Apua. Oireilen pahasti sisäilmasta. Muutimme jo kerran, mutta oireilen taas.
Vuokralla asutaan, mutta uusi soppari on ensi kesään voimassa.
Kaikki alkoi, kun aloin saada oireita vanhassa raakkaassa kodissamme.
Meidän oli pakko muuttaa sillä minusta tuntui, että muutuin jopa astmaattiseksi!
Alku oli helpostus. Aluksi uusi asunto oli ihana, mutta kunnes ystävystyin erään naapurin kanssa ja hän sanoi epäilevänsä, että tässäkin talossa on jotain häikkää.
Nyt, kun tarkemmin mietin niin olen oirellut alusta asti täälläkin, mutta oireeni ovat muuntautuneet. Ilmeisesti täällä on erilainen ongelma, mutta tämänkin talon sisäilma on selvästi piloilla!
Sanoin miehelle äsken, että haluan taas muuttaa.
Mutta ei me tästä mihinkään päästä ennen ensi kesää.
Mies muutenkin aivan kypsä tähän.
Onko teillä käynyt niin ikävästi, että olette joutuneet sisäilma ongelmien sarjaan?
Kuinka selvittää, ettei seuraavassa talossa ole sama ongelma?
Syön nyt taas kokoajan allergialääkettä ja astmapiippu on päivittäisessä käytössä!
Varasin myös ajan itselleni yksityiselle ja korva ja kurkkulääkärille!
Kommentit (72)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Korjausrakentamista vuosikymmeniä suunnitelleena - joka koulussa ja virastossa ja laitoksessa on yksi tälläinen tapaus. Alkaa vouhkata, ja saa saman luulotaudin tartutettua koko porukkaan. Sitten kirjoitellaan lehdissä, ja "homekoulu" on valmis. Väitän että ainakin puolet valtion ja kuntien homekorjauksista on täysin turhia, ja ne tehdään vain siksi että rakennuksen maine saadaan puhdistettua.
Homerakennuksiakin toki on. Mutta niitä ei yleensä enää voi korjata, jos joku sädesieni on puurunkoon iskenyt. Kaikenlaiset rakennetiivistykset ja muut tehdään vaan ihmisten epäluulojen poistamiseksi.
Minä saan siitä hyvät rahat, mutta te muut veronmaksajat maksatte tuon touhun.
Noin puhuu ihminen, joka ei ymmärrä homeasioista paskaakaan. Itse sairastuin asuttuani 10 vuotta umpihomeisessa kodissa, nyt on sitten astma ja allergioita puhjennut sen seurauksena.
Toivottavasti sinäkin tulet vielä sairastumaan ja saat luulotautisen leiman, olisi sinulle ihan oikein...
Oikein laatuesimerkki sieltä "homeasiantuntijasta". Että sinä luulet olevasi jokuvitunkokemusasiantuntija kun olet jotain homeita luullut lapsena nuuhkineesi, mutta 6 vuotta asiaa yliopistossa opiskellut ei tiedä mitään. Just just.
Vouhkaa ja saikuttele ja kirjoittele yleisönosastoille vähän lisää, minä saan 50,000e jokaisesta talosta jonka sinä saat leimattua homekouluksi 🥳
Trollotiloo
Oletpa harvinaisen säälittävä ihminen kun ilkeilet täällä terveytensa menettäneille ihmisille. Olet varmaan ex-koulukiusaaja, ainakin ulosannistasi päätellen?
Tai sitten vain surkea trolli joka saa ainoan nautintonsa tässä elämässä av:lla roikkuisesta ja anonyymeille pään aukomisesta. Tuskin olet edes työelämässä, vaan istut itsa riyksiössä 24/h ja roikut netissä
Mene terapiaan niin saat terveytesi sekä työpaikkasi takaisin. Ei tarvitse muiden maksaa sun sairaslomia.
Sinä taidat tässä tarvita enemmän terapiaa. Ilkeään luonteeseen tosin ei tietääkseni mitkään terapiat auta...
Vierailija kirjoitti:
Tästäkin keskustelusta näkee kuinka suomalaiset on saatu uskomaan, että homesairaus on ns korvien välissä...Rukoilen puolestasi ap <3
T. myös homeesta oireileva
Kääntykää Jeesuksen puoleen, Hän voi teitä auttaa ongelmissanne! En tyrkytä, mutta moni on tätä kautta saanut avun
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tästäkin keskustelusta näkee kuinka suomalaiset on saatu uskomaan, että homesairaus on ns korvien välissä...Rukoilen puolestasi ap <3
T. myös homeesta oireileva
Ostettiin miehen mummola ja kerroin työkaverille, että aloitetaan remppa ja muutetaan sinne. Ei mennyt kuin kuukausi, kun työkaverin oireet alkoivat ja ne olivat aina maanantaina pahimmillaan. Astmapiippu kädessä hän kulki pitkin toimistoa ja etenkin ulkovaatteet aiheuttivat oireita. Sekä tietty minä.
Lopulta päädyttiin työterveyden kanssa keskusteluun ja työkaveri kertoi syyllisen eli minut: toin töihin homeitiöitä ja aiheutin oireet.
Harmillinen juttu, mutta asuttiin miehen kanssa 3 vuoden ikäisessä kerrostalokämpässä eikä siellä mummolassa oltu käyty kertaakaan tuona aikana, miehen isällä kun oli ensin menossa tyhjennysprojekti. Mutta ihmeesti jo vanhan talon omistaminen aiheutti työkaverille homeongelmia!
Siis tämä! Sata kertaa. Aivan hysteeristä porukkaa. Itsekin oireilen huonosta sisäilmasta, mutta näitä paikkoja on aika harvassa ja usein ovat julkisia rakennuksia. Yliopistolla on muutama luokka, jossa tulee oireita ja lähikirjasto on toinen. Pysyn niistä kaukana, mutta muuten pärjää oikein hyvin.
Sinä oireilet nyt muutamassa harvassa paikassa. Tilanne voi muuttua milloin tahansa. Minä oireiden meidän kesämökillä, etenkin keväällä ja syksyllä, joka on hyväkuntoinen hirsirakennus. Todennäköisesti ulkoilman kosteus aiheuttaa haasteita. Oireiden myös toimistolla, jos siellä ei ole ilmanpuhdustin päällä. Todennäköisesti katupöly kulkeutuu sisälle. Meillä on tutkittu sisäilmaa ja todettu, että siellä voi olla, vaikka kuitujen pitoisuudet olivat reilusti koholla ja jostain kantautui ulkoilman epäpuhtauksia (toisin sanoen katupölyä, hiekkaa, pakokaasuja yms.). Meillä on ihmisiä, jotka ei voi siinä toimistossa tehdä töitä, menevät toiseen toimistoon. Oireilin myös lapseni koulun liikuntasalissa, kun siellä oli kevät- ja joulujuhlia. Sain joka kerta yskäkohtauksia. Sitten yhtäkkiä ilmoitettiin, että saliin tehdään kesän aikana sisäilmaremontti, koska mikrobit vuotaa alapohjasta salin ilmaan. Alapohjakin oli puhdistettu.
Nämä on esimerkkejä siitä, miten se pahenee. Ensin oireita tulee yhdessä pakassa ja sitten huomaat, että lähes missä tahansa. Olen homeelle altistunut v. 2001, kun asuin Espanjassa talossa, jossa seinätkin oli homeessa. Ikkunanpieliä pestessä lähti mustaa hometta rattiin. Silloin oli nuori ja hölmö. Sellaisessa asunnossa ei kannata asua, koska allergisoituminen voi tapahtua hiljalleen. Minulla on verikokeissa todettu homealtistuksia, jotkut vasta-aineet koholla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos kerta alussa kaikki oli hyvin ja ihanaa, kunnes naapuri istutti päähäsi ajatuksen, niin kyllä tuo vaikuttaa siltä että kuvittelet kaiken.
Luulin vain. Kielsin muunto oireet itseltäni. Allergia oireeni uudistuivat muuton johdossa.
En tunnistanut niitä heti.
Täällä on varmaan eri homelajike.
ApEn usko. Luulen, että sinulle on puhjennut astma. Noin se minullakin alkoi. Luulin työpaikalla olevan sisäilmaongelmia, kun ääni oli käheänä, välillä yskitti, välillä henki vinkui.
Vaihdoin työpaikkaa ja aluksi kaikki oli hyvin, kunnes siitepölykauden alkaessa alkoi krooninen nuha, silmiä kirveli, yöllä yskitti. Allergialääkkeillä ja hengitystä avaavilla pärjäsin kevään kesäkuun puoliväliin asti. Kesä meni suht hyvin. Mutta syksyllä kun tuli sateet ja itiöitä enemmän ilmassa, alkoi taas hengitys vinkua yms. Työterveyslääkäri laittoi lähetteen tutkimuksiin. Todettiin astma, johon sain kolmea lääkettä, esim. kortisonia. Eipä ollutkaan sisäilmaongelmista kyse vaan ihan kroonisesta astmasta.
En pysty olemaan ulkona kovilla pakkasilla enkä metsässä sateisina syyspäivinä. Keväisin olen lähinnä sisällä, kun siitepölyallergiat pahentaa astmaoireita. Voin saada kohtauksen myös tietyistä hajuvesistä, minkä takia välttelen julkisia hissejä ja myös isoja konsertteja. Esim. Oopperassa kävin ennen usein, kun olen itsekin klassista laulua harrastanut, mutta siellä on monilla vanhoilla rouvilla niin paljon parfyymia, että en pysty olemaan.
Moni homeesta sairastunut saa nimenomaan astman sen homeen takia
En väittänyt, etteikö homeoireilu voi johtaa astmaan! Luulen, että ap:n oireet ei kotia vaihtamalla lopu, koska hänellä on astma. Siinä ei auta vaikka kuukauden välein muuttaisi. Lääkitys on pysyvä. Astmassa oireita tulee myös muusta kuin sisäilmasta johtuen, koska keuhkoputkissa on krooninen tulehdus ja limakalvot reagoivat ärsykkeisiin erityisen herkästi.
Syksyisin ilma on täynnä homeitiöitä, johtuisikohan siitä 😵
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Korjausrakentamista vuosikymmeniä suunnitelleena - joka koulussa ja virastossa ja laitoksessa on yksi tälläinen tapaus. Alkaa vouhkata, ja saa saman luulotaudin tartutettua koko porukkaan. Sitten kirjoitellaan lehdissä, ja "homekoulu" on valmis. Väitän että ainakin puolet valtion ja kuntien homekorjauksista on täysin turhia, ja ne tehdään vain siksi että rakennuksen maine saadaan puhdistettua.
Homerakennuksiakin toki on. Mutta niitä ei yleensä enää voi korjata, jos joku sädesieni on puurunkoon iskenyt. Kaikenlaiset rakennetiivistykset ja muut tehdään vaan ihmisten epäluulojen poistamiseksi.
Minä saan siitä hyvät rahat, mutta te muut veronmaksajat maksatte tuon touhun.
Noin puhuu ihminen, joka ei ymmärrä homeasioista paskaakaan. Itse sairastuin asuttuani 10 vuotta umpihomeisessa kodissa, nyt on sitten astma ja allergioita puhjennut sen seurauksena.
Toivottavasti sinäkin tulet vielä sairastumaan ja saat luulotautisen leiman, olisi sinulle ihan oikein...
Oikein laatuesimerkki sieltä "homeasiantuntijasta". Että sinä luulet olevasi jokuvitunkokemusasiantuntija kun olet jotain homeita luullut lapsena nuuhkineesi, mutta 6 vuotta asiaa yliopistossa opiskellut ei tiedä mitään. Just just.
Vouhkaa ja saikuttele ja kirjoittele yleisönosastoille vähän lisää, minä saan 50,000e jokaisesta talosta jonka sinä saat leimattua homekouluksi 🥳
Trollotiloo
Oletpa harvinaisen säälittävä ihminen kun ilkeilet täällä terveytensa menettäneille ihmisille. Olet varmaan ex-koulukiusaaja, ainakin ulosannistasi päätellen?
Tai sitten vain surkea trolli joka saa ainoan nautintonsa tässä elämässä av:lla roikkuisesta ja anonyymeille pään aukomisesta. Tuskin olet edes työelämässä, vaan istut itsa riyksiössä 24/h ja roikut netissä
Mene terapiaan niin saat terveytesi sekä työpaikkasi takaisin. Ei tarvitse muiden maksaa sun sairaslomia.
Sinä taidat tässä tarvita enemmän terapiaa. Ilkeään luonteeseen tosin ei tietääkseni mitkään terapiat auta...
Kun noita keskusteluita lukee lainauksista, niin tämä kirjoittaja se ensimmäisenä toisille toivoi sairauksia ja kuolemaa. Ja alkoi sitten syytellä muita koulukiusaajiksi... 🤩
https://www.apu.fi/artikkelit/homeongelmien-syy-rakentamisessa-vaaraa-s…
"Homeongelmien syy on rakentamisessa – Lämmityksessä säästetään liikaa, kun pieni lämpövuoto pitäisi rakenteen kuivana," sanoo talotohtori Panu Kaila
Homeella on taustansa. Suomessa sodanjälkeinen jälleenrakennus oli ollut käsityövaltaista, mutta 1960–80-luvuilla se muuttui teolliseksi tekemiseksi. Kirvesmiehiä koulutettiin tekemään väärin. Tuli lattiasieniä ja homeita.
Home-ja kemikaaliyliherkkyys, kilpirauhasen vajaatoiminta raudanpuute ilman anemiaa sekä väsymysoireyhtymä ovat sellaisia sairauksia, joita ei useinkaan osata diagnosoida ja hoitaa täällä Suomessa kunnolla. Jonkun THL:n mielestä ongelmat ovat tyyliin sairastuneiden psyykessä, mikä asenne tältäkin palstalta heijastuu hyvin vahvasti.
Sellaisille ihmisille on ihan turha vääntää rautalangasta, jotka eivät ole itse homeesta koskaan sairastuneet. Eivät he usko, vaikka mitä sanoisi
Työmaat on pilkottu useiden eri firmojen temmellyskentäksi, jossa jokainen firma hoitaa pienen siivun. Deadlinen ylityksestä tulee sakkoa.
"On kiire saada asukkaat taloon, joka on voitu pystyttää vaikka sateessa. Seinät isketään läpimärkien vuorivillojen päälle.
Kailan mielestä talon pitäisi valmistumisen jälkeen tuulettua kaksi kuukautta. Eikä mitä. Asukkaat muuttavat kosteaan, maalin ja liiman katkuiseen kotiin välittömästi.
– Vastaava mestari saa palkkion, jos talo valmistuu ajoissa. Samalla urakoitsijalla voi olla odottamassa toinen joukkue, joka alkaa korjata taloa heti valmistumisen jälkeen"
Eipä ihme että homerakennuksia syntyy kuin sieniä sateella kun rakenneteaan kovalla kiirellä paskaa laatua. Nytkin moni lapsi joutuu käymään homekoulua. Homesairauksista tulee uusia kansantauteja tulevaisuudessa...
En halua vähätellä niiden ihmisten oireita joilla niitä oikeasti on mutta tässä tapauksessa vaikuttaa, että oireet ovat psyykkisiä. Siis varmasti ap kokee ne oikeiksi mutta eivät ehkä olekaan totta. Tästä todisteena tuo, että oireet ilmaantuivat uudessa asunnossa sillä sekunnilla kun naapuri kertoi epäilevänsä jotain.
Minulla oli samanlainen työkaveri. Oli jo päässyt uusiin tiloihin kun valitti vanhassa sisäilmaongelmasta. Uudessakin rakennuksessa oli tilanteista joissa esim. aamulla ennen hänen töihin tuloaan sattui yksi kattolamppu palamaan. Se vaihdettiin ja jatkettiin töitä normaalisti. Tämä oireilija tuli töihin ja oli täysin oireettomana normaalisti töissä puolipäivää ja siinä kohtaa yksi työkaveri sattui mainitsemaan tästä lamppuasiasta ja n.2min kuluttua oireilija lähti kotiin kun heti tuli oireet. Siis lampusta joka oli palanut tuntikausia sitten eikä mitään hajua tms. ollut. Olisi siis ollut oireettomana töissä koko päivän jos kukaan ei olisi sattunut mainitsemaan aamuista tilannetta.
Miten voi kuvitella päänsäryn? Se kipuhan on olemassaoleva asia, eikä mitään kuvittelua...