TODELLA paha lentopelko
Kärsin todella pahasta lentopelosta. Oikeastaan en voi kutsua sitä edes peloksi, koska se mitä koen lentokentillä ja lentokoneessa on puhdasta kauhua. Hikoilen, tärisen, itken, oksennan. Viimeisimmällä lennollani en pystynyt liikahtamaan senttiäkään, istuin selkä kyyryssä keho taitettuna koko matkan pidellen päätäni. Mitkään faktat, todennäköisyydet, turvallisuushöpinät, lentoemäntien kädestä pito, alkoholi, musiikki, kirjat, kumppani tai kaveri ei auta. Rauhoittavat poistavat keholliset oireet mutta pelko ja kauhu pysyvät mielessäni veitsenterävinä; olen varma että tämä putoaa.
Joulukuussa olisi 4h lento edessä ja olen jo aivan kauhuissani. Nään jatkuvia painajaisia lentämisestä ja perun lähtöni jatkuvasti. Läheiset vähättelee ja jopa naureskelee, pitäisi vaan ryhdistäytyä ja altistaa itsensä. Onko se tosiaan sen arvoista että ensin monta kuukautta kärsin stressistä ja painajaisista, kauhuissani lennän lomalle jossa vietän kaiken aikani pelkäämällä paluulentoa vaan siksi kun kaikki sanovat että en saa antaa sen rajoittaa elämääni?
Onko muita jotka kärsisi yhtä pahasta, ammattiapua tähän joudun ehdottomasti hankkimaan ja varmaan menemään ihan hypnoterapiaan saakka. Vinkkejä, lohdutuksia? Olo on kurja ja neuvoton.
Kommentit (74)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Auto ei putoa taivaalta 500 km/h nopeudella ja murskaannu teelusikan kokoisiksi palasiksi. Lentokonetta ei todellakaan voi verrata mitenkään autokyytiin."
Voi v...n idi00tti. En jaksa tämän enempää edes reagoida tällaiseen. Kyllä, niitä voi todellakin verrata ja autolla ajaminen on miljoona kertaa vaarallisempaa. Turbulenssi on sama kuin kuopat tiessä. Iik.
kuinka tyhmiä nämä kirjoittajat oikein ovat?
Moni lentopelkoinen myös ap on jo kertonut että ei tarvitse kertoa mitään faktoja, nämä ovat kyllä tiedossa! Väittäisin että jokainen lentopelkoinen on näihin tutustunut, sehän on ensimmäinen asia mitä kehoitetaan tekemään.
Ne faktat nyt vaan ei kaikilla poista sitä pelkoa. Ei ihminen ole mikään kone josta saa nappia painamalla pelot ja tunteet pois.
Tilastot ei ole edes mitään kunnon faktoja, mennyt kehitys ei ole tae tulevasta, etkä koskaan voi tietää koska osuu kohdalle se 0,1% tms. mahdollisuus onnettomuuteen, se tilanne on silloin 100%:sti päällä ja jos kone putoaa kilometrien korkeudesta maahan, pitää olla äärimmäisen hyvää tuuria jos siitä selviää hengissä.
Tuo idiootiksi haukkuva yritti selittää että kone pysyy ilmassa kun on ilmaa siipien alla, jos se olisi niin yksinkertaista niin eihän koneita tippuisi milloinkaan...eihän autoakaan saa millään tippumaan tienpinnan alapuolelle...
Siinä ei varmaan ehditajuta juuri mitään, jos jotain tuollaista tapahtuisi.
Lentoteollisuus tietysti yrittää väittää toimintansa olevan turvallista taloudellisten intressien vuoksi, mutta aika heikkoja vastaväitteitä heiltä löytyy, ne väitteet on helppo ns. "ampua alas", ha ha.
Vierailija kirjoitti:
Siinä ei varmaan ehditajuta juuri mitään, jos jotain tuollaista tapahtuisi.
Monet on kerenneet tajuta että nyt tulee noutaja ja esim. kirjoitelleet viimeisiä viestejä jälkeenjääneille.
Mäkin pelkään lentämistä kuollakseni. Se kauhun tunne on aivan järkyttävän, oon semmoisessa yli valvoutuneesa tilassa jossa hälytys alkaa viimeistään ensimmäisessä turbulensissa ja se on sitten menoa. Muutun ihan hysteeriseksi ja itken holtittomasti, ajantaju katoaa kokonaan ja sekunnit tuntuvat minuuteilta. Muutaman kerran lentohenkilökunta on ottanut mut heidän tiloihin mukaan ja pidellyt kädestä kiinni. Eipä siihen mikään ole auttanut, ainoastaan se kun kone laskeutuu ja paniikki katoaa taivaan tuuliin.
Oon syönyt Oxamin 15mg noin 4 tablettia ennen lentoa, se on jokseenkin auttanut, itkenyt silti oon mutta semmonen totaallinen kauhu on poissa. Huononpi juttu siinä on että oon yleensä matkakohteessa vähän tillintallin, mutta seuraavana päivänä sit jo aika skarppina.
Mietin tässä kyllä hypnoosia, onks kukaan kokeillut koskaan?
Vierailija kirjoitti:
En pelkää niinkään itse matkustamista, mutta pelännyt lapsesta asti lentokoneessa korvakipua ja korvien lukkiutumista. Lapsena varsinkin laskut sattuivat paljon korviin. Ne on jäänyt niin ahdistavina kokemuksina mieleen, etten pystynyt matkustamaan vuosikausiin lentokoneella. Muutama vuosi sitten kuitenkin kokeilin ja sain paniikkikohtauksen lentokoneen lähtiessä. Korviin ei sattunut, mutta lennon jälkeen olen nähnyt levottomia unia. Pelko estää matkustamasta lentokoneella.
Jos korvissa on paljon vaikkua, niin kyllä se paine niitä vihloo. Kun istuu koneessa suu auki, niin vähän helpottaa. Korvat kannattaa puhdistaa ennen koneeseen menoa.
Apteekista voi ostaa painetta sääteleviä korvatulppia.
Miksi lentää ylipäätään, jos oikein pitää itseään lääkitä tai saa hysteerisiä kohtauksia?? Valitsee työn , jossa ei tarvitse lentäen reissata, ja vapaa-ajalla ei kukaan pakota.
Mulla oli kerran lennonna hirmuiset korvakivut. Menin sitten perillä maassa, jossa puhuttiin yleensä vain paikallista kieltä ja sain kuitenkin ostettua elekielellä korvatippoja ja pumpun. Kun käytin niitä ahkerasti niin tulolennolla ei enää korvat vaivanneet.
Käy simulaattorissa lentopelkokurssi:
https://www.elamyslahjat.fi/lahjat/lento-pelko-kurssi/?srsltid=AfmBOopj…
Usein tieto auttaa, eli tutustu etukäteen mitä tapahtuu kun kone nousee, mistä eri äänet johtuvat. Fobian taustalla on usein myös pelko hallinnan menettämisestä. Kannattaa käydä lentosimulaattorissa kokeilemassa miltä tuntuu lentää lentokonetta, esim. Ilmailumuseossa. Paljon psyykkausta etukäteen, vaihe vaiheelta, etenkin nousut, laskut ja turbulenssi, ja sitten vielä vähän rauhoittavaa lääkettä ennen matkan alkua.
72 jatkaa
Lisäksi tekisin ennen joulukuuta myös jonkin lyhyemmän lentomatkan. Esimerkiksi jokin 30 minuutin lento Helsinki-Tallinna ja laivalla takaisin.
kuinka tyhmiä nämä kirjoittajat oikein ovat?
Moni lentopelkoinen myös ap on jo kertonut että ei tarvitse kertoa mitään faktoja, nämä ovat kyllä tiedossa! Väittäisin että jokainen lentopelkoinen on näihin tutustunut, sehän on ensimmäinen asia mitä kehoitetaan tekemään.
Ne faktat nyt vaan ei kaikilla poista sitä pelkoa. Ei ihminen ole mikään kone josta saa nappia painamalla pelot ja tunteet pois.