Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten olette saaneet rauta-arvot nousemaan?

Vierailija
13.09.2023 |

Mitä valmisteita olette käyttäneet, millä annoksella, kuinka usein? Kauanko meni että huomasitte muutoksia voinnissa? Tai mittaustuloksissa?

Minulle tulee helposti vatsavaivoja rautalisästä. Esim Obsidan tai Ferrodan 100 mg en pysty syömään kahta viikkoa kauempaa, kun vatsa sanoo stop. Nestemäinen Salus Floradix ei aiheuta niin kovia vatsakipuja, mutta ei sillä tunnu arvot nousevan, ei ainakaan väsymykseen ole ollut mitään vaikutusta yhden pullon jälkeen. Sideral Forte on se ainoa mikä ei aiheuta vaivoja, mutta siinähän on vain 30 mg rautaa yhdessä kapselissa. Siihen nähden se on tosi kallista. Minulla lähtötasona ferritiini 12 ja oireita on paljon... En ole vielä 5 kuukauden rautakokeiluiden aikana saavuttanut mitään helpotusta :(

Kommentit (35)

Vierailija
21/35 |
13.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeilepas Ainoa Rauta + C, aamulla tyhjään vatsaan, ja jos vatsa on herkkä niin ota alkuun vain joka toinen päivä. Sisältää 100 mg rautaa. Monella herkkävatsaisella tämä on toiminut.

sh

Vierailija
22/35 |
13.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otatko joka päivä? Itse otin 100mg joka toinen päivä. Nousi vuodessa 75, lähtöarvo oli 30. En tiedä onko tuo nyt vähän vai normaali. Välillä otan edelleen rautaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/35 |
13.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kokeilepas Ainoa Rauta + C, aamulla tyhjään vatsaan, ja jos vatsa on herkkä niin ota alkuun vain joka toinen päivä. Sisältää 100 mg rautaa. Monella herkkävatsaisella tämä on toiminut.

sh

Täytyy testata tätä seuraavaksi, vaikka pahoin pelkään että vatsa ei kestä. Ap

Vierailija
24/35 |
13.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Otatko joka päivä? Itse otin 100mg joka toinen päivä. Nousi vuodessa 75, lähtöarvo oli 30. En tiedä onko tuo nyt vähän vai normaali. Välillä otan edelleen rautaa.

Tuohan kuulostaa jo hyvältä. Olen ottanut joka päivä, välillä pitäen taukoja kun maha niin kipeä. Kokeilen myös joka toinen päivä. Ap

Vierailija
25/35 |
13.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ferritiini nousi noin vuodessa 10 --> 37. Siihen se sitten jäikin. Mulla oli käytössä enimmäkseen Sideral (välillä joka päivä, välillä joka toinen päivä) ja tosiaan helmikuussa mittautin 37 ja heinäkuussa se sama 37.

Nyt olen pari kuukautta syönyt Ferrion 100 mg joka toinen päivä ja lisäksi Vitaali laktoferriini joka päivä. Menen ensi viikolla verikokeeseen. Jos ei vieläkään ole noussut, olen tosi pettynyt.

Mulla kans tosi herkkä maha, mutta tuo Ferrion on sopinut ihan ok. Sideralia en viitsi enää syödä, kun ei se enää auta yhtään, meni satoja euroja hukkaan.

Ruokavalioni on aika monipuolinen, mutta ei auta sekään.

Vierailija
26/35 |
13.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla lähtötaso myös 11 ja söin alkuun Sideral Fortea. Puolessa vuodessa nousi noin 50:een. Sitten vaihdoin halvempaan, Yliopiston Apteekin omaan rautalisään ja sillä sain nousemaan sadan hujakoille. Tähän meni minulla vuosi. Otin rautalisän illalla ennen nukkumaanmenoa veden kanssa. Kokeilin välillä myös kahta tablettia YA:n lisää joka toinen päivä.

Vierailija
27/35 |
13.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksi pakettia rautatabletteja söin, lääkärin reseptillä, en muista merkkiä. Ja lisäksi paprikan päivässä, siinä on c-vitamiinia jota raudan kanssa kai tarvitaan. Ylläpitänyt olen veriletuilla, paketin ostan kerran kuussa ja koira syö kolmasosan.

Tsemppiä ap:lle! Ootko muuten verenpainetta mitannut? Eikös sekin voi pitkällä juoksulla vaikuttaa verijuttuihinkin.

Vierailija
28/35 |
13.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai pitää vaan yrittää edelleen löytää sopivaa 100 mg tablettia. Niillä sen ilmeisesti saa nousemaan, kiitti kokemuksista. Ap

Vierailija
29/35 |
13.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun työkaveri juo usein maitokahvia samaan aikaan, kun ottaa raudan, ja sitten tuskailee, kun rauta-arvot ei nouse 🤦🏻. Joo, ei varmaan nousekaan!

Vierailija
30/35 |
13.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kai pitää vaan yrittää edelleen löytää sopivaa 100 mg tablettia. Niillä sen ilmeisesti saa nousemaan, kiitti kokemuksista. Ap

Miksi ihmeessä 100mg?

Pienempi annos jota voi ottaa säännöllisesti. Mistä ihmeestä keksitty että pitää vetää 100-200mg päivässä kun liki kaikilla tulee vatsaoireita tuollaisesta annoksesta! Sitten tabletit jää purkkiin, arvot ei parane ja itketään että pitää päästä infuusioon (joka ei tod. ole oikotie onneen).

Vierailija
31/35 |
13.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohdunpoistolla. Ja joo, ei ole helppo eikä riskitön vaihtoehto.

Vuoto oli luokkaa kilo per kuukausi viimeiset vuodet. Ei siinä riittänyt mikään rauta. Kaikki muut keinot oli kokeiltu.

Vierailija
32/35 |
13.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sana sol 50mg + c-vitamiini.

9,90e purkki jossa 150 tablettia eli liki puolen vuoden annos.

Vierailija
33/35 |
13.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jollekin ketjussa SiderAl Forte ei toiminut, mutta suosittelisin omalla kokemuksella kokeilemaan. Apteekissa itse valitin vatsakivuista, ja siksi suosittelivat sitä, kun se imeytyy ymmärtääkseni eri paikassa kuin muut raudat, ja siksi maitotuotteitakaan ei tarvitse sen takia välttää. Yksi paketti 30 kapselia n. 25e, apteekin ohjeistuksen mukaan söin joka toinen päivä yhden kapselin, joten pakkaus kestää n. 2kk.

Ferritiiniä ei lähtötilanteessa mitattu mutta olo koheni kuukaudessa ja ferritiini on nykyään 32, eli ei vieläkään korkea mutta varmasti noussut, ja hemoglobiini oli noussut 118 -> 147.

Vierailija
34/35 |
13.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisiko aika etsiä oireiden oikea aiheuttaja ferritiinin mittailun sijaan?

Vierailija
35/35 |
13.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Obsidan, liha, kala, veriletut.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi kolme