Avioliitto väljähtänyt. Onko hyvä vai huono juttu jos mies ottaa reissutyön?
Tiivistettynä 7 vuoden avioliitto takana (yhdessä oloa on enemmän) ja olemme käytännössä kuin kämppäkavereita. Peitto heiluu hyvällä tuurilla kerran kuukaudessa, eli alkuajoista tahti on vähentynyt reilusti. Tämä on silti vielä ok, sillä kummankin osapuolen arki on melko kuormittavaa ja kumpikaan ei ole pitänyt huolta itsestään, eli ei ulkoisesti olla niin hehkeitä kun voitaisiin olla.
Mies on ollut pitkään myös loppuunpalanut ja masentunut. Nyt on keksinyt että haluaa vaihtaa työpaikkaa (ja tämä on todella hyvä juttu). Ainoa "vika" mahdollisessa paikassa on se että on 1 viikon töissä ja toisen viikon kotona. Työ olisi fyysisesti raskasta ja luottamus mieheen on kunnossa.
Enemmän epäilen itseäni. Viimeisen vuoden olen miettinyt eroa, mutta koska meillä on yksi lapsi ja asiat on "muuten hyvin" niin en vähäisen seksin takia haluaisi erota.
Eli pitkän (mutta silti suppean) selityksen jälkeen tiivistettynä: onko miehen reissutyö ongelma vai hyvä juttu?
Kommentit (25)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on hyvä. Sinulla on viikko aikaa tulevan salarakkaasi kanssa ja sitten taas viikko miehesi kanssa.
t. tuleva salarakkaasi
Vaikka nainen olenkin, sen verran minulla on "munaa" että en petä, vaan eroan ennen sitä. Eli pettämään en ala, mutta lähinnä se että toinen on viikon pois, parantaako/pahentaako se ongelmaa?
Vai saako esim se yksi viikko yhdessä/erossa mun näkemään että ero on hyvä/huono juttu?
Ap
Etkö sä tajua että toi sun vakuuttelu että olet nainen ja ylenpalttinen typerä kysely paljastavat vähän tyhmemmillekin että aloituksesi on provo? Sä oot ehkä ihan aavistuksen kehittynyt mutta sorrut edelleen todella typeriin virheisiin. Harjoittele, harjoittele, harjoittele.
Ilmeisesti mä turhaan pohdin mitään kun mun elämä on vaan toisten huudattamista. Turhaan mitään vertaistukea tai käytännön kokemusta tässä edes etäisesti yrittää hakea. Puhumattakaan uusista näkökulmista...
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis minkä takia olet miettinyt eroa? Jotta voisit tutustua uuteen mieheen, rakastua, mennä naimisiin, elää hänen kanssa arkea ja taas parisuhteen väljähdyttyä ottaa eron ja aloittaa uudelleen uuden miehen kanssa? Pitäisiköhän teidän mieluummin yrittää korjata parisuhteenne "viat"...
Kotityöt/ itsestäänselvänä pitäminen on kärkistetysti isoimmat syyt (jos seksinpuutetta) lasketa. Mies ei tee kotona yhtään mitään. Koko 7 avioliitto vuoden aikana 3 kertaa täyttänyt itse tiskikoneen (ja 5 kertaa käskystä). Myös muut pyykit yms on mun vastuulla. Asutaan omakotitalossa, joten mä hoidan myös klapihommat, nurmikon leikkuut yms. Mä oon matalapalkka-alalla töissä, mies tienaa nyt 500e enemmän/kk ja mä maksan kämpän/lapsen kulut. 95% järkkään lapsen jutut, jos miehellä on esim haku vuoro tai joku yksittäinen lääkärireissu, mä hoidan.
Tiivistettynä: arjen jutut on mun vastuulla, mies ei osallistu, joten olen itse henkisesti kuormittunut koko hommasta kun kotona odottaa 100% toinen työmaa työpäivän jälkeen
Ap
No miten helvetissä tilanne edes voi olla tuo? Tuo kuulostaa niin absurdilta, että veikkaan tässä jäävän puoli totuutta kertomatta.
Tämä on mun näkemykseni meidän avioliiton nykytilasta, toki mies saattaisi kertoa eri version, mutta näin minä tämän nykytilanteen koen.
Paras ystäväni erosi juuri 13 vuoden avioliittosta ja on saanut omalla tavallaan mun silmät avautumaan. Lähinnä että arkielämässä ei sillä olisi käytännön eroa onko mies kotona/ei ole kotona kun hoidan 95% asioista. Nykyinen miehen työ on todella huono (ja huono palkkainen) että uuden työn rahalla hän voisi esim ostaa lumityöt ja voisimme maksaa sähköllä lämmittämisellä kalliimpia sähkölaskuja. Näin mun kotityötaakka pienenisi ja en kokisi olevani mikään kotiapulainen tässä meidän avioliitossa
Viime talven asuitte sitten kylmässä kun ei ollut varaa maksella sähkölämmitystä?
Ei, vaan löin pökköä pesään, eli lämmitin puulla. Lähes kaikki ruuat tein puuliedellä ettei tarvinnut uunia pistää päälle.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis minkä takia olet miettinyt eroa? Jotta voisit tutustua uuteen mieheen, rakastua, mennä naimisiin, elää hänen kanssa arkea ja taas parisuhteen väljähdyttyä ottaa eron ja aloittaa uudelleen uuden miehen kanssa? Pitäisiköhän teidän mieluummin yrittää korjata parisuhteenne "viat"...
Kotityöt/ itsestäänselvänä pitäminen on kärkistetysti isoimmat syyt (jos seksinpuutetta) lasketa. Mies ei tee kotona yhtään mitään. Koko 7 avioliitto vuoden aikana 3 kertaa täyttänyt itse tiskikoneen (ja 5 kertaa käskystä). Myös muut pyykit yms on mun vastuulla. Asutaan omakotitalossa, joten mä hoidan myös klapihommat, nurmikon leikkuut yms. Mä oon matalapalkka-alalla töissä, mies tienaa nyt 500e enemmän/kk ja mä maksan kämpän/lapsen kulut. 95% järkkään lapsen jutut, jos miehellä on esim haku vuoro tai joku yksittäinen lääkärireissu, mä hoidan.
Tiivistettynä: arjen jutut on mun vastuulla, mies ei osallistu, joten olen itse henkisesti kuormittunut koko hommasta kun kotona odottaa 100% toinen työmaa työpäivän jälkeen
Ap
Miten voi olla niin, että molemmat on töissä, mutta sinä vaan teet kotitöitä? Ei se mies niin paljon enempää tienaa, ja sinä kuitenkin kustannat paljon asioita, mihin ne miehen rahat menee? Miten palkka siinä reissutyössä? Pystyisikö hän oikeasti siihen jos on masentunut ja uupunut muutenkin?
Tää viesti oli mennyt ohi (pahoittelut siitä).
Tätä itsekin mietin. Virallisesti mies ei ole hakenut mitään diagnoosia, mutta jos nyt tekee 3-4 päivää töitä ja on 3-4vapaalla niin tuskin se sinänsä muuttuu mihinkään. Ainoa ero käytännössä on palkka. Nyt tienaa 1700e verojen jälkeen, uudessa työssä 2600e verojen jälkeen. Toki lisäraha ei ole huono juttu, mutta tuskin osallistuu arjen pyörittämiseen sen enempää 1 viikon kun 4päivän vapaaputkella. Rahallisesti toki voisi esim ostaa palveluita tai voidaan tuleva talvi lämmittää sähköllä, että sen suhteen lisäraha ei ole huono juttu, mutta tuskin miehen aktiivisuus paranee nykyisestä.
Ap
Se että kysyt edes täältä, kertoo että tiedät miten asia on. Annat hyväksikäyttää itseäsi, ihan vapaaehtoisesti ja miehesi on sitten tottunut tähän etuun eikä arvosta sinua, mutta et arvosta sinä itseklkään. Sinänsä miehesi vaan seuraa esimerkkiä. Tätä en kirjoita pahalla, vaan ravistellakseni sinua näkemään minkä tilanteen olet itse sallinut syntyä ja vakiintua. Jos haluat nähdä sinun todellisen arvosi, ja se ei ole kenenkään palkatta kotiapulaisena olo, ilmaiset mitä sinä todella ansaitset, ja jos miehesi ei tätä ymmärrä, on aika laittaa itsesi elämäsi tärkeimmäksi henkilöksi ja toimia sen mukaan. Ei se ole mitään disney elokuvan tavottelua, ihan on se vähin mitä voit elämältä saada. Olla elämäsi tärkein henkilö, ja päästää lähellesi vain ihmisiä ketkä kunnioittaa sitä ja arvostaa sinua ihmisenä, ei esim. palvelijana.
Go for it! Sulla on maailma täynnä mahdollisuuksia, olet jo nähnyt nykyisen elämän mahdollisuudet, voit vaan nousta ylöspäin nykyisestä! Rakkautta sinulle <3
Viime talven asuitte sitten kylmässä kun ei ollut varaa maksella sähkölämmitystä?