Miten saa pitkäkestoisen närästyksen kuriin?
Mitä kannattais syödä? Varmaan kahvi jättää pois.
Kommentit (26)
Minulla on auttanut piihappogeeli (Silicea Vatsa-suolistogeeli).
Lihansyöjän ruokavaliolla. Eikä tämä ole vitsi. Itse onnistuin sillä pääsemään eroon pitkäaikaisesta vatsansuojalääkkeiden käytöstä.
Vatsassa kuuluu olla kunnon hapot jotta pahimmat pöpöt kuolee ennen suolistoa. Pitää huolen osaltaan vastustuskyvystä. Mutta sitten vatsalaukussa kuuluu olla kunnon lima/rasvakerros muun vatsalaukun sisällön päällä. Tämä estää närästyksen. Sen saa parhaiten jättämällä hiilarit, varsinkin sokerit minimiin, ja syömällä liha- ja rasvapitoisesti. Samalla bonuksena paino tippuu kun kehon alkaa käyttää ketoosissa rasvaa solujen energiana glukoosin sijaan. Eli ei kannata pelätä rasvan syömistä, se ei todellakaan kerry vyötärölle kun et mässää hiilareilla.
Tapauksesta riippuen tätä ruokavaliota jostain kuukaudesta muutamiin kuukausiin ja sitten voi pikku hiljaa alkaa ottaa hiilareita takaisin llman että närästys taas villiintyy.
Toki pahasti närästävät aineet kuten kahvi, valkosipuli, alkoholi ym.. kannattaa jättää alkuvaiheessa myös kokonaan pois.
Vierailija kirjoitti:
Somac ja oikeanlainen ruokavalio.
Ei missään nimessä Somacia eikä muota vatsahappoja neutraloivia lääkkeitä pitkäaikaiseen käyttöön.
Vatsahappojen neutraloiminen johtaa pitkässä juoksussa moniin muihin ongelmiin. Mm. vastustuskyvyn laskemisen vuoksi. Katsokaa vaikka Somacin pakkausselosteesta tunnetut haittavaikutukset.
Ruokavalio kuten äsken kirjoitin liha/rasvapitoisena. Tosin aloittaja taisi olla kasvissyöjä... jos ainakin pystyy syömään rasvaista kalaa niin se voi ajaa saman asian.
Alkuvaiheen ja pahimman helpottamiseksi apteekista Gaviscon nimistä lääkettä. Se tekee vatsalaukkuun suojaavan kerroksen mistä ei hapot nouse ruokatorveen. Mutta jättää vatsalaukkuun luonnollisen ja terveellisen hapokkuuden.
Kannattaa mennä lääkäriin. Mulle tuli esofagiitti 20 vuotta sitten ja jonkin aikaa kärvistelin ihan turhaan ennen kuin uskaltauduin lääkäriin. Sain Nexium-nimistä lääkettä, joka auttoi tosi nopeasti ja hyvin. Sen jälkeen närästysoireet toisinaan ovat nostaneet päätään, mutta olen saanut ne kuriin ruokavaliolla ja joskus käsikauppalääkkeillä. Mulla ylivoimaisesti pahin närästyksen provosoija on punainen tuore paprika. Raskaana ollessani muutama vuosi sitten erehdyin kerran illalla syömään salaattia, jossa oli paprikaa. Aamulla heräsin mahakipuun, joka äityi niin pahaksi, että itkin. Vasta lapsen vauva-aikana uskalsin seuraavan kerran syödä vähän paprikaa.