistämättä monelle muulle alalla, esim. itse olen kuljetusalalla, enkä yhtään luottavainen tulevaisuuden suhteen. Pitää varmaan alkaa miettiä eri vaihtoehtoja.

Kommentit (79)

Vierailija
41/79 |
15.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei velkaa, ei autoa, eikä elatusvelvollisuutta. Eikä paska lakkaa kulkemasta.

- lähihoitaja

On kuitenkin työpaikka, jolla saa ruokaa pöytäänsä ja vaatteet yllensä sekä katon päällensä.

Se on tosi hyvin näinä aikoina etenkin, kun ei ole velkoja taakkana.

Vierailija
42/79 |
15.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskity vain omaan tekemiseen,ei ne sinun tai kenenkään muunkaan ahdistukset paranne tilannetta. Kakka tulee joka tapauksessa osumaan tuulettimeen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/79 |
15.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ajatellaan, että työttömyys kasvaisi rajusti ja ihmiset vain alkaisi menettää työpaikkojaan. Kuinka moni teistä olisi valmis menemään todellisiin matalapalkka-aloille töihin? Puhutaan siis 10-11€/tuntipalkoista.

Minä muutin metsään ja otin 10h viikkoja tunteja paikallisesta Salesta jo edellisellä hallituskaudella.

Suomi on ohi

Mäkin kyllästyin. Töitä olisi niin paljon kun vaan jaksaisi tehdä, mutta teen sen verran kun sattuu kiinnostamaan.

- lähihoitaja

Vierailija
44/79 |
15.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- lähihoitaja

On kuitenkin työpaikka, jolla saa ruokaa pöytäänsä ja vaatteet yllensä sekä katon päällensä.

Tunnistin ne elämän realiteetit jo parikymppisenä lähihoitaja opiskelija, enkä lähtenyt mukaan tähän elämän kilpavarusteluun.

Vierailija
45/79 |
15.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- lähihoitaja

Ihmisen kolme perustarvetta suoja, vaatteet ja ruoka. Korkeimpia arvoja on lähdetty haalimaan vaikka niihin ei ole koskaan ollut varaa ja nyt on niiden laskujen maksun aika. Sitä niittää mitä kylvää.

Vierailija
46/79 |
15.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meilläkin on puolison kanssa hieman sukanvarressa, mutta ei läheskään tarpeeksi. Puoliso opiskelee ja tekee töitä. Itsellä on ihan ok tulot, mutta huolettaa todella paljon tulevaisuus. Miten saadaan kaikkeen raha riittämään. Olen jo miettinyt että jos työpaikka lähtee niin pakko tässä on katella henkilökohtaisen avustajan/siivojan/myyjän töitä. Pienihän niissä palkka on, mutta ainakin jotain sais. Omistusasunnossa kun asuu niin on kaikkein heikoimmilla työttömyyden tullessa. Varsinkin jos se pitkittyy.

Mitä ihmettä kitiset? Teillähän on omaisuutta ja varallisuutta eli talo/asunto. Se myyntiin vaan. Monilla ei ole sitäkään.

Kenellä on varaa ostaa? Ja en minä ainakaan heti ensimmäiseksi ala kotia myymään. Kyllä huolettaa tulevaisuus todella paljon, et ole ap ainoa. Itselläni on vielä hyvin rajallinen työkyky, en voi tehdä mitään henkilökohtaisen avustajan työtä tai siivota/olla kassalla.

Vierailija
47/79 |
15.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meilläkin on puolison kanssa hieman sukanvarressa, mutta ei läheskään tarpeeksi. Puoliso opiskelee ja tekee töitä. Itsellä on ihan ok tulot, mutta huolettaa todella paljon tulevaisuus. Miten saadaan kaikkeen raha riittämään. Olen jo miettinyt että jos työpaikka lähtee niin pakko tässä on katella henkilökohtaisen avustajan/siivojan/myyjän töitä. Pienihän niissä palkka on, mutta ainakin jotain sais. Omistusasunnossa kun asuu niin on kaikkein heikoimmilla työttömyyden tullessa. Varsinkin jos se pitkittyy.

Mitä ihmettä kitiset? Teillähän on omaisuutta ja varallisuutta eli talo/asunto. Se myyntiin vaan. Monilla ei ole sitäkään.

Kenellä on varaa ostaa? Ja en minä ainakaan heti ensimmäiseksi ala kotia myymään. Kyllä huolettaa tulevaisuus todella paljon, et ole ap ainoa. Itselläni on vielä hyvin rajallinen työkyky, en voi tehdä mitään henkilökohtaisen avustajan työtä tai siivota/olla kassalla.

Mä ostin mun silloin lähes uuden rivitalo kaksion 90-luvun lamassa noin 25000 eurolla. Tuskin vellainen sillä paljon lainaansa lyhensi.

Vierailija
48/79 |
15.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pidit hyviä aikoja ikuiseksi ajoiksi ansaituksi? Sitä niittää mitä kylvää.

Vierailija
49/79 |
15.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hermostuttaa se, että onko muilla varaa maksaa remonttilaina. Isoon yhtiöön tehtiin valtava remontti. Mun yksiön osuus remonttilainasta on 35 000 euroa.

Mahtaako kaikilla olla varaa maksaa, vai joutuuko muut maksumieheksi. Eli esim minä. Ei mulla oo yhtään ylimääräistä. Hyvä jos omani saan maksettua.

Vierailija
50/79 |
15.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä ostin mun silloin lähes uuden rivitalo kaksion 90-luvun lamassa noin 25000 eurolla. Tuskin vellainen sillä paljon lainaansa lyhensi.

Ihmisten aivoista on kokonaan poistettu historian oppiminen? Liian moni on sanonut, että miten tämän kaiken olisi voinut tietää. Historialla on tapana toistaa itseään, eikä tuosta 90-luvusta nyt niin kauaa ole.

Vierailija
51/79 |
15.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hermostuttaa se, että onko muilla varaa maksaa remonttilaina. Isoon yhtiöön tehtiin valtava remontti. Mun yksiön osuus remonttilainasta on 35 000 euroa.

Mahtaako kaikilla olla varaa maksaa, vai joutuuko muut maksumieheksi. Eli esim minä. Ei mulla oo yhtään ylimääräistä. Hyvä jos omani saan maksettua.

Se on fakta ettei ole.

Vierailija
52/79 |
15.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyhjää pelottelua taas,taantuma jää lyhyeksi ja suuri osa työtätekevistä säilyttää työnsä.Pk yritysten usko tulevaan on jo noususuunnassa,se on erinomainen merkki tulevasta.Hallituksen toimet on oikeansuuntaiset,vaikka se tukien ja sosiaaliturvan avulla elävien taloutta vähän kaventaakin.

Vierailija
53/79 |
15.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Metsään poimimaan marjoja ja sieniä.

Mites tuleva talvi kun pitää asuntolaina ja muut laskut maksaa. Ei taida marjojen poiminta ihan riittää.

Jos viime talven pärjäsit,niintuleva talvi on kustannusten valossa edullisempi.

Vierailija
54/79 |
15.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voin keventää huoltasi. On naiivia edes luulla, että kaikilla olisi varaa. Suurimmalla osalle ei ole alunperinkään ollut varaa ostaa edes sitä asuntoa saatikka vastata ylimääräisistä kuluista. Ilmainen neuvo, varaudu siihen, että joudut vastaamaan myös muiden veloista.

Vierailija
55/79 |
15.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitää vissii alkaa syömään silakoita?

EU.kieltää sen silakan pyynnin.Mutta järvissä muuta kalaa riittää.

Vierailija
56/79 |
15.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Elin 90-luvun laman läpi aikuisena työttömänä, seuraan tätä kuin jatko-osaa.

Nuoremmalle polvelle saattaa olla uusi kokemus.

Minulla taas 90-luvun lamassa töitä oli niin paljon kuin pystyi tekemään,tosin se käteen jäänyt hyöty oli aika vähäinen.Verot ym. vei palkasta tosi ison osan.

Vierailija
57/79 |
15.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene töihin! Kivet kengistä ja jalkaa oven väliin. Työvoimapula ja sellaista.

Vierailija
58/79 |
15.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei huoleta. kolmas lama menossa, ja tästä tulee pahempi kuin 2008 vuoden, jonka oikaisuun kului yli kymmenen vuotta. se on kahvin korviketta ja pettuleipää tiedossa vuosiksi. talven perunat, lantut ja sipulit nostettu, sarvipäitä pakkasessa, ja kalaa saa talvellakin. jokohan alkaa kulutusyhteiskunta kaatumaan? meillä ei ole ostettu kuin välttämätön viimeiseen kymmeneen vuoteen, ja hyvin on pärjätty. se täytyy nyky-ihmisen opetella uudestaan se elämän yksinkertaisuus.

Vierailija
59/79 |
15.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Elin 90-luvun laman läpi aikuisena työttömänä, seuraan tätä kuin jatko-osaa.

Nuoremmalle polvelle saattaa olla uusi kokemus.

Minulla taas 90-luvun lamassa töitä oli niin paljon kuin pystyi tekemään,tosin se käteen jäänyt hyöty oli aika vähäinen.Verot ym. vei palkasta tosi ison osan.

90-luvun laman lopussa sai töitä. Nyt ei ole vuosiin saanut jos jää työttömäksi ja ehtoja on tiukennettu pätkätyön vastaanottamisessa. 90-luvulla laskettiin työttömyyskorvauksesta se päivä kun olit työssä. Nyt lasketaan se raha minkä tienaat 580 euron korvauksesta pois. Eli ettet vaan tienisi yli 580 euroa kuussa. Lisäksi mieletön paperisota ja karenssi tulee työn vastaanotosta 3 päivää. Korvaus ei jatku vaan tulee uudestaan hakea. 

Työttömyyskorvaus on sama kuin 90 luvulla summana, eli kun silloin sai saman summan kuin nyt inflaation syötyä korvauksen jota ei ole nostettu nykysuomen hintatasolle. Asumistukikin on suurempi kuin työttömyyskorvaus, josta ennen sai maksettua vuokran ja asumistueksi riitti paljon pienempi summa.

Vierailija
60/79 |
15.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On aika iso riski taloyhtiökolhoosissa että joutuu muut maksamaan jos yksi tai useampi ei pysty remppoja maksamaan. Nyt ei kannata hyväksyä taloyhtiökokouksessa mitään remontteja. Kannattaa päinvastoin tarkistella tasepapereista mihin taloyhtiö jatkuvasti syytää rahaa. Isännöitsijän ja huollon voi kilpailuttaa jos tuntuu kalliille.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi neljä