Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Menin töihin pitkäaikaisen työttömyyden jälkeen, ja nyt jää vähemmän rahaa käyttöön kuin mitä työttömänä jäi. Mikä järki tässä hommassa oikein on?

Vierailija
14.09.2023 |

Asun yksin Vantaalla, ja työttömänä sain työmarkkiantukea, asumistukea ja perustoimeentulotukea.
Kuukaudessa jäi käyttöön se noin 550e, ja Kela maksoin vuokran (770e), sähkölaskun, reseptilääkkeet, lääkärit ja kotivakuutuksen. Vuokra oli yli "normien", mutta katsoivat että ylitys oli vähinen ja huomioivat sen kokonaisuudessaan perustoimeentulotuessa.
Voi ajatella että yhteensä sain noin 1400e-1450 "neton" per kuukausi kun otetaan huomioon kaikki mitä Kela maksoi.

4 vuoden työttömyyden jälkeen työllistyin paikkaan jossa palkka on 10,21e tunnissa. Kuukaudessa tienaan noin 1600-1650 brittona käteen.
Siitä kun ottaa verot pois niin ollaan miltei samoissa kuin olin työttömänäkin.
Ongelmaksi muodostuu se, että työttömänä minulla ei tullut lainkaan työmatkakuluja, mutta nyt tulee. Ne, ja kasvaneet ruokakulut vievät nykyisen tilanteeni taloudellisesti miinukselle siihen nähden kun olin vielä työttömänä...Ja onhan minulla noin 8-9 tuntia vähemmän aikaa päivässä millekään muulle nyt, esimerkiksi ruoan valmistamiselle tai tarjousten/kirppisten kiertämiselle. Tai esimerkiksi marjojen/sienten poimimiselle.

Mitä järkeä tässä yhtälössä on minun kantiltani katsottuna? On alkanut kaduttaa että koskaan menin töihin, sillä nyt jos jään työttömäksi niin joudun karenssille, ja kelakin vyöryttää perustoimeentulotukea palkoistani jonnekin hamaan tulevaisuuteen...

Kommentit (60)

Vierailija
41/60 |
15.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitin itse työt 2019 työttömyyden jälkeen. Palkka osa-aikaisena bruttona 1100€ + soviteltua päivärahaa n. 200€.

Nyt kehun itseäni, koska olen sen ansainnut! Olin pitkäjänteinen ja ahkera, joten nykyään saan samalta alalta bruttona yli 2600€. Mikä on minulle tosi hyvin, kun taustalla on paljon työttömyyttä ja vähän koulutusta. Nykyään työkin on kevyttä ja mieluisaa. Työttömyyden ja masennuksen aikana kertyneitä velkojakin olen lyhentänyt 4/5, enää hiukan jäljellä.

Koskaa ei pidä luovuttaa vaan tähdätä eteen päin.

Vierailija
42/60 |
15.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Palkkataso on Suomessa surkea.

Niinku meillon ylisuuri hallinto elätettävänä. Tuottamaton näpyttelijä armeija työtiloineen, vaikka etätöissä muka ovatkin. Niitä kai yli puolet on liikaa. Tuottavaa, hyödyllistä työtä on vähän. Kaivokset ja puutavara lienee unionin jo hallitsema. Mepit antoi, saivat pitää ruhtinaalliset etunsa pyrsselisdä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/60 |
15.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuet siis liian suuret.

Erityisesti tuosta suuresta asumistuesta olisi syytä leikata ja poistaa tukien paikkakuntalisät.

Tuet eivät ole liian suuret vaan palkka on liian pieni. Minimituntipalkka Suomessa pitäisi olla 15 e/t.

Vierailija
44/60 |
15.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt heti väsäämään työhakemuksia parempipalkkaisiin hommiin joka päivä.

Niihin ei oteta työttömiä mutta nythän sulla on työpaikka.

Vierailija
45/60 |
15.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Orpo junttaa sellaiset lait läpi, että kannatta kyllä pysyä siellä työpaikalla. Tuo sinun aiemmin saamasi 1.400 netto muuttuu 900 euroksi, joten kyllä kannattaa olla töissä 1650 brutto.

Vierailija
46/60 |
15.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös se mene taloustieteen mukaan, että hintatason noustessa tulisi palkkojenkin nousta. Työnantajien siis tulis pks-alueella maksaa suurempaa palkkaa mitä muualla.

Yksinkertainen vastaus: Älä asu pääkaupunkiseudulla

Vierailija
47/60 |
15.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kela teki jonkun säädön. Valitukseen menee aikaa mutta sen takia ei ole ensi viikolla rahaa työmatkoihin. Jee

Vierailija
48/60 |
15.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hienoa, että joku uskaltaa sanoa tämän suoraan. Työttömäthän vaan hankittavat, että töihin ei pääse (koska ei halua mennä) ja tuet on pienet. Jos sanoo, että töissäkäyvälle ei jää enempää käteen, alkaa ulina. Tuet on liian suuret. Alimpia palkkoja myös pitäisi nostaa.

Tuet eivät ole liian suuret, mutta pienimmät palkat ovat liian pienet.

Tarkoitus ei ole ajaa työntekijän oikeuksia, vaan saada työntekijät tappelemaan keskenään

Vierailija
49/60 |
15.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa on huonot palkat mutta Norjan hinnat.

Palkkoihin korotuksia.

Vierailija
50/60 |
15.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en myös ota tuosta syystä mitä tahansa työtä. Teen vain intohimohommia tai työtä mistä saan kunnon palkan.

Juuri siksi koska perustoimeentulotuesta saa kaikki sähköt, vesilaskut, terveyskeskusmaksut sun muut menemään.

Kun käyt töissä et saa enää mitään apua.

Vierailija
51/60 |
15.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en myös ota tuosta syystä mitä tahansa työtä. Teen vain intohimohommia tai työtä mistä saan kunnon palkan.

Juuri siksi koska perustoimeentulotuesta saa kaikki sähköt, vesilaskut, terveyskeskusmaksut sun muut menemään.

Ei saa suhtautua työhön järkiperusteisesti, orja

Vierailija
52/60 |
15.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vastaus tähän ongelmaan ei tietenkään ole parantaa työntekijöiden asemaa, vaan romuttaa työttömien tukijärjestelmät

Vierailija
53/60 |
15.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten noin paljon vuokraa maksoivat? Aika hyvin sait tukesi järjestettyä. Itse en työttömänä hakenut toimeentulotukea, joten sellaisilla vähän yli 800 euron tuloilla piti elellä, tuosta sitten vuokra, laskut ja ruoka. Tästä on kuitenkin aikaa jo yli viisi vuotta, joten hinnat eivät olleet tällä tasolla. Halusin pitää puskurisäästöni hätäilanteita varten, joten en olisi saanut enempää.

No, itsekin työttömänä ja osa-aikatyöläisenä eläneenä voin sanoa, että pienestäkin palkasta oli etunsa. Saat kerryttää säästöjä, mitä toimeentulotuen asiakkaana et saa tehdä. Kerrytät työssäoloehtoa ja eläkettä - tosin, siitä kukaan ei voi olla varma, onko koko eläkejärjestelmää olemassa sitten, kun eläkeikä koittaisi.

Kohta tosin aikovat leikata suojaosia tuista, sen jälkeen ei enää ole mitään järkeä olla pienipalkkaisissa töissä. Takaisin tukielätiksi sitten, kun maksavat laskutkin ja työmatkoihin ei mene rahaa. Säästöt sukanvarteen.

Ihan näyttää olevan peruskuvio tässä maassa. Eräs hyvällä asuinalueella 2000-luvulla valmistuneessa vuokra-asunnossa elelevä lakerikenkäinen 20+ eläkeläismies sai kulunsa valtion piikkiin. Vuokra näytti olevan n.700€.

Mistäkö tiedän? Siivosin kesälomalla kyseisen tyypin roskat pois asuinalueen pihasta, johon oli ne välinpitämättömästi vain heittänyt. Ja kyllä, te valittavat inisijät ärsytätte. Me työssäkäyvät maksamme jatkuvasti OMASTA pussista asioita ja sitten pitäisi kustantaa TEIDÄNIIN ELÄMÄ, kun työttömänä muka saa enemmän käteen. Ei se kannusta yhteiseen hyvään kenelläkään, kun ette anna mitään takaisin.

Harmi että oot niin tyhmä tunteella elävä apina ettei sulle auta ihan hirveästi mitään selittää numeroista jne. kuinka vain pien prosentti suomen kuluista menee työttömiin ja nekin suurin osa palautuu suoraan kiertoon jne. Oikeistopropaganda on toiminut hyvin saada köyhät tappelemaan keskenään

Vierailija
54/60 |
15.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kela teki jonkun säädön. Valitukseen menee aikaa mutta sen takia ei ole ensi viikolla rahaa työmatkoihin. Jee

Kunnan sossuun sitten hakemus harkinnanvaraisesta/ehkäisevästä toimeentulotuesta.

Vierailija
55/60 |
15.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se hyöty on että saat säästää

Saahan sitä toimeentulollakin kunhan ei säästä tililleen.

Jos käteenjäävissä tuloissakaan ei ole merkittäävä eroa niin mistäpä sitä paljoa säästää. Vuosien kituuttamisen jälkeen ne ylimääräiset menee luultavasti kulutukseen.

Vierailija
56/60 |
15.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpä itse nähnyt työttömyys aikanani edes unta moisista tuista. Senkin perus työmarkkinatuen ottivat pois muutamaksi kk (karenssi) jos vähänkin meni joku heidän mielestään väärin.

Missäpäin on noin ruhtinaallista työttömänä!?!?

Vierailija
57/60 |
15.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Enpä itse nähnyt työttömyys aikanani edes unta moisista tuista. Senkin perus työmarkkinatuen ottivat pois muutamaksi kk (karenssi) jos vähänkin meni joku heidän mielestään väärin.

Missäpäin on noin ruhtinaallista työttömänä!?!?

Vuokran määrä vaikuttaa eli pk-seudulla korvataan isompia vuokria. Lisäksi jos on paljon lääkeitä ja lääkärissäkäyntejä niin ne nostavat tuota ns. tuloa. Jokatapauksessa muuhun kulutukseen jää saman verran toimeentulotuessa.

Vierailija
58/60 |
15.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä jätin työn koska työmatkakulut nousi 400 euroon. Työttömänä jää enemmän rahaa.

Vierailija
59/60 |
15.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työntekijä kirjoitti:

Minä jätin työn koska työmatkakulut nousi 400 euroon. Työttömänä jää enemmän rahaa.

Töissä olisi jäänyt enemmän kun olisit vaan hakenut toimeentulotukea silloinkin. Siinä on ansiotuloille sellainen suojaosuus olikohan 150e mitä ei oteta huomioon. Se on sitten eri asia miten motivoivaa olisi käydä töissä ja samalla toimitella tiliotteita kelalle toimeentulotukea varten.

Vierailija
60/60 |
15.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hae toimeentulotukea nytkin. Kai olet asumistukea hakenut?

En saa toimeentulotukea enää.

Kela ei huomioi esim. työmatkakuluja mitenkään.

Tai mitään muutakaan mitä ennen sain halvemmalla.

Uimahallillekin sain halvemmalla kortin kuin nyt.

Asumistukea saan, mutta aivan merkityksettömän summan.

ap

Nyt vaan keräät vuoden työkokemusta ja sitten lähdet hakemaan parempipalkkaista työpaikkaa. On hyvä hakea, kun voit laittaa nykyisen työpaikan työhakemukseesi. Sillä tavalla ne tulot nousevat, vaikka tätä ei heti itsestäänselvästi näekään heti työttömyysputkesta poistuessaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä kahdeksan