Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Menin töihin pitkäaikaisen työttömyyden jälkeen, ja nyt jää vähemmän rahaa käyttöön kuin mitä työttömänä jäi. Mikä järki tässä hommassa oikein on?

Vierailija
14.09.2023 |

Asun yksin Vantaalla, ja työttömänä sain työmarkkiantukea, asumistukea ja perustoimeentulotukea.
Kuukaudessa jäi käyttöön se noin 550e, ja Kela maksoin vuokran (770e), sähkölaskun, reseptilääkkeet, lääkärit ja kotivakuutuksen. Vuokra oli yli "normien", mutta katsoivat että ylitys oli vähinen ja huomioivat sen kokonaisuudessaan perustoimeentulotuessa.
Voi ajatella että yhteensä sain noin 1400e-1450 "neton" per kuukausi kun otetaan huomioon kaikki mitä Kela maksoi.

4 vuoden työttömyyden jälkeen työllistyin paikkaan jossa palkka on 10,21e tunnissa. Kuukaudessa tienaan noin 1600-1650 brittona käteen.
Siitä kun ottaa verot pois niin ollaan miltei samoissa kuin olin työttömänäkin.
Ongelmaksi muodostuu se, että työttömänä minulla ei tullut lainkaan työmatkakuluja, mutta nyt tulee. Ne, ja kasvaneet ruokakulut vievät nykyisen tilanteeni taloudellisesti miinukselle siihen nähden kun olin vielä työttömänä...Ja onhan minulla noin 8-9 tuntia vähemmän aikaa päivässä millekään muulle nyt, esimerkiksi ruoan valmistamiselle tai tarjousten/kirppisten kiertämiselle. Tai esimerkiksi marjojen/sienten poimimiselle.

Mitä järkeä tässä yhtälössä on minun kantiltani katsottuna? On alkanut kaduttaa että koskaan menin töihin, sillä nyt jos jään työttömäksi niin joudun karenssille, ja kelakin vyöryttää perustoimeentulotukea palkoistani jonnekin hamaan tulevaisuuteen...

Kommentit (60)

Vierailija
21/60 |
14.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla palkka 1800€/kk brutto ja saan yli 200€/kk asumistukea Helsingissä.

Vierailija
22/60 |
14.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kokkare PROPAGANDAA!!!

Täysin keksittyä tarinaa!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/60 |
14.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos sun palkka on huonompi, kuin mitä on se toimeentulotuki, mitä olet aiemmin saanut, voit saada toimeentulotukea edelleen. Kuvaamasi tilanne ei ole mahdollinen.

Voi se olla koska Kela ei huomioi työmatkakuluja.

ap

Vierailija
24/60 |
14.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hae toimeentulotukea nytkin. Kai olet asumistukea hakenut?

En saa toimeentulotukea enää.

Kela ei huomioi esim. työmatkakuluja mitenkään.

Tai mitään muutakaan mitä ennen sain halvemmalla.

Uimahallillekin sain halvemmalla kortin kuin nyt.

Asumistukea saan, mutta aivan merkityksettömän summan.

ap

Kerta et saa toimeentulotukea niin tienaat nyt enemmän kuin työttömänä. 

Ja muistaakseni ottavat kyllä työmatkakulut huomioon mutta varmaan halvimman vaihtoehdon mukaan.

Vierailija
25/60 |
14.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuet siis liian suuret.

Erityisesti tuosta suuresta asumistuesta olisi syytä leikata ja poistaa tukien paikkakuntalisät.

Ei, vaan pienimmät palkat ovat liian pienet.

Vierailija
26/60 |
14.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos sun palkka on huonompi, kuin mitä on se toimeentulotuki, mitä olet aiemmin saanut, voit saada toimeentulotukea edelleen. Kuvaamasi tilanne ei ole mahdollinen.

ap

Huomiopas. Alkaa vaikuttaa keksityltä jutulta.

"Työmatkakulut huomioidaan edullisimman kulkuneuvon mukaisesti, jos muun kulkuneuvon käyttämiseen ei ole perusteltua syytä."

https://www.kela.fi/web/asiointiohjeet/toimeentulotuki#menot

Vierailija
27/60 |
14.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuet siis liian suuret.

Erityisesti tuosta suuresta asumistuesta olisi syytä leikata ja poistaa tukien paikkakuntalisät.

Palkat on liian suuret. Sen näkee kun ihmisillä on 200 000 euron asuntoja.

Eiku liian kalliit asunnot

Vierailija
28/60 |
14.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten noin paljon vuokraa maksoivat? Aika hyvin sait tukesi järjestettyä. Itse en työttömänä hakenut toimeentulotukea, joten sellaisilla vähän yli 800 euron tuloilla piti elellä, tuosta sitten vuokra, laskut ja ruoka. Tästä on kuitenkin aikaa jo yli viisi vuotta, joten hinnat eivät olleet tällä tasolla. Halusin pitää puskurisäästöni hätäilanteita varten, joten en olisi saanut enempää.

No, itsekin työttömänä ja osa-aikatyöläisenä eläneenä voin sanoa, että pienestäkin palkasta oli etunsa. Saat kerryttää säästöjä, mitä toimeentulotuen asiakkaana et saa tehdä. Kerrytät työssäoloehtoa ja eläkettä - tosin, siitä kukaan ei voi olla varma, onko koko eläkejärjestelmää olemassa sitten, kun eläkeikä koittaisi.

Kohta tosin aikovat leikata suojaosia tuista, sen jälkeen ei enää ole mitään järkeä olla pienipalkkaisissa töissä. Takaisin tukielätiksi sitten, kun maksavat laskutkin ja työmatkoihin ei mene rahaa. Säästöt sukanvarteen.

Itse sain n. puolisen vuotta täyden toimeentulotuen eli asumisen omaosuutta ei huomioitu, koska sain ilman omaa syytä häädön ja joiduin asunnottomaksi eli valtio aiheutti minulle häädön jotta muuttaisin Länsi-Helsingistä hyvältä alueelta Itä-Helsinkiin maantasoasuntoon asumaan ja jotta tulisin helpommin valtionhallintoon töihin!. Tämä on kuulema sitä segregaation parantamista! Todellisuudessa tuo muutaman sadan euron lisä puolelta vuodelta ei todellakaan ole riittävä korvaus koko elämäni pilaamisesta!

Vierailija
29/60 |
14.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten noin paljon vuokraa maksoivat? Aika hyvin sait tukesi järjestettyä. Itse en työttömänä hakenut toimeentulotukea, joten sellaisilla vähän yli 800 euron tuloilla piti elellä, tuosta sitten vuokra, laskut ja ruoka. Tästä on kuitenkin aikaa jo yli viisi vuotta, joten hinnat eivät olleet tällä tasolla. Halusin pitää puskurisäästöni hätäilanteita varten, joten en olisi saanut enempää.

No, itsekin työttömänä ja osa-aikatyöläisenä eläneenä voin sanoa, että pienestäkin palkasta oli etunsa. Saat kerryttää säästöjä, mitä toimeentulotuen asiakkaana et saa tehdä. Kerrytät työssäoloehtoa ja eläkettä - tosin, siitä kukaan ei voi olla varma, onko koko eläkejärjestelmää olemassa sitten, kun eläkeikä koittaisi.

Kohta tosin aikovat leikata suojaosia tuista, sen jälkeen ei enää ole mitään järkeä olla pienipalkkaisissa töissä. Takaisin tukielätiksi sitten, kun maksavat laskutkin ja työmatkoihin ei mene rahaa. Säästöt sukanvarteen.

Itse sain n. puolisen vuotta täyden toimeentulotuen eli asumisen omaosuutta ei huomioitu, koska sain ilman omaa syytä häädön ja joiduin asunnottomaksi eli valtio aiheutti minulle häädön jotta muuttaisin Länsi-Helsingistä hyvältä alueelta Itä-Helsinkiin maantasoasuntoon asumaan ja jotta tulisin helpommin valtionhallintoon töihin!. Tämä on kuulema sitä segregaation parantamista! Todellisuudessa tuo muutaman sadan euron lisä puolelta vuodelta ei todellakaan ole riittävä korvaus koko elämäni pilaamisesta!

Ennen häätöä olin siis kokoaikatyöllinen eli en nostanut asumistukea, toimeentulotukea enkä työttömyystukea vaan valtio juonitteli minulle tämän työttömyyden ja toumeentulotukiasiakkuuden ihan itse!

Vierailija
30/60 |
14.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et saa työttömänä 1400 euroa. Korkeintaan 1300 e netto jos laskuja tulee päälle. Ilman laskuja saat alle 1300 e. Laskuja ei ole joka kuukausi.

Minähän kerroin melko seikkaperäisesti kuinka paljon sain ja miten summa jakautui...

ap

Vierailija
31/60 |
14.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

"Työmatkakulut huomioidaan edullisimman kulkuneuvon mukaisesti, jos muun kulkuneuvon käyttämiseen ei ole perusteltua syytä."

Ei tämä ainakaan minun kohdallani ole pätenyt

ap

Vierailija
32/60 |
14.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et saa työttömänä 1400 euroa. Korkeintaan 1300 e netto jos laskuja tulee päälle. Ilman laskuja saat alle 1300 e. Laskuja ei ole joka kuukausi.

Minähän kerroin melko seikkaperäisesti kuinka paljon sain ja miten summa jakautui...

ap

Eli valehtelit.

Vierailija
33/60 |
14.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Ei tämä ainakaan minun kohdallani ole pätenyt

ap

Sitten valitusta kehiin. Katso ensin päätöksestä mikä oli syynä etteivät huomioineet.

Vierailija
34/60 |
15.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hae toimeentulotukea nytkin. Kai olet asumistukea hakenut?

En saa toimeentulotukea enää.

Kela ei huomioi esim. työmatkakuluja mitenkään.

Tai mitään muutakaan mitä ennen sain halvemmalla.

Uimahallillekin sain halvemmalla kortin kuin nyt.

Asumistukea saan, mutta aivan merkityksettömän summan.

ap

Paljonko sitten saat asumistukea eli mikä on sulle merkityksetön summa? Laskurin mukaan tosiaan jotain 250-260e. Ei tuo nyt pieni ole ja maksimikin on Hesassa 400e tienoilla, Vantaan en tiedä olisko samoissa lukemissa.

Vierailija
35/60 |
15.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätit mainitsematta minkä verran saat nykyisin asumistukea

Vierailija
36/60 |
15.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

mis noi paska palkka 10.21e ????

Vierailija
37/60 |
15.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on nyt sitten varmaan sellainen kannustinloukku, josta niin paljon puhutaan

Vierailija
38/60 |
15.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se hyöty on että saat säästää

Vierailija
39/60 |
15.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä aloitin työt 4.9.2023, palkkani on suurempi kuin ap:llä ja juuri äsken lähetin verokortin palkanmaksuun. Kokeilin verotoimiston sivuilla laskea uuden veroprosentin ja kas uusi olisi ollut 0 %, kun alkuperäisessä verokortissa se on 0,5 %, joten kokeilepa hakea uusi verokortti, niin ei tarvitse kituuttaa vähillä rahoilla.

Vähän kyllä epäilen ap:n tarinaa propagandaksi.

Olen siis ollut pitkään työtön, joten tämä pieni veroprosentti tälle vuodelle johtuu siis sitä.

Vierailija
40/60 |
15.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hienoa, että joku uskaltaa sanoa tämän suoraan. Työttömäthän vaan hankittavat, että töihin ei pääse (koska ei halua mennä) ja tuet on pienet. Jos sanoo, että töissäkäyvälle ei jää enempää käteen, alkaa ulina. Tuet on liian suuret. Alimpia palkkoja myös pitäisi nostaa.

Tuet eivät ole liian suuret, mutta pienimmät palkat ovat liian pienet.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme yksi