Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

11v poika oksentaa päärynästä

Vierailija
12.09.2023 |

Voiko allergia puhjeta vielä noin isolla lapsella? Kolme kertaa ollaan kokeiltu ja kolme kertaa on oksentanut. Ei mikään pieni yökkä vaan kunnon oksennus tulee.

Kommentit (41)

Vierailija
21/41 |
12.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

eiköhän se allergiaa ole. Ja ihan vastaisuuden varalle kaikille: jos alkaa oksennella jonkun syömisen tai suuhun joutumisen jälkeen, niin ihan on fiksua soittaa terveydenhuollon neuvontanumeroon. Oksentaminen on aika vakava oire.

Vierailija
22/41 |
12.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä saan oksennusreaktion runsaasti pektiiniä sisältävistä tuotteista - aluksi tulee tunne, että hengitys salpautuu ja lopulta oksennan. Raakaan päärynään reagoin samoin, mutta en kypsään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/41 |
12.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletteko aina kokeilleet tuoretta päärynää? Samasta erästä? Jos näin niin onhan siinä pieni mahdollisuus että kyseisessä päärynäerässä on jotain torjunta-aine ym jäämiä ja ne saavat aikaan oksentamisen.

Seuraavan kerran kun tarve kokeilla sopiiko päärynä niin mielellään lapsi syö ensin muuta sopivaa ruokaa ja sitten kokeilette pienellä määrällä mahdollisimman käsiteltyä päärynää. Esim ihan pieni määrä päärynämehusta keitettyä soppaa. Tai muuten mahdollisimman pitkään käsiteltyä päärynää. Jos se sopii niin sitten varovaisesti kokeilemaan muitakin juttuja ja lopulta ihan tuoretta päärynää. Mutta ei kannata heti ekana kokeilla tuoreella käsittelemättömällä päärynällä.

Mikä ihmeen pointti tässä on?

Siitepölyallergia voi aiheuttaa ristireaktiona allergisia oireita tietyistä hedelmistä ja vihanneksista. Ristireaktion aiheuttavat proteiinit tuhoutuvat kuumentamalla, jolloin käsitelty hedelmä käy, tuore ei. Mehu ok, hillo ok, keitetty ok, jopa pakastettu voi olla ok, mutta tuoreena ei sovi. Ehkä lainaamallasi oli tämä mielessä, ja muisti sen vähän erikoisena versiona. Mulla on itselläni tällaisia vain-tuoreelle-allergioita useita, niin tiedän asian oikein hyvin.

Vierailija
24/41 |
12.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on sama vesimelonin kanssa. Ei kannata pakottaa missään nimessä syömääm päärynää. Tulee vaan isommat traumat.

Vierailija
25/41 |
12.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa allergialta ja pahalta sellaiselta. Ei missään nimessä enää päärynää missään muodossa. 

Vierailija
26/41 |
12.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Enpä ole koskaan kuullut, että allergia oirehtisi oksentamisena. Tuskin kyse allergiasta.

Minun lapseni allergia oirehti ruoansulatuskanavassa. Käytännössä siis suun limakalvoilla pyllyreikään saakka. Tuska oli kauhea eikä anafylaksialtakaan vältytty kun kerran koulussa oli joku laittanut ihan vähän kiellettyä maustetta ruokaan.

Äkkiä lapsi lääkäriin ja kortisonitippaan. Jext-adrenaliininä aina mukaan povitaskuun tai crossiveristi puettujn laukkuun, ettei neste jäädy.

Vierailija
27/41 |
12.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älkää kokeilko enää, miksi kiusata lasta. Ehkä sen koostumus on inhottava tai se on allerginen reaktio, ei sovi vatsalle. Lääkäri osaa myös sanoa. Itselleni refleksin meinaa aiheuttaa banaani koska se on limainen koostumukseltaan kurkussa. Pitää oikein psyykata että sen saa nieltyä pala palalta, joskus otan sellaisen kaupasta.

Minulla tätini meinasi kuolla kolesterolishottiin tai -jugurttiin, joka oli maustettu eksoottisemmalla hedelmässä. Lääkäri kielsi häneltä tuotteen. Testeissä löytyi latex-allergia.

Vierailija
28/41 |
12.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Enpä ole koskaan kuullut, että allergia oirehtisi oksentamisena. Tuskin kyse allergiasta.

Oksentaminen on yksi anafylaksian, eli hengenvaarallisen allergisen reaktion, yleisimmistä oireista. Oksentelun lisäksi voi verenpaine laskea ja hengitystiet turvota tukkoon.

Tämä.

Älä hyvä ihminen enää vie päärynää lapsesi lähelle jos toivot hänelle pitkää ikää. Siinä vaiheessa kun ruoka-aineallergian yhteydessä tulee oksennus on kyse hengenvaarallisesta anafylaksisen shokin oireista joka voi johtaa kuolemaa.

Terveisin, itsekin allerginen tietyille palkokasveille ja niistä oksentava

Vierailija
29/41 |
12.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin aloin lapsena oksentaa omenasta ja päärynästä. Allergia ilmeni niin.

Vierailija
30/41 |
12.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omena, päärynä, mansika, kirsikka, persikka, aprikoosi, herne, raaja porkkana, tomaatti ja peruna, nämä kaikki totesin itselläni lapsena allergioiksi kokemuksesta. Vasta myöhemmin sain tietää, että se oli lähes täydellinen lista koivun ristiallergioista.

Vierailija
31/41 |
12.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsenlapseni oksenteli rajusti aina silloin tällöin, kun oli muutaman vuoden ikäinen. Vähitellen onneksi selvisi, että on allerginen vaalealle kalalle.

Vierailija
32/41 |
12.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Allergia voi puhjeta missä tahansa iässä. Älä anna lapselle enää päärynää. Muistathan ilmoittaa myös kouluun päärynäallergiasta.

Vierailija
33/41 |
13.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onkohan mulla kalja-allergiaa. Oksennan aina seuraavana päivänä ja pää on kipeä.🤔

Entisellä työkaverillani oli ja se oli ihan todettukin. Sai juuri oksetusoireita ja päänsärkyä kaljasta. Ei kuulemma tarvinnut kuin yksi kalja juoda ja olo oli kuin olisi edellisenä iltana juonut korillisen.

HAHAhahahah Se olin varmaan minä! Todellakin, se oli ihan hirveää! En ole enää viinaa suuhuni laittanut!

Se on se japanilainen antabus- leikkisästi sillä nimellä' kulkeva!

Vierailija
34/41 |
13.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ohjeen mukaan pitää maistattaa 50 kertaa, niin lapsi tottuu makuihin eikä oksentele.

HÖPÖHÖPÖ EI tämmöisiä "maistattamisia niin että tottuu" käytetä nykyisin missään-ei yhtään missään! Jos ei syö, niin ei syö. Oma valinta!

Vierailija
35/41 |
13.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi jestas sentään miten yksinkertaisia ihmisiä sitä kasvattaa pieniä ihmisiä.. Googlaamalla olisit saanut selville, että allergia voi puhjeta minkäikäisenä vaan. Ja kyllä, tietyt allergiat voivat ilmetä vatsaoireina.

Vierailija
36/41 |
13.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole koskaan nähnyt tiikeriä. Tiikereitä siis tuskin on.

Vierailija
37/41 |
13.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen saanut maitoallergisena niin kovan vatsakramppikohtauksen, että tajunnanmenetys oli lähellä. Luulin, että nyt on vähintään umpisuoli puhjennut tai sappirakko räjähtänyt.

Vierailija
38/41 |
13.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletteko aina kokeilleet tuoretta päärynää? Samasta erästä? Jos näin niin onhan siinä pieni mahdollisuus että kyseisessä päärynäerässä on jotain torjunta-aine ym jäämiä ja ne saavat aikaan oksentamisen.

Seuraavan kerran kun tarve kokeilla sopiiko päärynä niin mielellään lapsi syö ensin muuta sopivaa ruokaa ja sitten kokeilette pienellä määrällä mahdollisimman käsiteltyä päärynää. Esim ihan pieni määrä päärynämehusta keitettyä soppaa. Tai muuten mahdollisimman pitkään käsiteltyä päärynää. Jos se sopii niin sitten varovaisesti kokeilemaan muitakin juttuja ja lopulta ihan tuoretta päärynää. Mutta ei kannata heti ekana kokeilla tuoreella käsittelemättömällä päärynällä.

Mikä ihmeen pointti tässä on?

1. Jos elintarvike kypsennetään niin sen proteiinit pilkkoutuvat ja se aiheuttaa vähemmän allergiaa (ei poista tietenkään kokonaan allergiaa mutta lievemmät oireet yleensä). Esim itse pystyn syömään kolmeen kertaan käsiteltyä perunaa (esim esikypsennettyä ja pakastettua muusijauhetta josta keitän pitkään muusin mutta en tavallisesta perunasta keitettyä muusia). Tietysti jos voimakas allergia niin tämä ei auta mutta lievittää testatessa oireita.

2. Jos allergeeniä syödään muun ruuan päälle niin ruoka kulkee hitaammin eteenpäin ja proteiinit kerkeävät pilkkoutua enemmän joten lievemmät oireet

3. Kokeilu kannattaa tehdä mahdollisimman pienellä määrällä sitten kun kokeilee jotta lievemmät oireet mitä isossa määrässä testattavana tuotetta.

Vierailija
39/41 |
13.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä puolestani yökkäilen omenasta. Olen koivulle allerginen ja mm. omena ristireagoi allergiani kanssa. En myöskään pysty syömään päärynää, kypsentämätöntä tomaattia, selleriä. Muut eivät saa yökkimistä aikaan kuin omena.

Vierailija
40/41 |
13.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helpompaa olisi oksentaa suun kautta, eikä päärynästä. Jokin on mennyt kasvatuksessa vikaan.