Ennuste: ensi vuonna 50 000 työtöntä lisää. Hoetteko vielä siinäkin vaiheessa täällä että menkää pummit töihin?
https://www.hs.fi/talous/art-2000009851295.html
Hallituksella on kiire saada kaikki heikennykset voimaan jotta kenellekään näistä ei tarvitse maksaa mitään. Tulee lisää asuntojen pakkomyyntejä ja konkursseja kun kukaan ei enää kuluta.
Kommentit (124)
Vierailija kirjoitti:
Itse en tajua näitä leikkauksia ollenkaan. Suomen velka on varsin vähäinen verrattuna EU:n keskiarvoon. Etelä-Euroopan mailla on kaikilla velkaa tuplasti sen verran kuin Suomella, Japanilla vielä enemmän. Ei siellä silti kukaan leikkaa typerästi kotimarkkinoita tahallaan lamaan.
Kyse onkin kokoomuksen pakkomielteestä päästä kurjistamaan köyhien, työttömien ja tavallisten työntekijöiden elämää. Se tarve ajaa Orpoa ja kumppaneita toteuttamaan mieletöntä talouspolitiikkaa. Jos Suomen valtion talous olisi oikeasti kuralla, miljardeja ei upotettaisi turhaan "tunnin" junaan.
Vierailija kirjoitti:
Hallitusohjelman tarkoitushan on siis lopettaa yhteiskunnan etuuksilla eläminen turhaan. Ja oma elintaso on mukautettava tuloihin. Jos ei tulot esim riitä nykyiseen asuntoon, niin sitten on siirryttävä halvempaan. Lasten osalta ehkä kannattaisi miettiä montako lasta on varaa elättää. Tämä koskee ihan kaikkia. Kyllä nyt pitäisi siirtyä oikeasti aikuisten maailmaan, jossa omilla valinnoilla on seurauksensa ja vastuutetaan nimenomaan ihmistä itseään. Ei aikuisia pidä paapoa kuin vajaaälyisiä. Jos työt menee alta, niin sitten pitää etsiä uusi työ. Tarvittaessa kouluttauduttava uudestaan. Muualla koulutus maksaa maltaita, Suomessa sekin on käytännössä ilmaista...
Milläs ajattelit että täällä enää kukaan uudelleenkouluttautuu kun aikuiskoulutustuki lopetetaan, ensikertalaiskiintiöitä nostetaan ja toisesta tutkinnosta kaavaillaan maksullista?
Vierailija kirjoitti:
No, asiassa on hyvä puoli: maahanmuuttoa voidaan kiristää kunnolla, koska smali-osaajia ei tänne tarvitakaan, loistavaa!
Mutta humanitaarisista syistä heitä pitää ottaa lisää ja paljon.
Vierailija kirjoitti:
50 000 raksatyöntekijää. Valtio irtisanoo 5000 työntekijää. Fiskars irtisanoo 400 työntekijää. Ja tämä tulee jatkumaan.
Valtio irtisanoo,kunnat palkkaa nämä osaajat.Liittyy soteuudistukseen.Siirtyvät siis kuntien palkkalistoille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi olen hoitoalalla. Töitä riittää enemmän kuin kerkeää tekemään.
Mutta pienemmällä palkalla. Hyvinvointialueiden budjetteja joudutaan leikkaamaan rankalla kädellä, ja hyvä niin.
Asunnot halpenee myös,kun ei ole ostovoimaa.
Vierailija kirjoitti:
Lamaa teettää ja siitä taitaa tulla pitkä ja ankea.
Joo, Marinilla on pitkät jäljet..
Vierailija kirjoitti:
Norrbotten behövs det mer än 100 000 arbetare under de kommande 15 åren".
Ruotsin pohjanmaalla on 100 000 työntekijän puute. Nyt kouluruotsia kertaamaan. Itseasiassa suomen kieltä puhuu 30-50 % Pohjois-Ruotsin asukkaista ja useilla työpaikolla puhekieli on suomi.
Jos puhuisin ruotsia sujuvasti niin olisin jo lähtenyt Ruotsiin tukka putkella. Tämä maa on taantunut aivan hirvittävällä vauhdilla, ja käännettä parempaan tuskin nähdään ihan pian.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse en tajua näitä leikkauksia ollenkaan. Suomen velka on varsin vähäinen verrattuna EU:n keskiarvoon. Etelä-Euroopan mailla on kaikilla velkaa tuplasti sen verran kuin Suomella, Japanilla vielä enemmän. Ei siellä silti kukaan leikkaa typerästi kotimarkkinoita tahallaan lamaan.
Kyse onkin kokoomuksen pakkomielteestä päästä kurjistamaan köyhien, työttömien ja tavallisten työntekijöiden elämää. Se tarve ajaa Orpoa ja kumppaneita toteuttamaan mieletöntä talouspolitiikkaa. Jos Suomen valtion talous olisi oikeasti kuralla, miljardeja ei upotettaisi turhaan "tunnin" junaan.
Jos Kokoomus päästäisi kansan kurjistumaan, seuraisi seuraavissa vaaleissa vasemmiston jytky.
Nyt hiukan arkijärkeä siihen päättelyyn vaikka oletkin tyhmä suomalainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noi "MEE TÖIHIN" hokijat on noiden työttömien joukossa silloin, ja minä nauran.
Epäilen, että nämä huutelijat ovat eläkeläisiä.
Miksi huutelisin? t. eläkeläinen
Koska olet hallituksen erityissuojeluksessa ja eläkkeet vain nousevat koko ajan. Ensi vuoden alusta saat taas 6% eläkkeenkorotuksen.
Kukahan nekin korotukset lopulta pystyy maksamaan...
Koko ajan? Just.
Sinä ne maksat jos töissä olet kuten minäkin maksoin kun töissä olin.
MOT. Paitsi että sinä maksoit 4% tuloistasi, minä 25,80%.
Paljonko on Eläkevakuutusmaksu?
Työntekijän maksuosuus TyEL-vakuutuksesta on: 17–52-vuotiailla 7,15 % palkasta. 53–62-vuotiailla 8,65 % palkasta. 63 vuotta täyttäneillä 7,15 % palkasta.
Vierailija kirjoitti:
Sopivasti aina verrataan keskieurooppaan,kun pitää verrata muihin Pohjoismaihin,se paljastaa kyllä ikävän totuuden.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Norrbotten behövs det mer än 100 000 arbetare under de kommande 15 åren".
Ruotsin pohjanmaalla on 100 000 työntekijän puute. Nyt kouluruotsia kertaamaan. Itseasiassa suomen kieltä puhuu 30-50 % Pohjois-Ruotsin asukkaista ja useilla työpaikolla puhekieli on suomi.
Jos puhuisin ruotsia sujuvasti niin olisin jo lähtenyt Ruotsiin tukka putkella. Tämä maa on taantunut aivan hirvittävällä vauhdilla, ja käännettä parempaan tuskin nähdään ihan pian.
Pajalassa selviää suomella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi olen hoitoalalla. Töitä riittää enemmän kuin kerkeää tekemään.
Mutta pienemmällä palkalla. Hyvinvointialueiden budjetteja joudutaan leikkaamaan rankalla kädellä, ja hyvä niin.
Jos palkkaa alennetaan niin hoitajatkin häippäsee.
Tuskin pitkäksi aikaa. Pitäähän niidenkin laskuja maksella ja lainoja lyhennellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tunnin junalla moni pääsee nopeammin töihin.
Vierailija kirjoitti:
pummiksi ja luusereiksi haukkujista tulee itse niitä mitä eniten pelkäävät,
Tämä. Itse tunnen tältä vuodelta jo kolme tapausta. Yksi potkittiin töistä helmikuussa, yksi toukokuussa ja yksi tuossa kk sitten. Kovasti on mieli muuttunut työttömyydestä, ja minulle selitetään vaahdossa suin nyt täysin päinvastaisia mielipiteitä kuin silloin kun itse olin työtön, ja he töissä.
Edestään löytää minkä taakseen jättää. Kannattaisi kohdella muita aina hyvin.
Vierailija kirjoitti:
50 000 on todella vähän. Ysärilamassa tuli 300 000-400 000 lisää vuodessa.
Työttömiä oli enimmillään vuonna 1994 noin 408000 (16,6 %), minkä jälkeen luku alkoi laskemaan.
https://www.tilastokeskus.fi/til/tyti/2018/16/tyti_2018_16_2019-12-03_t…
Ne oikeat työttömyysluvut vuosina 1990-2000
1990: 82000 (3,2 %)
1991: 169000 (6,6 %)
1992: 292000 (11,7 %)
1993: 405000 (16,3 %)
1994: 408000 (16,6 %)
1995: 382000 (15,4 %)
1996: 363000 (14,6 %)
1997: 314000 (12,7 %)
1998: 285000 (11,4 %)
1999: 261000 (10,2 %)
2000: 253000 (9,8 %)
Vertailun vuoksi
2008: 172000 (6,4 %)
2018: 202000 (7,4 %)
2022: 190000 (6,8 %)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos Kokoomus päästäisi kansan kurjistumaan, seuraisi seuraavissa vaaleissa vasemmiston jytky.
No mitä väliä noista "jytkyistä" on? Suomessa vaalit voittaa se puolue, joka saa 0,1 prosenttia ääniä enemmän kuin sillä hetkellä toiseksi suosituin puolue. Jotkut vaihtavat paikkaa oppositiosta hallitukseen ja päinvastoin neljän vuoden välein, mutta valta pysyy eliitillä ja kansan olot kurjistuvat. Sellaista tämä demokratia on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sopivasti aina verrataan keskieurooppaan,kun pitää verrata muihin Pohjoismaihin,se paljastaa kyllä ikävän totuuden.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinhän tästä seuraa. Kokoomus onntoistanut tämän joka kerta ollessaan pm puolue.
No, asiassa on hyvä puoli: maahanmuuttoa voidaan kiristää kunnolla, koska smali-osaajia ei tänne tarvitakaan, loistavaa!