Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kohta A-studiossa pohditaan Suomen järkyttävää huumetilannetta

Kello 21 tv1
12.09.2023 |

Tämä hallitus ei tule kyllä tekemään mitään asialle. Sitä samaa keppiä annetaan sairaille ja ongelma vain pahenee.

Kommentit (228)

Vierailija
181/228 |
13.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa vaihtaa kohtuukäyttäjäksi, jos tulee ongelmia aineista

Vierailija
182/228 |
13.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämäkin on nyt ainakin koko Euroopan laajuinen ongelma. Kuten myös nuorten väkivaltainen käytös.  Ja jengit.

Nuorten huumekuolemat on paljon enemmän spesifisti Suomen ongelma. Yleisesti Euroopassa ei ole tällaista trendiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/228 |
13.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämäkin on nyt ainakin koko Euroopan laajuinen ongelma. Kuten myös nuorten väkivaltainen käytös.  Ja jengit.

Nuorten huumekuolemat on paljon enemmän spesifisti Suomen ongelma. Yleisesti Euroopassa ei ole tällaista trendiä.

Mä en nyt suoraan sanoen näe, mikä ongelma näissä kuolemissa on. Muissakin maissa on huumehörhöjä, joista ei ole elämään ns normaalia elämää ja hankkimaan toimeentuloaan työllä. Mikä ihmeen tahtotila tällaisia on pitää hengissä tuhlaamassa yhteiskunnan varoja?

Vierailija
184/228 |
13.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en nyt suoraan sanoen näe, mikä ongelma näissä kuolemissa on. Muissakin maissa on huumehörhöjä, joista ei ole elämään ns normaalia elämää ja hankkimaan toimeentuloaan työllä. Mikä ihmeen tahtotila tällaisia on pitää hengissä tuhlaamassa yhteiskunnan varoja?

Ja sitten kun itse tai läheisesi sortuu huumeisiin?

Vastaus edelleen sama?

Vierailija
185/228 |
13.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisiko joku päihdekoukussa ollut kertoa, miksi aloitti huumeidenkäytön? Kysyn, koska asia vilpittömästi kiinnostaa. Itseäni ei oli ikinä tippaakaan kiinnostanut kokeilla mitään huumeita, ja olen utelias kuulemaan, mikä muut ihmiset sai ottamaan sen ensimmäisen annoksen.

Oletko koskaan kokeillut nikotiinia tai alkoholia? Mikä sai sinut ottamaan ensimmäisen annoksen?

Jatkokysymys. Mikä sitten saa jatkamaan annosten ottamista ja aloittamaan jatkuvan käytön? Päriseekö se niin mahtavasti että on sen arvoista? Eivätkö nuo pidemmälle ehtineet käyttäjät, paskat housuissa tutisevat luurangonlaihat ihmisrauniot yhtään soita kelloja siitä mikä on edessä?

Vierailija
186/228 |
13.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huumeet vie hengen.

Tämä kerrottiin jo koulussa, moneen kertaan. Joka muuta väittää, se valehtelee.

En usko että ketään pakotetaan niitä käyttämään.

Oma valinta.

Eiköhän huumeet turruta jotakin syvemmällä olevaa vajetta, kipua, tuskaa. 

Halutaanko edes tietää, mistä tämä kipu, vaje, tuska tulee? Kiinnostaako edes vanhempia? Varmasti osaa kiinnostaa (vilpittömästi haluavat auttaa ja ymmärtää), mutta osa vanhemmista on vammauttanut lapsen niin, että huumeet tarjoavat ainoan pakotien pettymysten sarjasta. Rakkaudettomuudesta. Eikä tuo liity edes perheen varallisuus/koulutustasoon.

Vierailija
187/228 |
13.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja sitten kun itse tai läheisesi sortuu huumeisiin?

Vastaus edelleen sama?

Se ei ole mikään "kun".

Sinun tutuissasi ja suvussasi saattaa ollakin yleistä tuo huumeiden vetäminen, mutta itse en tunne yhtäkään huumehörhöä.

Vierailija
188/228 |
13.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jamppa kirjoitti:

Jos muutama kymmentä aineiden käyttäjää vetää överit ja kuolee Suomen kokoisessa väestössä vuosittain, niin minä en ymmärrä mikä ongelma se on ja missä siinä on mitään mikä vaatisi toimenpiteitä:

"Mitä välii?"

Olen pitkälti samaa mieltä enkä näe noissa huumekuolemakäyrissä mitään kovin dramaattista kasvua ja lukumäärät ovat niin pieniä (vuonna 2021 287) että sattuman tuoma yksi tai kaksi uhria lisää näkyy heti piikkinä ainakin ikäluokkakohtaisessa tilastossa. Uusia käyttäjiä tulee vuodessa moninkertainen määrä, joten ei ole pelkoa että käyttäjät loppuisivat. Tietenkin kuolleiden määrä kasvaa käyttäjien määrän kasvaessa.

Vierailija
189/228 |
13.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisiko joku päihdekoukussa ollut kertoa, miksi aloitti huumeidenkäytön? Kysyn, koska asia vilpittömästi kiinnostaa. Itseäni ei oli ikinä tippaakaan kiinnostanut kokeilla mitään huumeita, ja olen utelias kuulemaan, mikä muut ihmiset sai ottamaan sen ensimmäisen annoksen.

Oletko koskaan kokeillut nikotiinia tai alkoholia? Mikä sai sinut ottamaan ensimmäisen annoksen?

Jatkokysymys. Mikä sitten saa jatkamaan annosten ottamista ja aloittamaan jatkuvan käytön? Päriseekö se niin mahtavasti että on sen arvoista? Eivätkö nuo pidemmälle ehtineet käyttäjät, paskat housuissa tutisevat luurangonlaihat ihmisrauniot yhtään soita kelloja siitä mikä on edessä?

Jos on mt-ongelmaa alla (kuten melkein aina) niin tahdonvoima on heikko persoonallisuuden haurauden takia. Ei ole sellaista sisäistä rakennetta, mikä mahdollistaisi järkevien ja viisaiden valintojen tekemisen saati pitkäjänteistä sinnittelyä. Pitkäjänteinen sinnittely on mahdollista jos on sisäinen turva ja itseluottamus, jotakin mihin voi uskoa ja pitää tavoiteltavana. Entä jos ei enää ole tai ole koskaan ollut?

Vierailija
190/228 |
13.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri tipahti postiluukusta kutsu Kansalaisparlamenttiin, jossa aiheena on huumausainepolitiikka ja polttoaineiden verotus. Taidan osallistua kyselyyn, mutta harkitsen vielä liveparlamenttin menoa. Vieras aihe.

Vierailija
191/228 |
13.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kukaan teistä ei kannata piikityshuonetta talonsa viereen. Ei kukaan teistä, vaikka mitä sanotte.

Mulle käy. Oikein hyvin kelpaisi, vs. nykyinen tilanne.

Vierailija
192/228 |
13.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti kansalaisille taotaan päähään, että nämä "huumekuolemat" ovat itseasiassa laillisten lääkkeiden (opiaattien) ja alkoholin yhteiskäyttöä. Suomessa ei ole myynnissä huumeita kuten Euroopassa, vaan täällä käytetään lääkkeitä päänsekoittamiseen.

Se on just näin. Eniten käytetään amfetamiinia ja buprenorfiinia, joka on

siis korvaushoitolääke! Sit vielä bentsot ja viinat kylkeen, ni se on siinä. Puhtaita huumekuolemia ei juuri Suomessa ole.

Vierailija
193/228 |
13.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tyhmät joutaakin kuolemaan, jotta eivät turhaan kuormita yhteiskuntaa. Ei noista nisteistä ole muuta kuin haittaa ja kuluja.

Vierailija
194/228 |
13.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitäpä teki edellinen hallitus? Halusi perustaa piikityshuoneita.

Minä en ainakaan halua veroja maksaa siihen että huumehörhöille tehdään jotain piikityshuoneita. Sitten nuoret painaa sinne kaikki kokeileen niitä huumeita.

Joo kyl se on parempi käydä piikittämässä esim. Mäkkärin vessassa tai leikkipuistoissa ja jättää neulat sinne. 

Ne menevät sinne mikä on lähimpänä. Noi vessoissa tai leikkipuistoissa piikittelijätkin voisivat valita tekevänsä sen kotonaan tai kaverinsa luona, mutta eheii... Ei niitä kiinnosta sellaista ajatella! Ihan yhtälailla ne jättää menemättä sinne käyttöhuoneeseenkin ellei se sitten ole ihan siinä kulman takana.

Aivan. En ymmärrä, millaisella mittakaavalla huoneiden hyötyjä haetaan? Raha vs. käyttöaste?

Vierailija
195/228 |
13.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jamppa kirjoitti:

Jos muutama kymmentä aineiden käyttäjää vetää överit ja kuolee Suomen kokoisessa väestössä vuosittain, niin minä en ymmärrä mikä ongelma se on ja missä siinä on mitään mikä vaatisi toimenpiteitä:

"Mitä välii?"

Olen pitkälti samaa mieltä enkä näe noissa huumekuolemakäyrissä mitään kovin dramaattista kasvua ja lukumäärät ovat niin pieniä (vuonna 2021 287) että sattuman tuoma yksi tai kaksi uhria lisää näkyy heti piikkinä ainakin ikäluokkakohtaisessa tilastossa. Uusia käyttäjiä tulee vuodessa moninkertainen määrä, joten ei ole pelkoa että käyttäjät loppuisivat. Tietenkin kuolleiden määrä kasvaa käyttäjien määrän kasvaessa.

Kuolemien lisäksi meillä on euroopan toiseksi eniten piikkihuumeiden käyttäjiä. Jos jatketaan entiseen tapaan niin käytön ja haittojen kasvu jatkuu. En piru vie ymmärrä kuka haluaa haittojen kasvua? Ei varmaan kukaan mutta silti poliitikot joista se on kiinni eivät tee muutoksia huumepolitiikkaan. 

Haluaisitko aikuisen lapsesi ostavan kannabiksensa laillisesti vai laittomasti näiltä diilereiltä?

Vierailija
196/228 |
13.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyseessä lääkekuolemat. Yleisimmin lääkkeiden, huumeiden ja alkoholin yhteiskäyttö. Ja ns. uhrit yleensä ammattimaisia rikollisia.

En pidä tuosta, että sanotaan uhrien olevan tuollaisia turhia rikollisia, joista ei tarvitse välittää. Usein kaikista herkimmät ihmiset joutuvat turvautumaan huumaaviin aineisiin, koska tätä maailmaa on vaikea kestää selvinpäin kovassa ahdistuksessa.

Darwin toimii.

Jep, ihmisistä tulee yhä tunteettomampia ja kylmempiä tätä menoa.

Vierailija
197/228 |
13.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kukaan teistä ei kannata piikityshuonetta talonsa viereen. Ei kukaan teistä, vaikka mitä sanotte.

Kelpaisi myös idea, että käyttäjille jaettaisiin Naloxone-piikkejä valmiiksi yliannostustilanteisiin. Pelastaa opiaattikuolemilta (vars. subut, fenta ym.) varsin isolla prosenttimäärällä. Linkkiä myöhemmin. Tässä mm. miten poliisit em. naloksonia käyttävät ja muutakin asiaan liittyvää: https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/261642/ON_M%C3%A4kinen.pd…

Fentaa vastaan kehitteillä rokote: https://listafriikki.com/oudot-uutiset/rokote-fentanyylia-vastaan/

Vierailija
198/228 |
13.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä käyttöhuoneet. Siis ostat katukaupiaalta ties mitä myrkkyä ja piikität sitä hoitajan avustamana suoneen. Sitten poistut ja kulman takana kauppias myymässä sinulla lisää. KUKA HOITAJA suostuu tälläiseen työhön. Tietäen että nyt kun tämä myrkky piikitetään potilas voi siihen kuolla. Itse en suostuisi mistään hinnasta. Oikeesti?

Vierailija
199/228 |
13.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti kansalaisille taotaan päähään, että nämä "huumekuolemat" ovat itseasiassa laillisten lääkkeiden (opiaattien) ja alkoholin yhteiskäyttöä. Suomessa ei ole myynnissä huumeita kuten Euroopassa, vaan täällä käytetään lääkkeitä päänsekoittamiseen.

Kuinka pihalla olet? Luuletko oikeasti että Suomi on lintukoto jossa ei "varsinaisia" huumeita myydä? Kyllä kuule kaikkea myydään, synteettisestä kannabiksesta piriin ja herskaan. Totta on että täällä kuollaan usein ja etenkin nuoret, juuri sekakäyttöön jossa usein rauhoittavia mukana, mutta outoa kuvitella ettei täällä laittomat liikkuisi :D

Vierailija
200/228 |
13.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kelpaisi myös idea, että käyttäjille jaettaisiin Naloxone-piikkejä valmiiksi yliannostustilanteisiin. Pelastaa opiaattikuolemilta (vars. subut, fenta ym.) varsin isolla prosenttimäärällä. Linkkiä myöhemmin. Tässä mm. miten poliisit em. naloksonia käyttävät ja muutakin asiaan liittyvää: https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/261642/ON_M%C3%A4kinen.pd…

Fentaa vastaan kehitteillä rokote: https://listafriikki.com/oudot-uutiset/rokote-fentanyylia-vastaan/

Joo ei. Anti mennä vaan, jos on mennäkseen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä seitsemän