TODELLA paha lentopelko
Kärsin todella pahasta lentopelosta. Oikeastaan en voi kutsua sitä edes peloksi, koska se mitä koen lentokentillä ja lentokoneessa on puhdasta kauhua. Hikoilen, tärisen, itken, oksennan. Viimeisimmällä lennollani en pystynyt liikahtamaan senttiäkään, istuin selkä kyyryssä keho taitettuna koko matkan pidellen päätäni. Mitkään faktat, todennäköisyydet, turvallisuushöpinät, lentoemäntien kädestä pito, alkoholi, musiikki, kirjat, kumppani tai kaveri ei auta. Rauhoittavat poistavat keholliset oireet mutta pelko ja kauhu pysyvät mielessäni veitsenterävinä; olen varma että tämä putoaa.
Joulukuussa olisi 4h lento edessä ja olen jo aivan kauhuissani. Nään jatkuvia painajaisia lentämisestä ja perun lähtöni jatkuvasti. Läheiset vähättelee ja jopa naureskelee, pitäisi vaan ryhdistäytyä ja altistaa itsensä. Onko se tosiaan sen arvoista että ensin monta kuukautta kärsin stressistä ja painajaisista, kauhuissani lennän lomalle jossa vietän kaiken aikani pelkäämällä paluulentoa vaan siksi kun kaikki sanovat että en saa antaa sen rajoittaa elämääni?
Onko muita jotka kärsisi yhtä pahasta, ammattiapua tähän joudun ehdottomasti hankkimaan ja varmaan menemään ihan hypnoterapiaan saakka. Vinkkejä, lohdutuksia? Olo on kurja ja neuvoton.
Kommentit (74)
Rauhoittava lääkitys auttaa mua. Muuten en pystyisi.
Mua on auttanut lentopelkoon katsella tuhansia yhtä aikaa ilmassa olevia lentokoneita FlightRadarista. Just se kone, jossa olen, tippuu tosi epätodnäk.
"istuin selkä kyyryssä keho taitettuna koko matkan pidellen päätäni."
XDDDDDDDDD Minulla oli joskus tuollainen kaikkea pelkäävä kaveri. Todella raskasta seuraa. Onhan tuollainen kyyryssä istuminen päätä pidellen ihan naurettavaa.
Kokeilisitko lentopelkokurssia? 10 päivän verkkokurssi, ei ole niin kallis ja on auttanut monia. https://lentopelkokurssi.fi/
Mulla on myös lentopelko, yleensä itken kun kone nousee ja olen aivan paniikissa, turbulenssia pelkään todella paljon.
yleensä kerron asiasta lentoemännälle ja seuraan häntä, kun hän on rauhallinen pystyn hallitsemaan myös omaa pelkoani.
En tule koskaan nauttimaan lentämisestä mutta koska haluan matkustaa enemmän niin opettelin hallitsemaan kehoani. Yleensä valvon aina edellisen yön niin olen niin väsynyt että saatan jopa torkahtaa hetkeksi lennolla.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on myös lentopelko, yleensä itken kun kone nousee ja olen aivan paniikissa, turbulenssia pelkään todella paljon.
yleensä kerron asiasta lentoemännälle ja seuraan häntä, kun hän on rauhallinen pystyn hallitsemaan myös omaa pelkoani.
En tule koskaan nauttimaan lentämisestä mutta koska haluan matkustaa enemmän niin opettelin hallitsemaan kehoani. Yleensä valvon aina edellisen yön niin olen niin väsynyt että saatan jopa torkahtaa hetkeksi lennolla.
Pelkäätkö myös kuoppaista tietä autolla ajaessa? 😂😂 äläkä sano, että lentokoneessa se on eri asia. Ei ole, vaan täysin sama asia.
Ihmettelen aina mikä näillä lentopelkoisilla on mennyt lapsuudessa vikaan.
Onko tämä joku uniikin lumihiutaleen syndrooma, missä kuvitellaan että maailma ei pyöri ilman minua, vai mistä ihmeestä on kyse?
Äiti imetti vielä kolmevuotiaana??
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pelkäätkö myös kuoppaista tietä autolla ajaessa? 😂😂 äläkä sano, että lentokoneessa se on eri asia. Ei ole, vaan täysin sama asia.
Auto ei putoa taivaalta 500 km/h nopeudella ja murskaannu teelusikan kokoisiksi palasiksi. Lentokonetta ei todellakaan voi verrata mitenkään autokyytiin.
Vierailija kirjoitti:
Mene junalla
Tämä! Onnistuuko maata pitkin matkustaminen?
Vierailija kirjoitti:
Lentopelko on ihan älytön pelko.
Turbulenssi on sama kuin autolla ajaisi kuoppaisella tiellä. Tuskin silloinkaan kiljut hysteerisenä. Minä en edes lapsena pelännyt ilmakuoppia. Vähän se jännitti, kun yhtäkkiä alkoi, mutta siinä sitten vanhempien kanssa ihan chillisti odoteltiin niiden loppumista. Opin vanhemmiltani viileän suhtautumisen asioihin enkä ole koskaan ollut kaikkea pelkäävä luuseri.
Taivaalla ei tule kolaria. Se on satavarmaa. Joskus harvoin tulee vikoja koneeseen. Yhtä suuri todennäköisyys kuin autolla ajaessa.
Lentokone pysyy ilmassa siksi, että ilma on siipien alla. Ilma ei yhtäkkiä katoa taivaalta.
Lentopelko on siis älytön pelko.
Vai ei tule satavarmasti taivaalla kolaria, tämä tapaus on ihan 2000-luvulta, Saksassa, lennonjohdon ristiriitainen ohje koneiden törmäyksenestäjärjestelmän kanssa pääasiallinen syy, ja monta muutakin asiaa meni pieleen, mm. lennonjohtotornin laitteita huollettiin, vain yksi mies hoitelemassa kahta näyttöä ja useampia koneita, jne.
Yhden uhrin isä etsi mokanneen lennonjohtajan käsiinsä ja tappoi kostoksi.
Video näköjään estetty näkymästä muilla alustoilla, mutta löytyy kanavalta Mayday: Air Disaster, video:
Two Planes, One Disaster! | Mayday Air Disaster
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En pelkää, kuten sanoin minulla on lentopelko, ei autopelko. Ihminen ei oikein voi valita mitä hän pelkää. Pitää vain oppia elämään sen kanssa.
Sinä et vielä ilmeisesti ole oppinut mitään tähän mennessä ihmisten peloista, joku pelkää hämähäkkejä joku hissejä, ei siinä ole mitään naurettavaa, vain tyhmä ihminen vähättelee toisten pelkotiloja.
Vierailija kirjoitti:
Onko tämä joku uniikin lumihiutaleen syndrooma, missä kuvitellaan että maailma ei pyöri ilman minua, vai mistä ihmeestä on kyse?
Mikähän sulla on mennyt pienenä päässä vikaan, tosin taitaa olla synnynnäistä tuo tyhmyys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikähän sulla on mennyt pienenä päässä vikaan, tosin taitaa olla synnynnäistä tuo tyhmyys.
kokoomuslaisten "kasvattama" psykopaatti.
Pelkäsin vuosikymmeniä lentämistä. En ihan noin rankasti kuin ap, mutta niin, että mieheni sai minut pakottaa koneeseen jotta varmasti matkalle lähdin. Olin siis aivan varma ennen jokaista lentoa, että perille en pääse. Mikään järkipuhe tai tilastot eivät poistaneet pelkoa, vaikka itsekin tiedin, kuinka epätodennäköistä on onnettomuuteen koneella joutua. Pelko alkoi yleensä n.pari viikkoa ennen matkaa.
Kerran sitten majoituimme ison lentokentän ( yhden maailman vilkkaimmista) lähistöllä. Päivisin tuli seurattua koneiden nousua ja laskeutumista ja vähä vähältä loman aikana lentopelko alkoi väistyä. Mulle oli myös näytetty flightradaria ym joissa näki kuinka paljon koneita koko ajan on taivaalla, mutta mikään ei konkreettisesti ollut auttanut aiemmin.
Lentopelkoni ei kokonaan tuon loman aikana hävinnyt, mutta lieveni ja sen jälkeen on joka lennon jälkeen ollut lievempänä kunnes muutaman viimeisen lennon jälkeen olen voinut todeta, että ei ole pelottanut tippaakaan. Tuollainen järjellä selittämätön fobia voi olla todella invalidisoiva, mutta tässä yksi kertomus siitä, että joskus pelko voi väistyä.
Mun neuvoni on, että ei kannata suostua lentomatkoihin, jos se hankaloittaa noin pitkän aikaa normaalia elämää. Pelko voi mennä jossain vaiheessa ohi, mutta muuta elämää en pelon takia pilaisi. Tsemppiä joka tapauksessa joko siihen, että teet päätöksen olla lähtemättä tai lähdet vaikka pelkäätkin.
Minkä takia lennät? En tuollaisen pelon kanssa lentäisi. Eikä meidän muidenkaan kannata, jos tästä maapallosta halutaan jotain meidän lapsillekin vielä jättää.
Mulla on myöskin lentopelko, lennän n. 10 krt vuodessa ja aina se on yhtä kamalaa, olen kateellinen niille jotka rennosti vain katsovat elokuvia ja nauttivat. Itse joudun keskittymään täysin vain siihen että pysyn ns. kasassa, seuraan tiiviisti karttaa ja lentoaikaa ja ajattelen vain että kohta ollaan perillä.
Jos olisin ap, järjestelisin elämäni siten ettei tarvitse lentää ikinä, eihän tuossa ole mitään järkeä! Viime tai toissaviikolla oli uutisissa että pahat turbulenssit ovat lisääntymässä ilmastonmuutoksen takia, kertoivat kun sillä Singaporen lennolla kuoli yksi ja useampi loukkaantui vakavasti. En ole lentänyt yli 25 vuoteen enkä koe menettäneeni mitään.
Jos haluat päästä pois lentopelostasi, niin kyllä se mahdollista on. Erilaiset terapiatkin voi auttaa, mutta itsekin fobiaa voi työstää. Miltä sinusta tuntuisi esimerkiksi käydä lentosimulaattorissa? Siinä saa kokeneen konkarin kanssa turvallisen lentokokemuksen, jossa koko ajan pysytään turvallisesti maassa, joten oikeaa vaaraa tipahtamisesta ei ole. https://ilmailumuseo.fi/simulaattorit/