Oletko lyhentänyt asuntolainaa extraa?
Kommentit (35)
Maksoin ennakkoon mahdollisimman paljon ylimäärästä joka kuukausi ja nyt olen onneksi velaton. Suurempi säästö tulee, kun maksaa lainaa pois etukäteen kuin jos säästäisi saman summan. Korot ovat nousseet niin paljon.
Lyhennän tällä viikolla 10000€. Lainaa jää reilu 70000€. Maksan sen kokonaan pois 5 vuoden sisällä joten noin 14v. menee lainan maksuun 25v. sijaan. Annuiteettilaina kyseessä. Tyhmänä otimme sen kun pankki ehdotti. Olemme ensiasunnon ostajia.
Silloin aikoinaan lyhennettiin aina ylimääräistä ja maksettiin talolaina pois muutamassa vuodessa. Nyt on sitten vuosikausia jo ylimääräinen raha pistetty sijoituksiin ja elintasoon. Lapset on nyt isoja ja heidän kulunsa paljon isommat kuin silloin pikkuisina, nyt voi ylimääräistä upottaa heidän menoihin ja opiskeluihin.
Olen muutaman ylimääräisen lyhennyksen tehnyt, kun saanut useamman tonnin kasaan. Kaikkea ylimääräistä en viitsi laittaa lainan lyhentämiseen niin kauan, kun en kuitenkaan saa sitä maksettua kokonaan pois. Ei lohduta, että laina-aika on lyhentynyt, jos tulee tarve jollekin hankinnalle ja kaikki irtoava raha laitettu lyhennyksiin.
Vierailija kirjoitti:
Niin kauan kun reaalikorko on negatiivinen annan inflaation hoidella ylimääräiset lyhennykset.
Taidat olla yksi ainoa Suomessa, jolla on palkka tai tulot nousseet keskimäärin yli 7% vuodessa joka vuosi. Täytyy onnitella! Aika mieletön ura ja rahanteon onnistuminen sulla takana.
Viimeisen vuoden olen lyhentänyt joka kuukausi 300-800€ ylimääräistä. Monta vuotta vielä menee maksellessa.
Lainalaskurin mukaan vaikka lyhentäisin 5000 euroa pienemmäksi, niin ei se silti pienene kuin 40e/kk eli kannattaako oikeesti?
Tänä vuonna kahdessa erässä 90 000 € ja tällä sain korkoerän tippumaan 300 euroa kuussa.
Vierailija kirjoitti:
Tänä vuonna kahdessa erässä 90 000 € ja tällä sain korkoerän tippumaan 300 euroa kuussa.
Jatkan vielä että ajattelin lyhentää 1000 € ylimääräistä joka kk jatkossa. Ihan järjetöntä kun lyhennys on nyt niin pieni korkoon verrattuna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin kauan kun reaalikorko on negatiivinen annan inflaation hoidella ylimääräiset lyhennykset.
Taidat olla yksi ainoa Suomessa, jolla on palkka tai tulot nousseet keskimäärin yli 7% vuodessa joka vuosi. Täytyy onnitella! Aika mieletön ura ja rahanteon onnistuminen sulla takana.
Harvinaista mutta ei mahdotonta. En ole tuo jolle vastasit mutta oma kk-palkka nousi viime vuonna 19 % ja tänä vuonna vielä 17 %. Haastavaksi käy tehdä samaa temppua enää ensi vuonna.
Vierailija kirjoitti:
Jep, maksoin 9 vuoden lainat kerralla pois.
Niin mekin tehtiin. On huoleton olo kun ei ole lainaa.
En, koska yhteinen asuntolainan miehen kanssa, jolla ei varaa ylimääräisiin lyhennyksiin.
En, koska ei ole nyt ylimääräistä juurikaan. Muutaman pienen lyhennyksen olen aiemmin tehnyt. Onneksi lainaa on enää vähän ja on korkokatto. Ennen sen loppumista saanen maksettua pois, jos töitä vaan on, nyt opiskelen.
25 vuoden lainasta on maksettu puolet 5 vuodessa.
Kyllä. Perinnöstä käytin 60.000 e ylimääräiseen lainanmaksuun.