Ikääntynyt isä ei enää käy täysillä, mitä tehdä? Vaimonsa vähättelee asiaa
Isän muisti ei enää toimi, puhuu jatkuvasti läpiä päähänsä. Esim. väittää olleensa tietyssä paikassa tiettyyn aikaan, vaikka todisteet kertovat muuta. On usein hämmentyneen oloinen, saattaa vaihtaa puheenaihetta kesken lauseen tai muuttua yhtäkkiä aggressiiviseksi ilman syytä.
Välillä haukkuu muita ihmisiä hyvin mielikuvituksellisin sanavalinnoin. Möläyttelee kaikenlaista, esim. yritti lohduttaa suurta epäonnea kohdannutta läheistä kertomalla omasta läheltä piti -tilanteestaan, mikä tuntui siinä hetkessä lähinnä loukkaavalta. On myös eksynyt kotitalonsa puutarhaan eikä hetkeen muistanut, mistä pääsee sisälle.
Isän vaimo on vähän nuorempi ja tuntuu peittelevän isän todellista tilaa. Tavallaan korjailee isän jälkiä ja ottaa ohjat käsiinsä sosiaalisissa tilanteissa. Isällä on vieläkin luottamustehtäviä, joten kai tuossa on kasvojen menettämisen pelko läsnä.
Mitä tässä tilanteessa voi tehdä, kun vanhempi ei itse näe mitään ongelmaa, eikä vaimokaan halua hakea apua?
Kommentit (50)
Veljeni samassa tilassa.Yritän jos mahdollista saada päästä hänen kanssaan lääkärille puhumaan hänen voinnistaan. Itse hän ei kyllä myönnä mitään vikaa.
Lääkärin vastaanotolle ja testeihin, toimenpide-ehdotukset tulevat sieltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Isä on raivohullu narsisti aina ollut ja perhe ollut välttämätön paha naisseikkailuineen. Miespuolinen sannamarin. Kummallisinta on että vaikka kaikki ihmissuhteet lähimmäisiin on katkennut niin äiti jatkaa sen tukemista narsismissaan ja kepposissaan.
.
Mutta ainoa joka ei ole narsisti on sinä itse, eikös niin? Näinhän se aina tuntuu menevän.
Näin varmaan teidän narsistien mielisairaassa päässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Isä on raivohullu narsisti aina ollut ja perhe ollut välttämätön paha naisseikkailuineen. Miespuolinen sannamarin. Kummallisinta on että vaikka kaikki ihmissuhteet lähimmäisiin on katkennut niin äiti jatkaa sen tukemista narsismissaan ja kepposissaan.
Sulle ei oikeastaan kuulu vanhempiesi avioliitto ja sen sisältö mitenkään.
Vanhempiesi terveys on eri asia.
Tottakai se kuuluu kun isä on naristina pilannut mun elämän tuhoamalla mun lapsuuden ja kaikki perhesuhteet. Jopa soitellut työnantajille ja mustamaalannut. Tehnyt sen mitä te narsistit teette. Kepposia.
Amerikassa on presidentinvaalit tulossa. Sinne ehdolle.
Vierailija kirjoitti:
Lääkärin vastaanotolle ja testeihin, toimenpide-ehdotukset tulevat sieltä.
Luuletko että mielisairasta saa lääkäriin. Sehän on terveyden perikuva omasta mielestään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhempiesi terveys on eri asia.Tottakai se kuuluu kun isä on naristina pilannut mun elämän tuhoamalla mun lapsuuden ja kaikki perhesuhteet. Jopa soitellut työnantajille ja mustamaalannut. Tehnyt sen mitä te narsistit teette. Kepposia.
Se on sinuun kohdistunutta.
Mutta vanhempiesi avioliitto on heidän välisensä asia. Ihan niinkuin sinunkin avioliittosi.
Et oikeastaan voi muuta tehdä, kuin ottaa hänen ja vaimonsa kanssa puheeksi esim. muistisairauden mahdollisuuden ja huolesi.
Ne luottamustehtävät ja muut - kyllä se sitten ihan itsestään tapahtuu, jos ongelmat pahenee, että niistä joutuu pois. Ei sitä tarvitse hoputtaa, ei yksi vähän dementoitunut jonkun aikaa siellä seassa juuri haittaa. Ja tosiaan jos ongelmat pahenee, niin sitten varmaan avun tarve muutenkin tulee kaikille selväksi, esim. jos alkaa eksyillä tuttuihin paikkoihin tms. Mutta tässä vaiheessa on sen verran lievää, että on ihan ymmärrettävää jos ei koe kaipaavansa apua.
Toisaalta myös ihan ikääntymiseen ilman dementoivaa sairautta liittyy kaikenlaista hidastumista ja neurologisten toimintojen muutoksia, joskus on vaikea tietää mistä on kyse. Eikä kaikki halua sitä koskaan selvittääkään, päättävät antaa luonnon tehdä mitä tekee ilman että siihen etsitään hoitoa.
Miten nää edunvalvonta-asiat, niin kauan kuin on sen verran tolkuissaan että pystyy laittamaan paperit kuntoon? Myös hoitotahto kannattaa tehdä.
Vanhempiesi terveys on eri asia.