Miten olette saaneet rauta-arvot nousemaan?
Mitä valmisteita olette käyttäneet, millä annoksella, kuinka usein? Kauanko meni että huomasitte muutoksia voinnissa? Tai mittaustuloksissa?
Minulle tulee helposti vatsavaivoja rautalisästä. Esim Obsidan tai Ferrodan 100 mg en pysty syömään kahta viikkoa kauempaa, kun vatsa sanoo stop. Nestemäinen Salus Floradix ei aiheuta niin kovia vatsakipuja, mutta ei sillä tunnu arvot nousevan, ei ainakaan väsymykseen ole ollut mitään vaikutusta yhden pullon jälkeen. Sideral Forte on se ainoa mikä ei aiheuta vaivoja, mutta siinähän on vain 30 mg rautaa yhdessä kapselissa. Siihen nähden se on tosi kallista. Minulla lähtötasona ferritiini 12 ja oireita on paljon... En ole vielä 5 kuukauden rautakokeiluiden aikana saavuttanut mitään helpotusta :(
Kommentit (35)
Ihan ensimmäisenä pitää selvittää mikä on aiheuttanut raudanpuutteen ja hoitaa se syy kuntoon.
Minulla syy oli närästyslääke, hapoton maha niin ei rauta imeytynyt ravinnosta.
Minulla edes rautavalmisteet eivät imeydy, tulee vain vatsaongelmia, ensi viikolla menen infuusioon, ferritiini hyvin matala (sairaus) ja hiuksia alkoi oikein urakalla tippumaan.
Vierailija kirjoitti:
Ihan ensimmäisenä pitää selvittää mikä on aiheuttanut raudanpuutteen ja hoitaa se syy kuntoon.
Minulla syy oli närästyslääke, hapoton maha niin ei rauta imeytynyt ravinnosta.
Syy on selvillä, raskaus ja leikkaus. Ap
En mitään valmisteita käytä, ihan perusruokaa, lihaa jne.
Etenkin maksa- ja liharuoat sisältävät runsaasti rautaa, mutta sitä saa myös kalasta ja kananmunasta. Tärkeimpiä kasviperäisen raudan lähteitä ovat täysjyvävilja, palkokasvit, pähkinät ja siemenet.
Käytän rautasuihketta. Se ei ärsytä vatsaa mutta ferritiiniä nostaa vaan pari pykälää kuussa.
Itsellä nousi rauta-arvot 2kk 11 > 101. Otin 2 tablettia tyhjään vatsaan.
Vierailija kirjoitti:
Kahdessa kuukaudessa?? O_o
Sinun kehoon tosiaan imeytyy rauta hyvin.
No olen aina syönyt monipuolisesti, mutta eipä sillä mun arvot nouse. Ylläpitoon varmaan toimii. Ap
Kannattaa myös ajoittaa rautalisän ottaminen, esimerkiksi kahvin kanssa samaan aikaan aamulla ei kannata ottaa, koska kahvi estää raudan imeytymistä. C- vitamiini taas tehostaa, eli appelsiini ja kiiwi esimerkiksi.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa myös ajoittaa rautalisän ottaminen, esimerkiksi kahvin kanssa samaan aikaan aamulla ei kannata ottaa, koska kahvi estää raudan imeytymistä. C- vitamiini taas tehostaa, eli appelsiini ja kiiwi esimerkiksi.
Joo tämän olen huomioinut. Otan 1-2 tuntia ennen tai jälkeen ruokailun. Ap
Syön paljon kvinoaa, vehnää ja kauraa, joissa on rautaa. Ja hampunsiemenöljyä.
Vierailija kirjoitti:
En mitään valmisteita käytä, ihan perusruokaa, lihaa jne.
Etenkin maksa- ja liharuoat sisältävät runsaasti rautaa, mutta sitä saa myös kalasta ja kananmunasta. Tärkeimpiä kasviperäisen raudan lähteitä ovat täysjyvävilja, palkokasvit, pähkinät ja siemenet.
Jos rautavarastot on täysin tyhjät, kuten ap:n ferritiini 12, ei niitä millään palkokasveilla nosteta.
Vierailija kirjoitti:
Eli 2 tablettia mitä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinun kehoon tosiaan imeytyy rauta hyvin.
Kyllä, imeytyy rauta kunnolla. Lääkärin mielestä normaalilla vauhdilla.
Vierailija kirjoitti:
Syön maksaa, pinaattia ja punajuuria.
Toimii.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli 2 tablettia mitä?
VahvaRauta+ ((tai joku tuollainen. Saa Tokmannilta) ekan kuukauden käytin Ferrodania.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinun kehoon tosiaan imeytyy rauta hyvin.Kyllä, imeytyy rauta kunnolla. Lääkärin mielestä normaalilla vauhdilla.
Näinhän se on. Terveellä ihmisellä raudan kuuluukin imeytyä nopeasti.
Syön maksaa, pinaattia ja punajuuria.