Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

TODELLA paha lentopelko

Vierailija
13.09.2023 |

Kärsin todella pahasta lentopelosta. Oikeastaan en voi kutsua sitä edes peloksi, koska se mitä koen lentokentillä ja lentokoneessa on puhdasta kauhua. Hikoilen, tärisen, itken, oksennan. Viimeisimmällä lennollani en pystynyt liikahtamaan senttiäkään, istuin selkä kyyryssä keho taitettuna koko matkan pidellen päätäni. Mitkään faktat, todennäköisyydet, turvallisuushöpinät, lentoemäntien kädestä pito, alkoholi, musiikki, kirjat, kumppani tai kaveri ei auta. Rauhoittavat poistavat keholliset oireet mutta pelko ja kauhu pysyvät mielessäni veitsenterävinä; olen varma että tämä putoaa.

Joulukuussa olisi 4h lento edessä ja olen jo aivan kauhuissani. Nään jatkuvia painajaisia lentämisestä ja perun lähtöni jatkuvasti. Läheiset vähättelee ja jopa naureskelee, pitäisi vaan ryhdistäytyä ja altistaa itsensä. Onko se tosiaan sen arvoista että ensin monta kuukautta kärsin stressistä ja painajaisista, kauhuissani lennän lomalle jossa vietän kaiken aikani pelkäämällä paluulentoa vaan siksi kun kaikki sanovat että en saa antaa sen rajoittaa elämääni?

Onko muita jotka kärsisi yhtä pahasta, ammattiapua tähän joudun ehdottomasti hankkimaan ja varmaan menemään ihan hypnoterapiaan saakka. Vinkkejä, lohdutuksia? Olo on kurja ja neuvoton.

Kommentit (74)

Vierailija
41/74 |
24.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tsekkaa netistä Merel Kindt fobian hoito. Mahdollisuus päästä fobiasta eroon ihan kokonaan. Hollannissa pitäisi ilmeisesti käydä.

Ei kaikista fobioista pääse eroon. Minä pelkään hämähäkkejä. Olen antanut hämähäkin tulla kädelle ja sietänyt sitä epämukavaa, ahdistavaa tunnetta lukemattomia kertoja. Enää en sitä tee.

Lentäminen ei ole pakollista. En lähtisi. (Itse tosin tykkään lentämisestä. Lähestyn asiaa vain fobian näkökulmasta.)

Vierailija
42/74 |
24.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on myös lentopelko, yleensä itken kun kone nousee ja olen aivan paniikissa, turbulenssia pelkään todella paljon.

yleensä kerron asiasta lentoemännälle ja seuraan häntä, kun hän on rauhallinen pystyn hallitsemaan myös omaa pelkoani.

En tule koskaan nauttimaan lentämisestä mutta koska haluan matkustaa enemmän niin opettelin hallitsemaan kehoani. Yleensä valvon aina edellisen yön niin olen niin väsynyt että saatan jopa torkahtaa hetkeksi lennolla.

Pelkäätkö myös kuoppaista tietä autolla ajaessa? 😂😂 äläkä sano, että lentokoneessa se on eri asia. Ei ole, vaan täysin sama asia. 

Auto ei putoa taivaalta 500 km/h nopeudella ja murskaannu teelusikan kokoisiksi palasiksi. Lentokonetta ei todellakaan voi verrata mitenkään autokyytiin.

Autolla matkustaessa et voi luottaa, että muut autoijat on ok ja ajaa vastuullisesti. On rattijuoppoja ja sitten näitä jotka kaahaa vastaantulevan kaistalla. Lentäjäksi ei oteta ketä tahansa ja lennonjohdossakin pidetään lentoja silmällä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/74 |
24.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tsekkaa netistä Merel Kindt fobian hoito. Mahdollisuus päästä fobiasta eroon ihan kokonaan. Hollannissa pitäisi ilmeisesti käydä.

Ei kaikista fobioista pääse eroon. Minä pelkään hämähäkkejä. Olen antanut hämähäkin tulla kädelle ja sietänyt sitä epämukavaa, ahdistavaa tunnetta lukemattomia kertoja. Enää en sitä tee.

Lentäminen ei ole pakollista. En lähtisi. (Itse tosin tykkään lentämisestä. Lähestyn asiaa vain fobian näkökulmasta.)

Lentopelko oli helppo päästä eroon mutta transpelko on edelleen. Kauhea fobia niitä kohtaan!

Vierailija
44/74 |
24.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus kannattaa kuunnella sisäistä vaistoaan, niin saa elää:

https://yle.fi/a/74-20095698

Vierailija
45/74 |
24.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joskus kannattaa kuunnella sisäistä vaistoaan, niin saa elää:

https://yle.fi/a/74-20095698

Njoo, mä olen jäänyt jo kolmelta lennolta tuollaisen tunteen vuoksi pois eikä niistä mikään tippunut. 

Ap:lle sanoisin, että mikään matka ei ole tuon arvoista. Anna itsellesi lupa lopettaa lentäminen. Se ei estä pyrkimässä fobiasta eroon joskus myöhemmin, tai etsimästä keinoja lievittää sitä, mutta nyt tärkeintä on ettet pakota itseäsi mihinkään. Minuakaan siedätys ei auttanut, pahensi vain. Elämänlaatu parani huimasti kun lupasin itselleni ettei minun tarvitse enää koskaan lentää jos en halua. Ajattelen jotenkin niin, että ehkä vanhempana uskaltaisikin, kun ei ole enää niin montaa elinvuotta menetettävää jos pahin tapahtuu.

Vierailija
46/74 |
24.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelen aina mikä näillä lentopelkoisilla on mennyt lapsuudessa vikaan. 

Onko tämä joku uniikin lumihiutaleen syndrooma, missä kuvitellaan että maailma ei pyöri ilman minua, vai mistä ihmeestä on kyse?

Äiti imetti vielä kolmevuotiaana??

Eikö sulla ole kuolemanpelkoa, itsesuojeluvaistoa ja ylipäätään järkeä päässäsi? On miljoona pientä ja isompaakin asiaa mikä voi mennä pieleen lentokoneiden kanssa ja pudottaa sen taivaalta. Kukaan ei osaa ennakolta arvata jotain erikoisempaa tilannetta, jossa jokin menee niin pieleen, että kone putoaa taivaalta tai muuten tuhoutuu, tappaen kaikki koneessaolijat. Lentokone on varmasti numero ykkönen jo kuolleiden määrässä, lento-onnettomuuksia on tapahtunut jo karkeasti sata vuotta, ja aina ne vie satoja matkustajia hautaan yhdellä kertaa. Viime vuosikymmenellä oli ainakin kaksi psykopaattilentäjääkin, jotka tahallaan murhasivat lentokoneellisen ihmisiä, yksi lensi koneen tahallaan vuoreen, toinen hävitti koneen tutkasta ja lensi täysin arvaamattomaan suuntaan tahallaan jonnekin Intian valtameren keskelle (Malaysian Airlines, 2014).

Esimerkki yhden ongelman ratkaisusta, josta muodostuikin toinen ongelma. WTC iskujen jälkeen koneiden ohjaamojen ovet vahvistettiin murtovarmaksi, mutta siitä muodostuikin kuolettava ongelma kun psykopaattilentäjä lukitsi itsensä ohjaamoon ja lensi koneen tahallaan päin vuorta, muu henkilökunta ei kyennyt menemään ovesta läpi pelastamaan konetta tuholta.

Vierailija
47/74 |
24.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo siinä on joku sellainen, että kun joka tapauksessa joutuu kuolemaan joskus sairauteen tai viimeistään vanhuuteen, niin ei haluaisi antaa ainutkertaista elämäänsä kenenkään käsiin ennenaikaisesti. Muissa onnettomuuksissa voi edes yrittää itse pelastua uimalla tai ryömimällä palavasta autosta tms, on edes pieni mahdollisuus ja valta omaan kohtaloon, mutta lentokoneen kohdalla se on game over.

Vierailija
48/74 |
24.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Auto ei putoa taivaalta 500 km/h nopeudella ja murskaannu teelusikan kokoisiksi palasiksi. Lentokonetta ei todellakaan voi verrata mitenkään autokyytiin."

Voi v...n idi00tti. En jaksa tämän enempää edes reagoida tällaiseen. Kyllä, niitä voi todellakin verrata ja autolla ajaminen on miljoona kertaa vaarallisempaa. Turbulenssi on sama kuin kuopat tiessä. Iik.

Vierailija
49/74 |
24.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Auto ei putoa taivaalta 500 km/h nopeudella ja murskaannu teelusikan kokoisiksi palasiksi. Lentokonetta ei todellakaan voi verrata mitenkään autokyytiin."

Voi v...n idi00tti. En jaksa tämän enempää edes reagoida tällaiseen. Kyllä, niitä voi todellakin verrata ja autolla ajaminen on miljoona kertaa vaarallisempaa. Turbulenssi on sama kuin kuopat tiessä. Iik.

Mistäpä sinä matkustajana tiedät onko kyseessä tavallinen turbulenssi vai onko kone hajoamassa kappaleiksi ilmassa, sitä ei varmasti kerrota paniikin välttämiseksi... idiootti!

Vierailija
50/74 |
24.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistäpä sinä matkustajana tiedät onko kyseessä tavallinen turbulenssi vai onko kone hajoamassa kappaleiksi ilmassa, sitä ei varmasti kerrota paniikin välttämiseksi... idiootti!

Tiedoksi AP, ja muut ahdistelijat: ne matkustajakoneetkin liitää. Niillä voi tulla jopa matkalentokorkeudesta ilman moottorivoimaa alas. Moni lentäjä on entinen hävittäjälentäjä, tai purjelentoekspertti.

Koneen siivet eikä runko ota kummaakaan turbulenssista. Siipien pitää kestää taipuminen miltei pystysuoraan.

Jos kone hajoaa kappaleiksi, sitä ei ennakoi kukaan. Se tapahtuu sitten silmänräpäyksessä, ja yleensä taustalla on joku materiaalinen ongelma.

Vierailija
51/74 |
25.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No juuri niin. Jatkuvastihan taivaalta ropisee metalliromua, matkalaukkuja ja suolenpätkiä niskaan. Koneet on heikkoa tekoa, ei tarvita kuin yksi tuulenpuuska niin koko hoito leviää kirjaimellisesti taivaan tuuliin. En tajua kuinka kukaan uskaltaa lentää yhtään minnekään koskaan. Tai kuinka joku uskaltaa ryhtyä lentäjäksi tai hommiin matkustamoon. Jokainen duunivuoro silkkaa kauhua alusta loppuun ja tuurilla selviää pari vuotta, jos sitäkään. Autolla ja junalla pääsee aina turvallisesti ja ehjin nahoin perille. 

Vierailija
52/74 |
25.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ei lentäminen pelota, mutta lentämisen vaikutukset kylläkin. Ilmastonmuutoksen vuoksi ei kannata lentää. Se on suurin teko, mitä voi tehdä tulevaisuutta ajatellen. 

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/phuketin-lento-vastaa-lahes-10-vuod…

Vierailija
53/74 |
25.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitään järkeä lentää jos ei ole pakko.

Vierailija
54/74 |
25.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiedoksi AP, ja muut ahdistelijat: ne matkustajakoneetkin liitää. Niillä voi tulla jopa matkalentokorkeudesta ilman moottorivoimaa alas. Moni lentäjä on entinen hävittäjälentäjä, tai purjelentoekspertti.

Koneen siivet eikä

Turbulenssi nyt on yksi pienimmistä asioista jotka estävät minua lentämästä. Inhimillisen virheen, teknisten vikojen, materiaalin väsymisen ja niiden havaitsemattomuuden vaarat on sitäkin suurempia. Lentokoneissa ei ole erehtymisen varaa, tai seuraukset ovat kuolettavia.

Esim. kun koneita on miljoona erilaista variaatiota, välttämättä kukaan ei hallitse niitä kaikkia, tai muistaa väärin, sotkee toisen koneen systeemin väärään koneeseen, tms. erehdyksen vaara.

Inhimillisen virheen poistamiseksi on lisätty automaatiota, mutta siinäkin on näköjään omat ongelmansa, sekään ei toimi varmuudella erehtymättä, kuten mikään muukaan kone tai automaatio, vaikka teknouskovaiset niin kuvittelevatkin. Minä teollisuustyöntekijänä tiedän, että koneisiin ja automaatioon tulee satavarmasti vikoja tai toimintahäiriöitä ennemmin tai myöhemmin, varsinkin niin haastavissa olosuhteissa kuin lentokone.

Vierailija
55/74 |
25.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lentopelko on ihan älytön pelko. 

Turbulenssi on sama kuin autolla ajaisi kuoppaisella tiellä. Tuskin silloinkaan kiljut hysteerisenä. Minä en edes lapsena pelännyt ilmakuoppia. Vähän se jännitti, kun yhtäkkiä alkoi, mutta siinä sitten vanhempien kanssa ihan chillisti odoteltiin niiden loppumista. Opin vanhemmiltani viileän suhtautumisen asioihin enkä ole koskaan ollut kaikkea pelkäävä luuseri.

Taivaalla ei tule kolaria. Se on satavarmaa. Joskus harvoin tulee vikoja koneeseen. Yhtä suuri todennäköisyys kuin autolla ajaessa.

Lentokone pysyy ilmassa siksi, että ilma on siipien alla. Ilma ei yhtäkkiä katoa taivaalta. 

Lentopelko on siis älytön pelko.

Kyllä taivaallakin on kolaroitu, taisi olla joku rahtikone ja matkustajakone Venäjältä, tapahtui Sveitsin ja Saksan rajalla. 

Sitten on tietenkin näitä lentonäytösjuttuja. Kanarian turma sattui puolestaan kentällä. 

Kaikenlaisia vikojakin koneisiin on tullut ja kone tullut alas.

Ilma voi kadota siipien alta jos kone ei lennä oikeassa asennossa tai lentää liian hitaasti tai jotain. Stall, stall, stall...

Ilmakuopissa voi loukkaantua tai jopa kuolla jos vyö ei ole kiinni. 

Itse rakastan lentämistä, mutta tiedostan myös riskit. 

Vierailija
56/74 |
25.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koneen siivet eikä

Moottorit tuottavat myös sähköt koneeseen, ilman niitä ei pelaa kojetaulun tietokonepaska, näytöt, mittarit, anturit, siipien läpät, jne. joten sen hallinta on äärimmäisen vaikeaa, APU ei välttämättä tuota tarpeeksi virtaa, sehän on pelkkä patopaineella toimiva tuulimylly.

Vierailija
57/74 |
25.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ihan valtava lentopelko myös. Oon tässä vuosien varrella, yli 5 vuoden ajan koittanut totuttautua, mutta kyllä se pistää joka kerta jännittämään. 

Ennen matkaa käyn saunomassa, syön kevyesti, katson kaikkea mukavaa. Vaikka yöllä ei uni tulisi, niin menen siihen samaan aikaan nukkumaan, mitä aina. Kirjoitan ajatuksia päiväkirjaan. Älä katso mitään lentoturmatutkinnan kaltaista tai mitenkään pelotella itseäsi.

Etsi joku henkilö, joka osaa kuunnella ja ei pidä pelkoasi vitsinä. Miksei vaikka etsisi psykologia, kenelle jutella tästä? Kun kuitenkin se varmasti pahentaa oloa, kun jos sinulle nauretaan. Musta aika paska tapa reagoida toisen hätään.

Matkan kuluessa, huolehdin, että minulla on tarpeeksi aikaa tehdä mitä tarvitsee kentällä. Olis kamalaa olla stressaantunut lennosta sekä siitä, ehdinkö ajoissa. Vessaan pääsee pakoon sitä kaaosta kentällä, jos sekin alkaa ahdistamaan. Shoppailen kaikissa putiikeissa yleensä ostamatta mitään, mutta se rentouttaa vähän.

Lennon aikana,, Koitan lievittää pienillä jutuilla. Lasken 10 nousun ja laskun aikana tai luettelen eri kasviksia niillä kielillä mitä osaan. Joskus ihan oikeasti vain annan itseni täristä ja itkeä hiljaa, koska joskus siinä pelon tunteen  sietäminen, voi olla parhainta lääkettä. Muista, että aina voit keskustella lentoemäntien kanssa kaikesta, mikä lentämisessä jännittää. Kuuntele heidän tarinoita, katso ja seuraa miten he reagoivat nousussa. Katsele muita matkustajia. Suurin osa siirtyy samantien nukkumaan kun edes ehditään nousta. Olen saanut beetasalpaajia ahdistukseen muista syistä, joten otan yhden ennen lentoa. Minua rauhoittaa, kun saan olla omissa ajatuksissani. Musiikin kuuntelu ja elokuvien katsominen,, -- vähän yritän pitää keskittymiseni muualla kuin siinä että lennän. 

Jälkeen lennon, muista kehua itseäsi ja sanoa, että selvisit tästäkin. Tee jotain mukavaa ja mieluisaa :) 

Vierailija
58/74 |
25.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei elämästä selviä hengissä.

Vierailija
59/74 |
25.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lentopelko on ihan älytön pelko. 

Turbulenssi on sama kuin autolla ajaisi kuoppaisella tiellä. Tuskin silloinkaan kiljut hysteerisenä. Minä en edes lapsena pelännyt ilmakuoppia. Vähän se jännitti, kun yhtäkkiä alkoi, mutta siinä sitten vanhempien kanssa ihan chillisti odoteltiin niiden loppumista. Opin vanhemmiltani viileän suhtautumisen asioihin enkä ole koskaan ollut kaikkea pelkäävä luuseri.

Taivaalla ei tule kolaria. Se on satavarmaa. Joskus harvoin tulee vikoja koneeseen. Yhtä suuri todennäköisyys kuin autolla ajaessa.

Lentokone pysyy ilmassa siksi, että ilma on siipien alla. Ilma ei yhtäkkiä katoa taivaalta. 

Lentopelko on siis älytön pelko.

Ja sanoit sitten toiselle luuseri? Sorry, mut kyl se edelleenkin niin on, et se on ite joka sanoo. Eikä toisen halveksiminen ja nimittely muuten vaikuta viileältä ollenkaan, toisin kuin luulet.

Vierailija
60/74 |
25.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuokraa pikkukone, jolla voi harrastaa taitolentoa. Pyydä pilottia vetäsemään pari silmukkaa. Sen jälkeen finskin kyydissä on ihanan tasaista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän kuusi