Miksi läksyt pitää tehdä heti koulun jälkeen?
Monilla tämä sääntö, enkä näe tässä järkeä.
Itsekään en heti töistä tullessa halua tehdä mitään laskujen maksamista ym paperihommia, vaan eka syötävää, lehden lukemista jne ja sitten illemmalla voin tehdä jotain semmoista.
Toiseksi meillä lapsi on iltapäivällä yksin kotona, tai siis ei ole vaan menee kavereilleen tai kaverit on meillä.
Illalla sitten yhdessä istutaan keittiön pöydän ääressä ja lapsi tekee läksynsä siinä ja kysyy tarvittaessa neuvoa. Eikä mua haittaa vaikka tekis ne vasta aamulla jos menee ysiksi. Pääasia että tekee, ei se aika.
Kommentit (47)
Heti! Ei minuuttiakaan viivyttelyä, ja jos pitää käydä vessassa, niin se tehdään heti, eikä siihen saa mennä kauaa. Valvon, että lapsi tekee kunnolla läksynsä, ja lukee tarkasti. Joskus pakotan lapsen tekemään hieman ekstraakin, jos ei osaa. Läksyt tehdään kunnolla, huolellisesti ja kerrataan AINA asiat, jotka on ollut tunnilla. Tämä vie joka päivä vain 1-2.5 tuntia. Lapsi on 15-vuotias.
Vierailija kirjoitti:
minä olen tokaluokkalainen teen läksyt aina heti koulun jälkeen. äitini ei pakottaisi mutta haluan.
Tiedän, että vastaan vanhaan ketjuun, ja että tämä kyseinen henkilö on ttällä hetkellä 17, mutta kuka 8 v. on täällä :D
Ensin syödään. Sitten tehdään läksyt. Jos ryhtyy heti puuhaan, läksyjen teko ei suju koska verensokeri on alhaalla. Myöhemmin ei sitten enää jaksa ja läksyt saattaa jäädä tekemättä.
Ei minusta tarvikaan. Meillä lapsella alkaa koulu myöhään, lähes joka päivä kymmeneltä, mutta hän itse haluaa herätä jo paljon aikaisemmin. Usein tekee läksytkin vasta aamulla, toisinaan illalla juuri ennen nukkumaanmenoa. Me vanhemmat ei tästä stressailla, kun lapsi huolehtii koulunsa lähes itsenäisesti ja todella hyvin. Ennemmin yritetään suhtautua koulunkäyntiin rennolla otteella, että lapsi oppii elämässä olevan muutakin ja ettei maailma siihen kaadu, jos ei joka kokeesta tule kymppiä.
Tein aina koulussa ko. tunnin jälkeen välitunnilla. Ei läksyjä kotona.
Vierailija kirjoitti:
Tein aina koulussa ko. tunnin jälkeen välitunnilla. Ei läksyjä kotona.
Täällä on sääntö, ettei läksyjä saa tehdä koulussa edes välitunnilla tai ennen koulun alkua, vaan ne on nimenomaan tehtävä kotona.
minä olen tokaluokkalainen teen läksyt aina heti koulun jälkeen. äitini ei pakottaisi mutta haluan.