G: Aaton menu
Mä tässä mietiskelen, että mitä muiden kodeissa huomenna syödään. Meillä näin:
Graavilohi
Kylmäsavulohi
Mäti+sipuli+creme fraiche
Sinappisilli
Lasimestarin silli
Vihersalaatti
Sieni salaatti
Punajuurisalaatti
Porkkanalaatikko
Imelletty perunalaatikko
Hirvipaisti ja perunat
Kinkku
Voi kääk! Mitäs jälkkäriksi?
Kommentit (21)
Konvehtirasia pöytään vaan tai sitten pipareita.
Meillä on jälkkärinä suklaakakku (valmis)
Lounas:
Riisipuuro ja rusinasoppa
Päivällinen:
Graavilohi
Rosolli
Italiansalaatti
Perunasalaatti
Perunat
Herneet
Lanttulaatikko
Porkkanalaatikko
Kinkku
Kastike
Jälikiruoaksi Dajm-jäädyke
Kahvilla
Kuorrutettu kuivakakku
Tortut
Piparit
Pikkuleivät
Leipäjuusto
Meillä ei tuosta kalasta juuri mene kuin tuo graavattu lohi, joten ei sitten viitsi pöytään vain näön vuoksi laittaa. Nämä ruoat on sellaisia, että kaikille maistuu. Niin ja joulupöydässä vain äiti, isä, poika 3v. ja vauva vasta ihailemassa jouluruokia :)
helppo ja hyvä jälkkäri, taatusti uppoo jokaiseen.
fetasalaatti
vihreä salaatti
porkkanalaatikko
perunalaatikko
keitetyt perunat
savustettu lohi
uunibataatit
jälkkäriksi hedelmäsalaatti ja jäätelöä
- lasimesarin silli
- punainen joulusilli
- sinappisilli
- graavilohi
- kylmäsavulohi
- hunaja-rakuunalohi
- pippurimakrilli
- mätiä, sipulia, smetanaa ja paahtoleipää
- marinoituja oliiveja ja valkosipulinkynsiä
- sienitäytteinen savupororulla
- herkkusienihyydyke
- melonia ja parmankinkkua
- leipäjuustosalaatti
- maksapatee
- perunoita
- lanttulaatikko
- porkkanalaatikko
- perunalaatikko
- rosolli ja kastike
- herneitä
- kinkku
Jälkkäriks on sisko tehnyt tryffelimoussea ja sitten on tietty kilokaupalla suklaata, torttuja, pipareita jne.
Alkupalat:
* Mätileivät (paahtoleivällä mätiä, sipulia, kermaa)
* graaavia
* sinappisilliä
* valkosipulisilliä
* lohinyyttejä
* sukureseptillä tehtyä kalaa
Juomana alkupalojen kanssa valkoviini
Pääruoka:
* lanttulaatikko
* maksalaatikko
* porkkanalaatikko
* Kinkku
* Hirven routapaisti + kastike
* perunat + kastike
* herneitä
* maksapatee
* lihahyytelö
(tavallisesti viel rosolli, mutta tänä vuonna jätetään välistä)
Juomana punaviini
Jälkiruokana:
* Mariannejäädyke
Ja meiltä unohtui listasta näköjään uudet perunat.
Niin ja sit on ostettuna punajuuria uunipunajuurilohkoja varten, joten voi olla et nekin tulee tehtyä.
Aluksi
silakoita (chili, valkosipuli, sinappi ainakin)
silliä (smetana)
siianmätiä
muikunmätiä
silakkarullia
graavisiikaa
graavilohta
riimihärkää
maalaispateeta
ankanmaksamoussea
vihreää salaattia
perunasalaattia
waldorfinsalaattia
keitettyjä perunoita
joululeipää
pääruuaksi
kinkkua
kalkkunaa
lanttulaatikkoa
porkkanalaatikkoa
maksalaatikkoa
bataattilaatikkoa
perunalaatikkoa
kastikkeita
sienimuhennosta
herneitä
sienisalaattia
jälkiruuaksi
jotain jäädykettä
maustekakkua
luumukiisseliä
TAITAA HAKEA KIRKON LEIPÄ JONOSTA TOI EILISEN PÄIVÄN MAKSALAATIKOT. JA KÄYNYT KIRJASTON KONEELLA TÄNNE KATEUKSISSAAN PROVOILEMASSQA HAAVEENSA. SYÖ HANHEN PASKAA
Siellä saadaan meidän tekemät aperatiivit eli coctail-tikkuja ja toastien päällä munasalaattia, lohisalaattia, perunasalaattia, patéta, tuorejuustoa ja porkkana-selleri-salaattia.
Pääruuaksi on lasagnea (meinasin saada kohtauksen kun kuulin tän) ja jälkkäristä ei vielä tietoa.
Aattona lounaaksi syödään suolakekseja, patonkia, erilaisia juustoja, viinirypäleitä ja oliiveja.
Joulupäivänä sitten syödää sovellettu suomalainen jouluateria:
- imellettyä perunalaatikkoa
- lanttulaatikkoa
- kalkkunaa
- graavi lohta
- kasvispyöryköitä
- rosollia
- herneitä
- suolakurkkua
- kananmunia
- kirsikkatomaatteja
- munasalaattia
Lanttulaatikko
Maksalaatikko
Porkkanalaatikko
Keitetyt perunat
pippurikastike
kinkku
savustettu kalkkuna ( tätä vain vähän )
kylmäsavulohi
keitetyt kananmunat
herneet
rosolli
lihapullat
jälkkäriksi
pipareita ja torttuja kahvin kera tai jäätelöä
huomenna aamupalaksi / lounaaksi perinteinen riisipuuro.
Illalla syödään sushia + skumppaa alkupaloiksi, sitten pääruoaksi on kinkkua, perunoita, graavilohta ja mozzarellasalaattia. Jälkkäriksi jätskiä ja ehkä piparkakkuja jos jaksan poikien kanssa leipoa päivällä.
Joulupäivänä syödään voitaikinanyyttejä alkupaloiksi, pääruuaksi on uunilohta kermassa haudutettuna, sekä edellisen päivän jämät.
Ja tapanina kyläillään, ei tehdä itse ruokaa.
Bon appetit!
Graavilohta
Mozzarellaa
Leipäjuustoa
Rucola-parmesansalaattia
Kinkkua
Peruna-, porkkana- ja lanttulaatikkoa
Prinssinakkeja
Kirsikkatomaatteja
Rosollia + vaahtoa + keitettyjä kananmunia
Joululimppua
Mansikkakiisseliä ja kermavaahtoa
Alkupaloiksi:
-mätileipiä
-kraavilohta ja sinappi-tilli kastiketta
-parmankinkkua hunjameloonilla
-salaatti
pääruoka:
-perunoita
-kinkku+kastike
-porkkanalaatikko
-lanttulaatikko
jälkkäriksi:
-aurinko appelsiinit (jädykkellä täytetyt appelsiinit
-suklaakakkua
juomina:
kuohari, valkoviini, punaviini, olut ja konjakki
Savugraavattua lohifilettä
Valkosipulisilliä
Sinappisilliä
Tartar-kastiketta
Karjalanpiirakoita
Vihersalaatti
Sienisalaatti
Viljapossun tuore kinkku
Keitinperunat
Herneitä
Rosolli ja vaaleanpunainen kastike
Imelletty perunalaatikko
Lanttulaatikko
Porkkanalaatikko
Kermakastike
Aamupalalla riisipuuroa mantelilla
Pipareita, torttuja, konvehteja, piparijuustotorttu, viinirypäleitä ja juustoja.
Juomina viiniä, kotikaljaa, vettä, mehua, frissiä
Alkuun:
hehkuviiniä
Alkupalat:
ankkapatee
maksapatee
smetanasilli
graavilohi
savusiika
keitetyt perunat
mäti, sipulisilppu ja smetana
valkoviini
Pääruoka:
kinkku
lanttulaatikko
imelletty perunalaatikko
porkkanalaatikko
rosolli, punajuuriliemellä maustettu kermavaahto
sinappia
herkkukurkkuja
punaviini
Jälkiruoka:
joulutortut
piparit
kahvi, tee
konjakki, likööri
konvehdit
aamulla riisipuuro , iltapäivällä kinkku , rosolli , peruna-porkkana ja lanttulaatikko , karjalanpiirakat , lohta ja kermaviilikastiketta ja sitten illemmalla kahvit , glögit ja tortut ja piparit
-graavilohi
-kylmäsavulohi
-lämminsavulohi
-kylmäsavupororullat
-vihersalaatti
-rosolli
-sienisalaatti
-kinkku
-kalkkuna
-herne,luumu
-karpalohyytelö
-perunalaatikko
-porkkanalaatikko
-lanttulaatikko
-keitetyt perunat
-mariannejäädyke
-suklaakakku
juomana läpi aterian: vesi, punkku,cava ja jälkkärin kanssa kahvi
kinkkua
keitetyt perunat
pasta-salami salaatti
sitruunakalkkuna
punaviinikalkkuna
kinkun kastike
punaviini-karpalo kastike
sitruunakastike
vihreä salaatti
oliiveja
aurinkokuivattuja tomaatteja
artisokan sydämiä
valkosipuli inkivääri lihapullia
rosollia + kastike
kalaasi maksapasteijaa
suolakurkkuja
calvados sinappi
punasipuli hilloke
torttuja
piparia
juustokakku
suklaamousse
valkoviiniä
punaviiniä
light cherry cocista
Meillä ontuu kans tuolla makean puolella (kun mun ei tee mieli makeaa) ja sit meiltä puuttuu melkein kaikki ihanat joulukalat yms. tänä vuonna.
Meillä ohjelmassa seuraavat:
- perunalaatikko
- porkkanalaatikko
- bataattilaatikko
- maksalaatikko
- kinkku
- hirvipyörykät
- broileripastasalaatti
- tonnikalariisisalaatti
- rosolli + kastike
- leipiä juustoilla (vanha gouda, mustaleima), naudalla ja sienisalaatilla ja kalkkunalla ja kasviksilla
- joululimppu
Miten olis jälkkäriksi vaikka kaneliwokatut omenat tai glögipäärynät vaniljajätskin kanssa? Tai sitten luumu- tai puolukkajäätelö?