Miten eroon harhaluuloista?
Kärsinyt tälläisistä ajatuksista jo yli 4v. Lääkärit kutsuu niitä harhaluuloiksi mutta en tiedä onko kyse niistä.
-pelkään tulevani tapetuksi, myös läheisiin kohdistuva pelko
-pelkään oikean ruoan syömistä (en ole syömishäiriöinen varsinaisesti vaan pelkään että tukehdun ja kuolen)
-joskus pelkään että mun ruokaan laitetaan huumeita/lääkkeitä tarkoituksella.
Oon 18.
Kommentit (29)
Suomalaisen väitöskirjan mukaan lääkkeitäkin tehokkaampaa on terapia, jossa läsnä harhaluuloista kärsivä, hänen läheisiä ja terapeutti.
Oletko saanut keskusteluapua?
Vierailija kirjoitti:
Suomalaisen väitöskirjan mukaan lääkkeitäkin tehokkaampaa on terapia, jossa läsnä harhaluuloista kärsivä, hänen läheisiä ja terapeutti.
Varsinaista terapiaa en mutta käyn viikottain juttelemassa psykiatriselle sairaanhoitajalle. Onko linkkiä väitöskirjaan?
-ap
Hei, tässä lisätietoa: https://psykologilehti.fi/psykoosia-voi-hoitaa-muutenkin-kuin-laakkeill…
Harhaluulot ovat psykoottisia oireita. Siksi puhutaan psykoosista tuossa.
Tsemppiä! On hyvä, että tiedostat harhat.
Vierailija kirjoitti:
Hei, tässä lisätietoa: https://psykologilehti.fi/psykoosia-voi-hoitaa-muutenkin-kuin-laakkeill…
Harhaluulot ovat psykoottisia oireita. Siksi puhutaan psykoosista tuossa.
Tsemppiä! On hyvä, että tiedostat harhat.
Mitään varsinaista täyttä psykoosia en ole koskaan kokenut.
-ap
Lääkkeet ne aivosi tulevat tuhoamaan. Koita selvitä ilman ellei harhasi käy niin pahoiksi, että haittaavat päivittäistä elämääsi.
Vierailija kirjoitti:
Lääkkeet ne aivosi tulevat tuhoamaan. Koita selvitä ilman ellei harhasi käy niin pahoiksi, että haittaavat päivittäistä elämääsi.
En tiedä uskallanko olla ilman lääkkeitä. -ap
Vierailija kirjoitti:
Syö vaan lääkkeitä. Pyydä, voisitko vaihtaa lääkettä tai muuttaisiko lääkäri annostusta.
Pyydä lääkkeen vaihtoa. Mulla oli jatkuvaa ahdistusta ja lamauttavia pelkoja siitä, että itse omilla toimillani aiheutan jonkin tapaturman tai vahingon. Ketipinorit yms. eivät auttaneet mitään, saivat olon vain jähmeäksi. Psykiatri päätti kokeilla näitä vanhan polven antipsykootteja (peratsin) minimi annoksella ja yllättäen se toimi. Olin todella lääkevastainen, mutta olen iloinen, että kokeilin. Ei minun elämäni ole vieläkään ahdistusvapaata, mutta pystyn suhtautumaan pelkoihin järkevämmin.
Mitä tarkoittaa aito harhaluuloinen?